Auteur |
Bericht |
Rayna
The Psycho Admin
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jun 10, 2007 8:45 |
|
HARRY POTTER READ A LONG: BOEK 5
Nummertje vijf alweer, het schiet nu echt op! Na dit boek nog maar 1 te gaan en dan...
Voor de gehele uitleg, de regels en het schema van de Read A Long klik hier. Wees er zeker van dat je deze uitleg hebt doorgelezen voordat je werkelijk begint te posten.
Heb je toch nog vragen, contacteer Rayna of Kelly Griffel en stel deze niet in het topic zelf.
Harry Potter en de Orde van de Feniks
Harry's verplichte zomervakantie bij oom Herman en tante Petunia op de Ligusterlaan is dit keer nog erger dan alle voorgaande jaren: niet alleen wordt hij door de Duffelingen weer vreselijk behandeld, ook zijn beste vrienden lijken hem deze zomer totaal te negeren. Harry vindt dat hij iets moet doen, maakt niet uit wat, om zo snel mogelijk te kunnen terugkeren naar Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Maar dan krijgt de vakantie een onverwacht einde en wordt het zelfs onzeker of Harry nog wel aan zijn vijfde schooljaar op Zweinstein mag beginnen. Vreemde gebeurtenissen stapelen zich op en Harry doet ontdekkingen die het hem onmogelijk maken kalm te blijven…
Om jullie geheugen nog even op te frissen, onderstaand lijstje moeten jullie invullen voor elke nieuw aangesneden onderwerp, jullie mogen het formulier wel meerdere malen per post gebruiken!
Quote ook alleen het gedeelte van de post waar jij op wilt reageren en niet de hele post, zo blijft alles lekker overzichtelijk. Uiteraard hoef je dan natuurlijk niet het onderstaande formuliertje te gebruiken. Dat staat immers al in de quote.
Citaat: | Hoofdstuk:
Bladzijde:
Onderwerp:
[Jouw bericht] |
Het schema
JUNI/JULI
7-10: Hoofdstuk 1 (Dirk draait door) tot hoofdstuk 10 (Loena Leeflang)
11-17: Hoofdstuk 11 (Het nieuwe lied van de Sorteerhoed) tot hoofdstuk 20 (Hagrids verhaal)
18-24: Hoofdstuk 21 (Het oog van de slang) tot hoofdstuk 30 (Groemp)
25-1: Hoofdstuk 31 (Slijmballen) tot hoofdstuk 38 (De tweede oorlog begint)
Wij wensen jullie veel lees/discussieerplezier!
Groetjes,
Rayna en Kelly Griffel |
You know you love me,
xoxo Gossip Girl.
Laatst aangepast door Rayna op Wo Dec 19, 2007 16:57; in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
fawkes_the_phoenix
4e jaars
Verdiend:
237 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Jun 13, 2007 10:38 |
|
Hoofdstuk: 13 (Detention with Dolores)
Bladzijde: 230 (engelse versie harde kaft)
Onderwerp: kleding voor huiselven
Ik las net het stukje waarin Hermelien voor het eerst kleding neerlegt voor de huiselven op Zweinstein en ik vroeg me iets af:
Hermelien maakt kleding om de huiselven van Zweinstein vrij te maken. Maar kan dat wel? Want zij is toch niet de eigenares van de huiselven?
In boek 2 geeft Harry zijn sok aan Lucius Malfidus, die hem weer aan Dobby geeft en zo is Dobby vrij. Anders kon Dobby toch gewoon al bevrijd worden als Harry zelf die sok gaf? |
_________________ "Harry is the best hope we have. Trust him." |
|
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Jun 13, 2007 18:54 |
|
fawkes_the_phoenix schreef: | Hoofdstuk: 13 (Detention with Dolores)
Bladzijde: 230 (engelse versie harde kaft)
Onderwerp: kleding voor huiselven
Ik las net het stukje waarin Hermelien voor het eerst kleding neerlegt voor de huiselven op Zweinstein en ik vroeg me iets af:
Hermelien maakt kleding om de huiselven van Zweinstein vrij te maken. Maar kan dat wel? Want zij is toch niet de eigenares van de huiselven?
In boek 2 geeft Harry zijn sok aan Lucius Malfidus, die hem weer aan Dobby geeft en zo is Dobby vrij. Anders kon Dobby toch gewoon al bevrijd worden als Harry zelf die sok gaf? |
Jij loopt echt ver voor. Je moet deze week alleen maar tot hoofdstuk 10 zijn. Dus het hoofdstuk met Luna.
Maar ja ik denk als die huiselven die kleding niet pakken, dat ze niet weten wie ze er neer gelegt hebben. En dus ook niet weten of het van Perkamentus komt of van iemand anders. Ze kunnen dus denken dat ze vrij zijn. Maar ergens denk ik niet dat alle huiselven ook echt "bevrijd" zijn. Want dat valt toch ook wel op als er opeens een stuk minder huiselven zijn. Dat houd Perkamentus ook wel bij. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
|
|
dyaco
Dreuzel
Verdiend:
48 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jun 17, 2007 19:09 |
|
Ik weet even niet waar we zijn gebleven maar in iedergeval een stukje over
hoofdstuk :1
blz :8
Onderwerp woeste oom herman ?
Citaat :Het gaat over dat harry "betrapt "is in de tuin ( toen ze levenius hoorde verschijnselen) en meneer duffeling kwaad op harry was ( en zijn vingers rond zijn nek had zitten )om dat hij dacht dat hij dat was er staat "toen de pijn in Harry's schedel nog erger werd, piepte oom herman het uit en liet Harry abrupt los of hij een electrische schok had gehad "
Zou harry hier bij toch non verbaal getoverd hebben (of net als voldemort pijn heeft laten voelen ) aan meneer duffeling ? |
_________________ I Somely Swear I am up to NO good |
|
|
|
Tonks
5e jaars
Verdiend:
83 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Jun 18, 2007 10:29 |
|
Dat stukje viel mij ook op ja, en ik las op een andere site een soort van verklaring ervoor. Het is ongeveer hetzelfde als wat er met quirrel in boek 1 gebeurde, hij kon harry ook niet vastpakken. Die theorie die ik las verklaarde dat lily's bloed niet alleen beschermd tegen voldemort, maar tegen iedereen die harry probeert te doden. Dat vond ik wel een mooie gedachte, en een goede verklaring voor wat er gebeurde op dat moment. |
|
|
|
|
Rhona
Lady of Snape Manor
Verdiend:
1 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Jun 20, 2007 16:11 |
|
harry gebruitke denk zonder dat hij het door had magie. Maar niet zo0 extreem dat hij er voor opgepakt wordt door het ministerie. Hij wil zich verdedigen, maar kan dat niet omdat hij geen stok bij zihc heeft.
Ik denk dat het hetzelfde is als dat harry zijn haar terug liet groeien, nadat tante petunia het verknipt had. |
_________________ Gryffindor my light in the darkness
HPF we will miss you. |
|
|
|
nirphania
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Jun 22, 2007 18:53 |
|
Ik weet niet of ik nu te vroeg ben maar dit is een vraag die zowel over deel 4 en deel 5 gaat.
Als harry tijdens de lessen die hij van sneep krijgt de hersenpan in kruipt dan hoort hij ook het hele gesprek tussen zijn vader en diens vrienden.
Maar dat vind ik vaag het zijn de herinneringen van sneep betekend het dan ook dat hij alles heeft gehoord?
Of wordt er door de toverkracht voor gezorgd dat hij alles wat binnen een bepaalde afstand weer kan mee maken?
En dan heb ik nog een vraag over de hersenpan.
Je slaat je herrinneringen op in de pan, maar dan weet je ze toch niet meer? Ben je dan niet vergeten dat ze nog bestaan. Of zitten alleen de "beelden" in de pan?
Ja ik vind de hersenpan machtig interresant. |
|
|
|
|
missme98
Opperste Hotemetoot
Verdiend:
333 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Jun 22, 2007 21:13 |
|
nirphania schreef: | Ik weet niet of ik nu te vroeg ben maar dit is een vraag die zowel over deel 4 en deel 5 gaat.
Als harry tijdens de lessen die hij van sneep krijgt de hersenpan in kruipt dan hoort hij ook het hele gesprek tussen zijn vader en diens vrienden.
Maar dat vind ik vaag het zijn de herinneringen van sneep betekend het dan ook dat hij alles heeft gehoord?
Of wordt er door de toverkracht voor gezorgd dat hij alles wat binnen een bepaalde afstand weer kan mee maken?
En dan heb ik nog een vraag over de hersenpan.
Je slaat je herrinneringen op in de pan, maar dan weet je ze toch niet meer? Ben je dan niet vergeten dat ze nog bestaan. Of zitten alleen de "beelden" in de pan?
Ja ik vind de hersenpan machtig interresant. |
Ik denk dat sneep hun ook kon horen maar niet luisterde. En ik denk eerder dat je belangrijke herinneringen in de hersenpan opslaat, dus die zal je je wel herinneren. En daar is een hersenpan ook voor. Als je je iets niet goed kunt herinneren dan neem je een kijkje in je hersenpan. Je slaat je herinneringen daar gewoon in op en dan blijven ze bewaard, het maakt niet uit of jij ze herinnert of niet. |
_________________ Snape totally rocks my socks off!!
Mijn mega spoiler fanfic! |
|
|
|
nirphania
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Jun 22, 2007 22:44 |
|
ok maar wat ik dan niet begrijp is dit:
Sneep slaat deze herrinirringen op om ze verborgen te houden voor harry, maar als hij het zich nog zou herrineren dan kan harry er toch bij? |
|
|
|
|
Rhona
Lady of Snape Manor
Verdiend:
1 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 23, 2007 8:15 |
|
nirphania schreef: | ok maar wat ik dan niet begrijp is dit:
Sneep slaat deze herrinirringen op om ze verborgen te houden voor harry, maar als hij het zich nog zou herrineren dan kan harry er toch bij? |
sneep herinnerd deze situatie niet als zodanig. Maar hij weet wel welke herinneringen er in die persieve zitten. Hij zal een hoop nare herinneringen in die pensieve hebben zitten, zeker van de Marauders.
Hij houd ze niet persee van harry weg, maar ook van voldemort. Dat sneep gepest werd, en daar nog steeds mee zit, is zijn zwakte. Zijn haat is een zwakte. Doot haat kun je dingen doen zonder daar goed over na te denken.
Sneep weet ergens wel wat er allemaal in die pernsieve zit, alleen niet in details. Hij weet de onschrijving van de gebeurtenis. |
_________________ Gryffindor my light in the darkness
HPF we will miss you. |
|
|
|
Dedalus Diggel
Dreuzel
Verdiend:
55 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 23, 2007 16:28 |
|
Hoofdstuk: ?
Bladzije: ?
Onderwerp: Legilimency
Oké, even over Legilimency in het algemeen, want er is me iets opgevallen (met mij zeker nog anderen, maar ik zet het hier even neer): namelijk, als Snape Harry traint en zijn gedachtes binnengaat, gebruikt hij de verbale spreuk: "Legilimens!".
Vervolgens wordt Harry dan meegesleept in zo'n gedachtekronkel. Dit vind ik vreemd, want het is een heel opvallend spektakel voor degene waar het op wordt toegepast (op Harry dus). En dat terwijl tovenaars als Voldemort en Dumbledore dit ongemerkt toepassen, waar je dus niets van merkt.
Is dit gewoon een 'verergerde' vorm van Legilimency, om het Harry meteen goed aan te leren of iets dergelijks? Vanuit de redenatie dat Snape slecht is, zou ik eerst gezegd hebben dat Snape het niet echt probeerde, maar aangezien Harry's gedachten toch écht worden gelezen blijkt het toch wel echte Legilimency te zijn... |
_________________ ...
... Hogwarts is No Longer Safe [ verhaal ] |
... |
|
|
|
missme98
Opperste Hotemetoot
Verdiend:
333 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 23, 2007 17:06 |
|
Dedalus Diggel schreef: | Hoofdstuk: ?
Oké, even over Legilimency in het algemeen, want er is me iets opgevallen (met mij zeker nog anderen, maar ik zet het hier even neer): namelijk, als Snape Harry traint en zijn gedachtes binnengaat, gebruikt hij de verbale spreuk: "Legilimens!".
Vervolgens wordt Harry dan meegesleept in zo'n gedachtekronkel. Dit vind ik vreemd, want het is een heel opvallend spektakel voor degene waar het op wordt toegepast (op Harry dus). En dat terwijl tovenaars als Voldemort en Dumbledore dit ongemerkt toepassen, waar je dus niets van merkt.
Is dit gewoon een 'verergerde' vorm van Legilimency, om het Harry meteen goed aan te leren of iets dergelijks? Vanuit de redenatie dat Snape slecht is, zou ik eerst gezegd hebben dat Snape het niet echt probeerde, maar aangezien Harry's gedachten toch écht worden gelezen blijkt het toch wel echte Legilimency te zijn... |
hmm dat is wel raar, misschien heb je verschillende vormen van legillimente. Of misschien was wat sneep deed echte legillimentie en is gedachtenlezen gewoon iets wat legillimensen kunnen. Waar ze niet hun best voor hoeven te doen. |
_________________ Snape totally rocks my socks off!!
Mijn mega spoiler fanfic! |
|
|
|
Carla
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 23, 2007 17:52 |
|
missme98 schreef: | Dedalus Diggel schreef: | Hoofdstuk: ?
hmm dat is wel raar, misschien heb je verschillende vormen van legillimente. Of misschien was wat sneep deed echte legillimentie en is gedachtenlezen gewoon iets wat legillimensen kunnen. Waar ze niet hun best voor hoeven te doen. |
Ik denk eerder dat hij voor de les de spreuk ook wel gewoon hardop kon zeggen en niet moeilijk hoefde te doen om de spreuk geluidloos te zeggen (zoals ze in boek 6 leren te doen). |
|
|
|
|
nirphania
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jun 24, 2007 0:56 |
|
hoofdstuk: de centaur en de klikspaan
bladzijde: 475
onderwerp: romeo Wolkenveld.
In het kantoortje van perkamentus modificeert (?) Romeo Wolkenveld het geheugen van Marina, Harry hoort een ritsel en gefluister achter zich.
Is het dan zo dat niet iedereen de geluidloze vloeken onder de knie kan krijgen?
hoofdstuk: de centaur en de klikspaan
bladzijde: 480
onderwerp: perkamentus
Op een gegeven moment dan vlucht perkamentus uit het kantoortje doormiddel van felix.
Maar wat ik dan niet begrijp is dat ze altijd maar zeggen dat niemand in het kasteel kan verschijnselen enzo, maar de magie van felix is dan toch net zo iets? Tenminste het resultaat is volgens mij hetzelfde.
En weet dan niemand dat een feniks dat kan?
Ik verbaasde mezelf erover. |
|
|
|
|
Bee
Schoolkampioen
Verdiend:
503 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jun 24, 2007 9:02 |
|
nirphania schreef: |
Op een gegeven moment dan vlucht perkamentus uit het kantoortje doormiddel van felix.
Maar wat ik dan niet begrijp is dat ze altijd maar zeggen dat niemand in het kasteel kan verschijnselen enzo, maar de magie van felix is dan toch net zo iets? Tenminste het resultaat is volgens mij hetzelfde.
En weet dan niemand dat een feniks dat kan?
Ik verbaasde mezelf erover. |
Huiselfen kunnen ook verschijnselen in Zweinstein.
Ik denk dat de magie van niet verschijnselen in Zweinstein enkel op de magie van tovenaars slaat. |
_________________ Orde is een genoegen van het verstand, wanorde is het genot van de fantasie.
Paul Claudel
|
|