Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Euthanasie Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Poll :: Euthanesie:

Goed dat het mogelijk is
74%
 74%  [ 46 ]
Zou niet moeten mogen
4%
 4%  [ 3 ]
Ik twijfel
20%
 20%  [ 13 ]
Totaal aantal stemmen : 62

Auteur Bericht
Maurits_14
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 36 Sikkels

Maurits_14 is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Feb 19, 2008 21:27 Terug naar boven Sla dit bericht op

Dat hangt echt volledig af van de situatie waarin je je bevind. Bij godsdienst hebben wij het ook over een dergelijk onderwerp, namelijk abortus. Euthanasie is ook wel ter sprake gekomen. Als de persoon in kwestie echt aan het lijden is en de pijn echt ondragelijk is ben ik wel voor denk ik, mits hij een ziekte heeft die ongeneesbaar is. Als je als een plant zou leven en er bestaat geen genezing voor je ziekte ben ik ook wel voor euthanasie. Het is een heel zware beslissing dus ik denk pas dat je hier een antwoord op kunt geven als je zelf een dergelijk situatie hebt meegemaakt.

Profiel bekijkenStuur privébericht
Josse
Heksenleider 2e klas
Heksenleider 2e klas

Verdiend: 0 Sikkels

Josse is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Feb 19, 2008 21:47 Terug naar boven Sla dit bericht op

Om te beginnen vind ik het goed dat er de mogelijkheid van Euthanasie bestaat. Als mensen ernstig ziek zijn en er geen uitweg is vind ik dat je je leven mag (laten) beëindigen.

Dan even over de vraag of wij als mensen over leven en dood mogen beslissen:
Ja. Over ons eigen leven en dood wel.
Nee, over het leven en de dood van anderen niet.
Ik vind het enorm hypocriet dat sommige mensen tegen abortus of euthanasie zijn, of tegen zelfmoor, maar dezelfde mensen vervolgens wel voor een troepenmacht in Afghanistan stemmen. Wat denk je dat we daar gaan doen, daar worden ook mensen vermoord, daar wordt ook over leven en dood van anderen besloten.

Ik vind dat je geen oordeel mag vellen over of andere mensen wel of niet moeten blijven leven of dood gaan, of dat nu is in een oorlog of als het gaat om iemand die zelfmoord wil plegen of heeft gepleegd. Jij kan niet voelen wat diegene voelt, en je kan niet beslissingen maken voor diegene. Naar mijn mening zijn de emoties, gedachten en het leven van mensen veel te gecompliceerd om als mens te kunnen beoordelen of iemand wel of niet moet blijven leven. Daar zijn wij als mensen gelukkig ook niet voor gemaakt.

The show must go on my moonlight

MiYuvi
Perfect Enemy
3e jaars
3e jaars

Verdiend: 250 Sikkels

Perfect Enemy is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Feb 20, 2008 20:31 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind het wel goed eigenlijk, maar ook ontzettend jammer. Mijn opa had kanker en hij lag al zo'n 6 maanden in het ziekenhuis of zo. Hij was in die 6 maanden ook wel thuis af en toe, maar nooit meer dan drie dagen. Na die 6 maanden in het ziekenhuis, was er letterlijk niks meer van hem over. Hij was altijd heel stevig en zo, bijna dik. Maar toen hij in het ziekenhuis lag en mijn moeder haar hand op zijn been legde, voelde ze enkel botten met een stukje huid er omheen. Hij had altijd pijn, kon niet meer uit zichzelf slapen omdat hij daar te veel pijn voor had. Toen heeft hij ook aangegeven dat hij gewoon niet meer wou, hoeveel pijn hij zijn gezin daar ook mee zou doen en toen hebben ze hem inderdaad eh... nou ja toen hebben ze hem... laten stoppen met leven. Of zo.

‘Wie zijn dat allemaal?’ vraag ik snel, nog voordat de Klassenoudste zijn mond heeft opengedaan om iets te zeggen. Hij lijkt zich even opnieuw te moeten oriënteren, maar kijkt dan naar waar mijn vinger naar wijst. - As Evil As She Wants To Be
Ryelle
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 49 Sikkels

Ryelle is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Feb 29, 2008 7:03 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb ook zo'n dingen meegemaakt met mijn opa...
Hij had ook kanker, er was niets meer aan te doen. Het erge is dat hij om euthanasie had gevraagd, maar om een of andere reden mocht het niet. Hij heeft dan passieve euthanasie gekregen (dat is dat ze mensen in slaap dan en veel morfine geven etc zodat ze geen pijn meer kunnen voelen en dus in hun (kunstmatige) slaap kunnen sterven)

Ik vind het erg goed dat euthanasie kan. Als je iemand waar je zo van houdt ziet afzien, hoort smeken om te sterven, dan breekt er toch iets in je. Dan ben je ergens blij als je hem hebt kunnen verlossen van al die pijn...

Ik zie nu ook door mijn studie al die technische aspecten van euthanasie, en dan moet ik altijd nog aan mijn opa denken. Het is wel moeilijk, maar ik kan er wel rust in vinden, omdat hij tenslotte nog gelukkig is kunnen sterven. één ding weet ik zeker: binnenkort ga ik een attest aanvragen voor euthanasie, voor het geval ik niet meer in staat zou zijn het zelf aan te vragen. Liever ineens weg. Je weet tenslotte nooit wat er gaat gebeuren... Nogal pessimistisch, maar daar ben ik eigenlijk vrij rationeel in. Gedaan is gedaan, en als het toch afzien is, heb ik liever dat het snel gedaan is...
Het is natuurlijk een heel persoonlijke keuze. Iedereen moet dat voor zichzelf kunnen uitmaken. Daarom vind ik de keuzemogelijkheid zo goed.

o, btw: euthanasie is dus HELEMAAL niet laf!!! Ik denk dat je heel sterk moet kunnen zijn om die keuze te maken. De meeste mensen zouden immers langer willen leven. als ze zouden kunnen...
Trouwens, Euthanasie voor levensmoeheid is onmogelijk. ALs je daar aan mee helpt, maak je je schuldig aan moord, dus pas daar echt voor op... je kan wel goede bedoelingen hebben, maar het kan echt heel verkeerd aflopen.

3e jaars
3e jaars

Verdiend: 106 Sikkels

no member is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Mrt 27, 2008 15:29 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind dat het gewoon zou mogen, ik vind ook dat zelfmoord zou mogen want dat is wettelijk niet toegestaan (niet dat ze er iets aan kunnen veranderen, hoe kunnen ze je straffen als je dood bent?).

Ik vind het zwak om zelfmoord te plegen, euthanasie is niet zwak, als je doodziek bent en helemaal niks meer kan doen dan alleen maar constante pijn lijden dan vind ik dat je zelf de keuze mag hebben of je wilt blijven leven. Ik zie euthanasie toch wel als hoger dan zelfmoord. De reden dat ik voor allebei ben is omdat mensen het recht moeten hebben over hun eigen leven en dood te kunnen bepalen, ik zou zelf nooit zelfmoord plegen, en het zou me heel veel pijn doen als mensen in mijn omgeving het zouden doen maar uiteindelijk komt de keuze op hen neer. Ik vind dat zelfmoord legaal zou moeten zijn maar niet gepropageerd moet worden.

Het zelfbeschikkingsrecht van de mens zie ik als een heel belangrijk recht, niet dat hier echt wat mee te maken heeft maar ik vind dat abortus hier ook onder valt (ook iets waar veel discussie over is), stel, ik word zwanger, dan wil ik ZELF de keuze hebben wat ik dan wil doen (ik denk niet dat ik abortie zou durven nemen, maar de keuze wil ik wel hebben). Zelfde als ik dood ziek ben of het leven gewoon zat ben (hoewel ik die 2e reden bijzonder slecht vind) dan vind ik dat ik de keuze moet hebben er een einde aan te maken.

Ik ben tegen het romantiseren van zelfmoord wat volgens mij best wel eens gebeurd,, en ik moet echt de film the virgin suicides eens af zien (films over zelfmoord zijn interessasnt)

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp