Poll :: Ben je voor of tegen de doodstraf |
Voor |
|
25% |
[ 42 ] |
Tegen |
|
74% |
[ 122 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 164 |
|
Auteur |
Bericht |
XilonaX
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
90 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Nov 01, 2006 18:49 |
 |
Mensen, mensen, als SarahLord en ik het ergens mee eens zijn... dan is er geen discussie meer mogelijk^^'
Maar goed:
Katie schreef: | Ik vind dat deze rechten voor iedereen gelden. Dat je één fout hebt gemaakt [weliswaar waarschijnlijk een enorme, maar toch, een fout] betekent toch niet dat je opeens vogelvrij verklaard bent. Okay, je hebt fout gezeten, hier kan dan ook een passende straf voor uitgezeten worden, maar dit hoeft toch niet de dood, of een 'langzame en zeer pijnlijke dood' te zijn? |
En je hebt dan wel heeel erg fout gezeten! Je wordt niet zomaar ter dood veroordeeld, dan móet je wel iets vreselijks hebben gedaan.
Mensen hebben rechten en plichten. Als jij je niet aan de plichten houdt, vervallen de rechten, dat is gewoon zo. Hoe minden jij je aan de plichten houdt, hoe minden rechten je mag krijgen.
Ik ben, zoals ik volgens mij al eerder heb gezegd, tegen de doodstraf. Lijden zullen die mensen, hoe sadistisch dat ook klinkt. Als jij als familie/vriend/kennis iemand vaarwel moet zeggen wens je ook niet veel goeds toe aan de dader.
Metje schreef: | Het is geen straf meer. Want van een straf leer je, maar je kan dat niet meer als je dood bent |
En dat ondersteunt mijn punt Je leert er niks van als je dood moet, ook al wens je ze dat wel toe. |
_________________ ‘Sorry Ginny,’ zei Ron om de drukkende stilte te verbreken, ‘maar ik ken geen Harry Potter.’
Ginny’s hart leek te breken..'
Ketenvuur |
|
  |
 |
Kirssy
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Nov 01, 2006 19:37 |
 |
XilonaX schreef: | Mensen, mensen, als SarahLord en ik het ergens mee eens zijn... dan is er geen discussie meer mogelijk^^'
Maar goed:
Katie schreef: | Ik vind dat deze rechten voor iedereen gelden. Dat je één fout hebt gemaakt [weliswaar waarschijnlijk een enorme, maar toch, een fout] betekent toch niet dat je opeens vogelvrij verklaard bent. Okay, je hebt fout gezeten, hier kan dan ook een passende straf voor uitgezeten worden, maar dit hoeft toch niet de dood, of een 'langzame en zeer pijnlijke dood' te zijn? |
En je hebt dan wel heeel erg fout gezeten! Je wordt niet zomaar ter dood veroordeeld, dan móet je wel iets vreselijks hebben gedaan.
Mensen hebben rechten en plichten. Als jij je niet aan de plichten houdt, vervallen de rechten, dat is gewoon zo. Hoe minden jij je aan de plichten houdt, hoe minden rechten je mag krijgen.
Ik ben, zoals ik volgens mij al eerder heb gezegd, tegen de doodstraf. Lijden zullen die mensen, hoe sadistisch dat ook klinkt. Als jij als familie/vriend/kennis iemand vaarwel moet zeggen wens je ook niet veel goeds toe aan de dader.
Metje schreef: | Het is geen straf meer. Want van een straf leer je, maar je kan dat niet meer als je dood bent |
En dat ondersteunt mijn punt Je leert er niks van als je dood moet, ook al wens je ze dat wel toe. |
Nou, ik ben ook tegen de doodstraf, zijn we het op dat punt al eens^^" Alleen ik vraag me af wat jij met dat lijden bedoelt? Emotioneel of lichamelijk?
En voor mij gelden die rechten voor iedereen, ook als jij fouten hebt gemaakt, ook als jij vreselijke, onvergevelijke fouten hebt gemaakt. Dan nog vind ik niet dat iemand anders zich het recht kan geven of te beslissen over leven en dood.
Bin Laden hoeft net zo goed niet vermoordt te worden, geef hem maar levenslang.
Citaat: | idd..dat vind ik ook wel een beetje ver gaan...maar aan de andere kant is t net zoiets als 'recyclen' ... .... |
En yeaah.. Laten we mensen gaan recyclen.
Dit vind ik echt te absurd voor woorden, hier ga ik niet eens meer m'n mening over geven. |
  |
 |
superjasmien
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
60 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Nov 01, 2006 20:35 |
 |
Ik ben tegen de doodstraf. Waarom? Omdat ik vind dat dat voor de mensen die de doodstraf verdienen (lees: moordenaars-ik bedoel nu niet mensen die hebben moeten moorden omdat ze niet anders konden- of verkrachters of anderen die heel erge dingen hebben gedaan) geen "echte" straf is. Nadat de stof wordt ingespoten, is het gedaan voor hen. Basta. Er komt niets meer achter. Dat vind ik geen straf. Zij hebben erge dingen gedaan. Dus ik vind levenslange opsluiting een goede straf. Ze van hun vrijheid beroven (als het moordenaars zijn). Dat is volgens mij een "echte" straf. |
  |
 |
Kirssy
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Nov 01, 2006 20:47 |
 |
SarahLord schreef: | Katie schreef: | Citaat: | Citaat:
idd..dat vind ik ook wel een beetje ver gaan...maar aan de andere kant is t net zoiets als 'recyclen' ... .... |
En yeaah.. Laten we mensen gaan recyclen.
Dit vind ik echt te absurd voor woorden, hier ga ik niet eens meer m'n mening over geven.
|
t was ook maar een grapje....zo wreed ben ik ook weer niet:P |
Ja, sorry, ik schiet wel eens een beetje door XD
Maar ik doelde ook vooral op de gebeurtenis zelf hoor, dat vind ik te bizar voor woorden. |
  |
 |
XilonaX
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
90 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Nov 01, 2006 22:35 |
 |
Katie schreef: | Nou, ik ben ook tegen de doodstraf, zijn we het op dat punt al eens^^" Alleen ik vraag me af wat jij met dat lijden bedoelt? Emotioneel of lichamelijk? |
Wat mij betreft beiden.
Ik denk alleen dat we het op een andere manier met elkaar eens zijn wat betreft de doodstraf. Ik vind dat mensen in leven gehouden moeten worden zodat ze gestraft kunnen worden voor de daden die ze hebben begaan. Bij jou gaat de doodstraf tegen je principes in, het is immoreel, want jij vindt dat niemand de dood verdient. Ik daarentegen ben tegen de dood omdat er dingen zijn die veel erger zijn dan doodgaan... dingen die je worden aangedaan totdat je smeekt dat je dood mag gaan, dat het een verlossing is, snappie? |
_________________ ‘Sorry Ginny,’ zei Ron om de drukkende stilte te verbreken, ‘maar ik ken geen Harry Potter.’
Ketenvuur |
|
  |
 |
Savan
Zwadderich Aanvoerder

Verdiend:
816 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Nov 02, 2006 17:10 |
 |
xena schreef: | Remie_Lestrange schreef: | xena schreef: | Savan Radcliffe schreef: | xena schreef: | Een levenslange opsluiting in een cel zal het ook wel doen!
Doodstraf vind ik overdreven. Je moet je natuurlijk aan de regels houden maar ik denk dat je niet voor niets op deze wereld bent! |
Denk je niet dat dat ook een soort van "doodsstraf"is? Misschien leren ze het dan wel, maar wat heb je eraan als je je hele leve in de gevangenis zit, lekker leven heb je dan. |
Is ook de bedoeling hé, dan leer je het af!!! Laat ze maar lijden. ^^ |
Ik ben het met Xena eens.
Als je iemand straf met de doodstraf is die persoon er ook maar snel vanaf, een levenslange eenzame opsluiting klinkt in mijn oren een stuk gruwlijker dan een snelle dood.
Gooi ze in een issoleer cel ofzo en kijk of ze na 10 jaar nog leven.
Iemand vermoorden is gewoon gruwlijk en dus vind ik dat de schuldige ook een gruwlijke straf moet krijgen.
Als je iemand vermoord uit zelfverdedeging (BV iemand slaat jou eerst halfdood) dan is het een ander verhaal.
Maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.
xxxjes,
Remie |
Ik snap je en ik ben het voledig met je eens! ^^ |
Hier ben ik het dus zo nÃet mee eens. Misschien ben je er wel snel van af, maar van dat afleren slaat ook nergens op, want je hele leven in ene isoleercel, dan heb je dus niks af te leren, maakt het uit dat je de muren molt.
Dat is gruwelijker als de doodstraf, en ik vind dat je dan nog beter voor de doodstraf kan zijn, ik zou dat wel zijn zoieso. Oke, 35 jaar kan nog, maar je hele leven in een cel, dan moet je wel iets héél ergs hebben gedaan, een massamoord ofzo, want voor één moord krijg je meestal geen "echte" levenslang volgens mij hoor... Niet dat het niet erg is, maar dan krijg je 35 jaar, volgens mij is het nauwelijks dat ze je echt voor altijd opsluiten. |
  |
 |
XilonaX
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
90 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Nov 02, 2006 19:37 |
 |
Citaat: | Hier ben ik het dus zo nÃet mee eens. Misschien ben je er wel snel van af, maar van dat afleren slaat ook nergens op, want je hele leven in ene isoleercel, dan heb je dus niks af te leren, maakt het uit dat je de muren molt. |
Oh wedden dat dat wel afleert!
Ik weet niet of jullie de driehoek van Maslov kennen? Dat zijn dingen die voor de mens belangrijk zijn, en daarin wordt vaak verwezen naar het feit dat de ('normale') mens sociale contacten nodig hebben, dat ze gek worden als ze geen gemeenschap om zich heen hebben, dat ze 'erbij' willen horen. Dat gaat niet als je in een isoleercel zit.
Misschien heb je wel spijt van je daad, maar als mens wordt dat je niet vergeven. |
Ketenvuur |
|
  |
 |
Kirssy
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Nov 02, 2006 20:45 |
 |
XilonaX schreef: | Katie schreef: | Nou, ik ben ook tegen de doodstraf, zijn we het op dat punt al eens^^" Alleen ik vraag me af wat jij met dat lijden bedoelt? Emotioneel of lichamelijk? |
Wat mij betreft beiden.
Ik denk alleen dat we het op een andere manier met elkaar eens zijn wat betreft de doodstraf. Ik vind dat mensen in leven gehouden moeten worden zodat ze gestraft kunnen worden voor de daden die ze hebben begaan. Bij jou gaat de doodstraf tegen je principes in, het is immoreel, want jij vindt dat niemand de dood verdient. Ik daarentegen ben tegen de dood omdat er dingen zijn die veel erger zijn dan doodgaan... dingen die je worden aangedaan totdat je smeekt dat je dood mag gaan, dat het een verlossing is, snappie? |
Ik snap wat je bedoelt, ik ben het er alleen niet mee eens. Ik geloof je onmiddelijk als je zegt dat er ergere dingen zijn als de dood, alleen zou ik die niemand, echt niemand toe wensen. Ik kan me ook niet voorstellen dat je iemand dingen aan wilt gaan doen die hem doen verlangen naar de dood. Goh, misschien klink ik wel erg naïef, maar ik zou zoiets een ander nooit aan kunnen doen, en kan me ook slecht met moeite voorstellen dat een ander dat wel wil.
Zelfs levenslang vindt ik erg veel, ik weet niet of iemand dat verdient. Maarja, misschien zijn er ook wel weer mensen die zo'n gevaar voor anderen, voor de maatschappij, vormen dat ze gewoon niet meer 'los' rond kunnen lopen. Hm, ik kan hier altijd wel even over door blijven denken, een pasklare waarheid is er immers niet. [voor mij dan^^] |
  |
 |
Chris.
King of the Silvan Elves

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jan 18, 2007 17:57 |
 |
Ik ben tegen de doodstraf, want als je doodstraf uitvoert ben je in principe geen haar beter dan de schuldige zelf (die bijvoorbeeld iemand heeft vermoord). Daarnaast vind ik dat iemand altijd de kans moet krijgen om zich te verbeteren, en bij een levenslange gevangenisstraf is dat nog altijd mogelijk. Ik heb een paar maanden geleden gehoord dat er een man was die in de gevangenis zat, die jongeren in Amerika weer op het rechte pad hielp.
Iemand in een isoleercel stoppen vind ik meestal ook geen goed idee, omdat je daar zoals al gezegd behoorlijk gek van kan worden en dat is niet de bedoeling van een straf. Een straf deel je in principe uit om ervan te leren wat je fout hebt gedaan, en je wilt in principe dat de persoon in kwestie weer geneest. Dit kan natuurlijk (lang) niet altijd en dan vind ik een levenslange gevangenisstraf, of in bijvoorbeeld een TBS-kliniek of gesticht een goede straf. Want daar kunnen ze veel minder fout doen dan in de maatschappij. Maar ik vind niet als het een hopeloos geval is dat we ze maar moeten doden, want dan zijn we zelf even fout bezig. Daarnaast gebeurt het wel eens dat iemand onschuldig in de gevangenis verdwijnt. Als iemand dan de doodstraf heeft gekregen is de verkeerde persoon gedood, en dat is wel heel erg, zeker voor de nabestaanden van de persoon in kwestie. |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
  |
 |
Tom Barman
2e jaars

Verdiend:
47 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jan 18, 2007 18:16 |
 |
Begrijp me niet verkeerd want ik wens dit niemand toe. Maar je gaat er heus wel anders over denken als je ouders, je zus of broer of je kinderen het slachtoffer worden van een moordenaar. Neen ik durf echt niet te zeggen dat ik er 100% tegen ben. Iemand zoals Dutroux Moet je voor mij echt niet levenslang op kosten van de gemeenschap in leven houden ( sorry hoor maar daar wil ik geen belastingen voor betalen). Klinkt mss cru maar toch stof om over na te denken... |
_________________ ik zie, ik zie, wat jij niet ziet... |
|
  |
 |
SeverusSnape
The Half-Blood Prince

Verdiend:
218 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jan 20, 2007 13:17 |
 |
Iets om over na te denken:
Amnesty International is altijd volop bezig om mensen te redden van onmenselijke behandelingen, en ze zijn normaal ook altijd in het nieuws dat ze pogingen doen om ter dood veroordelen te redden van hun lot.
Maar je hoorde niets van deze groep bij het vonnis van Saddam, totdat hij was opgehangen. Een paar uur na de ophanging liet deze groep in een verklaring weten dat ze het erg en onmenselijk vonden. Waarom hebben ze hier dan geen stokje voor proberen te steken? Heeft Amerika ze misschien gevraagd om hun mond te houden tot na de executie? Ik vind het hypocriet dat ze nu pas na de dood van Saddam zeggen dat ze er tegen waren. Net als vele andere invloedrijke mensen, zoals Blair. |
|
|
  |
 |
Skay
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
356 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jan 20, 2007 19:59 |
 |
Ik ben tegen de doodstraf. Ik vind het zelf namelijk geen straf voor de persoon: ze komen er allemaal zo snel vanaf. Ze zouden er voor moeten boeten om wat ze hebben gedaan. Inderdaad al die voorstellen die je al hier hebt kunnen lezen. Misschien leert niet iedereen het af, maar het gaat om de mensen die het wel afleren. Eigenlijk zijn zij het voorbeeld dat mensen kunnen veranderen, al hebben ze daarvoor wel iets verschrikkelijks gedaan. |
_________________ Your arrogance and conceit, your selfish disdain for the feelings of others made me realize that-"
*kicks Elizabeth away* "Ofcoarse I'll marry you, my own Mr. darcy!"
Je bent een genie Katara; een zwetend, stinkend genie! ~Taf |
|
  |
 |
Jos Hoek
Dreuzel

Verdiend:
47 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jan 20, 2007 20:34 |
 |
Ik vind dat in sommige gevallen de doodstraf geoorloofd is.
Bijvoorbeeld bij mensen die zich herhaaldelijk schuldig hebben gemaakt aan sexuele criminaliteit en niet te genezen zijn. Denk bijvoorbeeld aan die TBS-er die ontsnapte en een meisje verkrachtte en vermoordde.
Die mensen mogen nooit meer op straat komen, vind ik en daardoor kosten ze onze maatschappij heel veel geld. |
|
|
  |
 |
SeverusSnape
The Half-Blood Prince

Verdiend:
218 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jan 20, 2007 20:38 |
 |
Jos Hoek schreef: | Ik vind dat in sommige gevallen de doodstraf geoorloofd is.
Bijvoorbeeld bij mensen die zich herhaaldelijk schuldig hebben gemaakt aan sexuele criminaliteit en niet te genezen zijn. Denk bijvoorbeeld aan die TBS-er die ontsnapte en een meisje verkrachtte en vermoordde.
Die mensen mogen nooit meer op straat komen, vind ik en daardoor kosten ze onze maatschappij heel veel geld. |
Dat is inderdaad heel erg wat er gebeurd is. Al keur ik doodstraf niet goed.
Als het aan mij ligt, dan zouden alle daders van zware sexuele misdrijven een spuitje krijgen met daarin een middel zodat ze nooit meer zin in hebben in sex. Dat bestaat. Dan hebben ze gewoon nooit die drang meer, en dan blijven ze dus wel met hun tengels van iemand anders af. Pas als dat gebeurd is, kun je ze in mijn ogen weer een goede kans geven in de maatschappij mbv hulp/tbs/whatever. |
|
|
  |
 |
Josse
Heksenleider 2e klas

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Jan 22, 2007 1:03 |
 |
Ik ben TEGEN de doodstraf.
Ten eerste omdat je als mens naar mijn smaak niet in de positie bent om BEWUST te beslissen over leven en dood.
En ten twede omdat, zoals Rowling Perkamentus al liet zeggen, er veel ergere dingen zijn dan de dood.
levenslange opsluiting is één ding. Maar veel erger is besef. Of vernedering. Of confrontatie.
Daarom vind ik het goed dat wij in Nederland mensen behandelen (TBS)! Al maken ze de laatste tijd wel wat foutjes...^^
Josse.
PS Daarom ben ik ook vegetarisch, beetje vreemd misschien om dat heir te zetten maar ik vind dat het er wel bij past. Je hebt het recht niet om te doden, dieren noch mensen. |
The show must go on my moonlight ♥
MiYuvi ♥ |
|
  |
 |
|
|