Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

De zin van het leven? Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Wemelin
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 47 Sikkels

Wemelin is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Aug 12, 2006 23:47 Terug naar boven Sla dit bericht op

Mijn verhaal, bereid je voor:

Ik geloof dat je ziel vele levens leeft. Zo rond de 130. Dat je van al die levens iets leert, dat je zoveel verschillende leefstijlen meemaakt dat je alles wat er te leren valt, leert in die levens. Misschien, na je dood, ga je wel vele jaren terug in de tijd en leef je daar een leven, ga je dan weer de toekomst in, etc. etc. Dit is natuurlijk maar een theorie, maar ik geloof het wel.

Ik geloof in ieder geval níét dat er geen leven na de dood is. Wat dan als je vroeg sterft? Als je een doodgeboren kind bent? Dan is het meteen -BOEM- afgelopen? Daar geloof ik niks van. Een ziel leeft zoveel levens tot het volleerd is, en waar het dan heen gaat weet ik niet. Ik geloof ook dat je in dieren kan reincarneren. Wat voor leven zou er anders in die dieren zitten? Het moet toch ergens vandaan komen allemaal...

Ik geloofde dit van jongs af aan al. Iets in deze richting, in ieder geval. Ik dacht altijd, als ik in dit leven veel lijd krijg ik in mijn volgend leven een fijn leven, een fijne man, fijne kinderen. Ook al had ik het er, voor zover ik me kan herinneren, nooit met mijn ouders over gehad, ik dacht dit toch al. Mijn moeder heeft wel ooit tegen me gezegd dat ze dacht dat ik in mijn vorige leven een Engelsman/vrouw was, omdat ik -zonder Engelse series op tv te kijken- als klein meisje al veel Engelse woorden wist. Ikzelf snap ook niet hoe dit kan, maar ik denk niet dat het is omdat ik in een vorig leven Engels was. Nouja, ik dwaal een beetje af. Anyway, dit is mijn theorie.

"Ja, inderdaad," zei Harry. "Ik ben blij dat dat duidelijk is."
Profiel bekijkenStuur privébericht
Riesjuh
3e jaars
3e jaars

Verdiend: 203 Sikkels

Riesjuh is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Nov 21, 2006 22:23 Terug naar boven Sla dit bericht op

De zin van het leven is: ervaring opdoen voor het hiernamaals. Denk daar maar goed over na. Ik denk dat je ziel net zolang blijft voortbestaan totdat je genoeg ervaring hebt opgedaan voor het eeuwige.

2e jaars
2e jaars

Verdiend: 72 Sikkels

Shellwarrior is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2007 19:04 Terug naar boven Sla dit bericht op

Wij hebben dit gehad met filosofie/levensbeschouwing.

Zoek je de zin van het leven?
Ja.
Dé zin? Of zijn er meerdere zinnen voor het leven? En is die voor iedereen hetzelfde?
Etcetera etcetera

Ik denk dat wij in dit leven ervaringen opdoen zodat we in een volgend leven weliswaar opnieuw beginnen, maar toch instinct/voorgevoelens hebt. Zo kun je ook onrealistische angsten uitleggen: je hebt het al in een eerder leven meegemaakt. Dat denk ik.

En Riesjuh ook blijkbaar, ik had het niet gezien, sorry Wink (hierboven)

Elyn
Oude Forumnaam: Dark_angel Hotemetoot
Hotemetoot

Verdiend: 334 Sikkels

Elyn is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2007 19:49 Terug naar boven Sla dit bericht op

volgens mn ma is de zin van het leven voor ieder mens: gelukkig worden, hoe dan ook.
voor mij lijkt dat net iets te simpel, volgens mij heeft iedereen een ander lot. het Noodlot bepaalt wat er uiteindelijk zal gebeuren en wat het doel is in iemands leven. het kan inderdaad gelukkig worden zijn, maar evenzeer om iemand anders gelukkig te maken, of weet ik veel wat.
het ligt ook voor een deel bij jezelf, wat mààk jij van je leven?

Sabine
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 69 Sikkels
Woonplaats: Zittend in een Eikenboom, kijkend naar de wolken...

Sabine is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2007 20:57 Terug naar boven Sla dit bericht op

Oeh! Leuk topic ^^ Ik ben dol op filosofie en levensvragen en zo.
Wat is het nut van het leven? Dit is voor ieder persoon anders denk ik. Iedereen heeft een ander leven, dus ook ieder leven heeft een andere zin. Maar ik geloof wel dat echt ieder leven een bepaalde zin heeft, meerdere zelfs. Maar uiteindelijk zal het wel ongeveer op dit neerkomen: leren van je ervaringen. Dat is denk ik het belangrijkste. En verder is iedere ziel denk ik wel bezig met zoeken met wat het paste bij haar past, waar ze/hij in gelooft etc. Ik denk dat uiteindelijk de hele zin van het leven leren en genieten van alles om je heen is.
Is er leven na de dood? Ja. Er is leven voor je geboorte en na je dood. Ik geloof in reïncarnatie. Ik geloof namelijk niet dat het leven een linear lijntje is, maar een cirkel net als dag/nacht en de seizoenswisselingen; alles draait maar door. Dus waarom zou je leven ineens een lijntje zijn waarin je vanuit het niets komt en weer in het niets verdwijnt? Mij lijkt dat niet logisch, maar iedereen denkt daar natuurlijk anders over.
Maar waar begint het dan kun je jezelf afvragen. Naar mijn idee zijn onze zielen begonnen in de bron van het leven zelf en keren wij daar uiteindelijk ook naar terug. Daar zijn helemaal in het begin ook bepaalde zielsfamilies en tweelingzielen ontstaan denk ik.
Voor mij is het belangrijk in dit leven om mijn eigen spirituele pad te volgen, het leven zelf en de natuur in al haar aspecten te ervaren en ervan te genieten, en heel veel leren en daar mijn eigen energie aan geven en er mijn mening over te vormen. Oud karma en bepaalde ervaringen uit vorige levens verwerken, en mijzelf spiritueel voorbereiden op mijn volgende leven.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars.
Hummol
Oude Forumnaam: HPwurm Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 424 Sikkels

Hummol is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2007 21:20 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hoe kan iedereen toch zo maar zeggen dat het een soort van geboorte - doelen in je leven - dood is? Ik snap niet dat er mensen zijn die met die gedachte kunnen leven.

En ook. Bij reïncarnatie. Ik vind het ok als je er in gelooft, maar dat betekent dus dat je een paar keer leeft, zeg maar, en dan uiteindelijk toch dood gaat. Maar, in die dood is er dus niks meer, want het leven na de dood was dan de reincarnatie, maar die houd dus ook weer een keer op. Waar leef je dan uiteindelijk voor? Je leert verschillende levensstijlen 'leven' voor niks, voor de dood?

Begrijp me niet verkeerd, ik kraak niemand af en bedoel het alleen maar goed. Maar, ik zou gewoon graag het antwoord willen weten van iemand die zo denkt. Leef je dan voor de mensen om je heen of jezelf of de natuur ofzo?

I'm with you so far..

xD
Sabine
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 69 Sikkels
Woonplaats: Zittend in een Eikenboom, kijkend naar de wolken...

Sabine is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2007 18:37 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hummol schreef:
En ook. Bij reïncarnatie. Ik vind het ok als je er in gelooft, maar dat betekent dus dat je een paar keer leeft, zeg maar, en dan uiteindelijk toch dood gaat. Maar, in die dood is er dus niks meer, want het leven na de dood was dan de reincarnatie, maar die houd dus ook weer een keer op. Waar leef je dan uiteindelijk voor? Je leert verschillende levensstijlen 'leven' voor niks, voor de dood?

Zelf geloof ik dus in reïncarnatie maar niet dat je echt "dood" gaat in de zin van dat je ziel verdwijnt in het niets. Op dit punt ben ik er zelf ook nog niet helemaal over uit wat ik nou precies geloof. Maar het is in ieder geval iets van weer één worden met de bron waar je ziel ook vandaan komt. Ik heb geen idee of je daar voor eeuwig blijft. Misschien ga je later gewoon weer vrolijk verder incarneren. Misschien incarneer je wel eeuwig. Misschien wordt je wel een gids van iemand (soort beschermengel) en misschien ga je met die ervaring later weer verder incarneren.
Ik weet het niet precies, maar ik weet wel dat ik geloof dat je ziel voor eeuwig blijft bestaan (tot het hele heelal ermee ophoudt in ieder geval) en niet zomaar "baf!" in het niets verdwijnt.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars.
Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp