Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

De houdbaarheid van Toverdranken Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Poll :: Hebben toverdranken een 'houdbaarheidsdatum'?

Ja
24%
 24%  [ 9 ]
Nee
5%
 5%  [ 2 ]
Sommigen wel, anderen niet
64%
 64%  [ 24 ]
Enkel de liefdesdranken
5%
 5%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 37

Auteur Bericht
Bee
Oude Forumnaam: Super Mean Duiveltje Schoolkampioen
Schoolkampioen

Verdiend: 503 Sikkels

Bee is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 18:54 Terug naar boven Sla dit bericht op

Kunnen toverdranken vervallen?

Hiermee bedoel ik dus. Zoals melk zuur kan worden.
Staat er een houdbaarheid op toverdranken?

Ik vroeg me dit af omdat in boek 6 als Ron perongeluk de liefdedrank heeft ingenomen Slakhoorn vraagt: "Was de liefdesdrank soms over de datum heen." "Hoe langer je ze bewaart, hoe sterker ze worden."
Harry denkt dat dit wel een reden kan zijn van Rons enorm rare gedrag.

De liefdesdrank had hij ergens met Kerst gekregen.
Maar later in het boek neemt hij de felix Fortunatis in. Een drankje dat hij al veel langer bewaart. En hierbij zouden er dan geen extra neveneffecten zijn.

Dus nu vroeg ik me af.
Hebben misschien enkel de liefdesdranken een 'houdbaarheidsdatum'?
Of ligt het aan het feit hoe de toverdrank gemaakt is? Wie hem gemaakt heeft.
Kortweg : kan een toverdrank vervallen?

Ravenklauw!
Profiel bekijkenStuur privébericht
Hermion Granger
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 224 Sikkels

Hermion Granger is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 19:28 Terug naar boven Sla dit bericht op

Volgens mij hebben (sommige) toverdranken weldegelijk een vervaldatum. Bij ons zijn er ook producten die niet vervallen, en anderen wel, dus waarom zou dat bij toverdranken anders zijn? Ik denk wel dat het van de tovenaar die de drank maakt afhangt.

xx

Oude Forumnaam: xena Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 593 Sikkels

Miss Und@ztood is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 20:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat sommige dat wel hebben en sommige niet. Liefdesdranken wel. Dat vermeld Slakhoorn. Maar ik denk bevoorbeeld veritaserum niet, die word alleen maar sterker.

De groene ogen keken in de zwarte, maar na enkele ogenblikken verdween er iets in de donkere ogen en werden ze leeg en uitdrukkingloos. De hand die Harry had vasgehouden smakte op de grond en Snape bewoog niet meer.
Shirley
Oude Forumnaam: fairy_princess The Chatting Mod
The Chatting Mod

Verdiend: 0 Sikkels

Shirley is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 20:37 Terug naar boven Sla dit bericht op

Nou Slakhoorn verteld dat die liefdesdrank dus over de datum is, dus het kan zeker. Misschien dat het ook per drank verschilt. Sommige dranken zullen misschien wel een houdbaarheidsdatum hebben en andere niet.

Of misschien geld voor alle toverdanken wel: Hoe korter na het maken hij gebruikt wordt, des te beter de werking. Misschien heeft het langer bewaren invloed op de uitwerking, waardoor het effect afwijkt van het normale effect.

All good things come to an end... Goodbye HPF.
karinpotter
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

karinpotter is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 21:25 Terug naar boven Sla dit bericht op

fairy_princess schreef:
Of misschien geld voor alle toverdanken wel: Hoe korter na het maken hij gebruikt wordt, des te beter de werking. Misschien heeft het langer bewaren invloed op de uitwerking, waardoor het effect afwijkt van het normale effect.

Dat zou inderdaad goed kunnen. Ik denk zelf dat het ook zo iets is. Je kunt de toverdrank het beste zo snel mogelijk gebruiken. Bij liedesdranken stond het zowiezo al vast...maar toch vraag ik me af hoe dat dan kan..Een verval datum voor toverdranken klinkt trouwens best grappig Razz

missme98
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 333 Sikkels

missme98 is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Jul 12, 2007 13:03 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk niet dat ze slecht worden of gaan schimmelen. Maar ik denk dat ze dan sterker worden, zoals bij de iefdesdranken. Zo maak je drank ook beter, het langer laten staan. Daarom heb je ook verschillende sterktes van veritaserum, want perkamentus vvroeg in het 4e boek aan sneep voor zijn sterkste fles veritaserum.

Mijn mega spoiler fanfic!
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Jul 12, 2007 13:17 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat dit per toverdrank verschilt ja. Ik denk dat sommigen heel lang mee gaan en sommigen niet. Het staat denk ik wel bij de toverdrank zelf wel hoe lang je hem kan bewaren. En qua schimmel dat erop kan komen, ik denk dat het wel kan. Het ligt er maar net aan wat voor soort ingrediënten erin zitten eigenlijk. Ik denk namelijk niet dat alle toverdranken eeuwig goed houdbaar blijven.

Oude Forumnaam: A.Perkamentus King of the Silvan Elves
King of the Silvan Elves

Chris. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Jul 12, 2007 18:55 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat het wel logisch is dat ook toverdranken een houdbaarheidsdatum hebben. Niets is eeuwig houdbaar dus ik denk ook toverdranken niet. Al bestaat er misschien wel een heel goed conserveringsmiddel om toverdranken lang te gaan bewaren.

16-08-2005 ~ 31-12-08
Rylane
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 420 Sikkels

Rylane is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 13, 2007 9:21 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat het met toverdranken net is als met gewone dranken. De houdbaarheid hangt af van de ingredienten. Als er ingredienten in een toverdrank zitten die niet lang houdbaar zijn, dan is de toverdrank ook niet lang houdbaar.

Erelid
in de Orde van Merlijn
Erelid <br>in de Orde van Merlijn

Woonplaats: †...In de plek waar Tom Riddle mij tegen houd in zijn kerkers, diep bij Zwadderich!...†

Narcissa is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 13, 2007 17:19 Terug naar boven Sla dit bericht op

Eigenlijk is dat niet veel tot spraken gekomen. Ik denk dat er sommige toverdranken geen vaste houdsbaarheids datum zullen hebben, en sommige misschien wel. Ik denk dat je aan de geur, kleur of aan het vloeistof zal kunnen zien als hij nog wel of niet goed is. Daarom is toverdranken ook zo'n belangrijk vak. Je moet weten hoe het drank in elkaar zit, want het lijkt me heel erg strek dat zoals bij dreuzels een plaatje gaan plakken tot wanneer het drank te gebruiken is.

Ben van uit Azkaban lopend naar het Ministerie van Toverkunsten,
Om hun eens duidelijk te zeggen dat de wereld vaak niet eerlijk in elkaar zit!

( Wens de mensen veel geluk en succes verder! )
Glauces
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Glauces is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 13, 2007 19:29 Terug naar boven Sla dit bericht op

Rylane schreef:
Ik denk dat het met toverdranken net is als met gewone dranken. De houdbaarheid hangt af van de ingredienten. Als er ingredienten in een toverdrank zitten die niet lang houdbaar zijn, dan is de toverdrank ook niet lang houdbaar.

Daar ben ik het mee eens. Ik kan me niet voorstellen dat toverdranken oneindig lang houdbaar zouden zijn, terwijl gewone drank uit de Dreuzelwereld met enkele dezelfde ingredienten niet lang houdbaar zijn.

missme98
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 333 Sikkels

missme98 is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 13, 2007 19:32 Terug naar boven Sla dit bericht op

Glauces schreef:
Rylane schreef:

Daar ben ik het mee eens. Ik kan me niet voorstellen dat toverdranken oneindig lang houdbaar zouden zijn, terwijl gewone drank uit de Dreuzelwereld met enkele dezelfde ingredienten niet lang houdbaar zijn.

Maar het is wel magisch, er zitten ingredienten in die je niet in de dreuzelwereld vind. Dus misschien heeft het dan een langlopende houdbaarheidsdatum.

Mijn mega spoiler fanfic!
Glauces
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Glauces is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Jul 15, 2007 10:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

missme98 schreef:
Glauces schreef:
Rylane schreef:

Maar het is wel magisch, er zitten ingredienten in die je niet in de dreuzelwereld vind. Dus misschien heeft het dan een langlopende houdbaarheidsdatum.

Hmmm, ja dat lijkt me eigenlijk logischer Embarassed Maar toch niet oneindige houdbaarheid

Where your treasure is, there will your heart be also.
Addiie
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 306 Sikkels

Addiie is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Jul 15, 2007 10:18 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hmm. Ik denk dat sommige toverdrankjes wel een houdbaarheidsdatum hebben en anderen niet. Neem bijvoorbeeld liefdesdrank. Als hij over tijd is, word hij krachtiger en [misschien] wel gevaarlijker of zo. Felix Fortunatis heeft denk ik geen houdbaarsheidsdatum. En verder weet ik er geen xD

Chris.
Oude Forumnaam: A.Perkamentus King of the Silvan Elves
King of the Silvan Elves

Chris. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Jul 15, 2007 11:18 Terug naar boven Sla dit bericht op

missme98 schreef:
Glauces schreef:
Rylane schreef:

Ik denk niet dat het heel erg verschilt met de gewone wereld. Sommige dranken zullen, net als in de dreuzelwereld, veel langer houdbaar zijn dan andere. Mij lijkt het dat bijvoorbeeld de polyjuice potion niet heel lang houdbaar is. Daarnaast wordt een liefdesdrank onvoorspelbaarder als hij langer wordt bewaard.

16-08-2005 ~ 31-12-08
Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp