Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Bijna Dood Ervaring Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Elyn
Oude Forumnaam: Dark_angel Hotemetoot
Hotemetoot

Verdiend: 334 Sikkels

Elyn is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Dec 15, 2007 9:04 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken... Ik wil het echt graag geloven, maar zoals die Ben het verteld, klinkt het alsof er een hemel boven de wolkjes bestaat. Dat van bovenaf zien, komt wel heel vaak terug, en dat geloof ik ook. De vriend van mijn beste vriend, zijn vader had ook zoiets gehad. [Ok, dit klinkt als een FOAF verhaal, maar ik heb het hem zelf horen vertellen] Hij had tijdens een operatie een hartstilstand gekregen, en had vanaf dat ogenblik van bovenaf toegekeken. Tot hij weer wakker werd.
Maar volgens mij ligt dit niet aan de ziel of geest, maar aan de hersenen. Als deze niet meer naar behoren bloed krijgen, werken ze niet meer goed en kan je echt gaan hallucineren. Volgens mij zit het echt in je hersenen.
Mijn vader vertelde ook dat hij gehoord had van een open-hersenoperatie bij een man. Maar toen de dokter bezig was, deed de man plots heel raar. Toen ze hem vroegen wat er was, zei hij dat hij vanop een afstand zat te kijken, naar achter en dan een beetje naar links, daar stond hij.
Het is uiteindelijk goed gekomen [denk ik], maar blijkbaar had men tijdens de operatie een deel in de hersenen geraakt waardoor dit gestimuleerd is geraakt. Mijn vader denkt dat alles van de hersenen afkomstig is, dat er gewoon bepaalde gebieden zijn dien bij sommigen beter 'werken' dan bij anderen, wat er voor zorgt wie spiritueler is en wie niet.
Maar dat geloof ik niet echt... Ik denk wel dat er iets is buiten het wetenschappelijke, dat er iets is, dat er iets gebeurt als ons lichaam niet meer functioneert...

Profiel bekijkenStuur privébericht
Sabine
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 69 Sikkels
Woonplaats: Zittend in een Eikenboom, kijkend naar de wolken...

Sabine is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Dec 15, 2007 19:23 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik geloof dat de bijnadoodervaring echt is. Absoluut. Ik heb het zelf niet meegemaakt, maar heb wel enige ervaring met anderwereldse dingen. Ik heb ook herinneringen aan de plek waar je heen gaat als je dood bent. Zulke onverwaardelijke liefde en acceptatie vind je hier niet... onbeschrijvelijk gewoon... precies wat mensen die een BDE hebben meegemaakt ook vertellen en ik begrijp ze precies omdat ik die plek ook ken. Die onverwaardelijke liefde en acceptatie vind ik trouwens ook terug in het contact met mijn gids. Zo mooi...

Maar goed, de voornaamste reden waarom ik dit berichtje plaats is om een nieuw boek dat is uitgekomen. Eindeloos Bewustzijn; een wetenschappelijke visie op de bijna-doodervaring van Pim van Lommel. Het verkoopt supergoed en er is ook best veel media-aandacht voor geweest. Ik heb het afgelopen donderdag ook gekocht. Pim van Lommel vindt als wetenschapper en cardioloog dat we niet meer om het verschijnsel heen kunnen... zijn conclusie is dan ook dat het bewustzijn oneindig is. Het is niet iets wat een reactie is op de hersenen, de hersenen zijn juist een middel om het te ervaren. Het bewustzijn zelf kan los van het lichaam ervaren worden en heeft altijd al bestaan en zal ook altijd blijven bestaan. Het is best een dik boek met veel tekst en informatie enzo. Ik ben ook nog niet zo heel ver, ergens bij de eerste hoofdstukken, maar ik kan het vast aan iedereen die ook maar een klein beetje interesse heeft in BDE's, het "leven" na de dood, of de relatie tussen bewustzijn en hersenen het boek aanraden. Het is dus wetenschappelijk, maar het staat wel helemaal vol met ervaringen van mensen die dus een BDE gehad hebben.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars.
Miss Und@ztood
Oude Forumnaam: xena Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 593 Sikkels

Miss Und@ztood is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Dec 15, 2007 21:26 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ergens moet het wel waar zijn. Niet alles maar toch wel iets. Bijna iedereen beschrijft hetzelfde. Een soort van lichtgevende tunnel en iemand die je kent die zijn/haar arm naar je uitstrekt.
Zoiets verzin je niet, en het moet dan nog erg toevallig zijn dat zoveel mensen hetzelfde verzinnen. Niet?

De groene ogen keken in de zwarte, maar na enkele ogenblikken verdween er iets in de donkere ogen en werden ze leeg en uitdrukkingloos. De hand die Harry had vasgehouden smakte op de grond en Snape bewoog niet meer.
J.J.D.
2e jaars
2e jaars

Verdiend: 44 Sikkels
Woonplaats: Daarbuiten in de wind tussen de klanken van de natuur.

J.J.D. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Feb 03, 2008 11:39 Terug naar boven Sla dit bericht op

De dood spreekt me heel erg aan, ik ben echt beniewd naar wat er achter 'dit leven' gebeurt... Ik heb zelf nooit een bijna dood ervaring gehad maar heb er wel al veel over gelezen. Ik hoorde dat vele mensen totaal veranderen na zo'n bijna dood ervaring en een totaal andere blik op de wereld hebben.
Het lijkt is vreselijk om te moeten lijden voor je sterft, maar ik denk dat de dood zelf en wat daarachter (misschien) komt wel fantastisch is...

(quote: Leo Tolstoy)
eva(nna)
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 147 Sikkels

eva(nna) is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Feb 04, 2008 20:58 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik weet het niet hoor, BDE, een heel raar verschijnsel,maar ze zeggen allemaal hetzelfde, ongeveer toch, je hangt tegen het plafond met een draad verbonden met je lichaam, en dat misterieuse licht..
maar het kan een hallucinatie zijn, een dier dat aan het sterven is maakt een hormoon aan waar je rustig van wordt en van verdoofd wordt, dan is dit bij mensen ook zo denk ik, je ziet dingen terug van iets dat je je niet herinnerde, die terugblik op het leven,...
Maar dan heb je ook nog die verhalen van een nooit gekend overleden broertje of eender ander familielid.
Die verhalen wijken meer af naar het paranormale, ik denk dat je het allemaal te weten komt als het aan jou is, en persoonlijk wil ik het dan nog niet weten..

sweeney todd XD
MaaudJ
2e jaars
2e jaars

Verdiend: 24 Sikkels

MaaudJ is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Feb 04, 2008 22:52 Terug naar boven Sla dit bericht op

Nou ik denk niet dat het persee meteen bijna dood ervaringen waren.
Maar ik ben vorige week bijna 3x aangereden.
Dat was echt kei vaag, de eerste keer reed er een auto nog geen centimeter naast mij [die kwam keihard aanscheuren]. de 2e keer was op een rotonde, toen reed ik daar op mn fietsje en ging die auto ineens de rotonde op. de derde keer had ik een auto niet gezien, maar toen kon ik nog net optijd stoppen.

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp