Poll :: Burka? |
moet kunnen |
|
29% |
[ 26 ] |
nee ze moet zich maar aanpassen |
|
56% |
[ 50 ] |
geen mening |
|
11% |
[ 10 ] |
wat is een burka? |
|
3% |
[ 3 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 89 |
|
Auteur |
Bericht |
Musashi
3e jaars

Verdiend:
32 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 01, 2007 0:27 |
 |
Ik heb vier jaar in een arabisch land gewoont, en ander half jaar in en Israelisch land. Ik heb mij altijd moeten aanpassen. Ik ben van mening dat zij zich ook meoten aanpassen. Nederland is geen Christenland of Moslimland. Of wat voor ook geloof. Ik respecteer ze allenmaal. en ik vind het heus zo erg nog niet! maar ik vind niet dat hun mogen zeggen dat wij naar 1 specifiek geloof moeten gaan (niet bedoelt over moslims of zo hoor, maar in het algemeen, het moet ook geen Christen zijn die dat doet of Daoism) Ze mogen het dragen, maar verplicht het niet. |
|
|
  |
 |
RemusWeerwolf
3e jaars

Verdiend:
106 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Dec 11, 2007 21:48 |
 |
Ik heb gestemd op "nee, ze moeten zich maar aanpassen"
Ik heb niks tegen het geloof van mensen en iedereen mag doen en laten waar ze zin in hebben, maar als je in Nederland woont, moet je je ook aan de wetten van Nederland houden. Kortom, ze moeten zich maar aanpassen.
Als er bij mij op school jongens twee meter over de drempel lopen met hun petje nog op hun hoofd, hebben ze gelijk een preek aan de broek hangen. Maar een hoofddoekje en dat soort gedoe is wel allemaal toegestaan.
Dat vind ik niet normaal.
Dit is Nederland en als je hier wil wonen, moet je je maar aanpassen! |
|
|
  |
 |
Perijn
Marauder

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Dec 11, 2007 21:55 |
 |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Dec 11, 2007 21:59 |
 |
RemusWeerwolf schreef: | Ik heb gestemd op "nee, ze moeten zich maar aanpassen"
Ik heb niks tegen het geloof van mensen en iedereen mag doen en laten waar ze zin in hebben, maar als je in Nederland woont, moet je je ook aan de wetten van Nederland houden. Kortom, ze moeten zich maar aanpassen.
Als er bij mij op school jongens twee meter over de drempel lopen met hun petje nog op hun hoofd, hebben ze gelijk een preek aan de broek hangen. Maar een hoofddoekje en dat soort gedoe is wel allemaal toegestaan.
En wat nou als ze zich helemaal aanpassen aan de Nederlandse cultuur. Praten perfect Nederlands, kennen de Nederlandse gebruiken, doen goed mee met de Nederlanders maar dragen nog wel een burka. Is het dan nog slecht? Ik vind dat iedereen zelf mag weten wat hij/zij draagt. Een burka is niet zo fijn om er naar te kijken omdat je iemands gezicht niet ziet. Maar ik vind wel dat iedereen zelf maar weten wat hij/zij aantrekt. Ik vind het belangrijker dat buitenlanders snel Nederlands leren. Als ze de taal maar kennen.
Nu wordt er namelijk net gedaan of Nederland het meest christelijke land is dat er bestaat. De meeste Nederlanders zijn niet eens christelijk. Dus ik vind ook niet dat wij een verbod moeten leggen op Islamieten die hun geloof willen uitten op deze manier.
En dat met de petjes. Het ligt er maar net aan op welke school je zit. Als je inderdaad op een bijzondere school zit, en dus op een school zit met een christelijke visie dan lijkt het mij logisch dat ze hoofddoekjes en dus ook petjes verbieden. Dat hoort gewoon bij de visie van zo'n school. Op straat word je ook niet veroordeeld omdat je een petje op hebt. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
miss_sweet
Hotemetoot

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Dec 11, 2007 22:09 |
 |
RemusWeerwolf schreef: | Als er bij mij op school jongens twee meter over de drempel lopen met hun petje nog op hun hoofd, hebben ze gelijk een preek aan de broek hangen. Maar een hoofddoekje en dat soort gedoe is wel allemaal toegestaan.
Sirius Zwarts schreef: | Het is eigenlijk belachlijk dat je zoals RemusWeerwolf zei dat je voor een pet een preek kan krijgen, maar voor een hoofddoekje niet. |
Hier wil ik even op reageren. Bij ons op school is een hoofddoek, pet en wat voor hoofddeksel ook 'verboden'. Dit om het voor iedereen gelijk te maken. Dus dat moet je niet veralgemenen, elk school heeft zijn eigen systeem.
En je moet ook eens vanuit het standpunt van die mensen zien. Een hoofddoek is als het ware een deel van hunzelf, dus is het vrij normaal dat ze dat overal dragen. Als je je pet moet afdoen, is dat inderdaad niet leuk maar dat is niet hetzelfde als een hoofddoek.
Oh en RemusWeerwolf; het valt me toch op dat je het nogal 'grof' uitdrukt. Als je in Nederland wil wonen, hoef je toch niet gelijk je geloof overboord te gooien, want hoofddoek etc. is een belangrijk deel van het geloof. Want als je je voor de rest perfect aanpast, is er in mijn ogen geen probleem.
Over de burqa heb ik mijn mening al een keer uitgebreid gegeven dus daar ga ik niet meer op in. |
|
  |
 |
RemusWeerwolf
3e jaars

Verdiend:
106 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Dec 12, 2007 11:28 |
 |
miss_sweet schreef: | RemusWeerwolf schreef: | Als er bij mij op school jongens twee meter over de drempel lopen met hun petje nog op hun hoofd, hebben ze gelijk een preek aan de broek hangen. Maar een hoofddoekje en dat soort gedoe is wel allemaal toegestaan.
Sirius Zwarts schreef: | Het is eigenlijk belachlijk dat je zoals RemusWeerwolf zei dat je voor een pet een preek kan krijgen, maar voor een hoofddoekje niet. |
Hier wil ik even op reageren. Bij ons op school is een hoofddoek, pet en wat voor hoofddeksel ook 'verboden'. Dit om het voor iedereen gelijk te maken. Dus dat moet je niet veralgemenen, elk school heeft zijn eigen systeem.
En je moet ook eens vanuit het standpunt van die mensen zien. Een hoofddoek is als het ware een deel van hunzelf, dus is het vrij normaal dat ze dat overal dragen. Als je je pet moet afdoen, is dat inderdaad niet leuk maar dat is niet hetzelfde als een hoofddoek.
Oh en RemusWeerwolf; het valt me toch op dat je het nogal 'grof' uitdrukt. Als je in Nederland wil wonen, hoef je toch niet gelijk je geloof overboord te gooien, want hoofddoek etc. is een belangrijk deel van het geloof. Want als je je voor de rest perfect aanpast, is er in mijn ogen geen probleem.
Over de burqa heb ik mijn mening al een keer uitgebreid gegeven dus daar ga ik niet meer op in. |
Ik meen toch dat er heel duidelijk in mijn bericht staat dat ik niks tegen het geloof heb van mensen en dat ze mogen doen en laten wat ze willen.
Als je een hoofddoekje toe laat op een school of ergens anders, vind ik ook dat je een pet of must of weet ik veel mag dragen.
Ik heb verder ook geen probleem met buitenlanders, helemaal niet zelfs. Ik vind het bijvoorbeeld behoorlijk stom als er een aanslag wordt gepleegd of iets dergelijks, en dan iedereen zegt: o, het zal wel een buitenlander zijn geweest. Alsof wij nooit iets verkeerds doen.
Maar ik vind wel dat ze zich zo goed mogelijk moeten aanpassen als ze hier wonen.
Als mijn vorige bericht of dit bericht grof klinkt dan spijt me dat, want dat was allesbehalve mijn bedoeling. |
|
|
  |
 |
Patricia
The Ultimate HPFreak

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Dec 12, 2007 11:37 |
 |
Ik ben wel tegen een verbod op een burka, maar absoluut niet tegen een verbod op hoofddoeken.
Iedereen is vrij om zijn of haar geloofsovertuiging te 'beoefenen' (weet er even geen ander woord voor), maar bij een burka kan je een vrouw (of man, je weet maar nooit) niet herkennen. Vooral in deze tijd, met het terrorisme, is het voor de algemene veiligheid beter als je mensen kan herkennen als ze over straat lopen. Ik ben dus niet alleen voor een verbod op een burka, maar ook voor het verbod op andere gezichtsbedekkende dingen.
Ik ben voor het dragen van een hoofddoek op school en op werk. Dit een een deel van de islamitische geloofsovertuiging, en wie zijn wij om dat te verbieden. bij een pet heb je nog een klepje, dat je ogen kan bedekken. Ik snap dus wel dat leraren petten verbieden in de klas, omdat het prettiger is dat de leraren mensen in de ogen kunnen kijken als ze lesgeven. Hetzelfde met zonnebrillen.. die mag je ook niet in de klas op (dat is uberhaubt niet nodig, maargoed) |
 |
Genner
Bohemian Writer

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Dec 12, 2007 12:45 |
 |
Ik heb op "nee, ze moeten zich maar aanpassen" gestemd. Een burka is inderdaad gevaarlijk, je weet nooit wat daaronder zit.
En over de hoofddoek, dat valt voor mij onder hoofddeksel, en als een hoofddeksel verboden is, dan een hoofddoek ook. Een pet, een muts, etc. moet meteen af, en een hoofddoek niet? Dat is oneerlijk.
Als wij naar een moslimland gaan, mogen vrouwen geen korte mouwen of shorts aan hebben, dus waarom zouden zij zich niet aanpassen aan ons land? Je kan natuurlijk niet verplichten welke kleding iemand moet dragen, maar wel een burka verbieden. Verder vind ik het logisch dat als je op een katholieke school zit, je geen hoofddoek draagt. Als dat een deel is van je geloof, en je geloof is zo belangrijk, waarom ga je dan naar een katholieke school? Als er een verbod is, moeten ze zich daar aan houden. De wet is gelijk voor iedereen. |
  |
 |
miss_sweet
Hotemetoot

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Dec 12, 2007 17:35 |
 |
Genner schreef: | En over de hoofddoek, dat valt voor mij onder hoofddeksel, en als een hoofddeksel verboden is, dan een hoofddoek ook. Een pet, een muts, etc. moet meteen af, en een hoofddoek niet? Dat is oneerlijk.
Als wij naar een moslimland gaan, mogen vrouwen geen korte mouwen of shorts aan hebben, dus waarom zouden zij zich niet aanpassen aan ons land? |
Een hoofddoek is - zoals ik al in mijn vorige post zei - een belangrijk deel van het geloof. Een vrouw draagt het omdat het bij de Islam hoort, het is als het ware een symbool geworden. Het betekent respect en het zorgt ervoor dat je haren verborgen blijven zodat een deel van je schoonheid verborgen blijft. En om heel eerlijk te zijn, een pet heeft niet echt een 'waarde'. Het is leuk om te dragen en het staat sommige mensen mooi. Maar als je het niet kan dragen dan is het toch niet echt een ramp. Dat is alleen maar op school dan, verder kan je het overal dragen. Een hoofddoek is iets totaal anders. Het heeft een belangrijke betekenis voor een Islamitische vrouw en het niet dragen is voor hun hetzelfde als een deel van je dat 'naakt' is.
En veel mensen hebben een verkeerd beeld van een Islamitisch land. Daar mag je korte mouwen, jeans etc dragen. Het is je eigen keuze en de mensen daar zien dat gewoon als een buitenlander die zijn eigen kledingstijl heeft. En ik heb zelf gezien in Pakistan (Islamtisch land) mensen met korte mouwen, strakke jeans, etc.
Een burqa kan ik nog begrijpen dat mensen daar tegen zijn. Maar van een hoofddoek snap ik eerlijk gezegd niet echt. Het stoort niemand toch. |
|
  |
 |
Josse
Heksenleider 2e klas

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Dec 12, 2007 17:42 |
 |
miss_sweet schreef: | Genner schreef: | En over de hoofddoek, dat valt voor mij onder hoofddeksel, en als een hoofddeksel verboden is, dan een hoofddoek ook. Een pet, een muts, etc. moet meteen af, en een hoofddoek niet? Dat is oneerlijk.
Als wij naar een moslimland gaan, mogen vrouwen geen korte mouwen of shorts aan hebben, dus waarom zouden zij zich niet aanpassen aan ons land? |
Een hoofddoek is - zoals ik al in mijn vorige post zei - een belangrijk deel van het geloof. Een vrouw draagt het omdat het bij de Islam hoort, het is als het ware een symbool geworden. Het betekent respect en het zorgt ervoor dat je haren verborgen blijven zodat een deel van je schoonheid verborgen blijft. En om heel eerlijk te zijn, een pet heeft niet echt een 'waarde'. Het is leuk om te dragen en het staat sommige mensen mooi. Maar als je het niet kan dragen dan is het toch niet echt een ramp. Dat is alleen maar op school dan, verder kan je het overal dragen. Een hoofddoek is iets totaal anders. Het heeft een belangrijke betekenis voor een Islamitische vrouw en het niet dragen is voor hun hetzelfde als een deel van je dat 'naakt' is.
En veel mensen hebben een verkeerd beeld van een Islamitisch land. Daar mag je korte mouwen, jeans etc dragen. Het is je eigen keuze en de mensen daar zien dat gewoon als een buitenlander die zijn eigen kledingstijl heeft. En ik heb zelf gezien in Pakistan (Islamtisch land) mensen met korte mouwen, strakke jeans, etc.
Een burqa kan ik nog begrijpen dat mensen daar tegen zijn. Maar van een hoofddoek snap ik eerlijk gezegd niet echt. Het stoort niemand toch. |
Wat Sad zei. ^^ Ik ben zelf nog nooit in een Islamitischer land dan Turkijke geweest.
Maar ik ben totaal níet tegen hoofddoekjes, en ik vind de vergelijking met petjes helemaal nergens heen gaan. Petjes zijn een assecoire, die draag je omdat het leuk staat / je bad hair day / slechte kapsel te verstoppen. Een hoofdoek (helpt ook tegen bad hair day maar goed) dragen vrouwen vaak omdat ze hun haren niet willen laten zien omdat ze dat te intiem vinden. Je verbied vrouwen toch ook niet om broeken te dragen omdat ze toevallig hun benen niet willen laten zien? =.="
Ik ben ook niet echt voor een burkaverbod. Het klinkt heel vreemd, maar ik denk dat als je een burka echt verbied, je heel veel mensen een verkeeld signaal geeft. Mensen die een Burka willen dragen voelen zich dan enorm aangevallen. Voor sommige functies in de samenleving kan je geen burka dragen, en daar mag je naar mijn smaak mensen met een burka ook afwijzen. Maar verder zal je een ontmoedigingsbeleid moeten voeren. Want anders krijg je dat eindeloze getouwtrek tussen vrijheid ven religie en een burkaverbod. |
The show must go on my moonlight ♥
MiYuvi ♥ |
|
  |
 |
Genner
Bohemian Writer

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Dec 12, 2007 20:22 |
 |
Dus je mag iets niet verbieden omdat islamitische vrouwen zich dan aangevallen voelen? Sorry hoor, maar dan kunnen klaskes zich toch ook aangevallen voelen?
In het dagelijkse leven een hoofddoek, ok, maar niet op school of een andere plek waar het niet mag. Nee, het stoort niemand, maar ik vind gewoon dat als wij ons moeten aanpassen, zij dat ook moeten doen.
En dan heb ik het niet over Pakistan, meer over landen als Jordanië.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet racistisch. Ik kan er ook heel kwaad om worden als er een gevecht is of iets ergs gebeurt en m'n moeder de opmerking maakt dat "het weer vremde (=vreemdelingen)" waren.
Het gaat mij meer om de wet gelijk voor iedereen en dat als wij daar iets moeten doen, zij dat ook hier moeten doen. |
  |
 |
miss_sweet
Hotemetoot

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Dec 12, 2007 20:43 |
 |
Citaat: | Dus je mag iets niet verbieden omdat islamitische vrouwen zich dan aangevallen voelen? Sorry hoor, maar dan kunnen klaskes zich toch ook aangevallen voelen? |
Nee, dat is de reden niet. De reden waarom men dat volgens mij niet mag verbieden heb ik duidelijk uitgelegd. Een hoofddoek is een deel van het geloof en als een vrouw zich prima aanpast, gewoon 'normale kledij' draagt, perfect nederlands spreekt én een hoofddoek draagt o.a. in de klas dan is daar toch helemaal niks verkeerd mee. Dit om gewoon even een voorbeeld te geven. En waarom zou je je aangevallen moeten voelen als je een pet of iets dergelijks niet mag dragen? Het zou me verbazen. Ik bedoel het is inderdaad een accessoire..
Er is een groot verschil tussen een hoofddoek en pet. Zoals Josse al zei kan je die twee niet met elkaar vergelijken en dat heb ik in mijn vorige post al duidelijk gemaakt.
Citaat: | Nee, het stoort niemand, maar ik vind gewoon dat als wij ons moeten aanpassen, zij dat ook moeten doen. |
Dit vind ik dus geen argument. Als wij dat moeten doen, dan moeten zij dat ook doen. Als het niet stoort, wat kan het probleem dan zijn. Als niemand er last van heeft, dan snap ik niet goed waarom het verboden zou moeten worden.
Citaat: | En dan heb ik het niet over Pakistan, meer over landen als Jordanië. |
Waarom een verschil maken tussen die landen. Pakistan is een Islamtisch land en Jordanië ook. Dus dat is hetzelfde. |
|
  |
 |
Josse
Heksenleider 2e klas

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Dec 12, 2007 20:43 |
 |
Genner schreef: | Dus je mag iets niet verbieden omdat islamitische vrouwen zich dan aangevallen voelen? Sorry hoor, maar dan kunnen klaskes zich toch ook aangevallen voelen?
In het dagelijkse leven een hoofddoek, ok, maar niet op school of een andere plek waar het niet mag. Nee, het stoort niemand, maar ik vind gewoon dat als wij ons moeten aanpassen, zij dat ook moeten doen.
En dan heb ik het niet over Pakistan, meer over landen als Jordanië.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet racistisch. Ik kan er ook heel kwaad om worden als er een gevecht is of iets ergs gebeurt en m'n moeder de opmerking maakt dat "het weer vremde (=vreemdelingen)" waren.
Het gaat mij meer om de wet gelijk voor iedereen en dat als wij daar iets moeten doen, zij dat ook hier moeten doen. |
Maar wij worden toch niet verplicht om onze hoofddoekjes af te doen?
Ik vind dat je iets als een burka niet moet verbieden omdat je dan een al moeilijk te bereiken groep in de samenleving nog meer tegen je in het harnas jaagt.
En hoe zit het dan in Jordanië? Ik vind het zomaar strooien met landen waar je naar jouw zeggen verplicht wordt een burka/hoofddoekje/wat je ook bedoeld te dragen noggal nutteloos. =.=" |
The show must go on my moonlight ♥
MiYuvi ♥ |
|
  |
 |
Genner
Bohemian Writer

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Dec 12, 2007 21:12 |
 |
Met Jordanië geef ik een voorbeeld, meer niet. En wij worden wel verplicht hoofddeksels uit te doen eenmaal binnen in een gebouw.
Maar ik vind wel dat je gelijk hebt als je zegt dat het een moeilijk te bereiken groep in de samenleving nog meer tegen je in het harnas jaagt. Het is inderdaad wel zo dat als je in een vreemd land komt en ze meteen al met verboden gooien, naast al het racisme, het wel erg moeilijk wordt om je weg te vinden. Maar ik denk toch dat in een gebouw dat katholiek is (school, zaaltje dat van de kerk is e.d.) je het beter niet draagt.
Maar gaat de discussie nu over burka's of over hoofddoeken? |
  |
 |
miss_sweet
Hotemetoot

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Dec 12, 2007 21:48 |
 |
De discussie gaat inderdaad over burka's, maar het onderwerp hoofddoeken sluit er gewoon nauw bij aan (; Maargoed.. even een laatste reactie hierop.
Wij worden niet echt verplicht om hoofddeksels uit te doen eenmaal in een (school)gebouw. In de winter draag je toch ook mutsen enzo op de speelplaats, in de klas doe je het uit omdat het aangenamer is voor iedereen. Ik denk ook niet dat je nu zelf in de klas met een pet/muts/.. gaat zitten die tot over je ogen komt. Zo zijn er meer dingen die je in de klas niet mag doen vanwege discipline bv. geen kauwgom, eten, drinken, etc.
Nu is het inderdaad zo dat op katholieke scholen (zoals mijn school) er geen enkel hoofddeksel gedragen mag worden en daar heb ik respect voor. Maar je kan het ook in de andere richting hebben, ik zal een voorbeeld geven dat een tijdje geleden voorkwam in de les: Een jongen zat met een pet in de les en de leraar zei meteen dat hij het af moest doen. En zijn vraag was; waarom. De leraar antwoordde daarop dat ze het gelijk wilden doen voor iedereen. Als Islamtische meisjes geen hoofddoek mogen dragen dan ook geen petten etc.
Het zal altijd zo blijven dat er plaatsen zijn waar je geen hoofddoek mag dragen en dan vind ik ook dat je dat moet respecteren. Ik wil gewoon zeggen dat het voor iedereen aangenaam zou zijn om die vrijheid juist wél te geven. Niemand verliest er iets mee.
Mijn mening over burka's (copy-paste van een paar pagina's hiervoor):
miss_sweet schreef: | Ik ben ook niet echt voor de burka, maar ook niet tegen. Iedereen beslist wat hij/zij doet. Maar als je in een ander land woont, moet je je inderdaad een beetje aanpassen. Niet meteen al je normen en waarden van de Islam weggooien omdat je in een ander land woont, want je kiest voor een geloof en respecteert dat, maar toch niet tot het 'extreme' gaan zoals bv. de burka (wat ook niet meteen verplicht is in de Islam).
|
|
Laatst aangepast door miss_sweet op Wo Dec 12, 2007 21:52; in totaal 2 keer bewerkt |
|
  |
 |
|
|