Geplaatst: za maart 17, 2012 0:10
Citaat: The Great Gatsby, p. 144 Eindtwintiger Nick verhuist naar een mooi pand, naast een gigantische villa. Zijn buurman, ene meneer Gatsby. Zijn huis is altijd the place to be, want hij geeft het ene naar het andere feest, hoewel hij zelf niet drinkt en niet veel om de feesten lijkt te geven. Nicks nichtje Daisy en haar man Tom komen ook in aanraking met Gatsby, wat desastreuze gevolgen zal hebben. The Great Gatsby is een boek waar weinig mensen in mijn omgeving echt iets mee hebben. De meest gehoorde kreten zijn saai, onbegrijpelijk, niet bijzonder. Ik ben het hier niet mee eens. Deze novelle is misschien niet direct te doorgronden, maar dat hoeft van mij ook niet. Het thema is ongelukkig zijn terwijl je alles hebt, een onderwerp dat mij aanspreekt. De sfeer van het boek raakte mij direct, de scènes waren prachtig beeldend en het einde past goed bij het boek. Het nadeel was wel dat ik de ontknoping van Gatsby een teleurstelling vond.
Een kerstvertelling, p. 124 Scrooge is een changerijnige vrek die zelfs met kerstmis zich niet beter weet te gedragen. Op een kerstnacht wordt hij opgeschrikt door een geest, die hem wilt inspireren om beter te leven. Dit boek is zijn goede reputatie absoluut waard. De kerstsfeer, de dialogen, de drama en af en toe droge humor - echt een fijn boek. Een echt sprookje.
Het tweede dagboek van Bridget Jones, p. 320 In dit tweede boek over Bridget Jones heeft ze eindelijk de knappe, rijke mensenrechten advocaat Mark Darcy aan de haak geslapen, maar een relatie behouden is moeilijker dan ze dacht. Jude wilt gaan trouwen met Ranzige Richard, waar Shazzer zo haar eigen ideeën over heeft, en een trip naar het buitenland zorgt ervoor dat Bridget bij haar return to the UK in het middelpunt van de aandacht staat van een grote groep media gekken. Paddo's, kleurenconsulenten en homo erotische gedichten erbij en je hebt Bridget Jones 2. Ik vind Bridget Jones echt geweldig. Het is gewoon verbluffend hoeveel ik van haar in mijzelf herken hoewel ik geen alcholistische, schoorsteenrokende journaliste ben in mijn dertiger jaren.
Charms for the Easy Life, p. 254 Aan het begin van de twintigste eeuw leven drie generaties vrouwen met elkaar in één huis - grootmoeder is de eigenaardige vrouw die zichzelf tot dokter heeft omhoog gewerkt, moeder is de emotionele, romantische ziel met een oogverblindend uiterlijk en kleindochter is een peinzend, studerend wezen dat alles gade slaat wat haar familie in huis uitspookt. Ik kwam dit boek, net als veel van mijn boeken, toevallig tegen in de tweedehands winkel. Ik kende het niet, ik wist niet wat ik moest verwachten maar ik wilde het graag weten. Het bleek een voorrecht te zijn om dit boek te mogen lezen. Het begin komt een beetje traag op gang, maar na een paar hoofdstukken was ik in het boek opgezogen. De personages zijn ontzettend goed uitgewerkt, de schrijfstijl is zeer prettig en het einde was fijn en gaf me echt het gevoel dat het verhaal klaar was. Ik wil eigelijk niet verklappen wat er allemaal in het boek gebeurd, want ik vond het zelf prettig om niets van te voren te weten.
Life, The Universe and Everything, p. 199 Deel drie in The Hitchhikers Guide To The Galaxy. Arthur Dent, Fort Prefect, Trillian, Zaphod Breeblebox en Slartbartifast reizen verder door het universum. In dit deel komen ze op een oneindig feest waar Thor Trillian versiert, wordt Arthur bedreigd door het wezen dat hij steeds onbewust vermoordde, raakt Zaphod weer eens zoek en kom je meer te weten over de planeet Krikkit. Tja. Ik heb nog steeds moeite met deze serie. Ik weet dat iedereen het geniaal vind, maar ik voel het niet zo. Een paar keer per deel moet ik hardop flink lachen, maar niet constant. Sommige grappen zijn misschien net iets te droog. Ik moet ook zeggen dat ik waarschijnlijk niet goed genoeg oplet op de verhaallijnen en dat ik dan de lijn kwijtraak. Het was zoals Janneke ook al zei, gewoon te weinig Marvin. De hoogtepunten van dit boek: het feest, de oertijd en het matras (of was dat deel twee?).
|