Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

België Vs. Nederland Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Pieper
Oude Forumnaam: kriegel Grote Zaal Hoofdmonitor
Grote Zaal Hoofdmonitor

Verdiend: 0 Sikkels

Pieper is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Nov 04, 2007 17:35 Terug naar boven Sla dit bericht op

Genner schreef:
Het is ook hier zo dat je niet automatisch vakantie hebt als werkende, natuurlijk nemen veel mensen dan gewoon hun .. euhm.. congé, verlof, hoe zeg je dat in mooi Nederlands Confused

En dus als een feestdag in een vakantie valt hebben jullie die echt tegoed?

Natuurlijk dat is toch logisch.
Ik had me bij die 10 van daarstraks een beetje verkeerd uitgedrukt. Dat zijn dus 10 betaalde verlofdagen.
Wettelijke feestdagen, een soort van zondag.

In België valt 21 juli bijna altijd in het bouwverlof. En het bouwverlof is het vaste verlof van mensen die daar werken. En meestal hebben die na 3 weken de maandag nog verlof omdat die dan compenseert met de 21 juli.

Wat is dit?

Profiel bekijkenStuur privébericht
Potterfreaky
Oude Forumnaam: potterfreaky Harry's secret lover
Harry's secret lover

Potterfreaky is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Nov 08, 2007 21:45 Terug naar boven Sla dit bericht op

nog even een reactie op die vrije dagen;
het aantal vrije dagen dat je per jaar hebt staat in de CAO (collectieve arbeids overeenkomt) Ik heb bijvoorbeeld over het hele jaar vijf weken. Alleen idd, op 1 januari, 25 en 26 december, goede vrijdag, pasen, 30 april en pinksteren zijn we sowieso vrij dat valt buiten die vaste vijf weken.
Nou ligt dit sterk aan waar je werkt; als je bv buschauffeur bent of in een ziekenhuis werkt, dan heb je continue diensten, die kunnen natuurlijk niet zeggen; "mensen, het is kerst, toedeloe!"
In de ene branche heb je meer vrije dagen als in de andere, helaas.

Genner
Bohemian Writer
Bohemian Writer

Genner is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Nov 08, 2007 21:51 Terug naar boven Sla dit bericht op

Pieper schreef:
En dus als een feestdag in een vakantie valt hebben jullie die echt tegoed?

Natuurlijk dat is toch logisch.
Ik had me bij die 10 van daarstraks een beetje verkeerd uitgedrukt. Dat zijn dus 10 betaalde verlofdagen.
Wettelijke feestdagen, een soort van zondag.

In België valt 21 juli bijna altijd in het bouwverlof. En het bouwverlof is het vaste verlof van mensen die daar werken. En meestal hebben die na 3 weken de maandag nog verlof omdat die dan compenseert met de 21 juli.[/quote]

Pieper: ik woon zelf ook in België (West-Vlaanderen) en hier wordt een feestdag die in de vakantie valt of in het weekend nooit gecompenseerd hoor Confused

'Til we meet again, HPF'ers.
Miss Und@ztood
Oude Forumnaam: xena Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 593 Sikkels

Miss Und@ztood is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Nov 09, 2007 6:50 Terug naar boven Sla dit bericht op

Pieper schreef:
  • 1 Januari
  • Paasmaandag
  • 1 mei
  • Onze lieve heer hemelvaart
  • Pinkstermaandag
  • 21 juli
  • 15 augustus
  • 1 november
  • 11 november
  • 25 december

Maar dit jaar is voor ons Belgen een slecht jaar. 11 November valt weg omdat het op een zondag valt. En die dag krijgen we niet meer. En met 1 mei (donderdag) bruggen wij altijd met Lieve heer hemelvaart. (vrijdag) Dan hebben we donderdag en vrijdag verlof. Maar omdat 1 mei en onze Lieve hemelvaart dit jaar samen op een donderdag vallen bruggen we niet en hebben we alleen die donderdag verlof.
Zo is het bij mij op school toch, ik weet niet of het bij jullie ook zo is.

De groene ogen keken in de zwarte, maar na enkele ogenblikken verdween er iets in de donkere ogen en werden ze leeg en uitdrukkingloos. De hand die Harry had vasgehouden smakte op de grond en Snape bewoog niet meer.
Amtjah
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 249 Sikkels

Amtjah is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Nov 10, 2007 14:51 Terug naar boven Sla dit bericht op

Citaat:
Maar dit jaar is voor ons Belgen een slecht jaar. 11 November valt weg omdat het op een zondag valt. En die dag krijgen we niet meer. En met 1 mei (donderdag) bruggen wij altijd met Lieve heer hemelvaart. (vrijdag) Dan hebben we donderdag en vrijdag verlof. Maar omdat 1 mei en onze Lieve hemelvaart dit jaar samen op een donderdag vallen bruggen we niet en hebben we alleen die donderdag verlof.

Vreemd. ^^

In mijn school maken we wel de brug. Wij hebben vrijdag geen school, maar normaal gezien maakt een school toch met Hemelvaar wél de brug? o.O Waarom zou dat nu niet zo zijn?

Pieper
Oude Forumnaam: kriegel Grote Zaal Hoofdmonitor
Grote Zaal Hoofdmonitor

Pieper is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Nov 10, 2007 15:41 Terug naar boven Sla dit bericht op

Miss Und@ztood schreef:

Slim van je school moet ik zeggen

Maar euhm die 1mei krijgen de werkmensen terug.
Want volgend jaar wordt voor de Vlamingen 11 juli een feestdag en voor de walen hun feestdag in september ergens.

En de feestdagen die op zondag vallen krijgen wij wel terug.
Bij mij zetten ze die dagen tussen kerst en nieuw in. Zodat je die week niet moet komen werken.

En verder: als je naar school gaat heb je genoeg verlof^^
Dat dagje dat je niet krijgt zal het heus niet maken.

Wat is dit?

Genner
Bohemian Writer
Bohemian Writer

BerichtGeplaatst: Za Nov 10, 2007 16:04 Terug naar boven Sla dit bericht op

Genoeg verlof... met genoeg schoolwerk om het te vullen ook hoor!

En zoals jij je verlofdagen krijgt heb je ook helemaal niet te klagen hoor...

Elyn
Oude Forumnaam: Dark_angel Hotemetoot
Hotemetoot

Verdiend: 334 Sikkels

Elyn is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Nov 10, 2007 18:33 Terug naar boven Sla dit bericht op

WOW. O.o
Ik wist echt niet dat het nederlandse systeem zó anders in elkaar zat!
Ik bedoel, de basisschool al op 4 jaar en zo... Dat is echt ongelooflijk vroeg...
En wat daarna komt vind ik ook ingewikkeld, maar dat zal wel komen omdat ik dom ben of zo... ^^''
Dat met die "groepen" heb ik ook nooit begrepen...
Btw, ik zit in ASO humane wetenschappen. Voor degenen die daar niet zo vertrouwd mee zijn, dat is dus het gedrag en persoonlijkheid en emoties en blabla van de mens bestuderen en verschillende cultuurcomponenten vergelijken.

Inderdaad, onze feestdagen vallen erg slecht... maar ja...

Miss Und@ztood
Oude Forumnaam: xena Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 593 Sikkels

Miss Und@ztood is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Nov 10, 2007 18:49 Terug naar boven Sla dit bericht op

Amtjah schreef:
Citaat:

Vreemd. ^^

In mijn school maken we wel de brug. Wij hebben vrijdag geen school, maar normaal gezien maakt een school toch met Hemelvaar wél de brug? o.O Waarom zou dat nu niet zo zijn?

Omdat ze dit jaar samenvallen op donderdag en de andere jaren valt de ene op donderdag en de andere op vrijdag.

De groene ogen keken in de zwarte, maar na enkele ogenblikken verdween er iets in de donkere ogen en werden ze leeg en uitdrukkingloos. De hand die Harry had vasgehouden smakte op de grond en Snape bewoog niet meer.
Genner
Bohemian Writer
Bohemian Writer

BerichtGeplaatst: Za Nov 10, 2007 19:39 Terug naar boven Sla dit bericht op

Is dat echt zo? Ik dacht gewoon omdat het vb. voor de internen erg nutteloos is als ze op donderdag naar huis moeten en de vrijdag weer naar school om de vrijdagavond weer naar huis te gaan...

Potterfreaky
Harry's secret lover

BerichtGeplaatst: Za Nov 10, 2007 20:57 Terug naar boven Sla dit bericht op

Dark_angel schreef:
WOW. O.o
Ik bedoel, de basisschool al op 4 jaar en zo... Dat is echt ongelooflijk vroeg...
En wat daarna komt vind ik ook ingewikkeld, maar dat zal wel komen omdat ik dom ben of zo... ^^''
Btw, ik zit in ASO humane wetenschappen. Voor degenen die daar niet zo vertrouwd mee zijn, dat is dus het gedrag en persoonlijkheid en emoties en blabla van de mens bestuderen en verschillende cultuurcomponenten vergelijken.

het is heus niet zo dat ze meteen schrijven en rekenen en lezen leren, hoor,
ze spelen gewoon heel veel en ze zijn ook pas vanaf vijf officieel leerplichtig. die groepen zijn gekomen, doordat je kleuterschool nu (sinds alweer een tijd) bij de basisschool hoort, daardaar hebben we er dus twee groepen bij gekregen. groep 1 en 2 zijn dus kleuters.

Sophie Wemel
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 364 Sikkels

Sophie Wemel is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Nov 11, 2007 15:11 Terug naar boven Sla dit bericht op

Potterfreaky schreef:
Dark_angel schreef:
WOW. O.o

ze spelen gewoon heel veel en ze zijn ook pas vanaf vijf officieel leerplichtig. die groepen zijn gekomen, doordat je kleuterschool nu (sinds alweer een tijd) bij de basisschool hoort, daardaar hebben we er dus twee groepen bij gekregen. groep 1 en 2 zijn dus kleuters.

Ooh dat wist ik niet. Ik dacht dat je vanaf groep 4 echt ging leren schrijven en lezen ofzo. Bij ons ben je vanaf je 6de leerplichtig en moet je tot 18de naar school gaan. Als je wilt, kan je ook op leercontract gaan. Dat wil zeggen dat je gaan werken en dat je maar 2 dagen naar school gaat. Kun je dat ook doen in Nederland of kun je niet op leercontract gaan?

I'll do anything for you.
Potterfreaky
Harry's secret lover

BerichtGeplaatst: Zo Nov 11, 2007 16:21 Terug naar boven Sla dit bericht op

Sophie Wemel schreef:
Potterfreaky schreef:
Dark_angel schreef:
WOW. O.o

Ooh dat wist ik niet. Ik dacht dat je vanaf groep 4 echt ging leren schrijven en lezen ofzo. Bij ons ben je vanaf je 6de leerplichtig en moet je tot 18de naar school gaan. Als je wilt, kan je ook op leercontract gaan. Dat wil zeggen dat je gaan werken en dat je maar 2 dagen naar school gaat. Kun je dat ook doen in Nederland of kun je niet op leercontract gaan?

ja, dat kan bij ons ook, idd. bovendien waren we tot vorig jaar tot ons 16e leerplichtig en sinds dit jaar dus ook tot ons 18e.
alleen heet dat bij ons werken en leren.
Bij ons beginnen ze in groep drie (dan zijn kinderen 6/7 jaar) pas met leren lezen en schrijven.

flipwijfke
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 46 Sikkels

flipwijfke is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Jul 01, 2008 2:43 Terug naar boven Sla dit bericht op

ff snel Alles overlezen ( eerste tien pagina's met volle moed daarna was die op)

in belgië krijgt elke school zelf enkel dagen vanwaar die mag kiezen wanneer hij ze geeft als vakantie, zo hebben we hier fiertelmaandag uitgezondert in ronse zal niemand dat kennen... iedere school kiest dus een beetje

en hoe zit dat met sportdagen/schoolreizen in nederland?

ohja ff of topic vraagje voor nederladers: wat vinden jullie nu zo lekker aan Heiniken??? das toch infect???

Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Jul 01, 2008 9:32 Terug naar boven Sla dit bericht op

flipwijfke schreef:
en hoe zit dat met sportdagen/schoolreizen in nederland?

ohja ff of topic vraagje voor nederladers: wat vinden jullie nu zo lekker aan Heiniken??? das toch infect???

Wat bedoel je met sportdagen/schoolreizen in Nederland? Die zijn er gewoon. Die worden gewoon jaarlijks door een school georganiseerd. Dat is ook per school verschillend hoe vaak ze met de klas weg gaan en hoeveel sportdagen ze hebben. Maar ik denk dat iedereen wel in een middelbare school jaar wel sowieso een sportdag en een schoolreis heeft. Ik had dat in ieder geval wel. En die schoolreizen kunnen zowel binnenland als in het buitenland zijn.

En die vraag over Heineken snap ik niet. Sowieso drinken ze waar ik vandaan kom geen Heineken maar Grolsch. Die is ook veel beter. *puh*

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp