Welkom op Harry Potter Forum! 

Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Professor

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2011 11:58 

Ik zag dat dit topic er nog niet was!
Hier kun je de fouten in de boeken vertellen: strookt er bepaalde eerdere informatie niet met latere? Heb je spelfouten of vertaalfouten gevonden?

Ik was gisteren HP5 aan het lezen (NL) en toen las ik op p.156:

Citaat:
''Harry drukte zijn voorhoofd tegen het raam, in de hoop dat hij in de verte een eerste glimp van Zweinstein zou opvangen, maar het was een maanloze nacht en het beregende raam was vuil.''

Dit is echt 'n beetje op alle slakken zout leggen, maar officieel is het toch nog avond? Ik kan mij niet voorstellen dat ze in de nacht aankomen op Zweinstein. Of wel? Staat dat ergens vermeld in de boeken?
Ik ga ervanuit dat dit, ALS het een fout is, gewoon een vertaalfout is.

Profiel  

Beginnend Tovenaar

BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2011 22:52 

Ik ben iemand die door de fouten heen leest, dus vond ik het wel grappig toen ik er eentje vond. Hij is wel eerder door iemand gevonden op internet, zag ik.

Ik heb hem speciaal even opgezocht @@ Het is volgens mij de Amerikaanse editie van the Order of the Phoenix (paperback).

There was a flash of flame in the very middle of the office, leaving behind a single golden feather that floated gently to the floor.
'It's Fawkes warning,' said Dumbledore, catching the feather as it fell.

De fout? Dumbledore ving een veer dat al op de grond lag.

Profiel  

Dreuzel

BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2011 23:09 

Als ik dit zo lees vind ik het eigenlijk geen fout. Misschien zie ik het anders maar er staat 'floated to the floor'. Zweefde naar de vloer. En Dumbledore vangt hem. Er staat nergens dat de veer al op de grond lag. Had dan iets van onto moeten staan denk ik.

Sirius: "The ones who love you, never really leave you."

Profiel  

Beginnend Tovenaar

BerichtGeplaatst: za maart 12, 2011 17:07 

Ja, maar dan had er towards moeten staan...

Profiel  

Dreuzel

BerichtGeplaatst: di maart 22, 2011 16:11 

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij werd er ook "gesjoemeld" met de jaren waarin Carlo Kannewasser in zat. Toen Harry in zijn 3e jaar tegen hem speelde zat hij volgens mij in jaar 5, terwijl hij in het volgende boek opeens oud genoeg was om mee te doen aan het toverschool toernooi...

Profiel  

The Grey Lady

Houseitem
BerichtGeplaatst: di maart 22, 2011 16:51 

Bonnie Wright schreef:
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij werd er ook "gesjoemeld" met de jaren waarin Carlo Kannewasser in zat. Toen Harry in zijn 3e jaar tegen hem speelde zat hij volgens mij in jaar 5, terwijl hij in het volgende boek opeens oud genoeg was om mee te doen aan het toverschool toernooi...

Ik weet niet precies of dit klopt, maar als het waar is dan zou het toch ook wel kunnen? Je wordt namelijk 17 in je 6e jaar. Het zou dus kunnen dat Cedric/Carlo al 17 was geworden toen ze mee moesten doen. Aangezien je niet meteen op 1 september hoefde op te geven voor het Triwizard Tournament. Dat was ook een paar maand later. Het zou kunnen dat hij in de tussentijd 17 is geworden.

Profiel  

Dreuzel

BerichtGeplaatst: wo maart 23, 2011 11:57 

Klopt, en dat zal dan ook vast zo zijn, maar iets zegt me dat er iets niet klopte. Weet het niet meer precies. Ik ga ze toch weer opnieuw luisteren in het engels dus dan ga ik eens goed opletten!

Profiel  

1e jaars

BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2011 15:22 

Deianira~ schreef:
Ja, maar dan had er towards moeten staan...

Floated to the floor betekend: zweefde NAAR de vloer, dus hij ligt er niet daadwerkelijk op. Dan stond er wel zoiets als: Picked up a feather that was lying on the floor.. Dan lag die al op de vloer, nu niet:)

Profiel  

Heir of Slytherin

Houseitem
BerichtGeplaatst: za apr 23, 2011 16:46 

Ik lees ook vaak over fouten heen. De enige ''fout'' die ik zelf al snel ontdekte is dat Rowling ooit had gezegd dat er 1000 leerlingen op Zweinstein zitten. Maar dat is redelijk onmogelijk. Als je er van uitgaat dat er ieder jaar in iedere afdeling 10 kinderen bijkomen, dan komen er dus 40 nieuwe leerlingen ieder jaar. En er zijn 7 jaren = dus 280 leerlingen. Nou kan dat natuurlijk nog oplopen, maar niet naar 1000 :')

En er was in boek 6 geloof ik een vertaalfout. Er stond Daan en Thomas ipv Daan en Simon. Aangezien Daan Thomas 1 persoon is.

en @Deianira: Ik ben het met Laura2 eens. Dat is niet echt een fout. Er staat gewoon dat er een veer naar de grond zweefde en niet dat de veer al op de grond ligt.

Profiel  

7e jaars

BerichtGeplaatst: vr mei 20, 2011 21:19 

Ik heb de boeken inmiddels al zo vaak gelezen dat ik inmiddels al aardig wat fouten heb ontdekt. Sommige fouten zijn vertaalfouten van Wiebe, anderen zijn gewoon fouten van Rowling zelf.

In de Steen der Wijzen word Zabini, Bella ingedeeld bij Zwadderich terwijl dit eigenlijk Benno hoort te zijn. Fout van Wiebe.
Ook worden Daan en Simon in boek 6 aangeduid met Daan en Thomas. Die vond ik zelf wel grappig.

In de Vuurbeker gooit Dirk zijn playstation uit het raam. Harry is geboren in 1980 en wordt op dat moment 14. In 1994 was er in Engeland helemaal geen Playstation te koop. Pas een jaar later kwam de Playstation op de markt.

Profiel  

Professor

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo mei 22, 2011 21:34 

Jessica schreef:
En er was in boek 6 geloof ik een vertaalfout. Er stond Daan en Thomas ipv Daan en Simon. Aangezien Daan Thomas 1 persoon is.

Die heb ik vaker gehoord, ja! Ik geloof dat Rowling zelf die fout heeft gemaakt, maar ik kan me vergissen.

@ Roonil Wazlib: Goeie, van die Playstation!

Profiel  

The Immortal Mod

BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2011 9:29 

@SH; Nee, die fout is echt een vertaalfout van Wiebe. JKR heeft het over Dean en Seamus.

@Roonil; Dat van de Playstation klopt, tenzij de Dursley's als Product tester stonden ingeschreven. Dan zou het heel goed mogelijk zijn dat ze in de zomer 1994 al een Playstation hadden. De kans is klein, maar Dudley kan heel goed z'n vader zo vergekregen hebben om zich in te schrijven.

Er zijn een aantal fouten die me bij de eerste keer lezen (Of via latere info) al opvielen, die ik hier nog niet gezien heb.

â– After Harry, Ron, Fred, and George arrive at the Burrow after getting Harry, Mrs. Weasley shouts at Fred first. "You will not," then she says ""And you two,"" glaring at Ron and Fred. It should say George, for she has already yelled at Fred.

â– There is a scene after Ron walks out of Moaning Myrtle's bathroom where Percy takes five points from Gryffindor. However, in Order of the Phoenix, at the beginning of the chapter "Snape's Worst Memory," it is clearly stated by Ernie Macmillan and Ron that prefects cannot dock points. This is corrected in later editions as Ernie Macmillan says that prefects cannot dock points from each other.

â– In what is now known as the "Wand Order Mistake," when Harry and Lord Voldemort's wands engage in Priori Incantatem while in the graveyard James Potter exits the wand before Lily Potter. It has always been said that James died first as he was trying to give Lily and Harry time to flee, and since victims of Lord Voldemort were exiting the wand in reverse order of being killed it was thought to have been a clue from J.K. Rowling. Rowling later said that "late night writer's fatigue" was the reason and the error has been fixed in later editions.

â– Sirius Black told Harry Potter that Bellatrix ran in the same crowd as Severus Snape while at Hogwarts, but her date of birth makes this impossible. Bellatrix would have attended Hogwarts from 1962 to 1969, or possibly 1963 to 1970, depending on which month in 1951 she was born in, whereas Snape began his schooling in 1971. This may simply be an error, as J. K. Rowling has admitted that math is not her strong suit. Another possible explanation could be that both Bellatrix and Snape went around with the same type of people, some of whom may have overlapped depending on age.

Profiel  

Professor

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2011 13:31 

Jalf schreef:
â– In what is now known as the "Wand Order Mistake," when Harry and Lord Voldemort's wands engage in Priori Incantatem while in the graveyard James Potter exits the wand before Lily Potter. It has always been said that James died first as he was trying to give Lily and Harry time to flee, and since victims of Lord Voldemort were exiting the wand in reverse order of being killed it was thought to have been a clue from J.K. Rowling. Rowling later said that "late night writer's fatigue" was the reason and the error has been fixed in later editions.

Deze viel mij ook altijd op, maar ik dacht dat het altijd aan mij lag en dat ik niet goed genoeg had opgelet ofzo!

Profiel  

Dreuzel

BerichtGeplaatst: zo jul 17, 2011 22:07 

waar blijft knikkebeen?

Profiel  

The Grey Lady

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma jul 18, 2011 10:00 

squib schreef:
waar blijft knikkebeen?

Bedoel je tijdens boek 7 of na boek 7? Opzich is het niet echt een fout, maar meer iets wat gewoon niet duidelijk uitgelegd word. Volgens mij heeft JKR nooit uitgelegd wat er met Knikkebeen is gebeurd. Ik neem aan dat het beestje wel goed terecht is gekomen. Ik neem namelijk aan dat Knikkebeen niet achter is gelaten bij Hermelien's ouders aangezien die niks van Hermelien, en dus van Knikkebeen, afweten.

Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Keer terug naar Boeken
Ga naar: