Welkom op Harry Potter Forum! 

Antwoord op onderwerp

Ga jij wel eens naar het theater?
Ja, regelmatig 38%  38%  [ 3 ]
Ja, af en toe 13%  13%  [ 1 ]
Nee, zelden 0%  0%  [ 0 ]
Nee, zelden, maar ik zou vaker willen gaan 38%  38%  [ 3 ]
Nee, nooit 13%  13%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 8

Professor

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo aug 26, 2012 15:03 

Veel mensen gaan wel eens naar een grote musical, maar theater in andere vormen is vaak minder populair. Veel mensen klagen dat het te duur is, te ''vaag'' of ''te artistiek'' en dan spelen de meesten ook maar 1 avond in 1 stad en touren ze dan alweer verder. Niet zo makkelijk als een bioscoopje, uit eten gaan of een dansfeest, dus.

Zelf vind ik bovenstaande ''ongemakken'' helemaal niet erg, want ik ga regelmatig naar het theater, vaak minstens 8 keer per jaar. Als kind werd ik al vaak meegesleurd naar poppenkast voorstellingen, toneelstukken, comedy en kleine musicals, wat het voordeel geeft dat ik redelijk kan inschatten wat ik leuk vind. Ik ga het liefste naar kleine toneelstukken en musicals. Amateurs vind ik ook erg leuk om te zien. Ik ga niet zo vaak naar cabaretiers omdat ik het lastig vind in te schatten of ik ze leuk zal vinden.

Een paar leuke voorstellingen dit jaar die ik heb gezien waren Roxy Horror en Het Geheugen van Water. Het eerste was een musical mash up van Rocky Horror Picture Show en Chicago. Het was door een internationaal toneelgezelschap in Leiden met een all-female cast die erg getalenteerd was. Het was basically het verhaal van Rocky Horror maar dan met Roxy van Chicago in plaats van Rocky. Er zat veel humor in, de casting was heel goed maar het was jammer dat er niet echt een decor was. Het Geheugen van Water was een wat groter toneelstuk met een paar beroemde acteurs/actrices erin, met veel zwarte humor. Dit jaar heb ik ook voor het eerst een mime voorstelling gezien, door theatergroep Bambie, wat ook indrukwekkend was.

Wat zijn jullie ervaringen met het theater?

Laatst bijgewerkt door Sweet Hermione op vr sep 07, 2012 12:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

King of Babylon

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo aug 26, 2012 18:30 

Sweet Hermione schreef:
Zelf vind ik bovenstaande ''ongemakken'' helemaal niet erg, want ik ga regelmatig naar het theater, vaak minstens 6 keer per jaar.

Haha, wat is precies jouw definitie van 'regelmatig'? xD Ah welnee. Ik denk dat jouw cijfer nog best mooi is in vergelijking met het cijfer van anderen. Alvindikregelmatigeenverkeerdetermmaarbon.

MAAR YAY! FINALLY! Een theater-topic. Ik wou er eigenlijk al een tijdje zelf één openen, maar ik was te lui.

Maar wat mezelf betreft: j'adore le théatre. Vraiment. Het scheelt dat ik vrijwillig ook kaartjes scheur bij de plaatselijke schouwburg, waardoor ik bijna wekelijks één voorstelling zie ('gratis') dan. Dus ik zie op één jaar tijd wel een aantal theaterstukken, en als het een beetje mee zit dus best wel fijne dingen. Naast de voorstellingen waarbij ik 'dienst' moet doen, heb ik nog een abonnement bij de KVS (Brussel) en probeer ik hier en daar ook nog wat losse tickets te pakken te krijgen, meestal voor voorstellingen in de Vooruit of NTG.

Dus. Naast het feit dat ik best wel vaak naar theater ga en ook op één jaar tijd best wel wat voorstellingen zie, hou ik enorm van theater en hoop ik later ook wel nog iets daarmee te doen. Hoewel mijn studie zich nu vooral focust op film, vind ik theater een uiterst interessante kunst en medium en ik zou absoluut eens een verhaal verteld willen krijgen op de planken. Ik vind het een beetje moeilijk uit te leggen wat me aantrekt in het concept theater, maar zonder twijfel is de invloed van het publiek en instant reactie een groot gegeven.

Ik hou best wel van veel verschillende soorten theater. Cabaret vind ik trouwens nog iets anders, alsook stand-up comedy. Alhoewel ik wel de voorkeur heb voor stukken die niet al té abstract zijn. Als een verhaal wordt gevormd en het heeft de mentaliteit van 'jij, persoon in het publiek, kies maar wat je er van maakt en zie er maar honderd verschillende metaforen in', dan vind ik het al vaak niks. Alhoewel ik binnen dat genre ook al mooie dingen heb gezien. Maar het liefst dus een stuk met een stevige basis qua verhaal en één waarin de acteurs zich het liefst zo veel mogelijk in kunnen bewijzen, zowel fysiek als emotioneel.

Uhm uhm, wat kan ik nog zeggen over theater? Oja, ik vind het een beetje zonde dat er zo'n verkeerd beeld rond hangt. Of, nuja, dat idee heb ik wel. Of dat had ik toch ten sterkste tijdens mijn middelbare schooljaren. De mensen die van theater hielden konden op één hand worden geteld en dat vond ik een beetje jammer. Oké, an sich, als het je ding niet is. No harm done. Maar meestal ging het dan om mensen die nog nooit één stuk hadden gezien en er maar vanuit gingen dat het 'saai' was. Of van die peeps die helemaal into theater zijn en dan naar van die amateurvoorstellingen in het plaatstelijke dorp gingen kijken. Kromme tenen, ik zeg het u.

Dus, ja, ik ben wel van mening dat theater helemaal niet zo 'plakt' bij het gros van de mensen dan bijvoorbeeld cinema dat doet. Weet niet of dat in sé een verkeerd iets is of niet.

Verder heb ik ook wel mijn favorieten qua theatergezelschappen. Of nuja. Ik ben bijvoorbeeld wel fan van wat Olympique Dramatique doet, en meestal maak 't Arsenaal ook wel fijne dingen. Ontroerend Goed maakt dan weer heel erg vernieuwende dingen die me ook zeker kunnen smaken. EN ik hou van Benjamin Verdonck, in a way. En vaak maak ik bij het kiezen van een voorstelling ook wel selectie op kwestie van theatergezelschap of namen van acteurs en/of regisseurs.

Dat is voorlopig een beetje alles wat ik daar over kwijt wil :'). Ik ben benieuwd wie nog into theater is en welke stukken jullie absolute aanraders vinden. Of gezelschappen misschien.

Profiel  

Lid Orde van de Feniks

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo aug 26, 2012 23:52 

Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat het laatste theaterstuk dat ik gezien heb "Hitler is dood" was, van Braakland/Zhebilding, een jaar of twee geleden.

In het middelbaar ging ik veel vaker naar theater aangezien we met repertoirestudie altijd een abonnement kochten. Ik vond de meeste stukken goed en ik hou op zich best van de sfeer van theater. Ik word er veel vaker verrast dan in de cinema, en een theaterstuk blijft vaak ook langer bij me hangen. Nog iets leuks aan theater vind ik de "vergankelijkheid". Een theaterstuk komt in je stad en je ziet het meestal maar één keer. Je kan het niet later nog op DVD kopen of huren ofzo, dus het is echt zo iets waar je zegmaar bij moet geweest zijn.

Ik ga nu niet vaak meer naar theater, niet uit slechte wil, maar gewoon omdat ik heel moeilijk kan inschatten wat ik wil zien. Ik bekijk eigenlijk ook nooit echt het programma bij Niels' plaatselijke schouwburg. Het is geen tijdgebrek, maar ik raak er precies niet, which is no excuse of course.

@NIELS: Olympique Dramatique, is dat niet het theatergezelschap waar Koen De Graeve en Geert Van Rampelberg in spelen?

"Then there was the close-up gulliver of this beaten-up starry veck, and the krovvy flowed beautiful red. It's funny how the colours of the like real world only seem really real when you viddy them on the screen."

Profiel  

King of Babylon

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma aug 27, 2012 7:04 

Genner schreef:
Ik bekijk eigenlijk ook nooit echt het programma bij Niels' plaatselijke schouwburg.

Which is a shame @@. Want voor een gewone 'CC' te zijn, weten ze best wel mooie voorstellingen en grote namen te strikken. (Niet alleen op gebied van theater trouwens, dit jaar komen bijv. ook Das Pop en Hooverphonic optreden - ik wil maar zeggen). Enfin ;').

Genner schreef:
@NIELS: Olympique Dramatique, is dat niet het theatergezelschap waar Koen De Graeve en Geert Van Rampelberg in spelen?

Exactly so. Het laatste wat ik van hen heb gezien, was een herneming van hun stuk Titus Andronicus. Een beetje absurd en een beetje 'goor om goor te doen', maar ergens ook weer goed. Maar mijn grote favoriet van hen blijft 'Adam's appels'. Dat was een soort musical/muziektheater die ze hadden gemaakt, gebaseerde op de gelijknaming Scandinavische (wantikweetnietperfectwelkland,ikdenkDeens) film. HEER-LIJK <3. Ik hoop nog steeds dat ze dat eens hernemen, want dat stuk was echt geweldig. Maar, dus, idd het gezelschap van/met Koen De Graeve en Geert Van Rampelberg, ook twee zeer heerlijke kanjers op gebied van theater, if you ask me.

Profiel  

Volleerd Tovenaar

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma aug 27, 2012 12:13 

Ik hou van theater, echt heel erg veel. Het laatste jaar ben ik niet zo heel vaak geweest wegens wat tijd gebrek. Maar de jaren daarvoor ging ik eigenlijk best wel veel. Dat kwam voornamelijk omdat ik zelf ook speel en ik dus gratis de voorstellingen in De Kopergietery mag kijken , ook een beetje omdat mijn vader tot 2/3 jaar geleden bij theater Taptoe werkte en ik dus daar ook altijd mocht gaan kijken. Verder ook naar het NTG en de vooruit enzo.

Ik hou van het theater omdat het allemaal zo 'dichtbij' is letterlijk en figuurlijk dan. Als een danser zijn ziel uit zijn lijf danst vind ik het fantastisch om die te zien zweten, om kleine imperfecties te zien (dat is zo een verschil tussen theater en film, in theater kan niet alles zoveel keer gedaan worden , en loopt het dus soms wel eens fout, of kiezen ze bewust voor 'fouten', dat vind ik dan echt heel mooi), om hem te horen naar adem happen. Of monologen kunnen zo enorm sterk overkomen door dat je alles van zo dichtbij ziet en de 'atmosfeer' die er rond hangt helemaal mee hebt.

Ik hou er ook van omdat emoties vaak zo enorm echt overkomen. Ook omdat je niet altijd weet wat van een stuk te verwachten, vaak zijn er echte verassingen en dat maakt het ook best wel leuk.

Ik vind het inderdaad wel een beetje jammer dat theater niet zo populair is, maar langs de andere kant zorgt die relatief kleinschaligheid wel voor een aparte sfeer, vind ik dan.

Ik kan abstract theater ook wel appreciëren, niet altijd, ik moet mezelf dan in een bepaalde 'mindset' ofzo brengen. Maar het mag ook niet te zijn, zoals Charlie al zei, een stuk waar echt alles aan jou wordt overgelaten vind ik niet echt tof.

"People die everyday! Friends, family. We lost Harry tonight. He's still with us, in here. So's Fred, Remus, Tonks, all of them. They didn't die in vain. Harry's heart did beat for us, for all of us. It's not over."
Neville Longbottom

Profiel  

Professor

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma apr 08, 2013 22:00 

Ik ben voor mijn verjaardag naar Thijs van Domburg gegaan met ''Van Nare Mensen en de Dingen Die Kapot Gaan''. Hij kreeg een prijs voor deze voorstelling. Ik was een paar maanden eerder naar een voorproefje geweest en het leek me een goede voorstelling.

Afbeelding

Het was een cabaret-achtige avond met een science-fiction thema. Ik vond hem erg origineel en droog maar veel serieuzer dan ik had verwacht. Ik begreep de betekenis niet helemaal achter zijn scifi verhaal, maar afijn. Als je van politiek en dystopias houd is het leuk.

Donderdag ga ik naar dansgroep ISH. Ik heb ze al een paar keer eerder gezien. Ben benieuwd!

Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Keer terug naar Media
Ga naar: