Poll :: Ben je voor of tegen de doodstraf |
Voor |
|
25% |
[ 42 ] |
Tegen |
|
74% |
[ 122 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 164 |
|
Auteur |
Bericht |
Shirley
The Chatting Mod

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Jan 22, 2007 13:37 |
 |
Soms hoor je dingen op het nieuws waar je zo kwaad om kan worden dat je de daders de meest gruwelijke dingen toewenst.
Als ik hoor dat een dader een ontschuldig iemand zomaar vermoord, maakt me dat echt verdrietig en boos.
Maar ik ben TEGEN de doodstraf. Als we moordenaars de doodstraf geven zijn we net zo erg als zij.
Niemand heeft het recht om een ander het leven te ontnemen, zelfs niet als die iemand iets vreselijks heeft gedaan.
Ik denk gewoon niet dat nog meer mensen doden de oplossing is. Als iemand bijvoorbeeld levenslang krijgt, dan kan hij/zij nadenken over zijn daden, en dan beseft hij/zij misschien wat ze zelf hebben aangericht. |
  |
 |
XilonaX
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
90 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Jan 26, 2007 16:06 |
 |
Of iemand een jaar of 10 in een cel gooien en elk jaar beweren dat hij/zij het daaropvolgend jaar wordt vermoord. Dat lijkt mij ook een marteling op zich. Steeds maar weer benauwd krijgen omdat je bang bent dat je doodgaat. |
_________________ ‘Sorry Ginny,’ zei Ron om de drukkende stilte te verbreken, ‘maar ik ken geen Harry Potter.’
Ginny’s hart leek te breken..'
Ketenvuur |
|
  |
 |
Skywalker
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
240 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Jan 26, 2007 16:13 |
 |
Ik weet niet of ik er voor of tegen ben. Ik vind het echter wel de grootste flauwekul als mensen zeggen dat het in een isoleercel afgeleerd wordt. Like... Wtf? STEL je leert het af, dan wat moet je ermee? Al heb je je leven zogenaamd gebeterd, je zit nog altijd daar in die cel. Je schiet er geen moer mee op. Je wacht gewoon tot de dood naar je toe komt.
Het lijkt me echt zo veel erger om te WETEN dat je nog 2 dagen te leven hebt. Dat je wanhopig een uitweg probeert te zoeken, of je eraan overgeeft. Dat je plotseling daar staat, en dan nog maar een paar seconden lucht kunt inademen. Niet wetend waar je heengaat, of wat er gebeurd. Niet in staat om iets ertegen te doen.
Dat... Dat lijkt mij erg. Ik heb niet bepaald een mening of ik voor of tegen ben. Ik denk dat ik te jong ben en te weinig mensenkennis heb om over zoiets groots te kunnen oordelen. Want onthoud; Je neemt wel iemands leven weg, en in feite heeft NIEMAND daar het recht toe. Niemand. Als je dat met een moordenaar doet, maakt dat jou, of de gemeente of rechter of whatever ook een moordenaar.
Langs de andere kant... Ze hebben iets ergs gedaan. Ze moeten gestraft worden, en niet laten "rotten". Mensen rotten niet. Ze worden hooguit krankzinnig en dan leven ze gezellig hun eigen gestoorde leventje. Yay. Dus tsja ^^. Geen mening. |
  |
 |
Hermione_love
6e jaars

Verdiend:
110 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Mrt 03, 2007 13:06 |
 |
Ik ben tegen de doodstraf, omdat je je dan ook schuldig maakt aan moord. Niemand heeft het recht heeft iemand van het leven te beroven.
Daarbij vind ik het ook een makkelijke straf. Ik denk dat het erger is om iemand zijn hele leven op te sluiten, dan hem een snelle dood te geven. |
_________________ "All I know is I trust only you in this world. I've missed you. I need you. It is you I love, Hephaistion. No other." <3 |
|
  |
 |
Tom-20
3e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
Woonplaats: In mijn favoriete fauteuil in de Ravenklauw leerlingenkamer
|
Geplaatst:
Za Mrt 03, 2007 13:12 |
 |
ik ben voor,, omdat mensen die andere
mensen hebben vermoord en daar de intensie
bij hadden,, dan zelf ook de consequenties
onder ogen zien en zelf ook moeten sterven...
Het klinkt misschien hard,, maar als je tegen bent,,
vind jij dat Saddam Hoessein zelf in leven had mogen
blijven na die moorden? Nee toch? |
_________________ Ben je nog eerstejaars, zonder afdeling en in het nauw? Kom dan bij Ravenklauw! |
|
  |
 |
happyperson
Dreuzel

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Mrt 03, 2007 13:29 |
 |
Ik ben toch wel tegen...
Vind dat als je een misdaad hebt begaan, je daarvoor moet lijden (in de gevangenis)
En als je dan dood wordt gemaakt ben je er maar weer vanaf...
Opzich is de doodstraf soms wel terecht, maar ik vind dat ze het om deze reden niet zouden moeten doen... |
|
|
  |
 |
astroman
3e jaars

Verdiend:
22 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Mrt 03, 2007 14:34 |
 |
nee, de doodstraf is te erg. Liever levendslang, dan zit hy z'n hele leven vat, dan merkt hy er nog wat van, als je eenmaal dood ben dan is het over, levenslang duuurt veel langer. Iemand die de doodstraf uitvoert is in feite ook een moordenaar dus  |
_________________ Rock is the best music ever!
"Love All, Serve All" |
|
  |
 |
Leonie
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Mrt 10, 2007 20:10 |
 |
Tom-20 schreef: | ik ben voor,, omdat mensen die andere
Nee ik vind van niet!
Ik bedoel wat heeft Saddam hier nou aan..
Het is in die Cultuur helemaal niet erg als je dood gaat kijk maar naar al die zelfmoordaanslagen!
Ze vinden dat ze het zelf goed hebben gedaan en dat ze waarschijnlijk met open armen ontvangen worden in de hemel.
En het was toch veel beter geweest als ze hem in de cel ofzo hadden gestopt..
Wat heeft hij er nou aan!
Als je in een cel zit heb je niets te doen, je bent eenzaam dus kan je alleen maar nadenken over wat je hebt gedaan..
Misschien dat ze dan nog wel schuld gevoelens krijgen ofzo of ze begrijpen dat ze fout zitten..
En stel.. dat je vader wordt opgepakt voor moord en de doodstraf krijgt en na zijn dood komen ze er pas achter dat hij eigenlijk ontschuldig was..
En dit gebeurt vaker dan je verwacht hor!
Dus even terug op het topic ik ben dus tegen de doodstraf |
_________________ <3 HPF,
You'll be in our heart
From this day on
Now and forever more
|
|
  |
 |
chocokikkertje
3e jaars

Verdiend:
24 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Mrt 10, 2007 20:48 |
 |
Ik ben tegen de doodstraf!
1) je kunt onschuldige mensen vermoorden
2) de daders komen makkelijk van hun straf af, ik laat ze liever een leven lang lijden
3) Je beslist niet over een ander zijn leven. Dat doen alléén moordenaars!
Even terug te komen op 2:
Ik heb het dan wel over een gevangenis met nix extra's. Dus geen tv, computer, of wat dan ook. De gevangenissen van tegenwoordig zijn net hotels, het enige dat je niet hebt is je vrijheid om te gaan en staan waar je wil. Tenminste buiten het gevang. In het gevang kun je als "goede" gevangene bijna overal komen...
Greetz |
|
|
  |
 |
-->innie<--
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Mrt 10, 2007 20:55 |
 |
chocokikkertje schreef: | Ik ben tegen de doodstraf!
1) je kunt onschuldige mensen vermoorden
2) de daders komen makkelijk van hun straf af, ik laat ze liever een leven lang lijden
3) Je beslist niet over een ander zijn leven. Dat doen alléén moordenaars!
Even terug te komen op 2:
Ik heb het dan wel over een gevangenis met nix extra's. Dus geen tv, computer, of wat dan ook. De gevangenissen van tegenwoordig zijn net hotels, het enige dat je niet hebt is je vrijheid om te gaan en staan waar je wil. Tenminste buiten het gevang. In het gevang kun je als "goede" gevangene bijna overal komen...
Greetz |
ik ben het hier helemaal mee eens
ik ben zelf ook tegen de doodstraf en om dezelfde redenen van jou.
het is ook zo dat al die gevangenissen luxe dingen hebben zoals tv's. ze moeten dan echt niks in die cel hebben alleen een wc ofzo
maar je moet niemand doden, want dan ben je net zo slecht als die moordenaars |
_________________ Buffy: So let me get this straight. You're... Dracula, the guy, the Count?
Dracula: I am.
Buffy: And you're sure this isn't just some fanboy thing?
'Cause I've fought more than a couple pimply, overweight vamps that called themselves Lestat. |
|
  |
 |
miss_sweet
Hotemetoot

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mrt 14, 2007 13:50 |
 |
**GiNnY** schreef: | Nee ik vind van niet!
Het is in die Cultuur helemaal niet erg als je dood gaat kijk maar naar al die zelfmoordaanslagen!
Ze vinden dat ze het zelf goed hebben gedaan en dat ze waarschijnlijk met open armen ontvangen worden in de hemel
[...] |
Het is niet zo dat men het in die cultuur helemaal niet erg vindt als je doodgaat! Ik bedoel wie wil er nu zo graag doodgaan? Je veralgemeent de dingen, het is toch niet zo dat wie ook tot de Islamitische cultuur behoort, het niet erg vindt om dood te gaan. Denk je dat onschuldige mensen (zelfs kinderen) die doodgaan in bijvoorbeeld Irak daarvoor ook zeiden/dachten dat het niet erg is als je doodgaat?
Die zelfmoordaanslagen zijn omdat mensen verbitterd zijn door hun woede, wanhoop en verdriet (natuurlijk keur ik dat niet goed, maar gewoon even duidelijk maken). Geen enkel mens die gelukkig is wil doodgaan. Of het nu in de Islamitische cultuur is of in ook welk ander cultuur: mensen willen niet zomaar doodgaan.
Een moslim heeft een visie dat je niet bang moet zijn voor de dood, omdat het Hiernamaals een veel beter leven is. En daardoor dat mensen zelfs bereid zijn om hun leven op te offeren omdat zijn denken dat ze een beter leven zullen hebben en met open armen ontvangen zullen worden. Maar dit hoeft niet te betekenen dat ze het daardoor helemaal niet erg vinden om dood te gaan.
Maar ik hoop dat ik duidelijk heb gemaakt dat het niet zo is dat mensen van de Islamitische cultuur het niet erg vinden om dood te gaan.
Het leven van een ander mens afnemen is niet zomaar iets kleins. Het maakt van jou ook een moordenaar. Het is een soort van wraak nemen (het ouderwetse tand om tand en oog om oog principe) en dat is ook waarom ik tegen de doodstraf ben. Wat Tom zegt begrijp ik niet goed. Natuurlijk heeft Saddam vreselijke daden begaan, maar hij zou toch ook boete kunnen doen door levenslang in een cel opgesloten te worden. Dat is toch ook een heel grote vernedering en dan kon hij tenminste nog nadenken over de fouten die hij heeft misdaan. Hij zou zijn hele leven gekweld worden door zijn misdaden waardoor hij in de gevangenis beland zou zijn. Daardoor kon hij toch ook een straf krijgen. Wat hebben we nu gekregen nu hij opgehangen is? Hij is dood. Ja dat is waar. Maar heeft hij nog boete kunnen doen voor zijn fouten? Zijn leven is beëindigd. In plaats van weg te rotten in een cel en elke dag leven met het besef dat je tot je dood hier moet blijven, is hij dood. |
Laatst aangepast door miss_sweet op Wo Mrt 14, 2007 14:07; in totaal 1 keer bewerkt |
|
  |
 |
Josse
Heksenleider 2e klas

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mrt 14, 2007 14:06 |
 |
miss_sweet schreef: | **GiNnY** schreef: | Nee ik vind van niet!
Ze vinden dat ze het zelf goed hebben gedaan en dat ze waarschijnlijk met open armen ontvangen worden in de hemel
[...] |
Het is niet zo dat men het in die cultuur helemaal niet erg vindt als je doodgaat! Ik bedoel wie wil er nu zo graag doodgaan? Je veralgemeent de dingen, het is toch niet zo dat wie ook tot de Islamitische cultuur behoort, het niet erg vindt om dood te gaan. Denk je dat onschuldige mensen (zelfs kinderen) die doodgaan in bijvoorbeeld Irak daarvoor ook zeiden/dachten dat het niet erg is als je doodgaat?
Die zelfmoordaanslagen zijn omdat mensen verbitterd zijn door hun woede, wanhoop en verdriet (natuurlijk keur ik dat niet goed, maar gewoon even duidelijk maken). Geen enkel mens die gelukkig is wil doodgaan. Of het nu in de Islamitische cultuur is of in ook welk ander cultuur: mensen willen niet zomaar doodgaan.
Een moslim heeft een visie dat je niet bang moet zijn voor de dood, omdat het Hiernamaals een veel beter leven is. En daardoor dat mensen zelfs bereid zijn om hun leven op te offeren omdat zijn denken dat ze een beter leven zullen hebben en met open armen ontvangen zullen worden. Maar dit hoeft niet te betekenen dat ze het daardoor helemaal niet erg vinden om dood te gaan.
Maar ik hoop dat ik duidelijk heb gemaakt dat het niet zo is dat mensen van de Islamitische cultuur het niet erg vinden om dood te gaan.
Het leven van een ander mens afnemen is niet zomaar iets kleins. Het maakt van jou ook een moordenaar. Het is een soort van wraak nemen (het ouderwetse tand om tand en oog om oog principe) en dat is ook waarom ik tegen de doodstraf ben. Wat Tom zegt begrijp ik niet goed. Natuurlijk heeft Saddam vreselijke daden begaan, maar hij zou toch ook boete kunnen doen door levenslang in een cel opgesloten te worden. Dat is toch ook een heel grote vernedering en dan kon hij tenminste nog nadenken over de fouten die hij heeft misdaan. Hij zou zijn hele leven gekweld worden door zijn misdaden waardoor hij in de gevangenis beland zou zijn. Daardoor kon hij toch ook een straf krijgen. Wat hebben we nu gekregen nu hij opgehangen is? Hij is dood. Ja dat is waar. Maar heeft hij nog boete kunnen doen voor zijn fouten? Zijn leven is beëindigd. In plaats van weg te rotten in een cel en elke dag leven met het besef dat je tot je dood hier moet blijven, is hij dood. |
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Wat je zei over het veralgemeniseren klopt helemaal.
En ik ben ook tegen de doodstraf, heb ik al eerder gepost geloof ik. Maar om in te gaan op de vraag van Tom, ik kan me vorostellen dat mensen de dood als Sadam's verdiende loon zien. Maar nu is hij er wel mooi van af. Hij heeft in zijn ogen veel goeds gedaan en zal dan in het hiernamaals, volgens hem, ook goed ontvangen worden. Een ergere straf zou bezinning zijn geweest.
Er was een hele tijd geleden een vrouw in het nieuws die dacht dat haar kind bezeten was van de duivel. Toen zij haar zus, de tante dus, dat ze hem dan in de brand moest steken, dan kon de duivel eruit branden. Dat heeft ze gedaan, en zo heeft ze dus haar eigen zoon vermoord. Die vrouw heeft TBS gekregen en realiseert zich nu wat ze gedaan heeft. Dat is twintigmiljoen keer erger.
Ik zeg niet dat dit vergelijkbaar is met Sadam, ik bedoel hiermee dat bezinning erger kan zijn dan de doodstraf.
Dus daarom ben ik tegen de doodstraf. En bovendien, je beneemt iemand het leven, ik geloof niet dat je als mens dat recht hebt, of jezelf dat recht kan toeeigenen.
(Dat verhaal van die vrouw heb ik niet uit de eerste hand, dus sorry als het niet (helemaal) klopt. Zeg het dan maar. dan verbeter ik het wel waar nodig. |
The show must go on my moonlight ♥
MiYuvi ♥ |
|
  |
 |
dark_moonlight
4e jaars

Verdiend:
5 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Mrt 15, 2007 14:46 |
 |
Ik ben voor de doodstraf.
Stel je hebt een dochter.
Zij wordt eerst verkracht en daarna met een baksteen om het leven gebracht.
Zou jij kunnen leven met de weet dat de moordenaar over een paar jaar weer vrij rond loopt?
Nou ik niet.
Zijn het wel mensen die zoiets doen??? Ik denk het niet. Als je iemand in koele bloedde vermoord ben je geen menswaardig iets.
verdien je het dan om te leven? Ik vind van niet.
Zou jij zomaar iemand kunnen vermoorden?
Zou jij het in je hoofd halen zo iets te doen?
Zou jij een pistool pakken en een willekeurig persoon neer knallen?
Die argumensten over je kan niet over iemand anders leven beslissen slaan nergens op omdat de moordenaar ook een leven heeft genomen dat niet van hem is. Misschien is het fout om de doodstraf uit te voeren om dat je zelf dan ook iemand vermoord. Een alternatief zorg dat Poetin de president van Rusland mijn beste vriend wordt. Bouw een soort van straf kolonie in Siberie, Rusland met rusische bewakers en trap daar alle criminelen heen. Geen computer, geen telefoon, 4 personen in een cel. Hebben ze alle tijd en rust om na te denken waarom ze t hebben gedaan. Dat is pas een echte straf! Geen relexte gevangenis zoals hier. waarze gewoon verder kunnen met hun handel in bv wapens op het internet of wat dan ook. En het kost ook gelijk de helft. Hoeven wij ook niet meer zoveel mee te betalen aan die criminelen. maar dit is mijn mening als je er anders over denkt mij best. |
_________________ Sean Biggerstaff rocks |
|
  |
 |
miss_sweet
Hotemetoot

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Mrt 15, 2007 19:06 |
 |
dark_moonlight schreef: | Ik ben voor de doodstraf.
Stel je hebt een dochter.
Zij wordt eerst verkracht en daarna met een baksteen om het leven gebracht.
Zou jij kunnen leven met de weet dat de moordenaar over een paar jaar weer vrij rond loopt?
Nou ik niet.
Zijn het wel mensen die zoiets doen??? Ik denk het niet. Als je iemand in koele bloedde vermoord ben je geen menswaardig iets.
verdien je het dan om te leven? Ik vind van niet.
Zou jij zomaar iemand kunnen vermoorden?
Zou jij het in je hoofd halen zo iets te doen?
Zou jij een pistool pakken en een willekeurig persoon neer knallen?
Die argumensten over je kan niet over iemand anders leven beslissen slaan nergens op omdat de moordenaar ook een leven heeft genomen dat niet van hem is. Misschien is het fout om de doodstraf uit te voeren om dat je zelf dan ook iemand vermoord. Een alternatief zorg dat Poetin de president van Rusland mijn beste vriend wordt. Bouw een soort van straf kolonie in Siberie, Rusland met rusische bewakers en trap daar alle criminelen heen. Geen computer, geen telefoon, 4 personen in een cel. Hebben ze alle tijd en rust om na te denken waarom ze t hebben gedaan. Dat is pas een echte straf! Geen relexte gevangenis zoals hier. waarze gewoon verder kunnen met hun handel in bv wapens op het internet of wat dan ook. En het kost ook gelijk de helft. Hoeven wij ook niet meer zoveel mee te betalen aan die criminelen. maar dit is mijn mening als je er anders over denkt mij best. |
Maar doe je in feite dan niet hetzelfde als een moordenaar? Iemands leven afnemen. Dit is gewoon wraak nemen, zoals mensen vroeger gewoon iemand vermoorden omdat zelf iemand van hun familie vermoord werd. Zoals ik al zei Oog om oog, tand om tand. ik vind dat geen goed systeem. Is het niet beter om iemand zijn straf te laten uitzitten (levenslang bedoel ik dus), terwijl hij tenminste nog kan nadenken welke verschrikkelijke dingen hij wel niet gedaan heeft. Dat voorbeeld dat je geeft van het verkrachten, die kan je toch levenslang geven. Dan komt hij niet vrij, maar krijgt hij het hard te verduren in één of andere smerige gevangenis. En daar wordt hij zijn hele leven lang gekweld door wat hij heeft gedaan. Dat is een veel ergere straf. |
|
  |
 |
dark_moonlight
4e jaars

Verdiend:
5 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Mrt 19, 2007 17:13 |
 |
miss_sweet schreef:
Citaat: | Maar doe je in feite dan niet hetzelfde als een moordenaar? Iemands leven afnemen. Dit is gewoon wraak nemen, zoals mensen vroeger gewoon iemand vermoorden omdat zelf iemand van hun familie vermoord werd. Zoals ik al zei Oog om oog, tand om tand. ik vind dat geen goed systeem. Is het niet beter om iemand zijn straf te laten uitzitten (levenslang bedoel ik dus), terwijl hij tenminste nog kan nadenken welke verschrikkelijke dingen hij wel niet gedaan heeft. Dat voorbeeld dat je geeft van het verkrachten, die kan je toch levenslang geven. Dan komt hij niet vrij, maar krijgt hij het hard te verduren in één of andere smerige gevangenis. En daar wordt hij zijn hele leven lang gekweld door wat hij heeft gedaan. Dat is een veel ergere straf. |
Dan heb je niet mijn hele tekst gelezen. In t gele stuk staat mijn alternatief en ik geef ook toe dat het niet goed is maar daar heb je cker per ongeluk overheen gelezen?? |
_________________ Sean Biggerstaff rocks |
|
  |
 |
|
|