Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Namen theorieën Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Joy©e
Potionsmaster
Potionsmaster

Verdiend: 152 Sikkels

Joy©e is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jul 12, 2006 18:49 Terug naar boven Sla dit bericht op

Jongens let er wel op dat als je echt betekenis aan de namen wilt geven dat je dan de Engelse namen neemt, en niet de Nederlandse. De Engelse namen zijn zoals JKR ze bedoelt heeft. De Nederlandse namen zijn een verzinsel van Wiebe Buddingh en zeggen dus helemaal niets over de personen omdat hij niet de achtergrond van de karakters weet.

Ga dus altijd uit van de originele namen, de Engelse dus.

Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 529 Sikkels

Lupos-freak is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Jul 13, 2006 5:19 Terug naar boven Sla dit bericht op

Wist je dat...

• Arachne (lijkt op Aragog) de naam is van een bedreven weefster uit de Griekse mythologie. In legendes daagde die Aragog de godin Athene ( in het Latijn Minerva ) uit tot een weefwedstrijd. Ik weet dat Aragog dood is, maar misschien is er toch wel ergens een geheime band tussen Aragog en Anderling. Ander is het allemaal toeval...

• Beauxbatons eigenlijk letterlijk vertaald "Mooie Stok" betekend? Beau is mooi en batĂ´n is stok, wat dan naar een toverstok verwijst.

• Mundungus ( Lorrebos ) is ook Engels voor 'vies ruikende tabak'. En in de boeken klopt dit wel...

Laatst aangepast door Lupos-freak op Do Jul 13, 2006 5:45; in totaal 1 keer bewerkt
Profiel bekijkenStuur privébericht
Lupos-freak
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

BerichtGeplaatst: Do Jul 13, 2006 5:45 Terug naar boven Sla dit bericht op

Agrippa schreef:
Lupos-freak schreef:
Wist je dat...

[list][*]Aragog de naam is van een bedreven weefster uit de Griekse mythologie. In legendes daagde die Aragog de godin Athene ( in het Latijn Minerva ) uit tot een weefwedstrijd. Ik weet dat Aragog dood is, maar misschien is er toch wel ergens een geheime band tussen Aragog en Anderling. Ander is het allemaal toeval...

Volgens mij heette zij Arachne, maar dat lijkt er inderdaad op. Gog was de naam van een reus uit de bijbel.

Ja, ik heb het even gechekt en je hebt gelijk.

En ohja, wisten jullie dat Grindelwald hoogstwaarschijnlijk afgeleid is van Grendel (moordlustig) en Wald (Germaans voor macht)???

3e jaars
3e jaars

Verdiend: 61 Sikkels

Agrippa is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Jul 14, 2006 11:33 Terug naar boven Sla dit bericht op

Het is ook een plaats in Zwitserland.

Edit: even iets leuks over Loena.
Elliot Lovegood Grant Watson was een man die nog in de twintigste eeuw boeken schreef tegen de evolutietheorie. Het niet geloven van het logische... Dat klinkt bekend Confused

-McGonagalls unexpected Seeing talents-
Agrippa
3e jaars
3e jaars

Agrippa is offline. 
BerichtGeplaatst: Zo Sep 10, 2006 17:55 Terug naar boven Sla dit bericht op

Nou, het wordt tijd dat er weer eens iets wordt gepost op dit topic en ik zal die nobele taak wel op me nemen Razz

DE WEMELS

Arthur Weasley

Over zijn naam is het belangrijkste wel gezegd lijkt me, maar wat wel leuk is is dat het een tijdje geleden gebleken is dat zijn ouders Septimus Weasley en Cedrella Black zijn. Cedrella werd van het Zwartsstamboom-wandkleed geschroeid omdat ze met Septimus trouwde. Ook Arthurs vader was dus een bloedverrader. Septimus betekent: de zevende (zoon). Ik denk dat dat erop wijst dat grote gezinnen een traditie zijn in de familie Wemel. Over keizer Septimus Severus kun je ergens op dit topic nog wel meer lezen. Cedrella is de naam van een Braziliaanse plant, ik heb er niet achter kunnen komen wat het betekent.

Molly Prewett Weasley
Haar naam komt misschien van het Engelse werkwoord 'to mollycoddle', overbezorgd zijn. Haar beide broers, Gideon en Fabian Prewett zaten tijdens VoldWar I in de OvdF en zijn vermoord door Voldemort. Gideon is een gast in de bijbel die de Midianieten uit Israel verdreef. Gideon betekent 'vernietiger.' Fabian heeft de weinig spectaculaire betekenis 'bonenverbouwer.' Laughing Paus Fabianus stuurde in de tweede eeuw n. Chr. zeven bisschopen naar Frankrijk om de Galliers te bekeren. Dit betekent misschien dat hij nieuwe leden voor de Orde ronselde.

Percy Ignatius Weasley
Percy is een afkorting van Percival, de naam van een van de ridders van de ronde tafel. Ignatius van Loyola was een fanatieke monnik die meehielp bij het oprichten van de Orde van de jezuieten en ook in de Inquisitie zat. Dat doet je denken aan die ene keer dat de tweede naam van Percy genoemd werd, Harry's hoorzitting. Dat was ook net de Inquisitie. Ignatius is afgeleid van het latijn 'ignis', vuur.

Fred & George Weasley
Het enige wat ik over hun kon vinden is dat ze hun voornamen delen met Georg Friedrich (George Frederick) Händel, een Duitse componist die in Engeland woonde.

Ronald Bilius Weasley
Ronald komt van het Oud-Noorse Rögnvaldr, 'met kracht van de goden'.
Klinkt goed, he? Razz Bilious betekent humeurig. Hij is zo genoemd naar de broer van zijn vader.

Ginny Molly Weasley
Ginny komt van Ginevra, dat is een Italiaanse vorm van Guinevere, en dat is weer de naam van de vrouw van koning Arthur. Het valt wel op he? Drie Wemels hebben namen die uit koning Arthur komen: Arthur, Percy (Percival) en Ginny (Guinevere).

Wemelin
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 47 Sikkels

Wemelin is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Sep 12, 2006 20:27 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb dit al bij het topic 'Vertalingen en vertaalfouten' o.i.d. gepost, maar omdat dit topic er geschikter voor is zal ik her hier ook ff kopieëren.

Het eerste vaartuig dat werkelijk onder water voortbewoog is vermoedelijk ontworpen en gebouwd door de Nederlandse uitvinder Cornelis Drebbel. In 1615 demonstreerde Drebbel een onderzeeër in de Thames. Voortbewogen door enkele roeiers zou dit vaartuig daadwerkelijk een afstand onder water hebben afgelegd.

Misschien dat Cornelis Droebel hiervan afkomstig is, aangezien Rowling ook regelmatig legenden en plaatsen in haar personages e.d. verwerkt. Wat denken jullie?

"Ja, inderdaad," zei Harry. "Ik ben blij dat dat duidelijk is."
Bee
Oude Forumnaam: Super Mean Duiveltje Schoolkampioen
Schoolkampioen

Verdiend: 503 Sikkels

Bee is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Sep 13, 2006 10:19 Terug naar boven Sla dit bericht op

Wemelin schreef:
Ik heb dit al bij het topic 'Vertalingen en vertaalfouten' o.i.d. gepost, maar omdat dit topic er geschikter voor is zal ik her hier ook ff kopieëren.

Het eerste vaartuig dat werkelijk onder water voortbewoog is vermoedelijk ontworpen en gebouwd door de Nederlandse uitvinder Cornelis Drebbel. In 1615 demonstreerde Drebbel een onderzeeër in de Thames. Voortbewogen door enkele roeiers zou dit vaartuig daadwerkelijk een afstand onder water hebben afgelegd.

Misschien dat Cornelis Droebel hiervan afkomstig is, aangezien Rowling ook regelmatig legenden en plaatsen in haar personages e.d. verwerkt. Wat denken jullie?

Wiebe zal daarvan misschien zijn vertaling vandaan hebben.

Maar in het Engels is het Fudge
Dus Rowling heeft met Dat niets te maken.

Ravenklauw!
Wemelin
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 47 Sikkels

Wemelin is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Sep 13, 2006 17:02 Terug naar boven Sla dit bericht op

Super Mean Duiveltje schreef:
Wemelin schreef:

Wiebe zal daarvan misschien zijn vertaling vandaan hebben.

Maar in het Engels is het Fudge
Dus Rowling heeft met Dat niets te maken.

Nee, dat bedoelde ik juist.

Rowling doet dat toch wel vaker, Snape is bijvoorbeeld een plaats of naam ofzoiets, toch? En nou dacht ik, misschien heeft Wiebe dat ook wel eens gedaan, ook al heeft Rowling dat bij deze naam niet gedaan.

Ik weet dat Fudge iemand heel anders is dan Cornelis Drebbel... Razz

"Ja, inderdaad," zei Harry. "Ik ben blij dat dat duidelijk is."
Chaja-girl
3e jaars
3e jaars

Verdiend: 223 Sikkels

Chaja-girl is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Sep 13, 2006 17:27 Terug naar boven Sla dit bericht op

Wat cool! Ik wist dat verhaal van Voldie en Ron helemaal niet (naja, degenen waar dat van afgeleid kan zijn) Maar er is ook zo'n gastje waarvan ik denk dat Sybilla Zwamdrift afgeleid kan zijn; Sybille, de priesteres van Apollo in oude verhalen (die ik op school met Latijn uit mn hoofd moet leren) Zij is dus een waarzegster, net als Zwamdrift (ookal mis die nogal vreemd) en ze hebben bijna dezelfde voornaam... Yeah... nou... dat was het dan! Wink

Agrippa
3e jaars
3e jaars

Agrippa is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Sep 20, 2006 14:45 Terug naar boven Sla dit bericht op

Dit past misschien niet helemaal in dit topic, maar om er een nieuwe topic over te beginnen vind ik nogal overdreven Rolling Eyes

Ik las laatst een verhaal over toen Rome nog maar net een republiek was:
Rome had zich van de wrede en corrupte koning Tarquinius Superbus (fijne naam Razz ) bevrijd, en had het consulschap ingesteld: elk jaar werden er door de Senaat (een raad van ouwe mannen ) uit de voorname families van Rome, de patriciërsfamilies, twee consuls gekozen: machthebbers die elkaar in de gaten konden houden en waar je niet hun leven lang aan vast zit. Er was alleen een samenzwering om de koning, die naar het toen machtige land Etrurië gevlucht was, terug op de troon te zetten. De samenzwering werd ontdekt en de samenzweerders werden voor de consuls gebracht. Toen ontdekte consul Brutus dat zijn eigen twee zonen tussen de samenzweerders stonden. Hij sprak, ondanks smeekbedes van zijn vrouw, staalhard de doodstraf uit.

Ik denk dat dit jullie allemaal wel herinnert aan het proces van Barto Krenck Junior. Het kan natuurlijk ook wel puur toeval zijn, maar volgens mij moet Rowling dit verhaal wel kennen, aangezien ze Klassieke Cultuur heeft gestudeerd.

Lupos-freak
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

BerichtGeplaatst: Zo Sep 24, 2006 14:41 Terug naar boven Sla dit bericht op

Super Mean Duiveltje schreef:
Maar in het Engels is het Fudge.

Ja, Fudge is een soort van vreemde kruising tussen cake, pralines en ijs. En ik mag het dus absoluut niet. Hier heb ik een foto gevonden, door gewoon 'fudge' in google in te klikken.

En Droebel is niet van de magerste, dus kan het wel zijn dat hij graag aan dit soort snoepgoed zit...

HĂ©, ik begin plotseling honger te krijgen...

1e jaars
1e jaars

Verdiend: 157 Sikkels

maja is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Okt 05, 2006 11:19 Terug naar boven Sla dit bericht op

Citaat:
hey
om verder te gaan op sneep:
severus=slaaf ,dienaar
secretus=geheim
dus is sneep geheim dienaar van voldemort slim e
waarvoor sneep staat weet ik nog niet

Secretus is een scheldnaam( in het engels snivellus)betekent in gewoon nederlands secreet

Severus van engels severe betekent erg(nou dat is tie wel)
Snape is een plaatsje in engeland

nala
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 50 Sikkels

nala is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Okt 16, 2006 8:31 Terug naar boven Sla dit bericht op

maja schreef:
Citaat:
hey
om verder te gaan op sneep:
severus=slaaf ,dienaar
secretus=geheim
dus is sneep geheim dienaar van voldemort slim e
waarvoor sneep staat weet ik nog niet

Secretus is een scheldnaam( in het engels snivellus)betekent in gewoon nederlands secreet

Severus van engels severe betekent erg(nou dat is tie wel)
Snape is een plaatsje in engeland

Maar servus is in het latijn geloof ik slaaf... En iemand zij hier dat Rowling Klassieke Talen had gestudeerd.. Dus daar kan het ook best vanaf geleid zijn

pottermania
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 127 Sikkels

pottermania is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Okt 16, 2006 17:15 Terug naar boven Sla dit bericht op

Severus betekent letterlijk streng in het latijn. Ik moet dat op het moment leren dus dat onthoud ik makkelijk.
Want is Severus niet ontzettend streng tegenover Harry?

lupos-freak schreef:
Wist je dat...

Arachne (lijkt op Aragog) de naam is van een bedreven weefster uit de Griekse mythologie. In legendes daagde die Aragog de godin Athene ( in het Latijn Minerva ) uit tot een weefwedstrijd. Ik weet dat Aragog dood is, maar misschien is er toch wel ergens een geheime band tussen Aragog en Anderling. Ander is het allemaal toeval...

Aragog weeft spinnenwebben dus dat klopt wel dan.

Ginny kan ook een afkorting voor Ginger zijn. Een naam dat eigenlijk vaak bij roodharigen gebruikt kan worden. En rara wat voor haarkleur heeft Ginny? Razz Juistem, rood!

Ravenclaws, you don't have to be brave to know everything!

Heeft meegedaan aan de laatste zwerkbalwedstrijd, what an honour!
Tops<3
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 633 Sikkels

Tops<3 is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Nov 09, 2006 19:33 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hermione - Hermione was a character in Greek mythology who was loved by two men. She was the daughter of Helen of Troy and Menelaus. These men (Orestes 2 and Neoptolemus, the son of Achilles) fought terribly for the love of the beautiful Hermione (Krum and Ron?). Orestes 2 was killed by a snake. Could this mean that either Ron or Krum will die at the hands of Lord Voldemort (whose symbol is a snake?). Hermione translates as "well-born" in Greek.

Hermione was een karakter in de Griekse Mythologie en ze werd aanbeden door twee mannen. Ze was de dochter van Helen of Troy en Menelaus. Deze mannen (Orestes 2 en Neoptolemus, de zoon van Achilles) vochten verschrikkelijk/heftig om de liefde van de mooie Hermione. Orestes 2 is vermoord door een slang. Kan dit misschien betekenen dat Ron of Kruml vermoordt zal worden door Voldmort(Zijn symbool is een slang) Hemione betekend “herboren’ in het Grieks. Ik heb dit ook al in het topic : "Wie gaat er dood in boek 7" geplaatst maar dit is er wel iets gepaster voor Wink.
Maar goed ik heb dit vertaald (en ben geen echte goede vertaler dus voor de gene die geen engels kunnen sorry)

heb er ook nog eentje van albus:
symbolizes purity and of innocence which is also another definition of albus in latin. To this end, Albus Dumbledore exemplifies that of someone being pure good. It can also mean Wisdom. Or.. Governor of Britain at the death of the emperor Pertinax, Decimus Clodius Albinus (Albinus=Albus?) attempted to seize the throne but ended up as Caesar in alliance with another imperial contender, Septimius Severus. After Severus defeated two other rivals (Voldemort and... Sirius?), the now expendable Albinus was forced into another attempt at usurpation, an attempt that came to an end at the bloody battle of Lyon.

Dit is echt iets voor Rowling om daar mee rekening te houden he!!

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp