Geplaatst: za sep 07, 2013 14:03
@Sophie: Ik wilde hier eerder op reageren, maar ik vond dat ik te weing Moffat afleveringen heb gezien om te oordelen. Nu heb ik inmiddels er een aantal van gezien en kan ik beter een mening vormen. Dit gaat een heel verhaal worden.
Ik ben het namelijk niet met je eens. Ik vind namelijk dat Tumblr (waar ik vermoed dat je dit verhaal vandaan hebt) ongelooflijk overdrijft als het om Moffat's sexisme gaat. De opmerking over Helen Mirren is namelijk verschrikkelijk uit zijn verband gerukt. De situatie waarin hij het zei was een interview over de nieuwe Doctor. Hij maakte een grapje (juist, een grapje) over het feit dat in zijn ogen de Doctor altijd een mannelijk personage is (ik kom hier later op terug), en dat de rol van Koningin Elizabeth (ik vermoed dat hij specifiek naar de persoon Elizabeth || verwees en niet naar de titel monarch.) dan maar door een man gespeeld moet worden.
Waarom wordt de Doctor door een man gespeeld? Ik denk dat het deels een beetje traditie is. Net zoals je Sinterklaas door een man laat spelen. Daarbovenop zitten er regelmatig duidelijke verwijzingen in dat de Doctor zichzelf identificeert als mannelijk. Hij verwijst naar zichzelf als vader, en in de oude series als grootvader. Tijdens de reïncarnatie van 10 naar 11, merkt hij dat hij langer haar heeft dan is en is even in paniek dat hij in een vrouwenlichaam denkt te zitten. (En voordat je gaat roepen: "Ja maar Moffat!" Moffat heeft die aflevering niet geschreven en stond toen ook nog niet aan het hoofd van de serie.)
De Compagnions zijn idd voornamelijk vrouwelijk. Ook dat ligt niet aan Moffat, want dat was in de oude serie ook al zo. Soms zijn ze verliefd op de Doctor en wordt deze beantwoord (Rose), soms niet en besluiten ze daarom hun eigen weg te gaan (Martha), soms zijn ze het beste maatje van de Doctor en willen ze graag op avontuur met hem (Donna) en soms weten ze niet goed wat ze met hun gevoelens voor de Doctor aan moeten (Amy). Sommige compagnions moeten wat vaker gered worden dan anderen, maar ze hebben de Doctor ook regelmatig gered. Een goed voorbeeld hiervan is de aflevering Turn Left. Een kleine beslissing van Donna blijkt het leven van de Doctor gered te hebben. Martha kickt vaak genoeg ass, en gaat uiteindelijk zelf voor Torchwood werken. Rose redt de Doctor ook een flink aantal keer of staat aan zijn zijde. En ja, de Doctor redt zijn compagnions inderdaad vaker, maar de show heet ook Doctor Who en geen Rose/Martha/Donna/Amy/Clara.
Er zijn ook mannelijke compagnions geweest waarvan Jack, Mickey en Rory de belangrijkste zijn, so far. (Ik ben pas halverwege seizoen 5)
Niphai had een goed punt (of eigenlijk 2) met haar opmerking (al was het misschien handiger geweest om dit uit te leggen.). 1. Donna is een grote, GROTE uitzondering op de andere compagnions. Ten eerste is ze een stuk ouder, dan de anderen. De meeste zijn tussen de 18 en 30, waar Donna de 30 al gepasseerd is toen ze The Doctor ontmoette. Ten tweede is ze niet verliefd op de Doctor. Sterker nog, in één van haar eeste afleveringen roept ze al gelijk dat hij vooral niets met haar moet proberen. ("You're not mating with me, sunshine!") Donna is een maatje van de Doctor, maar ze heeft wel continue kritiek op hem en accepteert geen bullshit. 2. Er is een aflevering (ben even vergeten hoe deze heette) waarin Donna de Doctor red door zelf de Doctor te worden. Er is dus inderdaad tijdelijk een vrouwelijke Doctor.
Misschien is het ook handig om te vermelden dat de eerste 4 seizoenen maar enkele afleveringen door Moffat geschreven zijn. Waaronder de aflevering die echt iedereen prijst, "Blink", de eerste aflevering met The Weeping Angels. (hier heb ik ook nog wat over te zeggen) Pas in seizoen 5 staat hij aan het hoofd van de serie, maar! nog steeds schrijft hij niet alle afleveringen. Geld ook voor Sherlock, trouwens, daar heeft hij ook niet alles geschreven.
Ik heb wel een theorie over de casting van 12. Ik vermoed namelijk dat het personage dat Peter eerder speelde in de serie wel eens 12 zou kunnen zijn, al dan niet met een gewist geheugen.
Ik ben trouwens wel van mening dat Moffat soms wel dingen zegt waarbij ik denk: "Eh... is dat heel gepast?" maar over het algemeen vind ik de haat die hij op tumblr krijgt overdreven.
Maar goed: "Blink." dus...
Ik lees overal: "Als je niet zeker weet of je Doctor Who leuk gaat vinden, kijk dan Blink. Als je Blink niet leuk vind, dan is Docter Who niets voor je." Daar ben ik het niet mee eens. Ik vond Blink één van de beste aflevering, maar als voorbeeld aflevering vind ik hem heel ongeschikt. Hij is zo anders dan alle andere afleveringen. Weinig Doctor, weinig Martha, en vooral focus een een personage dat zo goed als niet terug komt. Hoe gaaf ik de ep ook vind, hij is zo anders dan de rest...