Auteur |
Bericht |
Rayna
The Psycho Admin
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Apr 15, 2007 21:18 |
|
HARRY POTTER READ A LONG: BOEK 2
Dit is het tweede topic van de Harry Potter - Read a Long. Voor de gehele uitleg, de regels en het schema van de Read A Long klik hier. Wees er zeker van dat je deze uitleg hebt doorgelezen voordat je werkelijk begint te posten.
Heb je toch nog vragen, contacteer Rayna of Kelly Griffel en stel deze niet in het topic zelf.
Harry Potter en de geheime kamer.
Na een verschrikkelijke vakantie bij zijn gemene oom en tante gaat Harry Potter naar de tweede klas van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus Pocus.
Maar alleen al om daar te komen blijkt een ware heksentoer te zijn, waarbij een vliegende auto Harry en zijn vriend Ron uitkomst biedt.
Na alle avonturen van het vorig schooljaar denkt Harry zich rustig aan zijn lessen - Toverdranken, Transfiguratie, Bezweringen, Verweer tegen de Zwarte Kunsten - en zijn favoriete sport Zwerkbal te kunnen wijden.
Maar dan hoort hij een mysterieuze stem, vinden er aanslagen plaats en ontdekt hij een wel heel bijzonder dagboek...
Om jullie geheugen nog even op te frissen, onderstaand lijstje moeten jullie invullen voor elke nieuw aangesneden onderwerp, jullie mogen het formulier wel meerdere malen per post gebruiken!
Quote ook alleen het gedeelte van de post waar jij op wilt reageren en niet de hele post, zo blijft alles lekker overzichtelijk. Uiteraard hoef je dan natuurlijk niet het onderstaande formuliertje te gebruiken. Dat staat immers al in de quote.
Citaat: | Hoofdstuk:
Bladzijde:
Onderwerp:
[Jouw bericht] |
Het schema
APRIL
16-22: Hoofdstuk 1 (Een vreselijke verjaardag) tot Hoofdstuk 9 (De tekens aan de wand)
23-29: Hoofdstuk 10 (De dolle beuker) tot Hoofdstuk 18 (Dobby’s beloning)
Wij wensen jullie veel lees/discussieerplezier!
Groetjes,
Rayna en Kelly Griffel |
You know you love me,
xoxo Gossip Girl.
Laatst aangepast door Rayna op Wo Dec 19, 2007 16:56; in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
Kelly Griffel
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
242 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Apr 16, 2007 10:50 |
|
Zal ik maar beginnen? ^^
Hoofdstuk 1
Bladzijde 1
Onderwerp: De Duffelingen.
Ik heb alleen het Franse boek en dat kost me teveel moeite en tijd, dus ik zal niet veel meedoen in de discussie qua dingen zelf opzoeken, maar int begin viel dit mij wel op.
vrije vertaling. schreef: |
"Dat is al de derde keer deze week!" schreeuwde hij [Vernon] Als je haar niet stil krijgt, moet ze eruit!"
|
Het gaat hier over Hedwig. De Duffelingen willen niet dat Harry zijn uil lostlaat omdat ze bang zijn dat hij contact zou hebben met iemand van de Tovenaarswereld. Maar waarom zouden ze hem dat tegenhouden? Gewoon omdat ze er bang voor zijn? Of omdat het opvalt bij de buren? Uiteindelijk laat hij Harry beloven dat hij geen brieven zou versturen, maar waarom geloven ze hem dan? Zit hier meer achter of is het gewoon echt puur dat ze bang zijn? |
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Apr 16, 2007 11:08 |
|
Kelly Griffel schreef: | Zal ik maar beginnen? ^^
Hoofdstuk 1
Bladzijde 1
Onderwerp: De Duffelingen.
Ik heb alleen het Franse boek en dat kost me teveel moeite en tijd, dus ik zal niet veel meedoen in de discussie qua dingen zelf opzoeken, maar int begin viel dit mij wel op.
vrije vertaling. schreef: |
"Dat is al de derde keer deze week!" schreeuwde hij [Vernon] Als je haar niet stil krijgt, moet ze eruit!"
|
Het gaat hier over Hedwig. De Duffelingen willen niet dat Harry zijn uil lostlaat omdat ze bang zijn dat hij contact zou hebben met iemand van de Tovenaarswereld. Maar waarom zouden ze hem dat tegenhouden? Gewoon omdat ze er bang voor zijn? Of omdat het opvalt bij de buren? Uiteindelijk laat hij Harry beloven dat hij geen brieven zou versturen, maar waarom geloven ze hem dan? Zit hier meer achter of is het gewoon echt puur dat ze bang zijn? |
Nou je ziet geen uilen overdag, en ik denk dat de Duffelingen bang zijn dat de buren een uil bij hun huis zien. En dat de buren dan denken dat ze gek zijn. Want wie heeft er nou een uil in huis?. Dat lijkt mij tenminste.
Pff ik heb CoS al uitgelezen gisteren, ik was vorige week begonnen en ik moest hem gisteren gewoon uitlezen. Ik heb dus een paar dingen opgeschreven. Maar die bladzijdes komen volgende week pas aan de beurt. Mij zie je deze week denk ik niet vaak, of ik moet nog even terug kijken of ik iets kan vinden.
Hoofdstuk: het hele boek
Bladzijde:: Het hele boek
Onderwerp:JKR schrijfstijl.
En ik heb nu dus heel CoS weer gelezen, en het viel mij meteen op dat haar schrijfstijl heel anders is dan PS. Het lijkt nu veel meer op hoe ze nu ook schrijft. Je kan daardoor ook echt zien dat boek 1 echt een probeersel was voor haar. Ik vind persoonlijk dit veel fijner om te lezen. Dus ik ben blij dat haar schrijfstijl iets beter is geworden. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
|
|
Kelly Griffel
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
242 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Apr 16, 2007 11:11 |
|
Witch_Eva schreef: |
Hoofdstuk: het hele boek
Bladzijde:: Het hele boek
Onderwerp:JKR schrijfstijl.
En ik heb nu dus heel CoS weer gelezen, en het viel mij meteen op dat haar schrijfstijl heel anders is dan PS. Het lijkt nu veel meer op hoe ze nu ook schrijft. Je kan daardoor ook echt zien dat boek 1 echt een probeersel was voor haar. Ik vind persoonlijk dit veel fijner om te lezen. Dus ik ben blij dat haar schrijfstijl iets beter is geworden. |
Ik merk dat ook wel ^^ Tis een tijd geleden dat ik hem echt heb gelezen, maar ik weet nog dat ik dat toen ook wel dacht. Het is net alsof ze net als de karakter in haar boeken ook verandert, wat natuurlijk niet helemaal vreemd is. Het is wel juist positief, vind ik, het word nu al minder kinderachtig. Naarmate de boeken serieuzer en volwassener worden, word de schrijfstijl dat ook en dat is wel mooi om zo te lezen (: Boek 1 was gewoon (redelijk) kinderlijk en 2 is daar al iets anders bij. |
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Apr 16, 2007 11:56 |
|
Ik heb het boek nu bij me en ik blader het helemaal eens door.
Hoofdstuk: 3 (The Burrow)
Bladzijde: 24 tot 36 ( Britse Editie)
Onderwerp: Ginny
Het is niet echt belangrijk maar gewoon iets wat me opviel. Ginny is echt heel anders in dit boek. Voornamelijk nu je weet hoe ze in boek 6 is. Dan kan je echt niet nagaan dat dat hetzelfde meisje is. Ze is hier eigenlijk best wel zielig en heel erg verlegen. Ik vond dat wel grappig om te zien.
Hoofdstuk: 4 (At Flourish and Blotts)
Bladzijde: 40 t/m 46
Onderwerp: Floo Powder
Ik vind het eigenlijk best wel raar dat Harry Diagon Alley/Wegisweg verkeerd uitspreekt en dan opeens in KNockturn Alley terecht komt.Hoe kom je dan in een winkel terecht? En dan voornamelijk in DIE winkel waar Tom Riddle heeft gewerkt en waar de Malfoy's net zijn. En hij sprak Diagon Alley niet eens zo heel erg verkeerd uit.
blz 41 schreef: | "D-Dia-gon Alley" he coughed |
Hoofdstuk: Hele boek
Bladzijde: Hele Boek
Onderwerp: Ron's toverstok
Ik had dit al op papier gezet en toen kwam ik erachter dat ik dit nu ook al kan vertellen in plaats van volgende week.
Ik vind het namelijk raar hoe Ron het jaar door komt met een kapotte toverstok. Dan kan je toch ook helemaal niks als dat ding kapot is? Dan ben je net zo erg als een Squib/Snul. Ik vind het raar dat hij dan het hele schooljaar nog met zo'n kapot ding loopt. Je hebt er echt helemaal niks aan, en de school kan hier toch ook wel wat aan doen. Zijn er geen reserve toverstokken ofzo?
Het zijn dus voornamelijk opmerkingen die ik heb, gewoon even dingen die mij opvielen. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
|
|
Carla
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Apr 16, 2007 15:26 |
|
Witch_Eva schreef: | Ik heb het boek nu bij me en ik blader het helemaal eens door.
Ik had dit al op papier gezet en toen kwam ik erachter dat ik dit nu ook al kan vertellen in plaats van volgende week.
Ik vind het namelijk raar hoe Ron het jaar door komt met een kapotte toverstok. Dan kan je toch ook helemaal niks als dat ding kapot is? Dan ben je net zo erg als een Squib/Snul. Ik vind het raar dat hij dan het hele schooljaar nog met zo'n kapot ding loopt. Je hebt er echt helemaal niks aan, en de school kan hier toch ook wel wat aan doen. Zijn er geen reserve toverstokken ofzo?
Het zijn dus voornamelijk opmerkingen die ik heb, gewoon even dingen die mij opvielen. |
Een toverstok doet het nog wel gewoon als hij doorgebroken is. Kijk maar naar Hagrid's paraplu, waarin zijn toverstok zit verwerkt. Een gebroken toverstok is volgens mij meer een teken dat je een nieuwe moet kopen of niet meer mag toveren. Ron kon dus nog goed toveren met zijn toverstok en was dus niet hetzelfde als een snul. Dat hij het hele jaar met dat kapotte ding rondloopt, ze hebben geen geld om een andere te kopen. Ik weet niet of er reservetoverstokken zijn, daar ga ik wel vanuit (bijvoorbeeld van mensen die overleden zijn), maar zoals Olivander al zegt met een tovenaar van een ander bereik je lang niet zo'n goed effect als met je eigen toverstaf, dus ze zullen er niet zo heel veel hebben liggen. |
|
|
|
|
Kelly Griffel
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
242 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Apr 17, 2007 16:08 |
|
Hoofdstuk: 4 (At Flourish and Blotts)
Bladzijde: 40 t/m 46
Onderwerp: Floo Powder
Ik vind het eigenlijk best wel raar dat Harry Diagon Alley/Wegisweg verkeerd uitspreekt en dan opeens in KNockturn Alley terecht komt.Hoe kom je dan in een winkel terecht? En dan voornamelijk in DIE winkel waar Tom Riddle heeft gewerkt en waar de Malfoy's net zijn. En hij sprak Diagon Alley niet eens zo heel erg verkeerd uit.
blz 41 schreef: | "D-Dia-gon Alley" he coughed |
|
Ik heb dit ook altijd raar gevonden, dat Harry in Knockturn Alley terecht kom in plaats van Diagon Alley. Het lijkt niet op elkaar qua uitspraak of wat dan ook. Maar Mrs Weasley zegt dan ook iets van dat ze hadden gehoopt dat hij maar een paar haarden te ver was gegaan. Dus ik denk dat Harry wel gewoon bij Diagon Alley had uitgekomen, als hij iets langer had gewacht en op het juiste moment was 'uitgestapt', om het zomaar te noemen. Ik denk dus dat als je het niet duidelijk genoeg zegt, je per ongeluk een haard te ver kan gaan ofzo. Dus dat je wel in de buurt bent, maar ergens verkeerd uitstapt.
Ook dit vond ik zelf ook raar. Zo van: hoe kan Ron met een kapotte toverstok het jaar voltooien? Daarbij, die stok was van een van zijn broers op hem doorgegeven, dus hij was ook niet zo sterk als Ron zijn eigen stok had gehad. Dus jah, Ron had dan wel een moeilijk jaar gehad waarschijnlijk, door die stok. Maar goed, er word niet zo'n probleem van gemaakt en het komt het plot ten goede, want die spreuk die dan terugkaatst op Lockhart etc... Anypoo.
Over de reservestokken. Ik denk niet dat die er zijn. Waarom zouden ze die hebben? Iedereen hoort een toverstok te hebben als ze naar Hogwarts komen en als die stuk gaat, dan moet je een nieuwe halen. Simple as that. Ron gaat er later ook een nieuwe halen, met dat geld dat Arthur dan wint met die ene wedstrijd.
Het enige wat ik mij wél dan afvraag is hoe kan je nu een even sterke toverstok als je een nieuwe gaat halen? Want zover wij weten was het voor Ron zijn eerste echte stok - de stok die hém had gekozen - in boek 3. Maar als er dus iemand voor de tweede keer een stok gaat halen - nadat hij stuk is gegaan - is die dan even sterk?
|
|
harry_james_potter
6e jaars
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Apr 17, 2007 18:34 |
|
Citaat: | Hoofdstuk: Hele boek
|
Ja ik vond het ook heel raar, omdat ik dacht dat je een toverstok niet goed kan gebruiken als hij stuk is. In het spel merk je dat ook wel, maar niet in het boek. |
_________________ 'Geweldig!' zei Harry. 'Vrijdag is Toverdranken onze laatste les! Dan heeft Sneep geen tijd om ons allemaal te vergiftigen!' |
|
|
|
Richardte
Dreuzel
Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Apr 19, 2007 17:20 |
|
Ik vind het niet zo vreemd dat Ronald Weasley zijn tweede schooljaar op Hogwarts kan voltooien met een kapotte toverstok, volgens mij is het vermogen van de toverkracht stevig gedaald. Persoonlijk heb ik Rubeus Hagrid nooit een ingewikkelde toverspreuk zien uitspreken, simpelweg omdat het niveau voor zijn toverstrok te hoog zou zijn. Bij Ronald Weasley kun je ook duidelijk zien dat ingewikkelde spreuken worden terug gekaatst, waar praktisch minder ingewikkelde spreuken met een minder resultaat worden uitgevoerd. En simpele toverspreuken worden voltooid.
Toch ben ik benieuwd wie dat zijn toverstok aan Ronald Weasley af heeft gestaan. zowel Bill, Charlie, Percy, Fred en George hebben toverkracht nodig om hun leven tot een goed einde te brengen. Naar mijn idee kan Ronald zijn stok alléén geërft hebben van Charlie nadat hij besloten had om met draken te gaan werken in Roemenië. Maar ik neem aan dat er bij gevaarlijke situaties in deze "job" getoverd moet worden. Het kan ook niet zo zijn dat één van Ronalds broers eerst voorbestemd was voor een andere toverstok en zo zijn stok aan Ronald heeft gegeven. Zoals Mr. Olivander zegt: "De stok kiest de tovenaar." Ik neem toch aan dat zo'n toverstok dan ook altijd bij zijn bezitter blijft. |
_________________ Harry Potter the boy who lived ! |
|
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Apr 19, 2007 17:23 |
|
Nou kan ik iedereen wel gaan quoten die over de toverstok heeft. Maar ik kan beter iets algemeens zeggen. Dat Hagrid of weet ik veel wie een gebroken toverstok heeft dat maakt niet uit. Maar Ron die zit op school. Hij moet dingen leren. Hij is nog maar tweede jaars en hij moet nou eenmaal spreuken leren enzo. En dan vraag ik me af hoe ze dan hem toe laten staan om het hele jaar met een kapotte toverstok rond te laten lopen. Want in principe heeft hij nu veel dingen gemist dit jaar. Omdat hij alle spreuken niet kon doen omdat zijn toverstok niet goed functioneerde. Dus hoe weet hij of hij de spreuk met een goede toverstok wel goed kan doen? Daar gaat het mij meer om. |
|
|
|
harry_james_potter
6e jaars
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Apr 19, 2007 19:21 |
|
Hoofdstuk: 6: Gladianus Smalhart
Bladzijde: 73 bovenaan
Onderwerp: Joost
Hey is het jullie ook opgevallen dat joost dit zegt:
Citaat: | Oorspronkelijk zou ik naar eton gaan, maar ik ben blij dat het Zweinstein is geworden. Uiteraard was moeder een beetje teleurgesteld, maar nadat ik haar die boeken over Smalhart had laten lezen, is ze gaan inzien hoe nuttig het kan zijn om een gediplomeerde tovenaar in de familie te hebben.... |
Hoe kan hij zomaar in het tweede jaar van Zweinstein instromen? en dan ook nog zonder gesorteerd te worden (denk ik) in huffelpuf terechtkomen.
Heeft iemand hier al eens over nagedacht? |
_________________ 'Geweldig!' zei Harry. 'Vrijdag is Toverdranken onze laatste les! Dan heeft Sneep geen tijd om ons allemaal te vergiftigen!' |
|
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Apr 19, 2007 19:24 |
|
harry_james_potter schreef: | Hoofdstuk: 6: Gladianus Smalhart
Bladzijde: 73 bovenaan
Onderwerp: Joost
Hey is het jullie ook opgevallen dat joost dit zegt:
Citaat: | Oorspronkelijk zou ik naar eton gaan, maar ik ben blij dat het Zweinstein is geworden. Uiteraard was moeder een beetje teleurgesteld, maar nadat ik haar die boeken over Smalhart had laten lezen, is ze gaan inzien hoe nuttig het kan zijn om een gediplomeerde tovenaar in de familie te hebben.... |
Hoe kan hij zomaar in het tweede jaar van Zweinstein instromen? en dan ook nog zonder gesorteerd te worden (denk ik) in huffelpuf terechtkomen.
Heeft iemand hier al eens over nagedacht? |
Joost zit ook in het eerste boek hoor. Dat weet ik 100% zeker. Je kan zelf horen dat hij gesorteerd word in Huffelpuf. Het kan zijn dat die moeder teleurgesteld voelde tijdens Joost's eerste jaar, maar dat ze nu blij is nadat ze de boeken van Smalhart had gelezen. Volgens mij is er niks mis mee. |
|
|
|
Daantje_pottergirl
Dreuzel
Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Apr 20, 2007 9:30 |
|
hey allemaal,
Ik lees met jullie mee met de engelse versie.
hoofdtuk 4
bladzijde 44
onderwerp halsketting
Als harry bij de haard in de winkel is gekomen komt Draco de winkel. En een van de dingen die in de winkel ligt is een 'maginicent necklace of opals' er hangt een briefje bij: Do not touch. Cursed- Has claimed the Lives of nineteen Muggle Owners to date'. Ik zal niet te veel zeggen voor mensen die het zesde boek nog moeten lezen, maar hij komt mij heeeeeeeel bekend voor
(sorry, het is een beetje ver vooruit, maar moest het even kwijt) |
|
|
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Apr 20, 2007 11:11 |
|
Daantje_pottergirl schreef: | hey allemaal,
Ik lees met jullie mee met de engelse versie.
hoofdtuk 4
bladzijde 44
onderwerp halsketting
Als harry bij de haard in de winkel is gekomen komt Draco de winkel. En een van de dingen die in de winkel ligt is een 'maginicent necklace of opals' er hangt een briefje bij: Do not touch. Cursed- Has claimed the Lives of nineteen Muggle Owners to date'. Ik zal niet te veel zeggen voor mensen die het zesde boek nog moeten lezen, maar hij komt mij heeeeeeeel bekend voor
(sorry, het is een beetje ver vooruit, maar moest het even kwijt) |
Dat is toch ook de halsketting die Draco aan Katie geeft? Dat staat toch wel in de boeken dat het dezelfde vervloekte halsketting is? Of heb ik het nou mis? Ik heb namelijk een hele tijd boek 6 niet meer gelezen.
En boek 6 is echt geen spoiler meer hoor. Je kan er gewoon alles over vertellen. Het is namelijk 2 jaar geleden dat het boek uitkwam dus iedereen heeft het wel gelezen. |
|
|
|
Perijn
Marauder
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Apr 23, 2007 8:59 |
|
hoofdtuk 14
bladzijde 192
onderwerp Samenwerking
Harry Potter en de Geheime Kamer schreef: | 'Er zijn nu twee Griffoendors aangevallen - en dan tel ik de geest van Griffoendor nog niet eens mee - een Ravenklauw en een Huffelpuf,' zei Leo Jordaan, de vriend van Fred en George Wemel, tellend op zijn vingels. 'Heeft dan niet één leraar gemerkt dat de Zwadderaars allemaal nog veilig zijn? Het is toch zo klaar als een klontje dat Zwadderich erachter zit, of niet soms? De Erfgenaam van Zwadderich, het monster van Zwadderich - waarom schoppen ze niet gewoon alle Zwadderaars van school?' riep hij. Hier en daar knikten en klapten mensen. |
Toch opmerkelijk dat ze zo tegen over elkaar staan de Zwadderaars en Griffoendors, terwijl in boek vijf en zes wordt opgeroepen om samen te werken. Zal dit nog ooit eens lukken?
En nog een leuk iets: Leo zat er helemaal naast, het was een Griffoendor die de monster vrij liet! |
_________________ 01-06-2003 ~ 31-12-2008
"The Light shine on you, and the Creator shelter you. The last embrace of the mother welcome you home."
Laatst aangepast door Perijn op Ma Okt 22, 2007 9:01; in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
|