Ik las een interessant stukje op Tumblr daarnet, over de drie draken die een centrale rol spelen in de serie:
Tumblr.com schreef:
The three main dragons Harry encounters are probably the three phase of his school life:
Norbert - a baby, at the beginning of the series when things are just barely getting started.
Hungarian Horntail - an adult, but a young adult ready for a fight, in the middle of the series, the "pivotal novel" where the action of the last half of the series begins.
Gringotts Dragon - old, blind and being liberated, at the end of the series when things are being resolved, when Harry will walk blindly into death and the wizarding world will be liberated.
Bron!
Oftewel: Norbert, de babydraak uit Philosopher's Stone, stond symbool voor het begin van zowel Harry's echte leven (op Hogwarts) als het begin van de serie. De Hungarian Horntail uit Goblet Of Fire (het boek met Voldemorts herrijzenis) was een vechter, een symbool voor het begin van het eind en de komende gevechten. En de draak waarmee ze uit Gringotts ontsnappen is een oude, blinde draak die wordt vrijgelaten, en staat daarmee symbool voor Harry die zich volledig overgeeft aan de dood waarmee hij de tovenaarswereld redt.
Ik vond het zelf wel heel mooi dat op die manier alle drie de draken een symbolische betekenis hebben, zeker omdat ik er zelf nog nooit zo over na had gedacht (: