Auteur |
Bericht |
DutchHermione
2e jaars

Verdiend:
27 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jan 27, 2007 15:24 |
 |
Ik vraag het me al een tijdje af en kom er niet uit...
Wie heeft de Fidelius-bezwering uitgesproken over de Potters??
Het was het idee van Perkamentus en naar mijn idee vertrouwden James en Lily hem ook heel erg: ze gaven er dingen in bewaring enzo. Ze kiezen hem echter niet als de geheimhouder... en hij kan ook de bezwering niet uitgesproken hebben want dan had hij geweten dat niet Sirius maar Peter de geheimhouder was geworden.
Volgens prof. Banning is het een uiterst complexe bezwering ofzo.. Het moet bijna wel zo zijn dat of James, Lily of Sirius hem uitgesproken heeft; Peter acht ik er niet toe in staat, en buiten James, Sirius, Lily en Peter wist niemand wie de geheimhouder uiteindelijk was geworden. Ik zou denken dat de geheimhouder toch aanwezig moet zijn bij het uitspreken van de bezwering.
James, Lily en Sirius waren allemaal nog jonge tovenaars in die tijd. Zijn zij in staat die bezwering uit te voeren? Zou het iets te maken kunnen hebben met de nog onbekende beroepen van James en Lily (en Sirius!!)? [wilde zijsprong]Als de bezwering doenbaar was voor hen, waarom heeft dan Hermelien hem bijvoorbeeld niet gebruikt inzake de SVP, dat zou pas echt beveiliging zijn geweest[/wilde zijsprong]
Waarom is er geen bezwering uitgesproken over de Lubbermansen?
Zoals uit de profetie blijkt konden ook zij (nou ja: Marcel) een beoogd slachtoffer zijn. Ook zij zaten in de orde en dus hadden ze ook contact met Perkamentus. Maar: na de verdwijning van Voldemort weten een aantal dooddoeners hen te martelen; ze zijn dus vindbaar. Waarom werden zij niet beschermd en de Potters wel, terwijl niemand wist dat Voldemort achter de Potters aan zou gaan en niet achter de Lubbermandsen? En wie zegt dat als hij bij de Potters geslaagd was hij niet alsnog naar de Lubbermansen zou gaan?? doorredenerend: als ze niet beschermd werden, waarom heeft hij het niet gedaan?? Hij had toch beter beide kinderen op wie de profetie kon slaan uit de weg kunnen ruimen? (en als ze wel beschermd werden en Voldie hen daarom niet aanviel: hoe konden de dooddoeners hen dan vinden na de val van Voldemort?)
Wat is de band van Perkamentus met de Potters?
Ik vind het een opmerkelijk feit dat Perkamentus zich aanbiedt als geheimhouder; dat doe je, dunkt me, niet zomaar. Tuurlijk, hij vermoedde een verrader in de groep rond de Potters, maar dan nog. Daarbij is al duidelijk dat het feit dat Perkamentus de onzichtbaarheidsmantel van James in bewaring heeft een belangrijk feit is. (is door JKR gezegd)
Bovendien krijg ik het vermoeden dat er iets heel geheimzinnigs aan die band is: Sirius en Remus hebben het er in al hun gesprekken nooit over gehad, over de band tussen James/Lily en Perkamentus...
Hoe kan Harry naar het huis van zijn ouders gaan?
Harry plant aan het einde van boek 6 een bezoek aan het huis van zijn ouders. Enkel Peter, nog altijd de geheimhouder, kan Harry toch vertellen waar het is, aangezien dit, het adres van de Potters, juist de info is die door de bezwering werd beschermd? Is een fidelius-bezwering op te heffen? En wie moet dat dan doen?? En, volgens mij is er nooit gezegd dat de bezwering bij de Potters opgeheven is. En Peter heeft Harry nooit gezegd waar zijn ouders woonden.. dus.. kan Harry er uberhaupt heengaan?
Of.. (komt weer een kronkel van mij) blijkt uit het feit dat Hagrid er kon gaan om Harry te zoeken dat de bezwering is opgeheven? Of dat James/Lily niet alleen een band met de Perkamentus hadden die nog onbekend is, maar ook met Hagrid, aangezien hij ook bekend was met het geheime adres...
Pfoe: even genoeg van mijn gedachtenkronkels: wat denken jullie hiervan?
|
_________________ Duty? No... I would have you smile again, not grieve for those whose time has come
I do not believe this darkness will endure. |
|
  |
 |
Sabine
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
69 Sikkels
Woonplaats: Zittend in een Eikenboom, kijkend naar de wolken...
|
Geplaatst:
Za Jan 27, 2007 15:54 |
 |
Wie heeft de Fidelius-bezwering uitgesproken over de Potters??
Dit vind ik wel een goede vraag. Ik vraag me of of een buitenstaander (dus niet James, Lily of Sirius) het moest doen, of dat ze het zelf konden. Ik denk dat ze best in staat waren voor zo'n bezwering, mijn vraag is meer of dat wel hoort bij de bezwering, als je hem zelf uitspreekt. Ik heb eigenlijk geen idee, misschien zeg ik wel erg rare dingen..
Over Hermelien en het SVP. Hermelien was toen 16 he, en James en zo 21. Dat is toch wel een verschil. Misschien kan zo'n bezwering niet eens worden uitgesproken op Hogwarts. Zal Perkamentus niet merken als een deel van zijn kasteel ineens onder geheimhouding staat?
Nou, ik kan het verkeerd hebben, maar volgens mij was die profetie maanden voordat de Potters gingen onderduiken gegeven. Volgens mij hoorde Perkamentus van een spion of zo dat Voldy achter de Potters aanging en hebben ze toen de bezwering gedaan.
Dit vind ik een heel erg goede vraag. Ik heb het mezelf ook afgevraagd. In PoA zegt Perkamentus ook tegen Harry: ik kende James vrij goed, zowel op zweinstein als erna (of iets in die richting). Dan ben ik wel benieuwd wat voor een band ze dan hadden, en hoe die tot stand is gekomen.. Ik hoop dat we erachter komen in boek 7!
Volgens mij is dit al eens ter sprake gekomen op het forum. Geen idee of dat topic nog bestaat trouwens. Hij weet in ieder geval dat ze in Goderic's Hollow wonen. Daar zal hij wel heen gaan, en dan, tja.. Misschien heeft hij Peter nodig om te weten waar het huis precies staat (of beter misschien: stond). Daarmee kan Peter gelijk zijn schuld oplossen. Of ze komen een andere tovenaar of heks tegen in dat dorpje. Jo heeft ooit gezegd dat de Potters niet de enige tovenaars waren die daar woonden, geloof ik. Of de bezwering is gewoon opgeheven. Ik heb geen idee of dat kan. Ik weet wel dat ik het een beetje vreemd vind dat Hagrid wist waar het was. Misschien is hier ooit al een verklaring voor gegeven. Ik weet het eigenlijk niet. |
_________________ To love oneself is the beginning of a lifelong romance.
We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars. |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jan 27, 2007 15:55 |
 |
Perkamentus was niet de geheimhouder dat was Peter. En er was maar een geheimhouder. Perkamentus heeft de spreuk volgens mij wel uitgesproken maar is niet verkozen tot de geheimhouder. Blijkbaar kan dat bij de Fidelius Charm.Perkamentus heeft James en Lily geholpen omdat hij ze kende van de OvdF.
En de Fidelius Charm is opgeheven nadat het huis verwoest is volgens mij. En ik denk dat Harry er wel achter komt waar zijn ouders vandaan kwamen. Het huis is vernietigt dus er is denk ik een nieuw huis voor in de plaats gekomen. En ik dacht dat Harry naar Godric's Hollow heen wou voor het graf en niet echt voor het huis. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
DutchHermione
2e jaars

Verdiend:
27 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jan 27, 2007 17:00 |
 |
Sabine schreef: |
Volgens mij hoorde Perkamentus van een spion of zo dat Voldy achter de Potters aanging en hebben ze toen de bezwering gedaan.
Dit vind ik een heel erg goede vraag. Ik heb het mezelf ook afgevraagd. In PoA zegt Perkamentus ook tegen Harry: ik kende James vrij goed, zowel op zweinstein als erna (of iets in die richting). Dan ben ik wel benieuwd wat voor een band ze dan hadden, en hoe die tot stand is gekomen.. Ik hoop dat we erachter komen in boek 7!
Ik weet wel dat ik het een beetje vreemd vind dat Hagrid wist waar het was. Misschien is hier ooit al een verklaring voor gegeven. Ik weet het eigenlijk niet. |
Hmm jah, het zou natuurlijk kunnen dat er ter ore was gekomen dat Voldemort enkel achter de Potters aanging... al vind ik dat een vreemde en risicovolle keuze van Voldie
Wat betreft de band tussen James en Perkamentus denk ik dat dat nog komen zal in HP7, door de uitspraak van JKR over de nooit gestelde vraag...
Oooh, enne: als er iemand een verklaring heeft voor hoe Hagrid weet waar het is... gaarne
Witch_Eva schreef: | Perkamentus was niet de geheimhouder dat was Peter. En er was maar een geheimhouder. Perkamentus heeft de spreuk volgens mij wel uitgesproken maar is niet verkozen tot de geheimhouder. Blijkbaar kan dat bij de Fidelius Charm.Perkamentus heeft James en Lily geholpen omdat hij ze kende van de OvdF.
En de Fidelius Charm is opgeheven nadat het huis verwoest is volgens mij. En ik denk dat Harry er wel achter komt waar zijn ouders vandaan kwamen. Het huis is vernietigt dus er is denk ik een nieuw huis voor in de plaats gekomen. En ik dacht dat Harry naar Godric's Hollow heen wou voor het graf en niet echt voor het huis. |
Ik beweer ook niet dat Perkamentus de geheimhouder is, enkel dat hij het heeft aangeboden. Het lijkt me vreemd dat Perkamentus de bezwering heeft uitgesproken maar niet weet dat Peter de geheimhouder is geworden ipv Sirius En ik denk dat er meer achter zit bij de hulp van Perkamentus aan de Potters.
Het zou natuurlijk inderdaad kunnen dat de bezwering is opgeheven door de verwoesting van het huis en de dood van James en Lily... |
_________________ Duty? No... I would have you smile again, not grieve for those whose time has come
|
  |
 |
koning-mini
Dreuzel

Verdiend:
70 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jan 28, 2007 18:31 |
 |
ik denk eigelijk dat de potters zelf die spreuk hebben gedaan en dat ze daarvoor een geheimhouder hebben gekozen (best stomme keuze) maar volgens mij was het verstandiger dat james zelf de geheimhouder werd omdat er dan veel minder kans was dat voldie hun kon vinden (of eigelijk geen kans) |
_________________ het beste is niet genoeg |
|
  |
 |
DutchHermione
2e jaars

Verdiend:
27 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jan 28, 2007 19:40 |
 |
koning-mini schreef: | ik denk eigelijk dat de potters zelf die spreuk hebben gedaan en dat ze daarvoor een geheimhouder hebben gekozen (best stomme keuze) maar volgens mij was het verstandiger dat james zelf de geheimhouder werd omdat er dan veel minder kans was dat voldie hun kon vinden (of eigelijk geen kans) |
Ik denk niet dat James de geheimhouder kon zijn, omdat hij onderdeel vormt van het geheim...
Enne.. was Peter niet gekozen op voordracht van Sirius? De Potters kozen, ondanks het aanbod van Perkamentus, voor Sirius, maar Sirius deed het voorstel Peter als geheimhouder te kiezen omdat Voldemort dat niet zou verwachten toch? |
|
  |
 |
Feel<Free
3e jaars

Verdiend:
50 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jan 28, 2007 20:19 |
 |
Klopt, Sirius verwachtte dat dat de perfecte afleiding manoeuvre zou zijn, omdat zo'n stuk verdriet nooit door Voldemort waardig zou zijn geschat.
Bewoners kunnen volgens mij geen geheimhouders zijn. Dat zou gewoonweg te handig zijn. en wat je zegt je bent dan deel van het geheim, dus daarom kan Harry toch ook gewoon (als het nog overeind staat) terug naar de halvemaanstraat. Hij is/was ook dele van het geheim dus hij zou daar eigenlijk gewoon nog terug meoten kunnen komen. |
_________________ Remus..You aren't allergic to anything other than silver, are you?"
[size=9]
Some people come into out lives and leave quickly,
others stay and leave footprints in our hearts |
|
  |
 |
Sabine
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
69 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jan 28, 2007 20:45 |
 |
Hmm.. ik ben even in de war. Was die bezwering nou eigenlijk uitgesproken over dat huis of over James/Lily/Harry? Sorry voor de domme vraag.. Waarschijnlijk het huis dan? Maar in principe staat iedereen dan die dat huis naar binnen gaat toch onder geheimhouding dan? Of zijn James en zo op een bepaalde manier aan dat huis gekoppeld of zo? Dat het alleen voor hun geldt.. Laat maar, ik snap mezelf niet eens  |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jan 28, 2007 20:52 |
 |
De Fidelius Charm is uitgesproken over het huis. Je kan het volgens mij niet uitspreken over personen maar wel over huizen en andere gebouwen. En het gaat erom dat niemand weet waar dat huis staat. Ook al zou je recht tegenover het huis staan dan zou je niet weten wie er wonen. Dus als je erin bent dan ben je veilig. Het is zeg maar een "schuilplek". |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
Sabine
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
69 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jan 28, 2007 20:59 |
 |
Ah, zo., thanks. Ik denk dan dat het nog wel onder geheimhouding staat. Anders staat er waarschijnlijk weer een nieuw huis met andere bewoners erin en zo. En ik heb juist het gevoel dat er nog wat bij dat huis (nou ja; ruïne misschien meer) gaat gebeuren. Maar zou Harry dat huis dan kunnen zien als enige omdat hij er toch deel van uitmaakte? Anders gaat hij misschien alleen - zonder Ron en Hermione - in dat puin snuffelen en gebeurt er misschien wat of zo. Maar ik denk eigenlijk toch van niet. Waarschijnlijk waren de Potters in het huis toen die bezwering werd uitgesproken, en konden ze het daardoor zien. Omdat ze er waren zeg maar. Dan zou Harry het niet kunnen zien.. of de geheimhouding is verdwenen... En toen waren we weer van voor af aan xD Heerlijk, dat je zo diep op een boek kunt ingaan  |
|
  |
 |
|
|