Auteur |
Bericht |
milkakoetje
3e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Mrt 13, 2006 20:03 |
 |
Hallo,
* Als hier al een topic over is, mag deze natuurlijk gesloten worden *
Ik heb een paar vragen over de Hersenpan, misschien dat jullie er samen met mij over willen brainstormen.. Fantaseren mag natuurlijk!
1. Als Harry in de Hersenpan is, komt hij er nooit zelf weer uit. Altijd moet iemand anders hem eruit halen, Perkamentus of Sneep... Hoe doen ze dat? En zou Harry dat ook kunnen?
2. Als je in een herinnering zit, dan zie je de 'wereld' dus door de ogen van die persoon. Stel dat jij ergens heenloopt waar de herinnering van de persoon ophoud. Wat zou er dan gebeuren?
En dan tot slot nog een vraagje voor de lol; Hebben jullie ook wel eens zo'n gevoel dat je een Hersenpan ook wel handig zou vinden om in je herinneringen te graven? Of om overtollige gedachten af te tappen?
Ik heb namelijk wel ooit dat ik me bijv. de titel van een bepaald liedje of film niet meer herinner. En daar zit ik dan de hele dag mee, dan zou ik wel eens in mijn herinneringen willen graven.
Of dat ik wel eens echt heel veel aan mijn hoofd heb (denk aan: proefwerkweek...) Dan heb ik soms ook wel behoefte aan een Hersenpan.
Xx Milkakoetje  |
_________________ º
And I read about the afterlife
But I never really lived .. †
● FallOutBoy <3 ●
Laatst aangepast door milkakoetje op Ma Mrt 13, 2006 20:21; in totaal 1 keer bewerkt |
|
  |
 |
Lupos-freak
Opperste Hotemetoot

Verdiend:
529 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Mrt 13, 2006 20:17 |
 |
Zo, ik heb geprobeerd, een antwoord te vinden/fantaseren op sommige vragen...
1. Als Harry in de Hersenpan is, komt hij er nooit zelf weer uit. Altijd moet iemand anders hem eruit halen, Perkamentus of Sneep... Hoe doen ze dat? En zou Harry dat ook kunnen?
Volgens mij kan hij er zelf wel uit, maar weet hij niet hoe...
Want als Perkamentus met Harry in Perkamentus' geheugen zit, dan komen ze er toch ook uit zonder dat iemand hen eruit 'trekt'. Dus dan ging Perkamentus er uit, en trok hij Harry mee. Omdat Harry ( nog ) niet weet hoe dat moet.
Maarja, da's wat ik er van denk, hé...
2. Als je in een herinnering zit, dan zie je de 'wereld' dus door de ogen van die persoon. Stel dat zo'n persoon gaat lopen, en jij bent in zijn herinnering, maar jij blijft gewoon staan. Dan ben je dus ergens wat die persoon zich niet meer herinnert. Wat zou er dan gebeuren?
Persoon gaat lopen??? Bedoel je dat die persoon vergeet wat er daarna gebeurt is???
Wel dan zit de persoon die in de hersenpan zit volgens mij in een soort van schimmige waas...
Denk ik, hé...
Want Perkamentus zei in boek 6, toen ze naar het weeshuis gingen, dat hij een gedetailleerd geheugen had, dus dat betekende dat Harry en Perkamentus meer details zagen...
Ik lijd mijn antwoord hier een beetje uit af...
En hoe minder details, hoe meer wazige schimmen...
Hebben jullie ook wel eens zo'n gevoel dat je een Hersenpan ook wel handig zou vinden om in je herinneringen te graven? Of om overtollige gedachten af te tappen?
Oh ja, dat zou ik wel graag hebben. Het lijkt me wel leuk, om na de examens alle leerstof in de hersenpan doen, en het vergeten. En als je die leerstof terug moet kennen, gewoon eens een kijkje nemen in de Hersenpan. Of ook leuke herrinneringen die ik niet wil vergeten... |
_________________ See you in another life then, eh brother?
Laatst aangepast door Lupos-freak op Vr Jul 21, 2006 6:32; in totaal 1 keer bewerkt |
|
  |
 |
Renald Wombel
Dreuzel

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Mrt 13, 2006 20:28 |
 |
Met de 2de vraag bedoelde hij wat er gebeurt als je ergens anders naartoe gaat dan naar de plaats waar hij naar toegaat!
Volgens mij lijkt da onnuttig want je 'bestaat' toch niet in die wereld.En volgens mij zou het kunnen zijn dat het zoals een tijdverdrijver is dat het wel eens gevaarlijk kan zijn als je het verkeerd gebruikt. |
|
|
  |
 |
Renald Wombel
Dreuzel

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Mrt 13, 2006 20:38 |
 |
Dan ben je mss opgesloten in een soort wereld waar je slechts kan dwale
Het moet iets belangrijk zijn want in boek 6 doen ze hun best om te kunnen volgen(Met Klare)
En in het weeshuis moeste ze hun haasten om door de deur te komen want ze konden toch ongestoord de deur opnieuw openen
Het moet dus wel iets belangrijks zijn |
|
|
  |
 |
Singapore Lady
1e jaars

Verdiend:
47 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Mrt 14, 2006 9:18 |
 |
Vraag 2:
Je bestaat niet echt als je in iemands herrinering kijkt.Het is meer al naar een heel erg levensechte film kijken, de mensen in de herinnering kunnen gewoon door je heen lopen/kijken. Het problem is alleen dat als je in een herinnering bent je dus wel ergens moet zijn waar iemand een herinnering van heeft (volgen jullie het nog een beetje)
Dus gaat het er niet om dat je niet zomaar een deur open kan/mag maken (je kan waarschijnlijk gewoon door de deur heen) maar dat er als de deur dicht gaat je in in een ruimte zit waar de persoon van die herinnering gaan herinnering meer heeft (jemig wordt wel ingewikkeld zo)
Ik denk dat je in dat geval uit de herinnering bent en dus als waren uit de herinneringe (en de dus de hersenpan) word geslingerd...De grote vraag is, waarom zou je in iemand (of je eigen) herinnering willen neuzen als je niet die herinnering wil zien/horen/volgen. Er is geen reden om naar links te gaan als de persoon van wie de herinnering is naar rechts gaat... |
|
|
  |
 |
Heksje19
1e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Mrt 14, 2006 9:28 |
 |
Een hersenpan lijkt me heel handig maar ook gevaarlijk.
Als iemand hem vind dan kan hij in jouw gedachten rondneusen.
Dat lijkt me ook geen goed idee
Groetjes Heksje19 |
|
|
  |
 |
Brendon
5e jaars

Verdiend:
22 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Mrt 14, 2006 20:17 |
 |
dit heeft klein beetje met de hersenpan te maken , doen ze in GoF nie geloofde dat Voldmort terug was herezen , dan kan harry zijn gedachten toch in een hersenpan doen ? en konden ze toch ook de gedachten zien ? |
|
|
  |
 |
Bee
Schoolkampioen

Verdiend:
503 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mrt 15, 2006 9:01 |
 |
brendon1470 schreef: | dit heeft klein beetje met de hersenpan te maken , doen ze in GoF nie geloofde dat Voldmort terug was herezen , dan kan harry zijn gedachten toch in een hersenpan doen ? en konden ze toch ook de gedachten zien ? |
Ze wilden het gewoon niet geloven.
Droebel was bang dat hierdoor zijn perfecte wereldje zou eindigen.
Dus dan ga je zeker niets doen waardoor je een zekerheid kan krijgen dat het wel waar is wat Harry verteld.
2. Als je in een herinnering zit, dan zie je de 'wereld' dus door de ogen van die persoon. Stel dat jij ergens heenloopt waar de herinnering van de persoon ophoud. Wat zou er dan gebeuren?
Volgens mij als je in de herinnenering zit word je door een onzichtbare kracht in de buurt van die persoon gehouden. Je kan dus niet buiten de herinnering komen. |
_________________ Orde is een genoegen van het verstand, wanorde is het genot van de fantasie.
Paul Claudel
 |
Jalf
The Musical Mod

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mrt 15, 2006 10:49 |
 |
Ik denk dat als je de andere kant oploopt de dat hoofdpersoon in de herinnering, je uit de pensieve valt. Je komt dus weer terug in de echte wereld. Daarmee beantwoordt ik ook gelijk vraag 1, want ik denk dus dat dat de manier is om de Pensieve uit te komen, je loopt gewoon de herinnering uit. |
_________________ ...15/10/02.01/01/09...
...I'll miss ya... |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mrt 15, 2006 11:34 |
 |
een hersenpan zou wel handig zijn ja..Dan kan je mooie dingen nog na beleven en je kan al je gedachten mooi op een rijtje zetten...
En ja ik heb er ook al over nagedacht van wat zou er gebeuren als de toeschouwer nou een andere kant op loopt? Ik bedoel Harry was dat bijna van plan bij de gedachten van Sneep... ( toen hij zijn ouders zag)
Wat nou als je dat doet?? Ik denk niet dat er dan wat gebeurt omdat je voor een reden in een hersenpan loopt dus waarom zou je de andere kant oplopen...
En ik denk dat je er vanzelf uitgaat als de gedachten voorbij is..Sneep heeft Harry alleen er een keer uitgegooit omdat hij iets zag wat Sneep niet wou dat hij dat zag... en Perkamentus geeft denk ik alleen aan wanneer het af is gelopen.. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
Hermione
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
298 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jul 20, 2006 12:46 |
 |
Jalf Lupin schreef: | Ik denk dat als je de andere kant oploopt de dat hoofdpersoon in de herinnering, je uit de pensieve valt. Je komt dus weer terug in de echte wereld. Daarmee beantwoordt ik ook gelijk vraag 1, want ik denk dus dat dat de manier is om de Pensieve uit te komen, je loopt gewoon de herinnering uit. |
Hier ben ik het mee eens. Als je te ver afdwaalt val je waarschijnlijk uit de herinnering van die persoon.
Maar er klopt gewoon iets niet aan de Hersenpan. Je loopt mee, maar als je de andere kant uitgaat...Er is iets waar ik met mijn verstand niet bijkan, maar ik weet dus absoluut niet wat.
Eh...ik weet het! Sneep, heeft die dan zo'n goed geheugen dat hij zelfs nog weet hoe de mensen zaten tijdens dat examen enz.??
Ik bedoel, dat kan toch niet. Of al die mensen in de zaal van Barty...
Dat is toch niet mogelijk om dat al die jaren mee te dragen? |
_________________ When the rain starts to pour <3 |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jul 20, 2006 14:45 |
 |
De hersenpan is geen refelctie of wat je gezien hebt... Het is niet een soort dagboek met alleen dan in "film". Een hersenpan geeft gewoon de situatie weer hoe het toen was... Het is de werkelijkheid
Het is dus onpartijdig... Als je in je eigen gedachte stapt dan kan je misschien hele andere dingen zien dan je eigenlijk dacht hoe het was... Ik bedoel dan kleine subtiele dingen...
Je gaat zeg maar gewoon terug in de tijd.. In je eigen gedachte... Dus het is niet zo gek dat je in Sneeps gedachte iedereen ziet zitten, want zo was het ook toen...
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is..
edit: Kijk hier maar het is de eerste vraag...  |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
Hermione
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
298 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jul 20, 2006 15:28 |
 |
Witch_Eva schreef: | De hersenpan is geen refelctie of wat je gezien hebt... Het is niet een soort dagboek met alleen dan in "film". Een hersenpan geeft gewoon de situatie weer hoe het toen was... Het is de werkelijkheid
Het is dus onpartijdig... Als je in je eigen gedachte stapt dan kan je misschien hele andere dingen zien dan je eigenlijk dacht hoe het was... Ik bedoel dan kleine subtiele dingen...
Je gaat zeg maar gewoon terug in de tijd.. In je eigen gedachte... Dus het is niet zo gek dat je in Sneeps gedachte iedereen ziet zitten, want zo was het ook toen...
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is..
edit: Kijk hier maar het is de eerste vraag...  |
Maar zoals iemand in dit topic al zei heeft Perkamentus eens gezegd dat hij een gedetailleerd geheugen had, snap je? Dus dat hij alles nog goed wist. Daaruit kun je afleiden dat je de herinnering zelf zorgvuldig moet bewaren en niet de werkelijkheid zelf.
Dus eigenlijk zou Sneep die gedachte al meteen nadat het voorval plaatsgevonden had hebben moeten aftappen, omdat hij het dan nog goed wist... |
_________________ When the rain starts to pour <3 |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jul 20, 2006 15:31 |
 |
De herinnering moet je bewaren... Tuurlijk de grote lijnen moet je wel weten...
Maar wat ik al zei is gewoon zo want ik heb dat dus gelezen in dat interview dat JKR dat zei.. Lees dat interview maar eens.. |
|
  |
 |
Choco
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
70 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Nov 11, 2006 22:41 |
 |
Ja ik denk wel dat Harry het kan, maar hij weet nog niet hoe en Perkamentus/Sneep kunnen het allebei wel.. Dus daarom nemen ze Harry ermee uit.
Ik denk dat je dan gewoon uit de herinnering wordt getrokken, net zo als als je er zelf uit gaat.
En dan tot slot nog een vraagje voor de lol; Hebben jullie ook wel eens zo'n gevoel dat je een Hersenpan ook wel handig zou vinden om in je herinneringen te graven? Of om overtollige gedachten af te tappen?
Oh ja zeker wel. Bijvoorbeeld bij de proefwerkweek ofzo, dan is het handig om 's avonds even alle gedachten uit je hoofd af te tappen en ze 's morgens weer in je hoofd te doen, zodat alle vragen niet in je hoofd blijven spoken!
Citaat: | Maar er klopt gewoon iets niet aan de Hersenpan. Je loopt mee, maar als je de andere kant uitgaat...Er is iets waar ik met mijn verstand niet bijkan, maar ik weet dus absoluut niet wat.
Eh...ik weet het! Sneep, heeft die dan zo'n goed geheugen dat hij zelfs nog weet hoe de mensen zaten tijdens dat examen enz.??
Ik bedoel, dat kan toch niet. Of al die mensen in de zaal van Barty...
Dat is toch niet mogelijk om dat al die jaren mee te dragen? |
Misschien dat ze het gelijk na afloop van dat examen/hoorzitting hebben afgetapt en het dan nog weten? Of misschien zoals Eva zegt, kan het ook kloppen. |
|
|
  |
 |
|