Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Harry Potter Parodieën Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Lupos-freak
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 529 Sikkels

Lupos-freak is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Apr 12, 2006 18:37 Terug naar boven Sla dit bericht op

Het is niet echt een parodie, maar ik vind wel dat het gelijkenissen vertoond...

Image

Steen der wijzen...

En dan die naam van die auteur, James Rollins. Ik denk dat het een artiestennaam is. Want James kan afgeleid zijn van James Potter. En Rowling spreek je uit als Rollin, wat dan weer op Rollins lijkt...

Wat vinden jullie???

3e jaars
3e jaars

Verdiend: 45 Sikkels

DumbledoreIsNotDead is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Apr 12, 2006 19:27 Terug naar boven Sla dit bericht op

Lupos-freak schreef:
Het is niet echt een parodie, maar ik vind wel dat het gelijkenissen vertoond...

Image

Steen der wijzen...

En dan die naam van die auteur, James Rollins. Ik denk dat het een artiestennaam is. Want James kan afgeleid zijn van James Potter. En Rowling spreek je uit als Rollin, wat dan weer op Rollins lijkt...

Wat vinden jullie???

Dat is niet echt een rip-off. De steen der wijzen is een voorwerp waar al veel verhalen over zijn geschreven en veel mythes over bestaan. Net zoals dat Nicolas Flamel ook heeft bestaan. Rowling heeft net zoveel gebruikt gemaakt van die mythe als die James Rollins. Althans, dat denk ik, aangezien ik het boek niet heb gelezen. Ik vind dat je pas van jatwerk kan spreken als het verhaal van Rowling gelijkenissen vertoont met deze boeken. Alleen een titel en een naam is daar te weinig voor (Hoewel het de verkoop van het boek wel stimuleert).

wizard "I will have only truly left Hogwarts when none here are loyal to me!" wizard

Griffoendor!
Profiel bekijkenStuur privébericht
Lupos-freak
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

BerichtGeplaatst: Do Apr 13, 2006 20:20 Terug naar boven Sla dit bericht op

Super Mean Duiveltje schreef:
Lupos-freak schreef:
Dat was dan een vergissing. Maar vind je die (artiesten?)naam dan niet vreemd???

Het is volgens mij gewoon zijn echte naam hoor.
Mag niemand tegenwoordig Harry of James of zo heten en een boek schrijven.
Waarom zou hij een andere naam nemen dan dat hij echt heet?

Vele auteurs gebruiken een artiestennaam of een pseudoniem...
Rowling zei ooit eens zei dat je haar naam als Rollins uit spreekt...
Maar enfin, ik heb iets anders gevonden...

Warner Brothers heeft Bajaj Auto Ltd., een motor bedrijf uit India, aangeklaagd wegens het schenden van auteursrechten. Jadoo, een Indiase televisieshow, heeft advertenties laten zien met in de hoofdrol een personage dat toch wel erg doet denken aan Harry Potter. Een woordvoerder van Bajaj zei:

'Het westen vind dat iemand in een rood badpak van Baywatch is en een vliegende jongen is Harry Potter. Ons concept van Jadoo is uniek en we geloven niet dat het is afgeleid van Harry Potter. Wij zijn van mening dat deze beschuldiging zwaar is overdreven.'

Om het bewuste filmpje te zien met hun vliegende 'Harry Potter' klik hier, klik dan in de linkerbovenhoek op "Download Goodies", klik dan op 'TV Commercial' en dan op PLAY uiteraard...

Image

Bron

Laatst aangepast door Lupos-freak op Vr Apr 14, 2006 7:05; in totaal 2 keer bewerkt
Neville
Oude Forumnaam: Volbloed Prins Grote Zaal Hoofdmonitor
Grote Zaal Hoofdmonitor

Verdiend: 0 Sikkels

Neville is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Mei 02, 2006 11:59 Terug naar boven Sla dit bericht op

Op elk succesverhaal komt een parodie, kunnen mensen weer geld verdienen, zo is het nu eenmaal. Maar zoals Lupos-Freak gevonden heeft, niet alles is meteen een parodie van Harry Potter als er een bezem aan te pas komt en een jongen die kan toveren en zijn ouders is kwijtgeraakt op jonge leeftijd.

Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 364 Sikkels

Sophie Wemel is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Mei 29, 2006 15:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb ooit eens zoiets gezien op tv. Mijn beste vriend en ik waren tv aan het kijken toen er opeens iets over Tanja Grotter tevoorschijn kwam(mijn vriend is ook HP fan). Ze zeiden dan dat er Tanja Grotterboeken waren verschenen. Er waren daar allemaal duitse kinderen die ze intervieuwden. En dan kwam er plotseling een kleine jongen tevoorschijn die zei dat Tanja Grotter veel beter was dan Harry Potter!! Dit maakt mij woedend!!!!!!! Evil or Very Mad Ik haat die schijver van TG nog meer dan Omber!

I'll do anything for you.
daniel lovaa
5e jaars
5e jaars

Verdiend: 46 Sikkels

daniel lovaa is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Aug 01, 2006 22:19 Terug naar boven Sla dit bericht op

ja inderdaad..!!
maarr ik vindt dt echt heel erg je kan tog niet zomaar iemand anders zijn boeken over nemen en een aantal veranderingen maken enzo..
nee het is jk rowling's haar geluk niet die van tanja grotter..
echt heel erg laf..

Terwijl Harry Potter zijn wereldheerschappij laatste week weer bevestigd zag in Nederland - 400.000 duizend verkocht exemplaren in twee dagen - moest zijn Slavische zusje Tanja Grotter in de kerkers blijven. Een Nederlandse rechter vond Grotters belevenissen te veel lijken op de levenswandel van de gebrilde tovenaarsleerling. Tanja Grotter en de magische contrabas en de vijf nog niet vertaalde opvolgers ontsproten aan het brein van de Russische schrijver Dimitri Jemets mogen in ons land niet verschijnen.
Dat het bedrijf Time Warner en Potter-schrijfster JK Rowling al juridische dreigbrieven stuurden naar de Russische uitgever, verhinderde een Nederlandse uitgever er niet van de rechten voor een Nederlandse vertaling te kopen. Nog voor een vertaler was gevonden, hing er al een kort geding in de lucht.
Dat schrok Loes Visser die Grotter vertaalde, niet af. ‘Ik dacht: vertaalhonorarium is vertaalhonorarium en de rest zien we wel.‘ Visser doceert vertaalkunde en Russische letterkunde aan de Leidse universiteit en vertaalde vroeger onder meer de memoires van Nobelprijswinnaar Andrej Sacharov. Het eerste kinderboek dat ze vertaalde haalt niet eens de winkel. Een nare nasmaak?
‘Ach, Tanja Grotter was wel leuk vertaalwerk en ik ben uitbetaald dus dat maakt veel goed. Ik loop wat royalty‘s op de eerste druk mis maar zoveel is dat ook weer niet. Vreemder is dat ik al sinds mei niets meer van de Nederlandse uitgever heb gehoord. Het tweede Grotter-boek staat in mijn boekenkast maar ik heb het nog niet ingekeken. Harry Potter vind ik eigenlijk leuker.‘
Het oordeel van de rechter beantwoordt ze met schouderophalen. ‘Dat Jemets zich heeft laten inspireren door Potter is duidelijk. Het raamwerk van een pleegkind dat naar een toverschool gaat en dan het Kwaad moet overwinnen is hetzelfde maar de plot heeft ook duidelijke verschillen. En dan nog, zal er één Harry Potter minder door verkocht worden? Ik zie de kinderboekenwinkel nu al uitpuilen van de Potter-look-a-likes.‘
Wie Potter en Grotter naast elkaar legt, kan de parallellen niet ontkennen. En dan hebben we het niet alleen over de echo‘s in titels en vormgeving van de boeken. Tanja en Harry worden te vondeling gelegd bij pleegouders die hen niet al te goedgezind zijn. Beiden ontdekken al vroeg dat ze over magische karaktertrekjes beschikken, ze gaan naar een magische kostschool en op de koop toe moeten ze alle twee een halfdode Über-tovenaar van zijn snode plannen zien af te houden. Harry speelt een aardig potje zwerkbal en Tanja excelleert in Draakbal. Als extraatje heb je nog het litteken van Potter dat als een soort van kwaadbarometer fungeert terwijl zijn Russische collega een voorspellend moedervlekje heeft.
Maar de verschillen zijn op zijn minst vermakelijk te noemen. Zo verplaatst Harry zich per bezem maar Tanja neemt de stofzuiger of contrabas. Ook is Tanja meer door het leven getekend dan Harry. Werd Harry verteld dat zijn ouders bij een verkeersongeluk het leven lieten dat moet Tanja vernemen dat haar vader in de gevangenis zit en dat haar moeder als een alcoholistische bedelares het leven liet.
Om dit soort dingen voerde de Nederlandse uitgever in beroep aan dat het om een parodie ging. ‘Niet mijn mening‘, aldus Visser, ‘het parodie-element is in mijn ogen nauwelijks te ontdekken. Maar er zitten genoeg verschillen in ontwikkeling en plot om het boek bestaansrecht te geven. In Rusland blijven de boeken lustig verschijnen. Bovendien hoorde ik dat het in België wel in de winkels verkrijgbaar is. Kijken hoe lang dat duurt.‘

Lupos-freak
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2006 11:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

Tanja Grotter. Ik was en ben er volledig tegen dat die schrijver geld verdient uit de inspiratie van iemand anders. Ik had begonnen met het boek, maar ik ben direct gestopt omdat ik het te saai vond. Ik vond het dan ook maar normaal dat het boek plagiaat verklaard werd. Maar gisteren vertelde mijn tante mij dat Russische kenissen van haar, haar hebben verteld dat er voor het ogenblik een stuk of tien boeken zijn van Tanja Grotter. Dus blijkbaar schrijft die schrijver in Rusland gewoon verder. Maar misschien is het enkel in Europa plagiaat verklaar ofzo. In Rusland blijkt het trouwens een even grote hype te zijn als HP!!!

Enkele fototjes van de verschillende boeken:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

Oh, en dit hier is Dmtrie Jemets, de schrijver:

Image

Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 398 Sikkels

LavenderBrown is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2006 21:15 Terug naar boven Sla dit bericht op

=,= Triest.
Ik vind van die Harry Potter spoof filmpjes wel leuk, net als die met Lindsay Lohan, dat is echt humor. Maar boeken maken van ene Tanja Grotter, dat is gewoon zielig. Dat is gebruikmaken van Rowling's genialiteit .. Daar kun je iemand toch voor aanklagen?
Verzin dan zelf een toverwereld of zo, hoe moeilijk is het xP

kill you.
Prongs_
2e jaars
2e jaars

Verdiend: 49 Sikkels

Prongs_ is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Aug 19, 2006 20:51 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik voel me echt persoonlijk beledigd !! Een beetje Harry Potter gaan beledigen!!
ER bestaat ook zoiets als Barry Trotter (excuses als dit al besproken is ik heb niet echt tijd gehad alles te lezen) dat is wel echt een parodie gemaakt om Harry Potter belachelijk te maken.

Barry Trotter

Barry Trotter is de fictieve hoofdpersoon van een serie boeken geschreven door Michael Gerber. De boeken zijn pariodieën op de populaire Harry Potter serie. Het eerste deel is op dit moment in een vijftal verschillende talen uitgebracht, maar een Nederlandse vertaling laat nog op zich wachten. De serie bestaat op dit moment uit 3 boeken. Of er nog een volgend deel zal volgen is nog onbekend.

De Boeken
Barry Trotter and the Unauthorized Parody (2001)
Barry is 22 jaar en zit nog steeds op Hogwash omdat hij zo beroemd is dat hij elk schooljaar honderden leerlingen, leraren en groupies aantrekt. Dit jaar zal hij zijn luie leventje echter moeten opgeven omdat hij van professor Bumblemore opdracht krijgt om de film die over Barry wordt gemaakt tegen te houden.

Barry Trotter and the Unnecessary Sequel (2003)
In deel 2 is Barry al 38 en heeft hij samen met Ermine een zoon genaamd Nigel. Nigel is helemaal niet zo magisch als zijn ouders, maar hij wordt toch naar Hogwash gestuurd.

Barry Trotter and the Dead Horse (2004)
In dit deel komen we Barry in zijn jongere jaren tegen.

De Personages
Barry Trotter is een beroemde tovenaar met een ronde bril, een Interrobang (combinatie van vraagteken en uitroepteken) op zijn voorhoofd en een slecht karakter.
Ermine Cringer is een geniale en nymfomanische heks, en redelijk betrouwbare vriendin van Barry.
Lon Measly is zo trouw als een hond, en even intelligent door een Quiddit ongeluk waarbij een bal door zijn hoofd vloog. Mevrouw Pommefritte kon hem nog redden door de hersens van een golden retriever in zijn schedel te plaatsen, en een muts om het gat dicht te houden.

Aaargh nou sorry maar ik zie daar de humor niet van in misschien ben ik wel iets te extreem Very Happy Embarassed

~The Rebellion Begins~
Prongs_
2e jaars
2e jaars

Prongs_ is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Sep 07, 2006 20:27 Terug naar boven Sla dit bericht op

Super Mean Duiveltje schreef:
Prongs_ schreef:
frifri schreef:
Ik had het boek gekregen van min ma maar ik wou het gewoon niet lezen omdat ik fel tegen plagiaat ben
toch heb ik een poging gewaagd en na een blz heb iik het weer in de kast gesmeten

HAAR OOM NOEMT DUS OOK HERMAN en ze heeft ook een neef of zoiets die ook met de letetr d begint (de naam)

echty slechty

heb je het over Barry Trotter? had je dat boek gekregen van je ma??
lijkt me echt vreselijk ik zou het geljik in de fik steken fso Very Happy

Barry trotter is toch eerder de parodie?
Die zou ik wel graag lezen.

Maar ik denk dat zij het over Tanja Grotter heeft, het echt nageaapte stuk.
Ik wist niet eens dat dat ook in het Nederlands verkrijgbaar is...

jaa die tanje grotter is nog erger ! ik bedoel dat boek heeft precies het zelfde uitgangspunt en bijna hetzelfde verhaal dacht ik.. daat hebben ze ook een soort van vleigende sport maar dan op beesten dacht ik.. die schrijver heeft gewoon geprofiteerd van het succes van J.K. rowling ipv zijn eigen fantasie de vrije loop te laten en zelf een goed verhaal te verzinnen..
ik kan me daar echt kwaad om maken Evil or Very Mad

~The Rebellion Begins~
Tops<3
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 633 Sikkels

Tops<3 is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Sep 09, 2006 7:20 Terug naar boven Sla dit bericht op

Het is gwn een zwakke poging, maar ook een hele slechte poging, Rowling is zo bekend met haar boeken en iedereen weet dat het gejat is, ik denk dat je er gewoon beter om kan lachen! Het is gewoon zo zielig, dat het haast humoristisch is!

4e jaars
4e jaars

Verdiend: 45 Sikkels

Toverstokje is offline. 
BerichtGeplaatst: Zo Nov 12, 2006 23:25 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb de reacties op de 14 pagina's eens bekeken, en volgens mij vindt eigenlijk iedereen de Tanja-boeken en andere slechte parodieen vreselijk. Behalve 1 persoon op pagina 6, en 3 anderen die er neutraal tegenover staan. Dus daar zijn we wel over uit..... Wink

Maar wat vinden we van de leuke parodieen? Ik heb er al een keer een topic over geopend, maar dat mocht niet, want deze bestond al. Maar hier is iedereen eigenlijk alleen maar heel boos op de schrijver van de Tanja-boeken ( het is ook vreselijk....). Terwijl er ook veel leuke parodieen zijn.

Ik vind zelf de comic relief dingen erg grappig, van French en Saunders. Het is echt grappig dat iedereen met een grote zwarte ronde bril, een litteken en donker haar automatisch op Harry lijkt, terwijl iedereen met heftig blond haar en een groen gewaad al heel snel op Malfoy lijkt.... Very Happy

klik

Prongs_
2e jaars
2e jaars

Prongs_ is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2006 16:37 Terug naar boven Sla dit bericht op

ohw nee.. bij die boeken heb ik juist.. SCHEI ERMEE UIT Exclamation
hihi die filmpjes vind ik wel echt vet ja haha.. Hagrid: 'You're a woman Harry'.
haha.. maar bij mij ligt het er maar net aan.. of Harry Potter -fans een parodie maken (dus mensen die de boeken daadwerkelijk hebben gelezen en er wel echt iets om geven maar gewoon iets grappig willen doen), of mensen die Harry Potter haten en het doen om heel HP belachelijk te maken, dus mensen die het helemaal niet gelezen hebben en er niets vanaf weten, die kan ik niet hebben !! Evil or Very Mad

~The Rebellion Begins~
Prongs_
2e jaars
2e jaars

Prongs_ is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2006 16:51 Terug naar boven Sla dit bericht op

Bee schreef:
Prongs_ schreef:
hihi die filmpjes vind ik wel echt vet ja haha.. Hagrid: 'You're a woman Harry'.
haha.. maar bij mij ligt het er maar net aan.. of Harry Potter -fans een parodie maken (dus mensen die de boeken daadwerkelijk hebben gelezen en er wel echt iets om geven maar gewoon iets grappig willen doen), of mensen die Harry Potter haten en het doen om heel HP belachelijk te maken, dus mensen die het helemaal niet gelezen hebben en er niets vanaf weten, die kan ik niet hebben !! Evil or Very Mad

Hoe kan je nu een parodie op iets maken wat je niet kent?
Als je ene parodie maakt moet je toch iets weten van de verhalen?

nou, je hebt toch ook mensen die zeggen van; Oohw, Harry Potter, dat is toch voor kleine kinderen?? haha wat stom dat jij dat leuk vindt.. en dan hebben ze 1 of 2 films gezien en daaruit trekken ze hun conclusies.. geloof me, ik ken er genoeg...
dan krijg je dus hele foute parodieen met 'hocus pocus ik wou dat je een konijn was' fsoo.... en hele cliche dingen met vliegende bezemstelen en toverdranken en toverhoeden enzo..

~The Rebellion Begins~
Bee
Oude Forumnaam: Super Mean Duiveltje Schoolkampioen
Schoolkampioen

Verdiend: 503 Sikkels

Bee is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2006 16:56 Terug naar boven Sla dit bericht op

Prongs_ schreef:
Bee schreef:
Prongs_ schreef:

Hoe kan je nu een parodie op iets maken wat je niet kent?
Als je ene parodie maakt moet je toch iets weten van de verhalen?

nou, je hebt toch ook mensen die zeggen van; Oohw, Harry Potter, dat is toch voor kleine kinderen?? haha wat stom dat jij dat leuk vindt.. en dan hebben ze 1 of 2 films gezien en daaruit trekken ze hun conclusies.. geloof me, ik ken er genoeg...
dan krijg je dus hele foute parodieen met 'hocus pocus ik wou dat je een konijn was' fsoo.... en hele cliche dingen met vliegende bezemstelen en toverdranken en toverhoeden enzo..

Maar dan hebben ze de eerste 2 films gezien. En weten ze er tenminste iets van.
Als je het absoluut niet kent en gewoon iets probeert, dan is het niet leuk denk ik maar.
Maar iet sanders interpreteren kan leuk zijn.

Ravenklauw!
Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp