Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Wat als het eerste HP boek een 'flop' werd? Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Poll :: Wat als de HP boeken bij een slechte uitgeverij terecht kwamen en het echt een goedkoop brolboekje was?

Het zou onbekend zijn.
48%
 48%  [ 23 ]
Het zou niet zó bekend zijn.
38%
 38%  [ 18 ]
Het zou hetzelfde blijven.
12%
 12%  [ 6 ]
Totaal aantal stemmen : 47

Auteur Bericht
lauie
2e jaars
2e jaars

Verdiend: 15 Sikkels

lauie is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Jan 05, 2008 23:47 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hey,

ik was es aan het denken en vroeg me af wat als het eerste boek van HP een flop werd? Hiermee bedoel ik:
JKRowling had niet genoeg geld, of geen goede connecties of de uitgevers vonden het niet goed, en daardoor werd het boek dan bij een heel slechte uitgever terechtgekomen en er zou maar een heel klein budget zijn, en daardoor zou het dan zo'n brolboekje met van dat dun papier, die echt heel goedkoop lijkt zijn en dus op niets zou trekken, zouden de mensen dat dan willen lezen?
gewoon als je de kaft dan al zag, heel saai met alleen de titel erop en de auteur, en een saai stukje tekst op de achterkant in een saai lettertype, die echt heel goedkoop was én het was dan nog van een onbekende uitgeverij, in plaats van dat er een heel mooie tekening op staat, en het stevige, mooie boeken zijn? wat zou jij daarvan denken? en zou het je dan minder aanspreken dan nu?

Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 0 Sikkels

Lady Voldermort is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2008 12:27 Terug naar boven Sla dit bericht op

Bij mij draait het bij een boek niet om het uiterlijk van het kaft, maar wat er in zit. Een boek met een lelijk kaft, goedkoop of niet, betekent niet gelijk dat het een slecht boek is. Je moet gewoon naar de inhoud kijken, de schrijfstijl, het onderwerp en dan bepaal ik of ik het iets vindt of niet. Van mij part hadden ze HP in een bruin kaft gewikkeld en was dat het. Het boek zelf grijpt mij aan. De personen, de schrijfstijl. Niet het kaft.

En tuurlijk is het leuk als het kaft er mooi uitziet, zoals nu. Maar het is niet het eerste waar ik eigenlijk op let.

Wise Words #8:
If you have knowledge, let others light their candles at it.
-Margaret Fuller
Profiel bekijkenStuur privébericht
Genner
Bohemian Writer
Bohemian Writer

Genner is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2008 12:39 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind dit een rare vraag... je beoordeelt toch niet of een boek goed is of niet aan de kaft? Je hebt vb. oudere boeken die ook niet "mooi" zijn van lay-out, maar ze blijven bekend...
Zoals Lady Voldemort zegt, als ze de boeken nu in een bruin kaftpapier hadden gestoken en gewoon de titel en auteur zou ik het nog gelezen hebben hoor...

'Til we meet again, HPF'ers.
Iroh
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 38 Sikkels

Iroh is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2008 12:42 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ow nu heb ik al gestemd en nu pas lees ik wat je er echt mee bedoeld Confused Beete een rare vraagstelling heb je dan.

Maar om jou vraag toch ff te beantwoorden; kaft doet er niet toe. Het boek was toch wel ontdekt als leuk boek en dan kopen mensen het toch wel

Patricia
Oude Forumnaam: Patricia89 The Ultimate HPFreak
The Ultimate HPFreak

Patricia is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2008 12:58 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ok, ik ben het met je eens dat een boek met een minder mooie kaft veel minder snel gelezen zou worden.

Maar voor de rest vind ik je post vreemd.
Ten eerste was Bloomsbury ook een onbekende uitgeverij. JKR was al vaak afgewezen door andere uitgeverijen, totdat Bloomsbury het boek ging uitgeven.
De eerste oplage was ook niet veel. 1000 stuks waren er uitgegeven, waarvan er 500 naar bibliotheken gingen, en de andere 500 waren voor de verkoop.
Uiteindelijk was het een succes, waardoor Bloomsbury er ook meer geld in ging investeren, waardoor het succes alleen maar ging groeien.

Where your treasure is, there will your heart be also
Helen
Minister van Toverkunst
Minister van Toverkunst

Helen is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2008 14:16 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik beoordeel een boek dus wel op z´n kaft. Als het een lelijke kaft heeft kijk ik er minder snel in als dat het een mooie kaft heeft. Ik ben ook geen lezer dus daar kijk ik het eerst naar.
Misschien als het idd een zachte kaft had en dunne blaadjes had ik het juist wel gepakt en misschien ook niet maar ik denk dat de meeste het boek niet zouden hebben gezien of gekocht en dat het een stuk minder bekend zou zijn.

Woei, Gryff van het jaar 2008!
__xSmartie
3e jaars
3e jaars

Verdiend: 70 Sikkels

__xSmartie is offline. 
BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2008 17:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb gestemd op dat het dan niet zó bekend zou zijn, maar ik denk wel dat toch wel veel mensen het zouden lezen.
Ik denk wel dat het minder bekend zou zijn als het boek er lelijk uitzag, want als ik in de boekhandel loop, kijk ik toch ook wel naar mooie en leuk uitziende boeken, dus ik denk wel dat het dan minder bekend zou zijn geworden.

TopazLover <3
Writer of Dreams
Writer of Dreams

TopazLover <3 is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2008 10:58 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat het niet zo heel bekend zou zijn, maar dat het wel bekend zou zijn. Er zijn namelijk heel wat mensen die naar de kaft kijken en dan het boek beoordelen op de voorkant.
Ik lees altijd een paar bladzijden en dan beslis ik of ik het boek lees, maar niet iedereen doet dat.

Running at Ron, she flung them around his neck and kissed him full on the mouth. Ron threw away the fangs and broomstick he was holding and responded with such enthusiasm that he lifted Hermione off her feet.

HPF, always in my heart.
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2008 11:12 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ja inderdaad ik ben het met Patricia eens. Iedereen begint toch sowieso klein? En daarbij was Bloomsbury niet heel erg bekend toen. Niet zo bekend als nu. Alles moet groeien. Ik kan me niet voorstellen dat als het uitgebracht werd bij een andere uitgeverij dat het dan wel een flop werd.

De kaft is belangrijk ja, maar ergens gaat het ook om het boek. Ik heb HP niet gelezen omdat ik de kaft leuk vind. Ik heb het gelezen omdat ik magie altijd al interessant vond en mensen mij dat boek aanraadde. Het verhaal is gewoon heel goed. Er zal dus altijd wel iemand geweest zijn die het boek niet beoordeeld heeft om de kaft en die het wel gewoon gelezen heeft en het zo promoot heeft bij andere mensen.

Oude Forumnaam: Strijder van Perkamentus Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 5 Sikkels

Avana's Draco is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2008 12:24 Terug naar boven Sla dit bericht op

Iedereen keurt sowieso wel een beetje op basis van de kaft, maar als het boek echt goed is, en dat was het in dit geval, dan wordt het ontdekt. Succes staat of valt niet met een kaft.

Zoals hier al gezegd is: Bloomsbury is een onbekende uitgeverij en dat heeft Harry Potter niet belet om groot te worden. Dus neen het zou geen inpact gehad hebben.

I find it all so amusing.

Don’t cry because it’s over. Smile because it happened.
The Potions Master
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 52 Sikkels

The Potions Master is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2008 13:48 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat de boeken een minder groot succes waren geworden, als het boek zelf anders was. Maar alles eromheen maakt denk ik niet zo heel veel uit. Een boek wordt niet 'ontdekt' omdat de kaft zo geweldig is, maar omdat het verhaal zo goed is. Ik denk dat het toch wel ontdekt zou zijn.

[Anabel_x]
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 52 Sikkels

[Anabel_x] is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2008 16:12 Terug naar boven Sla dit bericht op

Een kaft is belangrijk, maar de inhoud is dat nog veel meer volgens mij. Wink
Dus ik heb gekozen voor; het zou niet zò bekend zijn. Al denk ik wel dat het er nog veel mensen zouden lezen.

Chris.
Oude Forumnaam: A.Perkamentus King of the Silvan Elves
King of the Silvan Elves

Chris. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2008 16:54 Terug naar boven Sla dit bericht op

Patricia89 schreef:
Ok, ik ben het met je eens dat een boek met een minder mooie kaft veel minder snel gelezen zou worden.

Maar voor de rest vind ik je post vreemd.
Ten eerste was Bloomsbury ook een onbekende uitgeverij. JKR was al vaak afgewezen door andere uitgeverijen, totdat Bloomsbury het boek ging uitgeven.
De eerste oplage was ook niet veel. 1000 stuks waren er uitgegeven, waarvan er 500 naar bibliotheken gingen, en de andere 500 waren voor de verkoop.
Uiteindelijk was het een succes, waardoor Bloomsbury er ook meer geld in ging investeren, waardoor het succes alleen maar ging groeien.

Hier ben ik het wel mee eens, al denk ik wel dat het op een of andere manier getriggerd moet worden voordat iets een succes wordt. In het geval van HP waren dat vooral de goede recensies, denk ik. Maar het kijk ook een goede reclamecampagne of een opvallende kaft zijn. Dus er moet iets zijn waardoor in het begin bekend wordt.

16-08-2005 ~ 31-12-08
Legendary-Master
2e jaars
2e jaars

Verdiend: 86 Sikkels

Legendary-Master is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2008 17:41 Terug naar boven Sla dit bericht op

Het gaat niet om de kaft Confused
Als eerste moet je de achterkant lezen, en niet naar de kaft kijken Wink

zVroeger keek ik ook altijd maar naar de kaft, tot dat ik een boek zag (die ik niet genomen had) in de klas werd voor gelezen.
Uiteindelijk Was het een super tof boek Very Happy
Dus hier blijkt weer is uit om goed de achter kant te lezen.
(Minimaal 1 keer! )

2e jaars
2e jaars

Verdiend: 15 Sikkels

lauie is offline. 
BerichtGeplaatst: Zo Feb 03, 2008 20:29 Terug naar boven Sla dit bericht op

maar veel mensen denken daar dus wel heel anders over, veel kijken gewoon naar de kaft, als het een beetje amateuristisch overkomt dan willen ze het niet lezen, zoals als er bv. gwn een mannetje op de kaft staat met een toverstokje, en als dat dan nog eens heel lelijk getekend is.

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp