Geplaatst: do mei 23, 2013 20:30
Lieve zus,
De zee in district 4 oogt prachtig. Het helderblauwe water weerspiegelt zelfs de lichtste zonnestralen. Het okergele zand lijkt al het zonlicht op te vangen, en het in zich op te slokken, omdat het zelf de pracht en de teerheid wil hebben. De boten varen zo sierlijk over de zee dat het zwanen zouden kunnen zijn. Over de zeedieren kan ik niets speciaals zeggen. Het zijn zeedieren. Heb je daarmee voldoende? Misschien kan ik iets over de stad in 4 vertellen. De stad staat vol van de huizen. Gewoon, niet verwoest. Niet meer in elk geval. Een paar jaar geleden een deel van de huizen verwoest werd. Er vielen behoorlijk wat doden. Ik moet er niet aan denken dat dat weer gebeurd. Nu ja, laat ons verder gaan met de stad. Er staan dus overal huizen. Geen flats of labo’s, maar gewoon huizen (geen huizen zoals in 11. Hier zijn ze van echt glas (dat kan men zich permitteren omdat ze hier zand hebben, waar men glas van maakt), en baksteen dat uit 2 geëxporteerd wordt.). De meesten zijn wel lekker gezellig binnen, en ze zijn erg open, de huizen. Bijna helemaal van glas gemaakt –er zijn natuurlijk ook uitzonderingen-, en ze geven een positieve indruk. Uiteraard is er ook een markt. De gewone markt noemt “The Spring”. Volgens mij is het een markt zoals alle andere markten, maar dat kan ik natuurlijk niet zeker weten, want ik ken er maar 3, waaronder deze. Dan heb je nog de zwarte markt, of ja, er valt niet veel meer aan te zwarten, als je begrijpt wat ik bedoel. The Sky. Bijna zoals mijn naam, maar achter mijn naam stat er nog een e. Nu zal je je waarschijnlijk afvragen waarom de vredesbewakers niets doen tegen de zwarte markt. Wel, lieve Rue, er zijn geen vredebewakers meer. In ieder geval niet zoals ze er vroeger waren. Er zijn ook geen hongerspelen meer, maar de arena’s bleven staan. Ik ben het bos in de arena van de 74ste hongerspelen vaak gaan bezoeken. Of laat me exacter zijn. Ik heb jouw plek vaker gaan bezoeken. Misschien vraag je je af waarom ik niet in 11 gebleven ben. Weet je, ik kon het gewoon niet aan om bij ons ouderlijke huis te blijven. Mam en pap zijn gestorven in de oorlog, net zoals Liver. Lieve, kleine Liver. Ik heb besloten om naar 4 te komen. Het is ondertussen al 5 jaar geleden dat de oorlog plaatsvond, maar ik kan het me nog steeds herinneren als de dag van vandaag, en in die 5 jaar, is er geen dag dat ik je niet mis. Uiteraard mis ik 11 ook nog wel eens, maar dan dwing ik mezelf er niet meer aan te denken. Ik ga er nooit meer naar terug. Behalve om jouw graf te bezoeken. En dat van mam, pap en Liver. Elfje (Elle) is naar 12 gegaan. Nu ja, naar de heropbouw van 12, eerst is het nog eens verwoest geweest door het Capitool, zoals 13. Vanwege Katniss is ze naar daar gegaan. En je kan je nu afvragen waarom ik dat niet gedaan heb, maar ik heb er een grondige reden voor. Misschien ga je niet aan de reden zijn, maar ik mag Katniss gewoon niet. Ik haat haar niet, maar het is een beetje zoals ik Haylee niet mocht. Ik weet ook best wel dat ze veel voor je gedaan heeft, en dat zou reden genoeg moeten zijn haar te mogen, maar zo te zien is dat het niet. Ian en Jayy zijn met z’n 2tjes in 11 gebleven. Zij konden het zo te zien wel nog aan, al snap ik niet geheel hoe. En Emmelie… Joost mag weten waar zij naartoe is. Verdwenen. Spoorloos. Niemand weet waar ze zit. Voor ik afsluit, wil ik dit nog kwijt: ik had het daarnet over het verwoeste district 13. Het was niet verwoest. Ze hadden een deal gesloten met het Capitool –dat was gelukt omdat ze de kernwapens die ze bewaarden op het Capitool gericht hadden-. Het deal was dat ze zouden doen alsof ze met de grond gelijk gemaakt waren, als het Capitool hen met rust liet. Zo hebben ze het dus 75 jaar volgehouden, wat me op zich al erg verbaast. Ik ben woedend op ze. Zij zaten gewoon toe te kijken, terwijl wij moesten lijden! Konden ze dat helemaal niet behelpen? Ze zouden dan toch een heel klein beetje kunnen helpen? Maar ik maak me er nu niet meer druk in. Nu is er een overheersende vrede. Nu is er rust. Dat doet me trouwens denken aan Katniss’ lied voor jou, maar dat ken jij beter dan ik, dus ga ik het hier niet neerschrijven. Er hangen te veel herinneringen aan vast.
Je zus, Skye
Laatst bijgewerkt door Lilly op do mei 23, 2013 20:32, in totaal 1 keer bewerkt.
|