Sinds ik The Excorsist een jaar of vijf geleden na middernacht in het donker in mijn uppie heb gezien, denk ik dat ik nergens meer van griezel. Hoewel... Saw kwam af en toe nog wel lekker dichtbij. Ik weet niet of dat van de spanning kwam of van de ranzigheid. Moet overigens zeggen dat ik niet alle 7 delen even goed vond. Vooral de laatste viel wat tegen. Maar over het algemeen moet gezegd worden dat het totaalverhaal erg mooi was uitgewerkt.
Voor mij zijn films als The Excorsist, Saw, Hannibal trilogie, It en meer van dat soort films de betere. Ze komen vrij realistisch over. Op It na dan, maar ik adviseer je dan ook om die film niet aan 5-jarigen te laten zien. Zoals ik hem ooit dus zag. (De angsten van een kind zijn heel anders dan die van een volwassene; een spookclown is voor een kind zo niet nog enger dan een seriemoordenaar voor een volwassene).
Over het algemeen ben ik niet heel erg te spreken over de horrorfilms van tegenwoordig. Met films als I know what you did last summer en scream moet je niet bij mij aankomen. Het verhaal is te laf.
Daarom kijk ik dus liever naar de boekverfilmingen: Day of the Triffids, Village of the Damned, Rose Red, Carrie, 1408 (met alle 4 eindes), The Shining, Misery, Cujo en nog een heleboel andere films. Het heeft allemaal net dat beetje meer.
Overigens ben ik ook van mening dat veel originele films beter zijn dan de Amerikaanse remakes. Bijvoorbeeld een Ringu in plaats van The Ring. Maar daarnaast zijn er nog wel een heleboel.
Ik denk dat ik wel kan stellen dat ik aardig verpest ben met horror en thriller. Want mijn vader vond het ook altijd erg leuk, het is me sinds It met de paplepel ingegoten. Voor mijn twaalfde zag ik Silence of the Lambs al en dat werd mijn favoriete film. "I ate his liver with some fava-beans and a nice Chianti".
Ik kan niet zeggen welke film ik het engst vind. Heb wel een paar jaar lang een trauma gehad bij het zien van clowns.