Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Films/boeken : Oorlog Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Brendon
Oude Forumnaam: Brendon1470 5e jaars
5e jaars

Verdiend: 22 Sikkels

Brendon is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Jul 31, 2006 11:53 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hallo , ik heb gezocht en gezien dat er nog geen Topiqs zijn over oorlogfilmen.
Kijken jullie graag oorlogfilmen of lezen jullie graag oorlog boeken ?
Mijn favo oorlogfilm : band of brothers
Mijn favo oorlogsboek: Vogelstraat 49 (AANRADER)

Dus mijn vraag is Arrow Hebben jullie graag oorlog filmen/boeken en wat is jullie favo oorlog boeken/filmen

Profiel bekijkenStuur privébericht
Strider
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 657 Sikkels

Strider is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Jul 31, 2006 14:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb er al heel veel gezien(mijn vader is er verzot op) maar het is totaal niet mijn genre. Het zijn meestal echte 'jongens' films vol geschiet en bloed. Een oorlogsserie die ik nog enigzins kan waarderen is band of brothers omdat dit ook nog een verhaal heeft. En ik heb gisteren weer Pearl Harbour gekeken maar die doet het ook nog wel goed in mijn film favorieten lijstje. Oorlogsboeken heb ik nog eigenlijk nooit gelezen. Ben meer een fantasy type Wink

Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 0 Sikkels

Rayatje is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Jul 31, 2006 17:24 Terug naar boven Sla dit bericht op

Pff... Mijn genre is het totaal niet. Ik heb er al wel een paar gezien (*zap weg*) maar ik vind ze echt totaal niks. [Maar dat is mijn mening!]
Ik vind het gewoon te veel bloed, te veel oorlog, te veel doden, te veel drama, ... Ik zie gewoon liever filmen die eindigen in de bloemetjes en de bijtjes.

Oorlogsboeken heb ik ook nog niet echt gelezen.

Tarantallegra
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 129 Sikkels

Tarantallegra is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Jul 31, 2006 17:46 Terug naar boven Sla dit bericht op

Uit mezelf kijk ik liever geen oorlogsfilms die zich op het slagveld zelf afspelen - maar dat betekend absoluut niet dat ik ze niet mooi vindt. Ik vind de meeste oorlogsfilms prachtig. Alleen de oorlog er omheen niet.
Ik heb voor geschiedenis ooit een enorm werkstuk moeten maken waarvoor ik allemaal Vietnamfilms moest kijken á la Hamburger Hill. Geweldige films heb ik gezien. Maar uit mezelf zou ik ze niet opzetten, al heb ik ze in de kast staan. Simpelweg vanwege het schieten en de ledematen.

Films die te maken hebben met de achtergrond van oorlogen en/of grotendeels los staan van slagvelden kijk ik wel graag en daar zitten heel wat juweeltjes tussen.
In dat genre is Napola nog altijd favoriet. Die handelt over de Napola's van Hitler en het is dus geen oorlogsfilm. Indirect heeft het er echter wel een beetje mee te maken.

Het Meisje Met het Rode Haar is trouwens een Nederlandse film die me altijd is bijgebleven ('t boek heb ik nooit gelezen). Goede film.

Boeken over de oorlog lees ik niet echt, behalve de informatieve soort. :]

"Heaven isn't a place. Heaven is perfection. Wouldn't you think? And we don't go there, as much as we express it. Does that sound true to you?"
princess__
3e jaars
3e jaars

Verdiend: 174 Sikkels

princess__ is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2006 15:01 Terug naar boven Sla dit bericht op

ja ik heb er wel al een paar gezien Smile

gelijk het liefdesverhaal pearl harbor
was echt kei mooi ... verschillende keren gezien
vroeger had je een serie : lilly & marleen ,,, ging rond de oorlog
maar meer hoe mensen dan leefden..

voor een boek: een waargebeurd verhaal van kinderen in de oorlog
kweet niet meer hoe hij noemt Sad

2e jaars
2e jaars

Verdiend: 45 Sikkels

Sam is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2006 15:06 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb ook Pearl Harbor gezien, maar mijn favoriete oorlogsfilm blijft toch The Patriot, zo'n goeie film!

Ik heb geen oorlogsboeken gelezen, maar die intresseren mij ook niet het, het is ook niet echt mijn genre, maar ik vind het soms best intressant, leerzaam, en ook mooi.

Pottergirl
Heksenleider 2e klas
Heksenleider 2e klas

Verdiend: 627 Sikkels

Pottergirl is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2006 15:52 Terug naar boven Sla dit bericht op

Oorlogsboeken lees ik niet (meer), in ieder geval geen boeken meer over de Tweede Wereldoorlog. Die heb ik toen ik wat kleiner was te vaak gelezen en ik vind het genre dus een beetje uitgemolken. Hoewel ik wel weet dat er hele mooi oorlogsboeken bestaan, heb ik een soort van instinctieve afkeer tegenover oorlogsboeken xD

Oorlogsfilms kijk ik wel (eens). Films die me heel erg bij zijn gebleven zijn The Pianist, The Patriot en Pearl Harbor. Ik heb de wat meer geprezen oorlogsfilms als bijvoorbeeld Saving Private Ryan en Band Of Brothers nog nooit gezien, hoewel me dat wel hele mooie films lijken. Er zit veel dramatiek in dit soort films en drama spreekt me op zich wel aan.

Toch blijft The Pianist denk ik m'n 'favoriet'. Echt een hele indrukwekkende film waarbij ik toch met een heel vreemd gevoel heb zitten kijken. Het gaat over een Joodse pianist in de Tweede Wereldoorlog en focust zich heel erg op het leven in de getto's en het ontsnappen aan de gaskamers.

6e jaars
6e jaars

Tim Lupos is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2006 15:55 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb heel wat oorlogsfilms gezien maar mijn favoriete is Saving Private Ryan, vooral het stukje in het begin (D-day) is mooi gedaan.

Van oorlogsboeken heb ik ook wel aantal gelezen.
Vooral Oorlogswinter vond ik leuk. Rolling Eyes

Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 459 Sikkels

Harry, Ron & Hermione is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2006 15:58 Terug naar boven Sla dit bericht op

Oorlogsfilms en boeken. Oorlogswinter van Jan Terlouw vond ik zelf een schitterend en indrukwekkend geschreven boek toen ik het las als 8 jarige Razz Het is ook zo'n beetje het enige oorlogsboek wat ik gelezen heb trouwens. En qua oorlogsfilms blijft the Patriot ook mijn favoriet. Pearl Harbor heb ik niet gezien, dus daar weet ik niets van. Ik vond het gewoone een geweldige film omdat het naar mijn mening erg goed weergaf hoe de hele onafhankelijkheidsoorlog tussen de Amerikanen in de USA en de Engelsen zich afspeelden. Prima film Smile

[raises wand]
Lucius Malfoy: Now lets everybody just calm down... shall we?
Narcissa
Erelid
in de Orde van Merlijn
Erelid <br>in de Orde van Merlijn

Woonplaats: †...In de plek waar Tom Riddle mij tegen houd in zijn kerkers, diep bij Zwadderich!...†

Narcissa is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Aug 05, 2006 22:43 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb een oorlogboek gelezen..ja het dagboek van anne Frank..en een film van haar gezien omdat het ook moest van school in me tweede leerjaar. Verder heb ik wel de film Pearl Harbor gezien, Ja een stuk of 3 keer. Ik vond hem mooi in elkaar gezet. En ja het was ook wel een romantische film..Ging zeker ook over liefde. Verder heb ik ook nog wel eens een oorlog film gekeken..Maar er zijn er zoveel..daar weet ik echt nier meer de namen van.

Ben van uit Azkaban lopend naar het Ministerie van Toverkunsten,
Om hun eens duidelijk te zeggen dat de wereld vaak niet eerlijk in elkaar zit!

( Wens de mensen veel geluk en succes verder! )
Daenerys
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 45 Sikkels

Daenerys is offline. 
BerichtGeplaatst: Zo Aug 06, 2006 13:58 Terug naar boven Sla dit bericht op

Oorlogsboeken zijn een nogal groot genre...

Je zou kunnen kijken naar lekker ouderwetse boeken zoals van K. Norel "De Engelandvaarders", dat gaat over de tweede wereldoorlog en een stel jongens dat Nederland ontsnapt om naar Engeland te vluchten, zodat ze piloot kunnen worden.

"Morgen toen de oorlog begon" gaat niet over de WWII, maar over wat er zou gebeuren als een land zomaar door een ander land wordt binnengevallen. In dit geval gaat het om een groep jongeren die een weekendje gaan kamperen maar bij terugkomst ontdekken dat hun ouders en iedereeen uit hun buurt is opgepakt door soldaten uit een ander land. Ze weten niet waarom, maar ze belsuiten om te proberen vrij te blijven, en richten een soort verzetsbeweging op. (John Marsden)

Beide series vond ik erg leuk om te lezen.

Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 1066 Sikkels

child of the other side is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Aug 07, 2006 11:12 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ikzelf heb aardig wat oorlogsfilms gezien en een hoop oorlogsboeken gelezen. Ik vind dit genre best interresant en wordt er ook door aangetrokken. Het zijn meestal mooie boeken/films, en het onderwerp blijft me boeien. Er zitten altijd veel gevoel en drama in de boeken wat er voor zorgt dat je wel verder moet lezen.

Een paar oorlogsfilms die ik gezien heb en die de moeite waard zijn om te kijken;
- schindlers list
- saving private ryan
- pearl harbor
- escape from sobibor
- the bridge on the river kwai
- enemy at the gates
- tigerland

someday it will kill you too
Sweet Hermione
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 20 Sikkels

Sweet Hermione is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Aug 07, 2006 21:22 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb een haat-liefde relatie met oorlogsboeken.
Ik lees het niet graag... niet opzettelijk, althans.

Aan het begin van het schooljaar had ik me voorgenomen geen Nederlandse literatuur te lezen voor school die over oorlog zou gaan.
Aan het einde van het schooljaar realiseerde ik me dat juist alle boeken over oorlog gingen, die ik had gelezen voor literatuur.

''Wierook en tranen'' is een heel mooi boek, geschreven door een Vlaamse schrijver. Het gaat over een tienjarige jongen die in de oorlog moet vluchten. ''De kleine blonde dood'' is geschreven door één van mijn lievelingsschrijvers en is wel heel ingrijpend, maar wel mooi.
''De hel'' is door dezelfde schrijver geschreven, en zit boordevol zwarte humor. Smile

Op school heb ik bij levensbeschouwing o.a. ''The Pianist'', ''Jacob the Liar'' en ''Schindlers List'' gezien. ''The Pianist'' is echt zeer ontroerend, de acteur is meesterlijk. ''Schindlers List'' geeft een rauw, eerlijk beeld van de oorlog.

Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 224 Sikkels

Hermion Granger is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Aug 08, 2006 14:58 Terug naar boven Sla dit bericht op

Eigenlijk ben ik zo gek van oorlogsboeken en films, ik vind het geen leuk onderwerp en ook niet echt interessant , vroeger had ik er meer intresse voor.

gr.

Pottergirl
Heksenleider 2e klas
Heksenleider 2e klas

Verdiend: 627 Sikkels

Pottergirl is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Aug 08, 2006 15:18 Terug naar boven Sla dit bericht op

Sweet Hermione schreef:
''The Pianist'' is echt zeer ontroerend, de acteur is meesterlijk.

Ja, inderdaad '.' The Pianist is ook zeker één van mijn favoriete oorlogsfilms. Je kunt zo goed met de hoofdpersoon meeleven enzo... Erg goed gedaan.

En ik neem aan dat het genre 'oorlogsfilms' niet alleen over films uit bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog gaat... Ik bedoel, je hebt ook oorlogsfilms als Troy, die gaat over het Paard van Troje. Die film vond ik ook erg goed, ondanks alle slechte recensies die ik had gelezen. Ik vond Orlando Bloom inderdaad een beetje tegenvallen, maar Brad Pitt maakte alles wel weer goed (:

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp