Auteur |
Bericht |
Bacchus
Dreuzel

Verdiend:
24 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 21, 2007 11:12 |
 |
natuurlijk zijn er gelijkenissen te vinden tussen frodo en harry
zij zijn allebei uitverkoren om een einde te maken aan het kwaad
harry moet voldemort verslaan dmv horcruxes
frodo moet sauron verslaan dmv de ring |
|
|
  |
 |
Wicked Sprout
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
4 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 21, 2007 11:37 |
 |
Nou ze hebben gelijkenissen, zoals Bacchus hier boven al vermelde; ze zijn beiden uitverkoren om een einde te maken aan het kwade. Daarom zijn ze teneerste de hoofdpersonages van hun respectievelijke boeken. Ze zijn ook beiden tieners, nou Frodo is kleiner dan Harry. En ze zijn ook beiden enorm moedig, wat je niet altijd ziet aan hoofdpersonages in boeken.
Ze hebben gelijkenissen, maar dat betekent niet dat het verhaal of de personages hetzelfde zijn. Het zijn twee verschillende verhalen, dus mensen zeg niet dat de 2 series boeken op elkaar lijken, want dan ben je wel enorm in de fout  |
  |
 |
Auror89
4e jaars

Verdiend:
82 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 21, 2007 11:46 |
 |
Natuurlijk zijn er veel gelijkenissen, die zijn allemaal al genoemd. Een tijd terug vond ik ook dat JK enorm veel van Lotr over had genomen en dit in de HP boeken had verwerkt.
Maar Tolkien heeft dit zelf ook gedaan, als je er op let, zitten in alle fantasyboeken wel dezelfde onderwerpen, wezens, noem maar op. Het is eigenlijk vrij moeilijk om nog iets nieuws te verzinnen.
Wicked Sprout schreef: | Ze zijn ook beiden tieners, nou Frodo is kleiner dan Harry. En ze zijn ook beiden enorm moedig, wat je niet altijd ziet aan hoofdpersonages in boeken. |
Frodo is geen tiener hoor, die is allang volwassen. |
_________________ Dumbledore's man through and through," said Harry. "That's right." |
|
  |
 |
LuCos
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
121 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 21, 2007 12:12 |
 |
Grindl schreef: | ik zie geen gelijkenissen tussen harry potter en frodo baggins... maar wat ik wel kan zeggen is dat the chronicles of narnia een mengeling is van harry potter en lord of the rings! ik weet niet als er nog andere mensen zijn die dit hebben opgemerkt... |
The Cronicles of Narnia bestaat evenlang als LotR dus voor Harry Potter dus. |
|
|
  |
 |
Rogue
Lid Wikenweegschaar

Verdiend:
306 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 21, 2007 13:23 |
 |
idd, the cronichels of narnia bestaat al heel lang, de boeken zijn al heel oud net als die van LOTR, de schrijvers waren ook bevriend met elkaar. Narnia is wat moderner dan lotr en kan je dus vergelijken met hp, al vind ik dat ze weinig gemeen hebben. Vind dat Narnia bijna niks gemeen heeft met hp of lotr, is een heel ander soort verhaal.
LOTR is het meest volwassen geschreven, daarom lezen weinig jongeren het ook denk ik. |
_________________ 'Everyone dies, but not everyone really lives.'
'Oh yeah, this is my favourite leaf! How could I forget!'
'Oh it looks like crouching tiger and hidden dragon got something good!'
Sawyer |
|
  |
 |
Chris.
King of the Silvan Elves

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 21, 2007 13:30 |
 |
Auror89 schreef: | Natuurlijk zijn er veel gelijkenissen, die zijn allemaal al genoemd. Een tijd terug vond ik ook dat JK enorm veel van Lotr over had genomen en dit in de HP boeken had verwerkt.
Maar Tolkien heeft dit zelf ook gedaan, als je er op let, zitten in alle fantasyboeken wel dezelfde onderwerpen, wezens, noem maar op. Het is eigenlijk vrij moeilijk om nog iets nieuws te verzinnen.
Wicked Sprout schreef: | Ze zijn ook beiden tieners, nou Frodo is kleiner dan Harry. En ze zijn ook beiden enorm moedig, wat je niet altijd ziet aan hoofdpersonages in boeken. |
Frodo is geen tiener hoor, die is allang volwassen. |
Nee, hij is net volwassen geworden aan het begin van het boek. Dan is hij namelijk 33, het moment waarop een hobbit volwassen wordt. Volgens mij is hij als hij op reis gaat 50, dan is hij wel volwassen. Frodo is gewoon kleiner dan Harry, omdat hij een hobbit is, dus dat is niet echt met elkaar te vergelijken.
Er zijn wel overeenkomsten tussen de twee, maar hoeveel overeenkomsten zijn er wel niet tussen andere boeken? Superheldenverhalen lijken ook allemaal vaak op elkaar. Dat de boeken een beetje op elkaar lijken komt omdat ze in hetzelfde genre vallen. Dus dat is eigenlijk wel heel erg logisch. |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
  |
 |
Rogue
Lid Wikenweegschaar

Verdiend:
306 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 21, 2007 14:41 |
 |
Frodo is absoluut geen 50 als hij op zijn reis gaat, volgens mij was hij ergens achter in de 30 of begin 40, net als merry en pippin die waren ook van die leeftijd. |
Sawyer |
|
  |
 |
Bacchus
Dreuzel

Verdiend:
24 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 21, 2007 18:23 |
 |
frodo was juist meerderjaardig geworden samen met de 111e verjaardag van bilbo (natuurlijk in hobbittermen) |
|
|
  |
 |
Chris.
King of the Silvan Elves

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 21, 2007 20:21 |
 |
Bacchus schreef: | frodo was juist meerderjaardig geworden samen met de 111e verjaardag van bilbo (natuurlijk in hobbittermen) |
Dat klopt en 17 jaar later gingen ze op reis, dus is hij dan 50 jaar oud. Hij is dan nog steeds niet heel oud, ik denk begin 30 in mensenjaren. Als je dat al met elkaar kunt vergelijken. Maar wel een stuk ouder dan Harry Potter dus. |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
  |
 |
Perijn
Marauder

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Dec 19, 2007 23:22 |
 |
A.Perkamentus schreef: | Bacchus schreef: | frodo was juist meerderjaardig geworden samen met de 111e verjaardag van bilbo (natuurlijk in hobbittermen) |
Dat klopt en 17 jaar later gingen ze op reis, dus is hij dan 50 jaar oud. Hij is dan nog steeds niet heel oud, ik denk begin 30 in mensenjaren. Als je dat al met elkaar kunt vergelijken. Maar wel een stuk ouder dan Harry Potter dus. |
Frodo was inderdaad 50, net zo oud als toen Bilbo was op zijn eerste avontuur. Maar Pepijn is veel jonger, volgens mij 30 ofzi als ze op reis gaan, die is dus wel beter met Harry te vergelijken qua leeftijd. |
_________________ 01-06-2003 ~ 31-12-2008
"The Light shine on you, and the Creator shelter you. The last embrace of the mother welcome you home." |
|
  |
 |
Chris.
King of the Silvan Elves

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Dec 20, 2007 8:32 |
 |
Sirius Zwarts schreef: | A.Perkamentus schreef: | Bacchus schreef: | frodo was juist meerderjaardig geworden samen met de 111e verjaardag van bilbo (natuurlijk in hobbittermen) |
Frodo was inderdaad 50, net zo oud als toen Bilbo was op zijn eerste avontuur. Maar Pepijn is veel jonger, volgens mij 30 ofzi als ze op reis gaan, die is dus wel beter met Harry te vergelijken qua leeftijd. |
Pippin en Merry zijn nog minderjaardig als ze op reis zijn. Dat is eigenlijk het enige wat ik van hun leeftijd weet. Het is wel te merken dat ze zo jong zijn, ze hebben nog echt hun kwajongensstreken.
Ik vind nog steeds dat Frodo en Harry niet veel op elkaar lijken. Harry wil veel meer aandacht trekken dan Frodo, daarnaast lijken ze ook qua uiterlijk niet op elkaar. |
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
  |
 |
Rogue
Lid Wikenweegschaar

Verdiend:
306 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Dec 20, 2007 14:06 |
 |
dat over harry die meer aandacht wil ben ik met je eens, maar is op zich ook wel logisch aangezien hobbits juist niet van aandacht houden. Ze houden van hun rustige, kalme leventje dat altijd zonder opwinding verloopt, Harry is een mens dus die houd sowieso meer van aandacht. |
Sawyer |
|
  |
 |
Wicked Sprout
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
4 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Dec 20, 2007 14:28 |
 |
A.Perkamentus schreef: | Sirius Zwarts schreef: | A.Perkamentus schreef: | Bacchus schreef: | frodo was juist meerderjaardig geworden samen met de 111e verjaardag van bilbo (natuurlijk in hobbittermen) |
Pippin en Merry zijn nog minderjaardig als ze op reis zijn. Dat is eigenlijk het enige wat ik van hun leeftijd weet. Het is wel te merken dat ze zo jong zijn, ze hebben nog echt hun kwajongensstreken.
Ik vind nog steeds dat Frodo en Harry niet veel op elkaar lijken. Harry wil veel meer aandacht trekken dan Frodo, daarnaast lijken ze ook qua uiterlijk niet op elkaar. |
Harry aandacht trekken?? Nu ben je zoals Ron, Harry wou nooit al die aandacht hebben. Hij verafschuwde het en wou gewoon een rustig leventje hebben. Daarbij Harry is enorm moedig en heeft al veel meegemaakt, het kwam op zijn pad en ik vind niet dat hij met zo iets gevaarlijks aandacht wou trekken.
Harry was niet voor niets 'de Jong die bleef leven' genoemd, het was zijn lot om tegen Voldemort te strijden en om hem te verslaan. |
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Dec 20, 2007 15:53 |
 |
Toen ik boek 7 las toen moest ik echt heel veel aan LOTR denken. Niet dat ik de boeken gelezen heb, maar ik heb in ieder geval de films al een paar keer gezien. De medaillon vond ik heel veel op de ring lijken. Dat je er raar van gaat doen als je hem te lang om hebt enzo. En dat ze een "quest" hadden om hem te vernietigen. Ik vond die stukken eigenlijk wel veel op LOTR lijken. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
Genner
Bohemian Writer

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Dec 20, 2007 16:56 |
 |
Op den duur kan je alle fantasieboeken gaan vergelijken he... Rowling had het idee van een magische kostschool zogezegd gepikt van "Grieselstate" (oid) van Anthony Horowitz...
Het is net zoals met sprekende dieren: elke fantasiefilm met kinderen en sprekende dieren lijkt plots op Narnia.
Ik ben het met Eva eens dat alleen het laatste boek wel heel erg aan Lord of the Rings doet denken. |
  |
 |
|