Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Douchen op basisscholen. Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Katoenplant
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 52 Sikkels

Katoenplant is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Dec 08, 2006 19:16 Terug naar boven Sla dit bericht op

nirphania schreef:
Sinds ik vorig jaar heb stage gelopen op een bassis school ben ik iets tegengekomen waar ik het al vanaf dat ik op de basisschool zat niet mee eens ben.

Ik liep dus stage in een klas wat gelijk staat aan groep 7 dus met kinderen van 10/11 jaar. Nou was het zo dat ik moest opletten dat ze na het gymen gingen douchen. Terwijl ik het er helemaal niet mee eens ben dat kinderen op scholen MOETEN douchen.

Waarom ben ik het er dan niet mee eens vragen veel mensen mij.
Nou ik vind dat ieder kind het recht heeft om zich uit te kleden waar en wanneer hij/zij dat wil. En niet dat een volwassene zegt en nou kleedt je je uit en stap je onder die douch.
Wat leren wij onze kinderen dan. Je bent niet de baas over je eigen lichaam en als een volwassene het zegt dan moet je het maar doen.
Krijgen kinderen dan wel respect voor zichzelf. Of kleden ze zich dan maaar uit voor elke volwassene die het zegt.

Ik had geluk dat mijn moeder naar school is gegaan en heeft gezegd dat ik niet hoefde te douchen als ik dat niet wilde.
Wat zei de gym leraar " maar ze gaan zweten want ze rennen en daarom moeten ze douchen."
Maar je zet een kind toch ook niet onder de douch na dat ze in de pauze even hebben rondgerend.
En ze hebben toch thuis ook een douch.
Ze kunnen dus ook thuis lekker een douch nemen in een veilige omgeving.

Nee ik vind het respectloos tegen over kinderen om ze te verplichten te moeten douchen op school.
En ik weet uit ervaring hoeveel kinderen daar eigenlijk erg veel moeite mee hebben.
Ik wil tegen iedereen zeggen die nog op de bassisschool zit:
Niemand maar dan ook niemand kan jou dwingen om te douchen als je dat niet wil. Het is jouw lichaam en jij bent daar de baas over en niemand zelfs je eigen ouders of dokter kan zeggen dat jij iets moet doen wat jij niet wil. Heb dus respect voor jezelf en voor je lichaam.
Mocht jij op je school problemen hebben/krijgen omdat je weigert om te douchen stuur dan gerust een pbtje dan ga ik je helpen.

Tegen alle moeders die hier rondsurfen op het internet wil ik dit zeggen:
Pas goed op je kinderen. Leer ze van hun eigen lichaam te houden en respecteren.
En denk niet dat jouw kinderen altijd veilig zullen zijn. Want wat bij anderen gebeurt kan ook bij hen gebeuren.

En zoals Dolleman het zou zeggen: WEES WAAKZAAM!!!!.

IK wil ook graag jullie mening horen.
En wat Jullie er van vonden/vinden dat je op de basisschool douchen.
Of hebben jullie nog een vraag en moet er wat opgeheldert worden dan kan dat natuurlijk ook.

Respectloos? Dat vind ik het absoluut niet.
Het is natuurlijk fijner en frisser als je gedouched hebt voordat je het lokaal in gaat, maar je moet wel kunnen kiezen, als je nou echt niet wil dan moet je ook gewoon nee kunnen zeggen, maar heb niks met respect enz te maken.

Profiel bekijkenStuur privébericht
nirphania
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 0 Sikkels

nirphania is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Dec 22, 2006 19:48 Terug naar boven Sla dit bericht op

Katoenplant schreef:

Respectloos? Dat vind ik het absoluut niet.
Het is natuurlijk fijner en frisser als je gedouched hebt voordat je het lokaal in gaat, maar je moet wel kunnen kiezen, als je nou echt niet wil dan moet je ook gewoon nee kunnen zeggen, maar heb niks met respect enz te maken.

Ik bedoel dus dat je kinderen moet leren respect te hebben voor je eigen lichaam. En ik vind het ook respectloos als je geen eens een keuze hebt. Waarom zou je douchen zo goed gymles word er ook niet gegeven. Je hoeft toch ook niet te douchen als je pauze hebt gehad? Ik vind dus wel degelijk dat het te maken heeft met respect. Vrijheid van menings uiting. Als jij niet wil moeten er geen concequenties zijn zoals nablijven, strafregels schrijven etc.

Maanling
3e jaars
3e jaars

Verdiend: 45 Sikkels

Maanling is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Dec 22, 2006 20:03 Terug naar boven Sla dit bericht op

Op de middelbare school douche? Nee dat had ik dus echt gewoonweg geweigert! Wij moesten op de basisschool wel altijd douche. Ik woonde eerst ergens anders waar we niet hoefden we te douche en toen ik hier heen kwam verhuizen schrok ik me dood dat ik eeneens moest gaan douche tussen, toen nog, wild vreemden. Toen op de basisschool deed ik het gewoon maar ik vond het niet leuk. Niet dat ik erg dik of dun ben ofzo maar ik vind het een schending van privisie.
Nu op de Middelbare school zou ik het nooit doen. Ik snap niet dat mensen zou makkelijk kunnen zeggen: Kleed je uit en ga douche!

Kat
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 196 Sikkels
Woonplaats: Dat wil ik niet zeggen, het is hier veel te mooi. ^^

Kat is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Apr 01, 2007 14:32 Terug naar boven Sla dit bericht op

Wij hadden vroeger op de bassisschool ook een leraar van wie we verplicht moesten douchen. Maar daar hadden we gauw iets op gevonden.
Die viezerik keek gewoon in het douchehokje zelf, en bleef gewoon een minuut of vijf naar die blote meisjeslijven kijken. Brrr

Dus wat deden we? Een handdoek tussen de muurtjes spannen zodat je er niks van zag Cool
Op een gegeven moment weigerde ik gewoon te douchen, en dreigde ik naar mijn vader te stappen als ik gedwongen werd.

Het gegluur was zo afgelopen... Twisted Evil

Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 242 Sikkels

Kelly Griffel is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Apr 01, 2007 14:42 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ben het helemaal eens met het feit dat kinderen helemaal niet hoeven te douchen op school. Toen ik op de basisschool zat hadden we niet eens douches in het gebouw. We moesten voor gym naar een aparte gymzaal en daar waren wél douches, maar die mochten wij eigenlijk niet eens gebruiken. De lerares maakte daar af en toe gebruik van als er bijvoorbeeld iemand was gevallen of wat dan ook en moest even een been/arm onder lopend water houden. Meer ook niet. Die douches waren niet bestemd voor ons, maar voor de sporters die daar echt trainden op de momenten dat wij daar nooit waren natuurlijk. Wij mochten daar echt niet in.
Met zwemmen moesten we tot een bepaalde leeftijd, het 4de leerjaar (in Belgie) en dus groep 6 (in Nederland) ons omkleden in ons badpak in een grote ruimte. Maar toen vonden we dat echt niet erg. We stonden te gieren en te lachen en probeerden elke keer over de muur bij de jongens te kijken en omgekeerd. Vanaf het 5de leerjaar (in Belgie) en groep 7 (in Nederland) moesten we per se in aparte hokjes. De jongens moesten langs de ene rij in de hokjes en de meisjes langs de andere rij in aparte hokjes.
Douchen werd gewoon na het zwemmen gedaan met ons badpak/zwembroek nog aan.

Op de middelbare school waren wij een van de weinige school die een zwembad op school zelf had. Wij hadden ook twee gymzalen. Bij de gymzalen zaten ook douches, maar hier geldde ook de regel dat wij die niet mochten gebruiken. 9 van de 10 keer stonden ze ook niet aan, dus maakte het niet eens uit of je de kraan openzette of niet.
Bij het zwemmen (een maal in de week) hadden ze hokjes gemaakt voor 1 persoon en genoeg om een hele klas zich te kunnen laten omkleden. Dus er was nooit sprake van inbreuk op privacy of wat dan ook, je kon jezelf altijd op je gemak omkleden en dat was het.

Maar zelfs als het zo geregeld word net zoals met ons zwemmen hierboven, vind ik nog steeds niet dat je kinderen zou kunnen dwingen om te douchen. Ten eerste, je laat toch ook je kinderen niet na een kwartier buitenspelen douchen? En ten tweede, scholen kunnen zoiets helemaal niet afdwingen, al helemaal niet als het kind in kwestie zich niet op zijn gemak voelt daarbij. Zo'n dingen moeten helemaal niet kunnen.

Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 364 Sikkels

Sophie Wemel is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Apr 01, 2007 14:55 Terug naar boven Sla dit bericht op

Kat schreef:
Wij hadden vroeger op het bassisschool ook een leraar van wie we verplicht moesten douchen. Maar daar hadden we gauw iets op gevonden.
Die viezerik keek gewoon in het douchehokje zelf, en bleef gewoon een minuut of vijf naar die blote meisjeslijven kijken. Brrr

Dus wat deden we? Een handdoek tussen het muurtjes spannen zodat je er niks van zag Cool
Op een gegeven moment weigerde ik gewoon te douchen, en dreigde ik naar mijn vader te stappen als ik gedwongen werd.

Het gegluur was zo afgelopen... Twisted Evil

Wat een creep is die turnleraar zeg. Als we op school met de klas gaan zwemmen komt er gewoon een turnlerares bij ons in één groot kleedkotje om te zien of we rustig zijn.
Want in mijn klas zijn sommige echt lawaaierig enz. dus moet er controle bij zijn. Die mevrouw kijkt niet naar ons ofzo. Maar toen ik in de basisschool zat had ik ook een turnleerkracht die ook de hele tijd naar ons zat te kijken hoe wij ons omkleeden enz. Naar de jongens keek hij niet, alleen om te zeggen: "Niet praten!" Ik vond dat hij dat niet moest doen maar ik was blijkbaar de enige die dacht dat hij niet naar ons moest gluren. Nouja, gelukkig hadden we die maar 1 keer op de week en er was nog een andere turnjuf die tenmiste niet naar ons gluurde. Over het algemeen vind ik dat ze dat ook mogen afschaffen want eerlijk gezegt vind ik dat niet nodig. De kinderen kunnen zich btw ook thuis wassen. Wink

I'll do anything for you.
Shirley
Oude Forumnaam: fairy_princess The Chatting Mod
The Chatting Mod

Verdiend: 0 Sikkels

Shirley is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Apr 01, 2007 14:55 Terug naar boven Sla dit bericht op

Nou op de basisschool hoefden we nooit verplicht te douchen, er waren geloof ik niet eens douches. Op het vmbo werd het wel ingevoerd, nadat we een nieuwe gymzaal met douches hadden gekregen. Nou zat ik toen al in het vierde jaar, en iedereen bij ons in de klas was een jaar of 15 en weigerde dus gewoon te douchen.

Maar het schijnt dat de eerste/tweedejaars het dus wel moesten. Ik vind dat ook achterlijk. Gewoon 's avonds douchen als je thuis komt, klaar. Ik vind ook dat je dat kinderen niet mag en kunt verplichten. Ik heb het nooit gehoeven, maar ik zou het ook echt niet doen als het zou moeten.

All good things come to an end... Goodbye HPF.
Uchiha Itachi
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 46 Sikkels

Uchiha Itachi is offline. 
BerichtGeplaatst: Zo Apr 01, 2007 20:11 Terug naar boven Sla dit bericht op

jah dat moest ik ook op de basisschool.. deed het nooit. Heel simpele truc voor gewoon je hoofd ionder de kraan houden en dan met je natte haren de kleedkamer uit lopen (onze leraar stond altijd buiten de kleedkamer)
Ik vin het ronduit belachelijk dat kinderen worden verplicht te douchen, zeker als de docent(e) erbij staat te kijken =s

Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp