Auteur |
Bericht |
ilseee
1e jaars

Verdiend:
5 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 14, 2008 21:26 |
 |
Dat vroeg ik mij dus ook al af.. hoe zou hij kunnen begrijpen wat er gezegd werd in het huis van de Mergels als hij de sisselspraak niet kon verstaan? Als hij het niet had kunnen verstaan, had hij Harry wel gevraagd om het te vertalen.. Ook heeft Perkamentus eerder verteld dat Sisselspraak niet alleen voorkomt bij slechte tovenaars, maar ook bij goede.. dus er is een kans dat hij ook Sisselspraak verstaat.. |
|
|
  |
 |
Anton Goldstein
2e jaars

Verdiend:
55 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 28, 2008 9:57 |
 |
Perkamentus Sisseltong of niet, nja...
Hij is wel lid van de Wikenweegschaar en het Ministerie is vierkant tegen Sisseltongen.
Hij heeft zelf een aanbod gekregen om Minister te worden, en ik denk wel dat ze dan gescreend e.d. worden.
Ook 'De Ochtendprofeet' praatte wel eens over Harry's vermogen om met slangen te praten. En ik durf toch wel te wedden dat Rita Pulpers (als tor?) Perkamentus Sissels zou horen spreken hebben. Dus, nee, misschien verstaat hij het wel, maar of hij het kan spreken, ik denk het niet. |
|
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 28, 2008 10:37 |
 |
Anton Goldstein schreef: | Perkamentus Sisseltong of niet, nja...
Hij is wel lid van de Wikenweegschaar en het Ministerie is vierkant tegen Sisseltongen.
Hij heeft zelf een aanbod gekregen om Minister te worden, en ik denk wel dat ze dan gescreend e.d. worden.
Ook 'De Ochtendprofeet' praatte wel eens over Harry's vermogen om met slangen te praten. En ik durf toch wel te wedden dat Rita Pulpers (als tor?) Perkamentus Sissels zou horen spreken hebben. Dus, nee, misschien verstaat hij het wel, maar of hij het kan spreken, ik denk het niet. |
Hoezo is het ministerie tegen Sisseltongen? Dat staat nooit zo expliciet in het boek. Meestal wordt een Sisseltong met het "kwade" geassioceerd maar het hoeft niet zo te zijn dat iedereen die het spreekt slecht is. En het lijkt mij juist alleen maar handig als Minister dat je zoveel mogelijk talen spreekt. Ik denk dat het dan niet uitmaakt WELKE talen je dan spreekt. Daarbij lijkt mij dat als je een taal verstaat dat je het dan ook wel kunt spreken. Het lijkt mij namelijk heel sterk dat je een taal alleen kan verstaan maar niet zelf spreken. Meestal gaan die twee samen. [a] |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
Genner
Bohemian Writer

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 28, 2008 12:07 |
 |
Ik ben het helemaal met Eva eens. In geen enkel van de zeven boeken staat vermeld dat het Ministerie tegen Sisseltongen is - als je een Sissteltong bent kan je daar ook niks aan doen. En hoe zou Rita Pulpers het dan moeten weten van Dumbledore? Haar Faunaat-zijn heeft daar toch niks mee te maken?
Ik ga wel niet akkoord met Eva over het volgende.
Witch_Eva schreef: | Daarbij lijkt mij dat als je een taal verstaat dat je het dan ook wel kunt spreken. Het lijkt mij namelijk heel sterk dat je een taal alleen kan verstaan maar niet zelf spreken. Meestal gaan die twee samen. [a] |
Het is heel goed mogelijk dat je een taal verstaat, maar niet spreekt. Dat komt wel vaker voor en dat gaat zeker niet altijd samen, een taal verstaan en spreken. |
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 28, 2008 12:35 |
 |
Hoezo gaat dat niet samen dan? Ik neem aan dat als je het kan verstaan dat je dus begrijpt wat sommige woorden betekenen. Dan kan je ze dus verstaan. Als je begrijpt wat sommige woorden betekenen dan kan je ze nazeggen dus dan kan je ze ook zelf spreken. Ik zeg niet dat je in allebei even goed moet zijn. Want ik ben in sommige talen ook beter in verstaan dan spreken en vice versa. Maar ik ben wel van mening dat als je een taal redelijk kan verstaan dat spreken niet zo heel ver daar vanaf ligt. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
Anton Goldstein
2e jaars

Verdiend:
55 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 28, 2008 13:26 |
 |
Nou, van het Ministerie hebben jullie gelijk. Maar Droebel is toch zo... ik zou hem helemaal tegen sisseltongen voorstellen.
Maar Rita Pulpers heeft Perkamentus vast al Sisseltongs horzn praten moest hij het kunnen. |
|
|
  |
 |
Fiore
1e jaars

Verdiend:
67 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 28, 2008 14:38 |
 |
Als je een taal verstaat, hoeft het inderdaad niet te betekenen dat je hem ook spreekt. Ik kan prima Duits verstaan, geen probleem, ik kijk ook naar de Duitse televisie en zo. Maar als ik het zelf moet spreken, kom ik niet uit mijn woorden, doe ik standaard alle naamvallen verkeerd en ga zo maar verder. Dus ik spreek Duits niet geweldig x'D. |
|
|
  |
 |
Pumpkinsoup
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
54 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Jul 07, 2008 11:17 |
 |
The Half-Blood Princess schreef: | MartenVilijn schreef: | hmm..ik heb geen idee, misschien omdat hij het uit het geheugen van iemand heeft weet hij het, heeft hij het nagezocht ofzo??
geen idee..maaar het lijkt me niet dat Perkamentus sisseltong spreekt, ik vidn hem daar te 'griffoendors'' voor..eigenlijk |
Maar aan Harry kan je merken dat je niet persée een duistere tovenaar hoeft te zijn om Sisselspraak te spreken. Misschien stamt Perkamentus inderdaad af van een of andere oude duistere tovenaar. Dat hoeft volgens mij niet persée Zalazar Zwadderich te zijn, want hij was 1000 jaar geleden vast niet de enige Sisseltong. Harry stamt van Zwadderich af, toch? Dat meende ik te lezen in één van de boeken. Harry is ook niet duister. Ik denk aan de ene kant wel dat Perkamentus een Sisseltong was. Anders had hij Harry wel om vertaling gevraagd bij dat uitstapje naar de Mergels. Maar aan de andere kant niet. Toen de Geheime Kamer geopend werd, hoorde Harry steeds een stem. Daardoor wist hij dat het monster een slang was, na verloop van tijd. Als Perkamentus een Sisseltong was, had hij die stem toch ook gehoord moeten hebben? Nou ja,, dit denk ik dus zo'n beetje ^^ Ik kan d'r ook helemaal naast zitten hoor
×The Half-Blood Princess (L) |
Ja, maar Perkie wist ook dat de Geheime Kamer geopend was en om de een of andere reden denk ik ook dat hij wist dat het monster een slang was EN dat Harry en Ron zouden proberen Ginny te redden (net zoals in het eerste boek).
Ik denk, net zoals Harry in het eerste boek zegt, dat Perkamentus alles weet van de hele school. Ik denk zelfs dat hij alles al veel eerder voorzien heeft, dat hij, toen Harry in zijn eerste jaar zat, hij al wist wat er in het zesde jaar ging gebeuren (misschien niet helemaal, maar wel al de grote lijnen). Perkamentus is een zonderling man, let op alles en weet er gewoon veel van. Ik denk alleen dat Perkamentus nooit heeft geweten waar de ingang van de Geheime Kamer is en Harry en Ron de kans wilde geven. |
|
  |
 |
Nimue Mazari
Dreuzel

Verdiend:
33 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Jul 07, 2008 11:58 |
 |
Als ik me niet vergis, had Ron toch de geheime kamer geopend om zo die baselisktanden te gebruiken om de beker etc te vernietigen. Dus Perkie kan volgens mij wel dat taaltje ontcijfert hebben, maar moet daarom nog geen Sisseltong zijn.
(Als dit al eerder vermeld is; sorry, heb niet het hele topic doorgelezen =) |
_________________ 2*R |
|
  |
 |
Jalf
The Musical Mod

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Jul 07, 2008 12:45 |
 |
Witch_Eva schreef: | Hoezo gaat dat niet samen dan? Ik neem aan dat als je het kan verstaan dat je dus begrijpt wat sommige woorden betekenen. Dan kan je ze dus verstaan. Als je begrijpt wat sommige woorden betekenen dan kan je ze nazeggen dus dan kan je ze ook zelf spreken. Ik zeg niet dat je in allebei even goed moet zijn. Want ik ben in sommige talen ook beter in verstaan dan spreken en vice versa. Maar ik ben wel van mening dat als je een taal redelijk kan verstaan dat spreken niet zo heel ver daar vanaf ligt. |
Dit klopt niet wat je zegt. Ik kan bijvoorbeeld Fries goed verstaan en als iemand Fries spreekt kan ik de persoon redelijk volgen. Maar vraag me echt niet om iets in het Fries te zeggen, want dat kan ik niet. Er zijn wel meer talen die ik opzich goed kan verstaan, maar totaal niet spreek (Duits, Zweeds, Deens) Deze 4 talen lijken erg op het Nederlands en dus kan is ze verstaan, maar spreken zal me niet lukken. Een taal verstaan is een stuk makkelijker dan een taal daadwerkelijk spreken, daar heb je hele andere vaardigheden voor nodig.
Maar om weer ff on-topic te gaan. Parseltongue is echter iets heel anders, ik denk dat je daar echt mee geboren moeten zijn, of echt ontzettend slim moet zijn om deze te kunnen leren. Dumbledore sprak veel talen, dus waarschijnlijk heeft hij zichzelf wel Parsletongue aan kunnen leren, maar ik denk dat de echt goede sprekers (Zoals bvb Voldie) er mee aangeboren zijn. |
_________________ ...15/10/02.01/01/09...
...I'll miss ya... |
|
  |
 |
MadEye
Dreuzel

Verdiend:
28 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jul 13, 2008 13:17 |
 |
Citaat: |
Maar om weer ff on-topic te gaan. Parseltongue is echter iets heel anders, ik denk dat je daar echt mee geboren moeten zijn, of echt ontzettend slim moet zijn om deze te kunnen leren. Dumbledore sprak veel talen, dus waarschijnlijk heeft hij zichzelf wel Parsletongue aan kunnen leren, maar ik denk dat de echt goede sprekers (Zoals bvb Voldie) er mee aangeboren zijn.
|
Daar ben ik het mee eens. want er word zo vaak gezegd dat Perkamentus veel talen spreekt/kent. Hij was 'briljant' en de grootste tovenaar van z'n tijd, dus hij zal het wel geleerd kunnen hebben en je moet toch iets doen als je meer dan 150 jaar leeft .
En dit is vast ook al gezegd (heb niet alle reacties gelezen) maar Ron kon ook Sisseltong, van Harry afgekeken. Dus het moet wel te leren zijn.
Maar je bént pas een Sisseltong als je zo geboren bent, neem ik aan... |
_________________ "Not pleasant. And there's no countercurse. There's no blocking it. Only one known person has ever survived it, and he's sitting right in front of me."
- Mad Eye Moody |
|
  |
 |
I Vegeta
Dreuzel

Verdiend:
51 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Jul 30, 2008 15:42 |
 |
ik denk niet dat perkamentus Parseltongue sprak, anders was dat ófwel in de boeken naar voren gekomen, of anders had Rowling het achteraf wel verteld... |
|
|
  |
 |
Rhona
Lady of Snape Manor

Verdiend:
1 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Jul 30, 2008 15:45 |
 |
Rowling heeft in een interview gezegt dat perkamentus sisselspraak wel begreep. Maar dat wil niet per definitie zeggen dat je het ook kan spreken. Hij wist alleen zeker weten wel wat er gezegt werd of waar het om ging. |
_________________ Gryffindor my light in the darkness
HPF we will miss you. |
|
  |
 |
I Vegeta
Dreuzel

Verdiend:
51 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jul 31, 2008 12:27 |
 |
mja inderdaad ik lees het net
Citaat: | Delailah: How does Dumbledore understand Parseltongue?
J.K. Rowling: Dumbledore understood Mermish, Gobbledegook and Parseltongue. The man was brilliant. |
|
|
|
  |
 |
Rhona
Lady of Snape Manor

Verdiend:
1 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jul 31, 2008 16:19 |
 |
ja de vraag is alleen, kon hij het ook spreken. spreken en begrijpen zijn soms twee verschillende dingen |
_________________ Gryffindor my light in the darkness
HPF we will miss you. |
|
  |
 |
|