Lana
Queen of Babylon
Woonplaats: Shiz
|
|
Geplaatst: di dec 06, 2011 3:07

Elisabeth kijkt met een scherpe blik op naar Joseph wanneer hij het nodig acht haar met behulp van een aanraking goed te keuren, maar blijft staan op haar plek zonder enige vorm van verzet of ongenoegen te tonen. Wil ze dit goed doorstaan, zal ze zelfzeker en sterk moeten overkomen. Maar er zijn grenzen, en het visuele zintuig is meer dan voldoende om dit soort besluiten te trekken, lijkt haar.
âIk zou het ten zeerste appreciĂ«ren dat je me enkel aanraakt wanneer het nodig is,â zegt ze met vaste en duidelijke stem. âJoseph,â voegt ze er dan aan toe, om te kennen te geven dat ze hem begrepen heeft, maar ook om hem duidelijk te maken waar het op staat. Elisabeth houdt zijn blik geruime tijd zonder te knipperen vast terwijl hij verder zijn uitleg doet, waardoor ze te laat door heeft dat hij haar staf tussen de plooien van haar rok grist. Ze grijpt uit reflex tevergeefs enkele keren ernaar en ziet hoe hij ze in de binnenkant van zijn gewaad steekt. Merde! Elisabeth moet moeite doen om haar gezicht in de plooi te houden en een vloek te onderdrukken, maar ze besluit te zwijgen, wil ze de vrede tussen hen min of meer bewaren. Al voelt ze nu al aan dat het niet simpel zal zijn.
Ze besluit echter te doen alsof er net niets gebeurd is, en tovert een warme, liefdevolle glimlach op haar gezicht, waarna ze knikt. âBien sĂ»r, mon amour,â zegt ze, terwijl ze overtuigend klinkt. Fake it till you make it. De opdracht is simpel. En met een plop verdwijnen ze, arm in arm, om een seconde later in de buitenlucht weer te verschijnen.
Elisabeth heeft niet de tijd om de omgeving in zich op te nemen daar ze wat haastig aan haar arm door Joseph wordt verder getrokken. Pas wanneer ze zitten, krijgt ze de kans om voorzichtig om zich heen te kijken. Aan de gezichten van de andere aanwezigen te zien, was hier zeker geen feest aan de gang. Haar blik blijft hangen bij Donovan wanneer ze hem wat verder op de rij ziet zitten en ze hoopt uit de grond van haar hart dat hij zich aan zijn woord houdt en zich inderdaad niet meer gaat moeien met Josephs en haar zaken. Een fractie van een seconde later wordt ze zich bewust van de onzekere, angstige indruk die ze uitstraalt. Als reactie daarop vouwt ze de vingers van haar rechterhand in die van Joseph â alsof het de normaalste zaak van de wereld is â en kijkt ze recht voor zich uit, om dan te beseffen dat ze zich op een begrafenis bevinden. Een dubbele begrafenis. Wat is er gebeurd? gaat er door haar heen wanneer ze de woorden van de ceremoniemeester oppikt.
Elisabeth neemt de omgeving achter de ceremoniemeester in zich op en ziet dat er twee fotoâs van de slachtoffers vooraan staan. Ze knijpt haar ogen wat kleiner om ze van op de afstand waarop ze zit beter te kunnen zien. Het waren een man en een vrouw, blijkbaar. Haar blik blijft hangen op de foto van de vrouw en ze fronst haar wenkbrauwen een beetje. Om een of andere reden had ze het gekke gevoel dat ze de vrouw al eerder gezien had.
Wanneer de aanwezigen worden verzocht om op te staan, blijft Elisabeth zitten, turend naar de foto. Ze buigt zich voorzichtig naar Joseph toe zonder haar blik af te wenden. âWie is dat?â fluistert ze, zodat alleen hij haar kan horen. Dat de ceremoniemeester plots zonder reden wegrent, ontgaat haar volledig omdat al veel volk voor hen opgestaan is.

Helena volgt even het gesprek tussen de mannen links en rechts van haar, en ziet dan pas dat Mairi ook is gearriveerd. Ze lijkt haar niet te zien zitten want ze loopt naar een stoeltje ver weg. Tevergeefs probeert ze nog haar aandacht te trekken door wat naar haar te zwaaien, maar dan staakt ze haar pogingen ook. Ten eerste leek het haar not done om âHeee, Mairi, kom er gezellig bij, joh! Hier is nog plaats!â te roepen op een begrafenis die deprimerend hoort te zijn. Ten tweede moet ze zelf maar beslissen waar ze wil gaan zitten. Ten derde begon de ceremoniemeester net met spreken op het moment dat ze toch net overwoog om Mairi te roepen.
Dus kijkt Helena, met een serieuze blik op haar gezicht, voor zich uit, terwijl ze zich afvraagt hoe lang zulke ceremonies meestal duren. Ze zat hier nog maar een halve minuut te luisteren naar oninteressant en standaard geneuzel en ze verveelde zich nu al. De hele ceremonie gaat nogal saai en onpersoonlijk verder, en Helena raakt in gedachten van zelfmedelijden verzonken en frunnikt wat aan de twee haarelastiekjes die rond haar pols zitten, waarbij ze af en toe eens eentje tegen haar pols laat kletsen.
God, wat is het hier saaaai⊠Klets. Zet er eens wat vaart achter, alsjeblieft⊠Klets. Ik was beter gewoon naar huis gegaan. Wat doe ik hier in godsnaam eigenlijk? Wat een rotjob, ik zit hier verplicht te zĂtten⊠Klets. Tijd te verdoen. Klets! Ik had het hoofdstuk over Chronisch Levensbedreigende Kruiden er al helemaal door kunnen jagen! URGH! Klets klets!
Niet dat ze geen respect heeft voor de doden, maar Helena is nu niet bepaald geduldig genoeg voor dit soort zaken, en zeker niet als ze vervelend zijn. Maar dan komt er gelukkig schot in de zaak. Ze mogen een laatste eer bewijzen! Het zit er bijna op! Wat ongeduldig schuifelt Helena op haar stoel heen en weer en ziet hoe hier en daar een aantal mensen opstaan en de ceremoniemeester naar voren volgen. Zelf staat Helena dan ook op.
âIk weet niet wat jullie doen, maar ik ga alvast naar voren. Ik wil hier zo snel mogelijk weg,â laat ze Callen, Nathan en Damien weten, waarna ze zich tussen hen door manoeuvreert en niet al te gehaast, al is het maar voor de indruk, naar voor stapt. Helena houdt echter halt wanneer ze de ceremoniemeester als voor zijn leven ziet wegrennen. The hell..? gaat er door haar heen. Verbaasd kijkt ze hem na, maar dan hoort ze aan de lege graven rumoer en wat paniekerige geluiden weerklinken, die al snel luider worden. Alsof hij haar partner in crime is, in plaats van haar hatelijke kantoorcollega, zoekt Helena gealarmeerd de blik van Donovan op. Om één of andere reden leek het haar een taak voor hen om op te lossen wat er aan de hand was. Dan zet ze er snel weer de pas in en wurmt zich met getrokken staf tussen de mensen die zich ondertussen verzameld hebben rond het toekomstig graf van Dorothy.
âExcuseer, mag ik even? Ga eens opzij⊠Excuse- OH!â Helena hapt geschrokken naar adem wanneer ze iemand niet al te gezond aantreft in het gat. Haar ogen gaan wijd open staan wanneer ze de persoon in het graf lijkt te herkennen. âMartin!â brengt ze geschrokken uit, terwijl ze een hand voor haar mond slaat. Bijna springt ze het graf in om hem nog te helpen, maar de kleur op zijn gezicht laat haar weten dat hij al lang heen is.
âDONOVAN?â roept ze om hulp, omdat ze niet weet wat ze hier mee aan moet. Dan pas leest ze de gruwelijke mededeling die bij Martin is geschreven. Geschokt en angstig blijft ze naar het lichaam van Martin kijken, vechtend tegen tranen. Want in eerste instantie lijkt hij maar een nieuwelingetje in het dorp te zijn. Niemand in het dorp weet dat Helena samen met Martin haar weinige jaren op Hogwarts als klas- en huisgenoten versleten heeft.
_________________
|
|