Poll :: Is er naar jouw mening té veel virtueel geweld om ons heen? |
Ja, zeker! |
|
14% |
[ 1 ] |
Ja, misschien wel |
|
14% |
[ 1 ] |
Ik vind dat nog wel meevallen |
|
71% |
[ 5 ] |
Ik wil meer virtueel geweld zien! |
|
0% |
[ 0 ] |
Andere of geen mening |
|
0% |
[ 0 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 7 |
|
Auteur |
Bericht |
Lupos-freak
Opperste Hotemetoot
Verdiend:
529 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 12, 2008 20:54 |
|
Omdat mijn vorige beginpost zo lang was, dat niemand hem las, heb ik hem dan maar een serieus stuk ingekort. Misschien willen jullie nu wel reageren? *puppy-eyes*
Iedereen die naar tv/films kijkt, games speelt en met veel fantasie boeken leest krijgt wel eens met virtueel geweld te maken. Denk maar aan de vele rake klappen die de eilandbewoners in Lost al mochten incasseren, aan het bloed dat rijkelijk stroomde in Sweeney Todd, aan de getrainde moordenaar die in GTA een hele stad onveilig maakte of aan Voldemort die in onze favoriete boeken met veel geweld heel wat slachtoffers maakte.
Heel leuk om naar te kijken. Een beetje geweld kan mega-cool zijn en kan zorgen voor net dat stukje extra dat een film nodig heeft. Toch onstaat hier heel wat ophef rond. Het gebeurde wel vaker dat Britse tieners slachtoffers maakten door stukjes uit gewelddadige films na te spelen. Moordenaars, dieven en verkrachters pikten ook af en toe eens enkele tips op uit hun favoriete tv-reeks. Ik vroeg me af wat jullie ervan vonden.
Vandaar dat ik enkele vragen heb, waar jullie kunnen op antwoorden.
1. Is er naar jouw mening té veel geweld te zien op tv of andere media? (poll)
2. Kan het spelen van een gewelddadige game of het zien van een gewelddadige film veel invloed hebben op jongeren?
3. Een film zonder geweld: kan dat leuk zijn om naar te kijken?
4. Wat vind je van de kijkwijzers die vaak bij films zitten?
5. Wat vind je beter: dat ze in films/tv-reeksen vlak voor het grote geweld de camera vlug even weg draaien of dat ze blijven filmen om te tonen hoe erg het is?
6. Misdaadromans zijn voor het ogenblik de populairste boeken in onze streken? Vanwaar komt de menselijke hunkering naar misdaad-verhalen i.p.v. een romantisch verhaal of een fantasy-boek over een tovenaarsleerling? Wat denk jij?
7. Als je even nadenkt over de films die voor het ogenblik in de bioscoop te zien zijn, dan zie je dat er toch wel tamelijk veel actiefilms tussen zitten. Er zitten slechts een paar 'lichtere' films tussen, maar dat zijn dan musicals of animatiefilms. Wat vind je daarvan? Zouden er minder actie-films moeten zijn? Of zou de actie in die films wat minder mogen zijn?
8. Heb je zelf nog op- of aanmerkingen omtrent 'virtueel geweld'? |
_________________ See you in another life then, eh brother? |
|
|
|
Miseria
Spookjager
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Okt 13, 2008 8:37 |
|
*steekt hand op*
Nou, nee, niet echt, ik vind het nog wel meevallen, eerlijk gezegd. Er is wel sprake van veel geweld, maar dat is het altijd wel geweest. Alleen niet precies op dezelfde manier. In het oude Griekenland en Rome werd er ook veel voor de lol alleen gevochten, denk maar aan gladiatorengevechten. Maar ook bij echte veldslagen was het gewoon dat een moeder met haar gezinnetje aan de rand van het slagveld naar haar vechtende man kwam kijken. Dan vind ik een paar gespeelde gevechten op TV toch wel meevallen hoor.
2. Kan het spelen van een gewelddadige game of het zien van een gewelddadige film veel invloed hebben op jongeren?
Ik denk dat dat ook wel aan de opvoeding ligt. Kleine jongetjes gaan natuurlijk naar buiten met houten/plastic zwaardjes om het gevecht op TV na te spelen, maar als het te serieus wordt, kan het de kop ingedrukt worden door de ouders. Ik denk eigenlijk niet dat het heel erg veel uitmaakt. Ja, er zijn wel mensen die zich er door laten beïnvloeden, maar toch. Al met al.
Natuurlijk. Er zijn zat geweldloze films die leuk zijn, ik ben niet van mening dat daar een tekort aan is.
Wordt soms te veel uitgedeeld, maar absoluut niet te weinig. Ik vind ze meer dan prima.
5. Wat vind je beter: dat ze in films/tv-reeksen vlak voor het grote geweld de camera vlug even weg draaien of dat ze blijven filmen om te tonen hoe erg het is?
Voor mezelf? Blijven kijken, ik ben een ongelooflijke ramptoerist, ik vind dat soort dingen leuk om te zien. Voor anderen? Ik kan me voorstellen dat sommige mensen misselijk of iig niet goed worden als het te goed nagespeeld is. Ik kan tegen veel - en dan ook écht veel - maar ik denk dat het voor de meerderheid prettiger is als er weggekeken wordt.
6. Misdaadromans zijn voor het ogenblik de populairste boeken in onze streken? Vanwaar komt de menselijke hunkering naar misdaad-verhalen i.p.v. een romantisch verhaal of een fantasy-boek over een tovenaarsleerling? Wat denk jij?
Harry Potter was hartstikke populair - nog steeds ook wel - en naar mijn weet waren de cijfers ook beter dan één van de Dan Browns, maar ik kan me vergissen. Bovendien; mensen zijn sadistisch. Het is bewezen dat de mens het enige ras is dat geniet van andermans leed. Het is normaal.
7. Als je even nadenkt over de films die voor het ogenblik in de bioscoop te zien zijn, dan zie je dat er toch wel tamelijk veel actiefilms tussen zitten. Er zitten slechts een paar 'lichtere' films tussen, maar dat zijn dan musicals of animatiefilms. Wat vind je daarvan? Zouden er minder actie-films moeten zijn? Of zou de actie in die films wat minder mogen zijn?
Nee, ik vind niet dat er minder actiefilms moeten zijn. Er kunnen bij de andere films ook best voor compromissen gezorgd worden. Ik houd persoonlijk helemáál niet van zoetsappige dingen, zoals veel musicals zijn of van die animatiedingen. Disneyfilms zijn dan nog wel leuk, maar dat zijn dan wel de originele Dinseys; van die andere animatiefilms moet ik niks hebben. Naar mijn mening mogen er wel meer geweldloze films zijn die niet zo zoetsappig zijn. Jeweetwel, niet van die romantische komedies. Op Bridget Jones' Diary na houd ik persoonlijk niet echt van dat soort films. Wel leuke films zijn bijvoorbeeld van die historische tragedies (Jane Eyre bijvoorbeeld. Goed, dat loopt uiteindelijk wel goed af, maar het gaat niet allemaal over rozen) Ook Finding Neverland en Chocolat vond ik erg leuke films.
8. Heb je zelf nog op- of aanmerkingen omtrent 'virtueel geweld'?
Niet dat ik op kan komen.
Gelezen en goedgekeurd, Dorothea Johanna Omber, Hoog-Inquisiteur en Schoolhoofd van HarryPotterForum.nl |
|
Helen
Minister van Toverkunst
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Okt 13, 2008 14:19 |
|
Veel wel maar niet te veel denk ik. Ik ben er niet zo bevattelijk voor. Nooit geweest ook dus ik vind niet dat er teveel is.
Kan. Maar niet op iedere jongere heeft het invloed. Je moet ook al een steekje los hebben als je door een film of wat dan ook de boel opblaast.
Waarom niet. Tuurlijk is dat leuk om te zien. Als het niet in het verhaal past moet er ook geen geweld in.
Die zullen echt wel een rede hebben alleen vind ik het af en toe wel overdreven.
Als er geweld is, wil ik het zien ook.
Omdat het nu gewoon "in" is. Af en toe heb je gewoon van die tijden dat het een wel in is en het andere niet. Ik denk dat die hunkering komt omdat mensen zich willen inleven in een leven dat zo anders is dan dat van hun.
Zoals ik al zei, als er actie is, wil ik het zien. Het is nou eenmaal erg in op het moment dus veel anders zie je niet.
8. Heb je zelf nog op- of aanmerkingen omtrent 'virtueel geweld'?
Ja, wat denk je van het journaal. Als er ergens geweld wordt uitgezonden is het daar wel. Maar dat schijnen veel mensen te vergeten. Kraken wel de geweldadige af maar laten hun (kleine) kinderen wel naar het journaal kijken want "dan weten ze wat er in de rest van de wereld gebeurt" |
|
|
|