Auteur |
Bericht |
Sterretje
Lid Wikenweegschaar

Verdiend:
121 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Sep 20, 2006 22:02 |
 |
De mensen die HP occult vinden bedoelen denk ik dat het je eerder aanzet om naar het occulte te gaan, om je ermee bezig te houden. Ikzelf ben christen, maar toch helemaal weg van de HP serie. Hoe kan dat? Omdat ik het niet in praktijk breng. Ik ga niet op zoek naar het occulte om te leren hoe ik geesten op kan roepen en dan echte krachten kan ontvangen of zelfs een echte heks worden, die ze nu een wiccan noemen. Neen, ik houd het bij het leuke en niet bij het slechte.
Ik vind HP niet slecht, dat het occult is ben ik het met de mensen eens, maar het is fictie en geen werkelijkheid. Het blijft een verzonnen verhaal. |
_________________ Perpernoten al in de aanslag |
|
  |
 |
LadyD
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
3 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Sep 21, 2006 14:58 |
 |
Ik ben het helemaal met sterretje eens. Zelf ben ik ook christen en helemaal verslaafd aan HP. Ik heb me nooit verdiept in het wicca gebeuren omdat dat me totaal niet meer aanspreekt. Zolang je er niks mee doet is er helemaal niks aan de hand en kunnen christenen als Sterretje en ik gewoon met een gerust hart de Hp reeks lezen. Ik denk trouwens dat het nog wel meevalt met dat HP occult is. Zoals al gezegd werd, het is een fictief verhaal.. ik vind dat mensen zich niet overal zo druk over moeten maken.. |
_________________ I love you, I loved you all along
And I forgive you for being away for far to long
So keep breathing 'cause I'm not leaving you anymore!
Believe it hold on to me and never let me go |
|
  |
 |
Geertjuhh
3e jaars

Verdiend:
50 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Okt 15, 2007 17:04 |
 |
Het bekende verhaaltje Harry Potter Vs. Christenen.
Ik heb een vriendin die is streng gelovig (5x per week naar de kerkgemeente). Maar goed. Zij zegt ook dat het werk van de duivel is. Omdat er veel kwade *magie* in zit en duivelse ander gedoe.
Maar ze hebben allemaal al een mening klaar liggen, terwijl er volgens mij geen 1 is, die zelf een mening kan geven en om is eerst zelf de boeken te gaan lezen.
Maarja, iedereen moet lezen wat diegene leuk vindt, harry potter of de bijbel. Iedereen moet voor zichzelf beslissen en niet andere mensen aandringen om iets te lezen.
Edit: Mijn vriendin zit wel bij een soort sekte, dus ik val niet op de algemene christenen aan  |
_________________ 'Bill eeft verteld dat Fred en George heel amusant zijn,' zei Fleur met een serene glimlach.
'Nou Ik kom niet meer bij!' snauwde Hermelien |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Okt 15, 2007 18:29 |
 |
Geertjuhh schreef: | Maar ze hebben allemaal al een mening klaar liggen, terwijl er volgens mij geen 1 is, die zelf een mening kan geven en om is eerst zelf de boeken te gaan lezen. |
Ja inderdaad dat valt mij ook op, en dat vind ik ook zo erg. Ze zeggen allemaal dat Harry Potter slecht is, en dat het werk van de duivel is. Toch kunnen ze nooit goede argumenten geven omdat ze het boek nooit hebben gelezen. Als je dan vraag waarom niet dan komt meestal het antwoord dat het nogal belachelijk zou zijn dat als ze zo erg tegen het boek zijn, dat ze het dan ook nog gaan lezen. Of ze vinden de boeken te dik om te lezen. Nou ik vind het dus belachelijk dat ze heel HP afkraken, en daarbij HP "de duivel" en vinden dat wij in de "hel" horen terwijl ze het boek niet eens zelf gelezen hebben.
En ik weet dat alle christenen niet zo zijn. Ik ben zelf christelijk, en mijn kerk vind HP wel ok. Ik heb het nu over de christenen die dus wat tegen HP hebben. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
missme98
Opperste Hotemetoot

Verdiend:
333 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Okt 15, 2007 19:18 |
 |
Ik vind Harry Potter eigenlijk niet occult. Ik vind occult toch verder gaan dan wat harry potter is. Ik vind het gewoon fantasie. Ik vind het ook onzin dat sommige geloofsgroepen dit als het werk van de duivel zien. Dat is dezelfde koek als met de davinci code. Ze hebben zelfs een soort anti-harry potter boekje gemaakt. |
_________________ Snape totally rocks my socks off!!
Mijn mega spoiler fanfic! |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Okt 15, 2007 19:26 |
 |
missme98 schreef: | Ik vind Harry Potter eigenlijk niet occult. Ik vind occult toch verder gaan dan wat harry potter is. Ik vind het gewoon fantasie. Ik vind het ook onzin dat sommige geloofsgroepen dit als het werk van de duivel zien. Dat is dezelfde koek als met de davinci code. Ze hebben zelfs een soort anti-harry potter boekje gemaakt. |
Daarbij is de Da Vinci code toch ook anders? Daar maken ze toch min of meer het Christelijke geloof belachelijk? Dat doet Harry Potter niet eens.
Sommige mensen moeten gewoon hun ogen een keer openen. Hoe kan Harry Potter fans nou bezeten zijn door de duivel?. Harry Potter is het meest gelezen fictie boek ter wereld. Iedereen leest het, het maakt niet uit of je nou blank of gekleurd bent. Of arm of rijk of etc. Iedereen hoort erbij. Dat is toch iets moois? Harry Potter brengt mensen over de hele wereld bij elkaar. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
missme98
Opperste Hotemetoot

Verdiend:
333 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Okt 15, 2007 19:30 |
 |
Dat is wel een hele mooie gedachte Eva. Het brengt de mensen bij elkaar, in zekere zin heb je gelijk. Maar ik bedoelde meer dat The davinci code ook zoveel commotie teweeg bracht. Daar hebben ze ook anti boekjes voor. |
_________________ Snape totally rocks my socks off!!
Mijn mega spoiler fanfic! |
|
  |
 |
Genner
Bohemian Writer

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Okt 15, 2007 20:40 |
 |
No offence, maar het is een typische reactie. Er komt iets waar heel wat mensen gek op zijn, dat dus populair is, en het strookt niet met wat zij geloven, dus is het slecht. Maar wees eens eerlijk, who cares? Als je dat echt gelooft, dan lees je het gewoon niet, maar laat degenen die dat willen doen. Als je de HPboeken wel leest, dan ben je er niet tegen, dus dan is er eigenlijk ook geen probleem. Ze voelen zich vast gewoon wat bedreigd, meer niet. |
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Okt 15, 2007 21:44 |
 |
@Genner ik vind dat wel vervelend dat sommige mensen zo reageren. Ik kom uit een Christelijk dorp, en dan kan je wel eens van die vage reacties krijgen als je tegen een Christelijk iemand zegt dat je HP leest. En ik heb soms helemaal geen zin aan die discussies, en ik wil me niet steeds verantwoorden waarom ik HP lees.
Daarbij is het belachelijk dat er mensen zijn die zo denken terwijl ze het hele boek niet eens kennen. Ook vind ik persoonlijk dat Christenen een "slechte naam" krijgen door mensen die heel actief protesteren tegen HP. Zoals een Laura Mallory die sommigen toch wel moeten kennen. |
|
  |
 |
Tops<3
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
633 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Okt 16, 2007 7:17 |
 |
Mijn overbuur meisje komt uit een streng protestants gezin en ik weet nog dat ik een keer een goochel doos toen ik een jaar of zeven naar had mee genomen en een kennis van haar zei dat dat duivels was dat het ompraterij was, hekserij.
Ik schrok me dood man, ik weet dus eigenlijk ook zeker dat zij Harry Potter helemaal niets gaat vinden.
Maar dat hele gezin die toch gelovig zijn opgevoed, hadden er helemaal geen problemen mee. Dus het zijn maar enkelingen, die harry potter niet goed keuren.
Christenen krijgen daardoor soms wel een slechte naam indd, maar het zijn echt maar een paar mensen die zo denken over HP en andere fantasy...En die mensen moeten niet zo vlug hun oordeel klaar hebben liggen...want dan zou een heel groot deel van de bevolking bedot worden door duivelse krachten  |
 |
Geertjuhh
3e jaars

Verdiend:
50 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Okt 16, 2007 14:50 |
 |
En kennen jullie die film king arthur, met keira knightley?
Nou die film, is wel een soort film die christen aanvalt, want in deze film, worden christenen (de romeinen) als moordenaars gezet, en ze Christenen zeggen dat Narnia wel weer goed is, want bij die film wint het goede. Ja en wie zegt dat da bij harry potter niet zo is? (heb ik het laatste boek nog niet gelezen maarja ) maar ze weten er helemaal niets over! Ik zei tegen een vriendin van mij (ze is christen) ga dan is 1 boek lezen. Ze zei nee, want mijn kerk verbied dat. Dan heb ik zo iets van, ja maar dan heb je zelf toch geen mening. Je kan er dan ook geen mening over geven, als de kerk dat al verbied.
Sorry maar als het om Christenen gaat, met hun ideeen over alles, hun argumenten en standpunten. Kan ik met zulke mensen uren discussieren.. |
_________________ 'Bill eeft verteld dat Fred en George heel amusant zijn,' zei Fleur met een serene glimlach.
'Nou Ik kom niet meer bij!' snauwde Hermelien |
|
  |
 |
Wizardjuh
7e jaars

Verdiend:
108 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Okt 16, 2007 15:18 |
 |
Ik ben zelf ook Christen. Ik heb eens wat opgezocht over die Laura Mallory, die Eva noemde, en die schijnt de boeken niet eens gelezen te hebben. Ze weet dan wel weer dat de 'Goede' personages liegen, stelen, valsspelen, etc. Ooit al eens een boek gelezen? Dan zul je zien waar boeken over gaan. Een probleem dat opgelost wordt. Dat probleem moet natuurlijk ook een oorzaak hebben, wat meestal een van voorgenoemde dingen is.
Laura Mallory heeft ook op een of andere site de prijs voor 'Idiot of the Year 2006' gewonnen, en is al op weg naar de 'Idiot of the Year 2007' prijs xD.
Narnia is geschreven door C.S. Lewis, en is 'gebaseerd' op de Bijbel. Aslan is te vergelijken met Jezus, Aslans opaffering kun je vergelijken met Jezus die gekruisigd werd, etc.
Tolkien was zelf ook een streng Christen. En hij wordt dan weer gezien als de 'uitvinder' van het Fantasy-genre.
Die link in de beginpost van het topic (dacht ik) heb ik ook gelezen, maar kom op. "Ja, ik was vroeger een heks en vloog op een bezemsteel en dit en dat. En nu vind ik dat HP weg moet. Want daardoor heb ik geleerd hoe je moet toveren." Die mensen maken alleen zichzelf belachelijk.
Als die mensen eens écht wat goeds voor de samenleving willen doen, kunnen ze beter stoppen met hun preken die nergens op slaan, want ze geven het Christendom idd alleen maar een slechte naam. |
|
|
  |
 |
muisS
7e jaars

Verdiend:
175 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Okt 24, 2007 15:38 |
 |
Ik vind het eigenlijk maar flauwenkuul , ik heb er zelf nog nooit van gehoort, en ik vind inderdaad dat ze eerst maar de boeken moeten lezen  |
_________________ <3 Ron/Hermoine |
|
  |
 |
Chris.
King of the Silvan Elves

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Okt 24, 2007 18:09 |
 |
Witch_Eva schreef: | missme98 schreef: | Ik vind Harry Potter eigenlijk niet occult. Ik vind occult toch verder gaan dan wat harry potter is. Ik vind het gewoon fantasie. Ik vind het ook onzin dat sommige geloofsgroepen dit als het werk van de duivel zien. Dat is dezelfde koek als met de davinci code. Ze hebben zelfs een soort anti-harry potter boekje gemaakt. |
Daarbij is de Da Vinci code toch ook anders? Daar maken ze toch min of meer het Christelijke geloof belachelijk? Dat doet Harry Potter niet eens.
|
De Da Vinci Code maakt het Christelijke geloof niet echt belachelijk. Het is meer dat ze zeggen dat Jezus menselijk was (dus geen zoon van God) en dat hij een relatie heeft gehad met Maria Magdelena en dat daaruit een kind is geboren. Daarnaast zegt de Da Vinci Code dat sommige Christenen in het verleden dit verhaal hebben veranderd tot de versie die in de bijbel staat. |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Okt 24, 2007 18:14 |
 |
A.Perkamentus schreef: | Witch_Eva schreef: | missme98 schreef: | Ik vind Harry Potter eigenlijk niet occult. Ik vind occult toch verder gaan dan wat harry potter is. Ik vind het gewoon fantasie. Ik vind het ook onzin dat sommige geloofsgroepen dit als het werk van de duivel zien. Dat is dezelfde koek als met de davinci code. Ze hebben zelfs een soort anti-harry potter boekje gemaakt. |
|
De Da Vinci Code maakt het Christelijke geloof niet echt belachelijk. Het is meer dat ze zeggen dat Jezus menselijk was (dus geen zoon van God) en dat hij een relatie heeft gehad met Maria Magdelena en dat daaruit een kind is geboren. Daarnaast zegt de Da Vinci Code dat sommige Christenen in het verleden dit verhaal hebben veranderd tot de versie die in de bijbel staat. |
Ja inderdaad dat bedoel ik met min of meer "belachelijk" maken. Ik heb namelijk ook zulke verhalen gehoort dat dat erin staat. En ik vind dit toch wel anders. Bij de Da Vinci code is het nog een beetje logisch waarom de Christenen daar tegen zijn. Maar van Harry Potter slaat gewoon nergens op vind ik. In sprookjes bijvoorbeeld zit ook magie in, dus dan kan je bij wijze van net zo goed Assepoester gaan verbieden ofzo. |
|
  |
 |
|