Auteur |
Bericht |
Ilyah
1e jaars

Verdiend:
72 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Mei 10, 2008 15:25 |
 |
Ik las pas een artikel waarin stond dat JK Rowling (die christen blijkt te zijn, wat ik dus niet wist) de HP-boeken had bedoelt als de strijd tussen goed en kwaad, dus tussen God en de duivel. Of het waar is weet ik niet hoor, ik zie het niet echt in de boeken terug, en veel christenen vinden het ook niet goed om HP te lezen, dus ik betwijfel het. |
|
|
  |
 |
Miryana
2e jaars

Verdiend:
158 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Mei 20, 2008 11:25 |
 |
IMPEDIMENTA schreef: | Witch_Eva schreef: | Ik weet echt 100% zeker dat er hier al een topic over was, maar ik heb hem nog niet kunnen vinden. Waarschijnlijk is hij verwijdert of ik heb niet goed genoeg gezocht.
Nou ja zoals ik al eerder zei vind ik het sowieso raar dat er in het boek een "Dikke Monnik" in zit. Dit houd dus in dat ze wel een geloof hebben. Want een monnik associeer ik met het katholieke geloof. Ook zoiets als een "peetvader" komt bij mij behoorlijk katholiek over. Eigenlijk ben ik het met Kannewasser eens en denk ik dat het geloof verschilt bij de plaats waar ze vandaan komen. Dat ze dus in de Verenigd Koninkrijk dan wel christelijk zijn, en bijvoorbeeld in Marokko dan Islamitisch etc. Ik denk alleen niet dat geloof echt heel belangrijk is in de toverwereld. Daarbij had JKR ook nooit echt openlijk kunnen vertellen over een geloof. De HP boeken moeten natuurlijk voor iedereen zijn. En het kan dan niet dat er een geloof heel erg belicht word. Dat is niet altijd even fijn om te lezen. |
Hee ja Wow. Zo had ik het nog niet bekeken. Je hebt wel gelijk! Nooit aan gedacht, de ''Dikke Monnik''. Het zou kunnen kloppen.. en ook dat JKR zich heeft ingehouden met de Geloven. Dat heeft ze wel vaker gedaan, net als met de sexuele geaardheid van Perkamentus. |
sluit een beetje aan op het onderwerp:
Een poos geleden tijdens de kinderboekenweek was er ook een boek over toveren (was geloof ik niet HP) maar toen wilde een aantal partijen dit terugdraaien omdat het inderdaad niet mocht van het geloof :-} Mijn enige gedachte was : wat is er nou slecht aan om kinderen hun fantasy te prikkelen. Ik vind het juist geweldig dat zowel kinderen als volwassenen dromen en fantaseren terwijl ze zich verplaatsen in de wereld die in het boek word neergezet. |
_________________ Embrace me, Surround me,
As the rush comes.... |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Mei 20, 2008 11:38 |
 |
@Miryana dat is een andere discussie. Dat gaat over hoe het geloof tegen HP aan kijkt. Daar is een ander topic over. Dit gaat over wat voor geloof ze zelf in de boeken hebben. Daar zit wel een verschil in. ^^ |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
Maschine
5e jaars

Verdiend:
1 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Jun 04, 2008 19:59 |
 |
Er wordt nooit over het geloof gepraat. Ik denk dus niet dat ze gelovig zijn, anders hadden we daar wel dingen van gemerkt. |
_________________ Maschine - Ex-Moderator HPA |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Jun 04, 2008 20:12 |
 |
Maschine schreef: | Er wordt nooit over het geloof gepraat. Ik denk dus niet dat ze gelovig zijn, anders hadden we daar wel dingen van gemerkt. |
Maar ja er wordt ook over zoveel dingen niet gepraat. Zoals bijvoorbeeld het prive leven van sommige personages. Houd dat dan ook in dat het er niet is? Het hoeft niet te betekenen dat als er niet over gepraat wordt dat het er niet is. Het is gewoon niet heel relevant voor het verhaal om het te vertellen. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
Maschine
5e jaars

Verdiend:
1 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jun 05, 2008 15:30 |
 |
Nou ik weet het gewoon niet. Ik vraag me af of magie en geloof samen gaat. En als dat zo is merk je er niks van. Er wordt ook niet gepraat over dingen over het geloof of kerken ofzo, maar het is gewoon niet duidelijk of er geloofd wordt. |
_________________ Maschine - Ex-Moderator HPA |
|
  |
 |
Stik-de-moord
1e jaars

Verdiend:
29 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jun 05, 2008 18:34 |
 |
het tovenaar zijn is natuurlijk wel iets heidens, dus het is logisch als ze geen godsdienst hebben. En in de middeleeuwen gooiden ze alles wat maar op tovenarij leek meteen op de brandstapel en die waren ook streng gelovig. Het gaat volgens mij niet echt samen |
_________________ Netheid is voor de dommen,
een genie beheerst de chaos |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jun 05, 2008 19:36 |
 |
Stik-de-moord schreef: | het tovenaar zijn is natuurlijk wel iets heidens, dus het is logisch als ze geen godsdienst hebben. En in de middeleeuwen gooiden ze alles wat maar op tovenarij leek meteen op de brandstapel en die waren ook streng gelovig. Het gaat volgens mij niet echt samen |
Je hebt het nu ook over de middeleeuwen. In de tijd dat de wetenschap nou niet echt heel erg in bloei was. Mensen waren onwetend en schoven toen veel dingen af op hekserij. Je kan toch wel verwachten dat het eind 20e eeuw toch iets anders aan toe gaat en dat je toch echt wel Christelijk kan zijn en daarbij ook een tovenaar/heks. Wat bijvoorbeeld van de Muggleborns? Die komen pas later te weten dat ze kunnen toveren, maar hebben in het begin van hun leven nog wel een bepaald soort geloof gehad. |
|
  |
 |
Chris.
King of the Silvan Elves

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jun 05, 2008 21:56 |
 |
Witch_Eva schreef: | Stik-de-moord schreef: | het tovenaar zijn is natuurlijk wel iets heidens, dus het is logisch als ze geen godsdienst hebben. En in de middeleeuwen gooiden ze alles wat maar op tovenarij leek meteen op de brandstapel en die waren ook streng gelovig. Het gaat volgens mij niet echt samen |
Je hebt het nu ook over de middeleeuwen. In de tijd dat de wetenschap nou niet echt heel erg in bloei was. Mensen waren onwetend en schoven toen veel dingen af op hekserij. Je kan toch wel verwachten dat het eind 20e eeuw toch iets anders aan toe gaat en dat je toch echt wel Christelijk kan zijn en daarbij ook een tovenaar/heks. Wat bijvoorbeeld van de Muggleborns? Die komen pas later te weten dat ze kunnen toveren, maar hebben in het begin van hun leven nog wel een bepaald soort geloof gehad. |
Dat de wetenschap niet in bloei was in de middeleeuwen klopt volgens mij niet. Alleen is de wetenschap wel anders dan die we nu kennen. Naar wat ik me kan herinneren van Filosofie is deze wetenschap vooral wachten op genade. Controle uitoefenen is dus er niet bij, je moet wachten op de genade van god of het 'experiment' lukt. Ik denk dat dit misschien ook wel een van de redenen is dat ze een afschuw van heksen hadden. Want die wilden juist wel controle uitoefenen. Maar ik ben geen filosoof, dus ik weet het niet zeker. |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jun 05, 2008 22:28 |
 |
Chris. schreef: | Witch_Eva schreef: | Stik-de-moord schreef: | het tovenaar zijn is natuurlijk wel iets heidens, dus het is logisch als ze geen godsdienst hebben. En in de middeleeuwen gooiden ze alles wat maar op tovenarij leek meteen op de brandstapel en die waren ook streng gelovig. Het gaat volgens mij niet echt samen |
Dat de wetenschap niet in bloei was in de middeleeuwen klopt volgens mij niet. Alleen is de wetenschap wel anders dan die we nu kennen. Naar wat ik me kan herinneren van Filosofie is deze wetenschap vooral wachten op genade. Controle uitoefenen is dus er niet bij, je moet wachten op de genade van god of het 'experiment' lukt. Ik denk dat dit misschien ook wel een van de redenen is dat ze een afschuw van heksen hadden. Want die wilden juist wel controle uitoefenen. Maar ik ben geen filosoof, dus ik weet het niet zeker. |
De wetenschap kwam pas in bloei in de Vroeg Moderne tijd. Dus in de periode van 1500 - 1800. Ik zeg niet dat er geen wetenschap was in de middeleeuwen, maar het kwam later pas echt in bloei. Daarom is uiteindelijk de heksenvervolging ook gestopt omdat mensen zich realiseerden dat niet alles met magie te maken heeft. Doordat de wetenschap zodanig ontwikkeld was dat ze dat konden realiseren. [a] |
|
  |
 |
Moon-Fairy
Dreuzel

Verdiend:
46 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Jun 06, 2008 15:45 |
 |
Misschien is we wel iets met religie alleen heeft de schrijfster het gewoon niet vermeld omdat ze het neutraal en religie vrij wilde houden.
Ik denk trouwens dat het er toch niet veel toe doet wat een tovenaar precies geloofd dat is voor iedereen toch weer anders en iets persoonlijks. |
_________________ ~*Dream all day*~ |
|
  |
 |
Suzzannaa
2e jaars

Verdiend:
30 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Jun 06, 2008 17:09 |
 |
Bij ons in de buurt is ook een hele strenge kerk, en daar mogen de kinderen ook geen Harry Potter boeken lezen. Ze zeggen dat het slecht is omdat het kinderen dingen laat denken tegen God, maar ik vind dit echt onzin. Ik ben zelf ook christenlijk, maar toch lees ik de HP boeken telkens weer! |
_________________ 'Hij beschuldigde me ervan dat ik "de trouwe volgeling van Perkametus" was.'
'Wat onbeleefd van hem.'
'Ik vertelde hem dat ik dat ook was'
..
'Ik ben diep geroerd Harry.' |
|
  |
 |
Anton Goldstein
2e jaars

Verdiend:
55 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jun 26, 2008 11:38 |
 |
Ik denk dat voor hen de hele toverwereld een geloof is.
Zo niet, denk ik wel dat ze zoals de Dreuzels enkele geloven hebben, bv. in een geest ofzo. |
|
|
  |
 |
chrissiej94
Dreuzel

Verdiend:
31 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Jul 04, 2008 17:54 |
 |
Er word niks over geloof gezecht. Je weet dus eigenlijk niet of ze wel of niet geloven. Het zou allebij kunnen.... |
_________________ Dom blondje licht op de bank t.v. te kijken. Opeens slaat de klok 3 uur. Zecht dom blondje: ik weet heus wel dat het 1 uur is, maar dat hoef je me niet 3 keer te vertellen... |
|
  |
 |
pingpongkip
Dreuzel

Verdiend:
28 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Sep 21, 2008 16:05 |
 |
In deel 7 zijn Harry en Hermelien opzoek naar het graf van Harry's ouders en dan komen ze bij een kerkje uit. Ik denk dat ze hetzelfde geloof hebben als Rowling, eigenlijk weet ik het ook niet. |
|
|
  |
 |
|