Welkom op Harry Potter Forum! 

Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 19  Volgende

Wie is je favoriete personage?
Rachel 9%  9%  [ 3 ]
Kurt 26%  26%  [ 9 ]
Finn 3%  3%  [ 1 ]
Quinn 9%  9%  [ 3 ]
Sue 12%  12%  [ 4 ]
Will 3%  3%  [ 1 ]
Artie 0%  0%  [ 0 ]
Emma 0%  0%  [ 0 ]
Mercedes 0%  0%  [ 0 ]
Santana 21%  21%  [ 7 ]
Brittany 15%  15%  [ 5 ]
Puck 3%  3%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 34

The Fangirl Mod

Houseitem
BerichtGeplaatst: di apr 12, 2011 21:46 

@Nathalie.: Ik vind het juist iets aan de serie toevoegen dat ze dit onderwerp zo uitgebreid en bewust (waar jij misschien een beetje een aapjes-kijkengevoel bij krijgt) bespreken. In Amerika (en in de rest van de wereld) zijn een heleboel mensen die door pure onwetendheid 'iets' tegen homo's hebben. Door dit thema duidelijk en helder aan de orde te stellen in een populaire tv-serie die vooral door jongeren gekeken wordt, worden mensen zich veel bewuster van de problematiek en de gevoelens die meespelen bij dat soort zaken. Dingen worden bespreekbaar, en dat is heel belangrijk.
Plus: Glee gaat in essentie over jezelf zijn en jezelf accepteren zoals je bent. Daarom past het heel goed binnen Glee dat er zoveel aandacht aan dit type verhaallijn wordt geschonken, omdat de homoseksuele karakters duidelijk een worsteling maar ook een ontwikkeling doormaken, in een poging zichzelf te accepteren zoals ze zijn.
Daar komt bij dat wat Charlie al zei: de verhaallijnen die met dit onderwerp te maken hebben zijn ook wat mij betreft juist de best geschreven verhaallijnen binnen de serie.

Profiel  

4e jaars

BerichtGeplaatst: di apr 12, 2011 21:57 

Ja, wat dat betreft past het inderdaad wel in Glee en bij de VS (: Maar wat mij betreft zou het inderdad niet hoeven. Net zoiets als als 40 jarige man in je glitterstring en vleugtjes op een boot in de gracht je kont te schudden xD Ik denk niet dat dat soort dingen angst/afkeur voor homoseksuelen verminderd, maar zelfs kan verergeren doordat je het tegenwoordig steeds vaker door je strot krijgt geduwd..

We moeten gewoon met zn allen een nieuwe kijk hebben op homo's ofzo
kid: mom, dad, I'm gay.
mom/dad: So when are you getting married?

Profiel  

The Fangirl Mod

Houseitem
BerichtGeplaatst: di apr 12, 2011 22:10 

Ik snap nooit zo goed dat homo's niet flamboyant en gestoord mogen zijn tijdens de Gay Pride, maar dat dit soort gedrag van hetero's volkomen geaccepteerd is tijdens carnaval. Maar goed, dat achterwege gelaten: ik vind juist mooi dat ze in Glee heel veel aandacht schenken aan de psychologische kant van het onderwerp. Oké, laten we Kurt even als voorbeeld nemen. Hij is een diva en krijgt graag aandacht (net als bijv. Rachel, overigens), maar daar gáát het niet om in de show. Het gaat erom dat hij zichzelf durft te zijn. Ook al zou dat betekenen dat hij in de volgende aflevering gekleed in een glitterstring door de gangen van McKinley High zou rennen terwijl hij met z'n falsetto 'IK BEN HOMOSEKSUEEL!' zou roepen - als dat zou zijn wie hij is, dan maakt het niet uit. Hij accepteert zichzelf, en anderen zouden hem ook moeten accepteren om wie hij is, ongeacht seksualiteit of uiterlijk of ras of whatever. En dat Glee die boodschap uitdraagt vind ik bewonderenswaardig en moedig en heel erg nodig.

Ik ben het met je eens dat we een nieuwe kijk op homoseksualiteit moeten krijgen met z'n allen. En daarin kan Glee een belangrijke rol spelen, door dit soort thema's aan te snijden en bespreekbaar te maken en te laten zien: zo kan het dus ook.

Profiel  

4e jaars

BerichtGeplaatst: di apr 12, 2011 22:18 

Oh, maar dat is het hem nou juist: ik accepteer dat soort gedrag van niemand.
Vrouwen van 50 met strings tot hun oksels vind ik ook niet kunnen :lol:

Als je kickt op glitterstrings; prima. Maar doe dat aub in je eigen huis en niet in het openbaar en al helemaal niet als: kijk mij eens homo zijn, want glitterstring =/= gay!! :love:

Profiel  

Dreuzel

BerichtGeplaatst: di apr 12, 2011 23:56 

Ik ben blij dat er hier eindelijk een soort van discussie plaatsvindt ipv een stukje in spoilertags... Ik volg namelijk alleen de nederlandse uitzendingen en ik moet me zeer beheersen om niet al die spoilers te lezen...
Ik heb ook t idee dat ik niks kan toevoegen aan de discussie omdat praktisch iedereen hier zo voorloopt.
Maar om even te reageren op bovenstaande; Er is in Glee meer van dat soort; als je bijvoorbeeld Becky neemt; in feite is ze gewoon t hulpje van Sue; je zou t kunnen zien als stereotiep; t meisje met down is schattig. Maar ik vind het gewoon erg goed dat ze dat zo oplossen; Becky wordt door Sue net zo behandeld als de rest en ook door de andere leerlingen.
Kurt is trouwens echt fantastisch, stiekem kijk ik vooral voor hem (a)

Profiel  

Volleerd Tovenaar

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo apr 13, 2011 6:46 

Ik ben het echt volledig met Pottergirl eens. Glee is een van de eerste shows waar dit soort issues worden aangesneden en waar ze het góéd doen. Kurt is een van de hoofdpersonages, terwijl bij andere series/films homo's juist een side-character/comic relief is. Of juist een enorm drama waarbij de homo niet geaccepteerd wordt. Bij Glee is alles wat minder zwaar - juist omdat het zo'n luchtige en grappige show is. Ja, Kurt heeft het er soms moeilijk mee, maar hij accepteert wel wie hij is. Net zoals de rest van de Glee Club trouwens ("Loser like Me", anyone?). Ik vind het juist erg fijn dat er een zo'n show is (and to be honest, it helped me accept myself more too, maar dat tenzijde). Bij Glee past het en ik vind dat het besproken moet worden. Kijk, in een show zoals LOST of Heroes zou het niet passen, want daar draaien de series om andere dingen. Glee gaat juist over jongeren met problemen en daar is homoseksualiteit er een van.

En waarom is het bij Glee opeens zo'n issue, terwijl er zat Nederlandse films/series een homostel zit? Kijk maar naar Alles is Liefde, A'dam - E.V.A., Spanga's, etc. Hadden die homostellen dan ook 'niet gehoeven'?

Als iemand zegt dat het 'niet had gehoeven', dan heeft diegene duidelijk niet de onderliggende boodschap van Glee gekregen. Heeft iemand wel eens opgemerkt dat ze in bijna elke aflevering met statistieken en cijfertjes komen? Dat ze de problemen van de Amerikaanse jeugd in beeld willen brengen? Ik vind dat Glee een heel goede maatschappelijke rol op zich neemt.

Profiel  

Professor

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo apr 13, 2011 7:33 

Ik begrijp beide meningen wel. Homoseksualiteit is voor jou misschien normaal, Nathalie, maar als je ziet hoeveel geweld er is tegen homo's, nog steeds, ook in Nederland...? Dan begrijp ik wel waarom Glee zich voelt geroepen om bij te willen dragen aan de acceptatie en het gewoon-maken van homoseksualiteit.

Ikzelf vind het mooie van Glee dat ze veel verder gaan dan alleen homoseksualiteit: mensen met het Down-syndroom, criminelen, doven, lichamelijk gehandicapten - alles komt aan bod, niets wordt geschuwd en elke character wordt geplaagd. De leraar met z'n permanentje, Rachel en Kurt met hun diva-gedrag, de stoere bink met z'n promiscue gedrag - over iedereen wordt wel wat gezegd. Maar over iedereen wordt ook vol lof gesproken.
Dat lijkt mij dan ook de boodschap van Glee - wees maar gewoon jezelf.

Profiel  

King of Babylon

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo apr 13, 2011 9:13 

Nathalie. schreef:
Het is voor mij net zoiets als een kind met een hazenlip die zich op school voorstelt: "Hallo ik ben Pietje en ik heb een hazenlip" Dan word je gewoon anders behandeld door mensen. Dan ben je Pietje-de freak-hazenlip. Terwijl als je zegt: "Hallo ik ben Pietje" dan zullen mensen vragen wat er met je lip is en dan zeg je gewoon: "ik heb een hazenlip" en dan is het daarmee vaak klaar. Je komt er openlijk voor uit, maar het is niet de definitie van wie je bent...

Ik heb dit drie keer gelezen voor ik het snapte (ligt vast aan mij hoor xD). Maar als ik je dus goed begrijp, dan heb je vooral het probleem dat, wanneer iemand homo is (en daar openlijk voor uitkomt), dat het meteen de hele personaliteit van die persoon bepaalt? Dat het dus is "Ik ben Kurt en ben homo" en dat daarmee alles gezegd is. Ik kan je wel volgen dat dat helemaal niet nodig is. Hoewel ik ook vind dat zoiets wel degelijk een groot deel van je persoonlijkheid bepaalt, of je het nu meteen zegt of wanneer mensen er naar vragen. Of beter: bij sommigen bepaalt het heel erg hun persoonlijkheid. Bij anderen dan weer niet. Kurt is ééntje van de eerste categorie. Karofsky lijkt me iemand van de tweede categorie.

Sowieso denk ik dat je in het geval van Glee niet alleen de homoseksuele personages kan blamen. Glee heeft soort van cliché-personages. Ik bedoel, de zwarte diva, de nerd-jongen in de rolstoel etc. Als je vind dat Kurt teveel "Ik ben Pietje en ik heb een hazenlip" is, dan is dat volgens mij op alle, of toch het gros, van de Glee personages toe te passen. Net omdat Glee voor dat soort personages kiest. Stereotiep misschien voor de één. "Ik ben Pietje en ik heb een hazenlip" voor de ander.

Nathalie schreef:
Ik denk niet dat dat soort dingen angst/afkeur voor homoseksuelen verminderd, maar zelfs kan verergeren doordat je het tegenwoordig steeds vaker door je strot krijgt geduwd..

Quite frankly, "dat ze door je strot krijgt geduwd" vind ik zwaar overdreven. Ik kan er wel inkomen dat in films en televisie de laatste tijd vaker aandacht aan ze wordt besteed, misschien net omdat we eindelijk richting meer acceptatie werken? Als ik eerlijk mag zijn, zou ik het fantastisch vind dat men in de kleuterklas verhaaltjes voorleest en dat er plots een verhaaltje komt over hoe Theofiel Patrick ontmoet en hoe ze merken dat ze elkaar niet kunnen missen en bladiebla. Ik loop nu waarschijnlijk een beetje heel erg van je punt af, maar ik vind het zo fout dat "homoseksualiteit is iets van onze tijd en het komt erg op in onze tijd van leven" wordt gebruikt, terwijl dat eigenlijk niet is. Het is er altijd geweest en het zal er altijd zijn. En dat brengt me dan weer wel terug naar je punt: het is er NIET altijd geweest op televisie, en dat zou het lekker wel mogen zijn.

Glee is zeker niet de enige TV Show die het doet. Queer as Folk was er tien jaar geleden bijv., Ugly Betty had ook een gay-character weet ik, zo zijn er nog een stuk meer. Wat Glee anders doet is door meerdere homopersonages te behandelen. Queer as Folk deed dat ook, maar dat was dan ook een 'homoserie' zoals The L Word dat ook is. Glee is helemaal geen homoserie (hoe 'gay' de serie ook mag overkomen voor sommigen). En dus vind ik het net fijn dat ze eens niet blijven hangen bij dat éne homopersonage. Heel fijn zelfs, want van zodra Kurt er was, kreeg je kritiek als 'Kurt is te stereotiep, niet alle homo's zijn zo extravagant gekleed en zo'n dramaqueen etc etc.'. Wel, precies. Net daarom dat andere homopersonages zo welkom zijn. Dat stereotiepe wordt eindelijk eens doorbroken en je ziet het 'probleem' van een andere kant. Zoiets kan/wil ik alleen maar toejuichen.

Citaat:
Oh, maar dat is het hem nou juist: ik accepteer dat soort gedrag van niemand.
Vrouwen van 50 met strings tot hun oksels vind ik ook niet kunnen :lol:

Dan vind ik het vreemd dat je net bent gestopt met kijken om die homoseksualiteit, terwijl je er blijkbaar zo open en ontvangend over bent. Dat jij een andere kijk hebt, die ik overigens helemaal toejuich, wil niet zeggen dat iedereen reeds die andere kijk heeft. Helemaal niet denk ik. En dat is jammer. En het is leuk dat Glee daarin een rol op zich neemt. En ook belangrijk. Vergeet niet wat een impact televisie/film/kunst an sich kan hebben op een maatschappij. Televisie met een nog duidelijkere doelgroep dan andere kunstvormen. Er worden zoveel mensen in één keer bereikt met de boodschap die ze uitzenden. Goed toch?

Profiel  

4e jaars

BerichtGeplaatst: wo apr 13, 2011 10:15 

Hohoho, ik ben niet gestopt om de homoseksualiteit. Het is meer dat ik er niet zo van hou als series worden geschreven om mensen te trekken..en toen was het zo van "oh laten we er meer homo's in gooien want dat is hip" (zo kwam het toen iig op mij over). En dat gebeurde toen in meerdere series en dan hoeft het van mij niet meer.

Tuurlijk bepaalt je seksuele orientatie voor een deel wie je bent, maar jij bent toch ook wel meer dan Niels-de homo? Ik bedoel meer dat je er niet zo de nadruk op hoeft te leggen. Pietje met de hazenlip mag best zeggen dat hij een hazenlip heeft, maar als hij over niks anders praat dan zijn hazenlip zullen mensen Pietje nooit echt leren kennen denk ik...(hoera voor vage metafoor xD)

Wat andere series betreft: in Grey's Anatomy zijn meerdere homostellen voorbijgekomen en die vond ik allemaal vreselijk omdat het niks toevoegde aan het verhaal. "oh we weten niks meer te schrijven, laten we er maar wat gay's in stoppen die elkaar aflebberen dan" Het is naar mijn idee net zoiets als mensen die doodgaan en dan weer tot leven komen in soaps ofzo. Ik hou daar gewoon niet van. Er is tegenwoordig overigens een homokoppel in Grey's (Arizona en Callie) en die vind ik echt fantastisch!! Ze zijn gay en komen er voor uit, Callie heeft problemen gehad met acceptatie en haar familie ook, maar het is niet zo dat ze niks anders doen dan elkaar aflebberen of over niks anders praten dan hun gay-zijn. Ik ga neit zeggen dat hun homoseksualiteit geen issue is, maar ze hebben verder gewoon een normale relatie met ups en downs..

mijn punt is ik heb niks tegen homoseksualiteit en niks tegen homoseksualiteit op tv/radio whatevs, maar over het algemeen is het naar mijn idee niet zo dat ze het tonen om te zorgen voor meer acceptatie o.i.d. maar gewoon om kijkers te trekken. Van die dingen als zoenende homo's dan denk ik moet dat nou echt mensen? Tuurlijk zoenen zij ook, maar wat is de toegevoegde waarde van in elke gay-scene zoenende menschen? @@ (geldt overigens niet zo zeer voor Glee, maar voor andere shows)

Het is mooi dat homo's in series meer begrip oplevert bij mensen, maar dan denk ik: kan het niet anders dan hoe het nu gebeurd? En dan heb ik inderdaad veel liever dat er op de basisschool een boekje wordt voorgelezen over Theofiel en Patrick. Een prentenboekje over Chris Colfer mag van mij overigens ook :love:

Profiel  

Professor

Houseitem
BerichtGeplaatst: do apr 14, 2011 0:45 

Nathalie. schreef:
Er is tegenwoordig overigens een homokoppel in Grey's (Arizona en Callie) en die vind ik echt fantastisch!! Ze zijn gay en komen er voor uit, Callie heeft problemen gehad met acceptatie en haar familie ook, maar het is niet zo dat ze niks anders doen dan elkaar aflebberen of over niks anders praten dan hun gay-zijn. Ik ga neit zeggen dat hun homoseksualiteit geen issue is, maar ze hebben verder gewoon een normale relatie met ups en downs..

Vind je het dan een probleem dat er in Glee wel meer een issue van wordt gemaakt dan in Grey's Anatomy? Zo ja, waarom vind je dat? Want zo te horen zijn er ook bij dat koppel issues geweest.
Ik ben best wel benieuwd...
Zelf vind ik het niet verbazingwekkend dat de nadruk bij Glee inderdaad ligt op homo-acceptatie, omdat het ook tieners moeten voorstellen en die worstelen sowieso al met een hoop. Ik kan mij voorstellen dat als je volwassen ben, en je hebt je leven redelijk op de rit, en je wordt opeens verliefd op iemand van het geslacht waar je meestal niet op valt, dat je dan schrikt en wel even een identiteits-probleem voelt. Maar als tiener worstel je meestal met veel meer dan alleen je geaardheid... en bij Glee gaat het daar ook om. Ik bedoel - Kurt is gay, maar daarnaast gaat het ook over zijn relatie met zijn vader en dat hij vaak gepest wordt.

Citaat:
mijn punt is ik heb niks tegen homoseksualiteit en niks tegen homoseksualiteit op tv/radio whatevs, maar over het algemeen is het naar mijn idee niet zo dat ze het tonen om te zorgen voor meer acceptatie o.i.d. maar gewoon om kijkers te trekken. Van die dingen als zoenende homo's dan denk ik moet dat nou echt mensen? Tuurlijk zoenen zij ook, maar wat is de toegevoegde waarde van in elke gay-scene zoenende menschen? @@ (geldt overigens niet zo zeer voor Glee, maar voor andere shows)

Ik denk precies op die reden - mensen denken ''moet dat nou echt?'' Veel mensen vinden het nog steeds ''vies'' en ''onjuist'' om twee homo's te zien zoenen - en dan vooral jongens. Ik denk dat Glee dat juist wilt doorbreken - ook om het in een ultieme romantische en respectvolle setting te zetten, zodat mensen zien dat twee homoseksuele jongens die elkaar echt leuk vinden, ook zoenen en dat dat niks vies aan is. En dat het normaal is, vooral dat het normaal is. Want in veel tvseries wordt een hoop gezoend door de hetero koppels. Maar homo's zoenen in een ''normale'' serie, dat is nog steeds een issue. Ik kan mij herrinderen dat er een keer een topic over was bij Shownieuws (ja, dat kijk ik als ik thuis ben, ik kom ervoor uit xD) dat er een gay-zoen was geweest bij GTST... en die serie heeft een meer schokkende dingen laten zien dan zoenende homo's.

Profiel  

Magic is Might

Houseitem
BerichtGeplaatst: do apr 14, 2011 11:10 

Nouja, ik ben het eigenlijk wel met Nathalie eens. Natuurlijk is het goed dat Amerika er meer gewend aan raakt, maar ik vind het op het moment wel overheersen, terwijl het niet overheerst in Grey's Anatomy. Het stoort mij niet dat er een homo koppel in zit, maar er gebeurd meer in Glee dan de Blaine/Kurt/Karofski lijn, maar naar mijn mening overheerst deze storyline te veel..

Where your treasure is, there will your heart be also

Profiel  

King of Babylon

Houseitem
BerichtGeplaatst: do apr 14, 2011 11:31 

Patricia schreef:
Nouja, ik ben het eigenlijk wel met Nathalie eens. Natuurlijk is het goed dat Amerika er meer gewend aan raakt, maar ik vind het op het moment wel overheersen, terwijl het niet overheerst in Grey's Anatomy. Het stoort mij niet dat er een homo koppel in zit, maar er gebeurd meer in Glee dan de Blaine/Kurt/Karofski lijn, maar naar mijn mening overheerst deze storyline te veel..

Ja, maar, volgens mij is dat maar net wat jij interessant vindt en is zoiets dan heel persoonlijk - in hoeverre je iets vindt overheersen, that is (omdat overheersen in deze context nogal een negatieve connotatie heeft). In S1 overheerste de Finn/Rachel/Quinn-storyline dan weer, want ik na een tijd ook wel had gehad (zeker nu het in S2 weer van dat is). Het is toch maar logisch dat er een verhalenlijn overheerst? In S1 was dat bijv. Finn/Rachel/Quinn, in S2 is dat overduidelijk de Kurt/Warblers/Blaine/Karofsky/watjeernogbijhoortpassen. In S3 zullen ze (hopelijk) wel met iets anders komen.

Volgens mij bepaalt dat ook maar net welk seizoen je dan leuker vindt (of toch voor een deel) - en volgens mij is dat ook gewoon toepasbaar op zowat elke televisie-serie. Er is altijd wel een verhalenlijn die (lijk te) overheers(t)(en). Dat het nu net over homoseksualiteit gaat, stoot dan weer net wat meer mensen voor het hoofd, blijkbaar.

Profiel  

The Girl Who Lived

Houseitem
BerichtGeplaatst: do apr 14, 2011 11:53 

Ik ben het wel met Patricia eens. Ik begrijp dat elk seizoen een storyline heeft, maar kijk naar de reacties, alleen al op dit forum. Ik vind Kurt echt zo overrated. Don't get me wrong, het is een fijn personage, echt wel. En natuurlijk ben ik blij dat Kurt/Blaine eindelijk gebeurd. Maar echt hoor, ik krijg steeds meer het idee dat heel de serie om Kurt moet draaien, omdat iedereen hem blijkbaar zo vreselijk geweldig vind.

Dit is extreem negatief uitgedrukt: dit idee krijg ik gewoon af en toe. En dan heb ik dus geen zin om in dit topic te posten ofzoiets, omdat ik één van de weinigen ben met een andere mening. Maar zoals ik al zei: dit is het heel negatief uitgedrukt. Want ik vind Kurt wel een fijn personage en Blaine al helemaal :)

Maar misschien bedoelt Patricia hetzelfde als ik: mede doordat er ineens superveel fans zijn (niet enkel de Kurtfans vanaf het begin heb ik het idee) wordt dit echt ineens het belangrijkste in heel de serie. En als je het zelf dan minder interessant vindt, wordt het een beetje too much.

Profiel  

4e jaars

BerichtGeplaatst: do apr 14, 2011 13:31 

Eensch mit Arianna und Patricia.

(mijn hersenen zijn overloaded met leerstof, dus ik kan mezelf momenteel niet in te veel woorden uitdrukken)

Profiel  

Lid Orde van de Feniks

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr apr 15, 2011 15:05 

Arianna schreef:
Ik vind Kurt echt zo overrated. Don't get me wrong, het is een fijn personage, echt wel. En natuurlijk ben ik blij dat Kurt/Blaine eindelijk gebeurd. Maar echt hoor, ik krijg steeds meer het idee dat heel de serie om Kurt moet draaien, omdat iedereen hem blijkbaar zo vreselijk geweldig vind.

Aan de ene kant snap ik wat Nouk, Patricia en Nathalie allemaal bedoelen. Er wordt de laatste tijd relatief veel aandacht besteed aan homoseksualiteit en dan niet alleen in Glee, maar eigenlijk in alle series. Ik denk GTST, Grey's Anatomy, Gossip Girl, Pretty Little Liars.

De andere kant is dat ik het wel fijn vind dat er eindelijk aandacht aan besteed wordt. Het lijkt wel of homoseksualiteit nu pas aan het 'integreren' is in de hedendaagse samenleving. En ik denk dat er nog steeds heel veel mensen zijn die er toch meer moeite mee hebben dan ze zelf willen toegeven. Voor deze mensen is het misschien juist goed om eens te zien hoe het leven en de relatie tussen twee jongens/meiden eruit ziet.

[En stiekem vind ik Kurt niet zo heel interessant als personage, maar Blaine des te meer *__* En ik vind het wel lief dat hij eindelijk de liefde krijgt die hij altijd al heeft verdiend. Als ik zou moeten vergelijken dan vind ik Brittany/Santana interessanter, maar Kurt/Blaine schattiger. Do I make any sense? xD]

Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 273 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 19  Volgende

Keer terug naar Media
Ga naar: