Welkom op Harry Potter Forum! 

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Professor

Houseitem
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2012 22:56 

Sweet Hermione schreef:

So Long, And Thanks For All The Fish - Douglas Adams, +/- p. 120
Ik schaam mij oprecht dat deze serie mij eigelijk niet kan bekoren zoals het zou moeten. Iedereen vind deze serie geniaal en dat is het ook, maar het lijkt alsof ik het niet helemaal voel. Dit deel vond ik ongeveer even leuk als deel 3 - wel aardig. Ik vind het lastig dat veel dingen niet worden uitgelegd en het van de hak op de tak springt, waardoor ik het idee heb dat ik totaal niet oplet en dus de grote lijn van het verhaal niet eens volg. Ik kan het lastig loslaten als ik een boek niet begrijp... Dit deel vond ik wel leuk vanwege de glazen vazen en het einde vond ik oprecht heel grappig (ook omdat ik Marvin gewoon had gemist) maar ook wel zielig voor Marvin, de arme drommel. Binnenkort maar het laatste deel lezen.

Nietzsches Tranen - Irvin D. Yalom, p. 324
Het verhaal gaat over de geliefde arts Dr. Breuer die Nietzsche met 'praattherapie' probeert te behandelen, omdat een jonge Russin Breuer waarschuwt dat ''de hele filosofie in gevaar is'' omdat Nietzsche - op dat moment nog een onbekende auteur - op punt staat zelfmoord te plegen. Zelf kampt Beuer met zijn obsessie met oud-patiënte Bertha Papenheim (in de geschiedenis ''Anna O.'') plus een flinke midlife crisis. Als Breuer Nietzsche begint te behandelen, word het na een paar weken steeds onduidelijker wie nou wie behandeld.
Dit boek kwam ik tegen in de kringloop - ik vond de titel en omslag mooi en had er al wat over gehoord bij m'n studie (Breuer met het geval Anna O. is een klassieker), dus nam ik hem mee. Ik weet niet of ik er spijt van heb of niet, want het heeft bij mij evenveel positieve als negatieve gevoelens losgemaakt. Het mooie vond ik de diepte, de filosofische gesprekken en de realistische mid-life crisis van Breuer. Het irritante van dit boek vond ik de langdradigheid in het midden - er mag gerust een derde geschrapt worden - en de reflecties van Breuer en Nietzsche, die waren echt overbodig wat mij betreft. Het fijnste van dit boek vind ik eigelijk dat ik nu meer weet over de filosofie van Nietzsche.

Profiel  

The Fangirl Mod

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo sep 26, 2012 8:23 

Pottergirl schreef:
01 Neil Gaiman - Neverwhere (400 blz.) [EN] *****
02 Douglas Adams - Life, The Universe And Everything (199 blz.) [EN] *****
03 Douglas Adams - So Long, And Thanks For All The Fish (166 blz.) [EN] *****
04 Douglas Adams - Mostly Harmless (230 blz.) [EN] *****
05 Emma Donoghue - Room (400 blz.) [EN] *****
06 Stieg Larsson - The Girl with the Dragon Tattoo (644 blz.) [EN] *****
07 John Green - Looking For Alaska (272 blz.) [EN] *****
08 Chuck Palahniuk - Pygmy (256 blz.) [EN] *****
09 Kazuo Ishiguro - Never Let Me Go (304 blz.) [EN] *****
10 Markus Zusak - The Book Thief (553 blz.) [EN] *****

11 John Green - An Abundance of Katherines (264 blz.) [EN] *****
12 Sebastian Faulks - Birdsong (503 blz.) [EN] *****
13 Stieg Larsson - The Girl Who Played With Fire (649 blz.) [EN] *****
14 Stephen Chbosky - The Perks of Being A Wallflower (224 blz.) [EN] *****
15 Stieg Larsson - The Girl Who Kicked The Hornets' Nest (746 blz.) [EN] *****
16 Stephen Kelman - Pigeon English (288 blz.) [EN] *****
17 Pascal Mercier - Nachttrein Naar Lissabon (414 blz.) [NL] *****
18 Ian McEwan - Amsterdam (208 blz.) [EN] *****
18 Mary Shelley - Frankenstein (256 blz.) [EN] *****
19 Antoine de Saint-Exupéry - De Kleine Prins (95 blz.) [NL] *****
20 Louis de Bernières - Red Dog (128 blz.) [EN] *****

21 Ransom Riggs - Miss Peregrine's Home For Peculiar Children (352 blz.) [EN] *****
Dit vond ik echt een heel tof boek. De personages zijn denk ik nog het best te omschrijven als een groep tijdreizende jonge X-men. Ik vond de hoofdpersoon af en toe een beetje irritant, maar het zorgde er niet voor dat ik me minder met hem kon identificeren. Gewoon een leuke young adult voor tussendoor. Ben benieuwd of ze 'm gaan verfilmen, want volgens mij zou dit wel echt een toffe film worden.

22 Terry Pratchett & Neil Gaiman - Good Omens (384 blz.) [EN] *****
LADSHG;PAOIEWRHG;ALDSKJF loved it. Hij stond al een hele tijd bovenaan mijn to read-lijst en hij heeft niet teleurgesteld. Deze twee schrijvers zijn solo al helemaal fantastisch en als ze dan ook nog gaan samenwerken krijg je dit meesterwerkje. Crowley en Aziraphale <3333

23 George R. R. Martin - De Hagenridder (160 blz.) [NL] *****
Meh. Wel leuk voor tussendoor, niet bijzonder spectaculair. Geef mij zijn dikkere boeken maar.

24 Nick Dear - Frankenstein, Based on the novel by Mary Shelley (96 blz.) [EN] *****
Dit is het script van het toneelstuk en zelfs alleen het lezen van het droge script bracht me al aan het huilen. Ik ga dit stuk vanavond nog een keer zien (een recorded versie dan, in de bioscoop) en ik kan niet wachten. Het is gewoon zo goed en zo hartverscheurend. Het stuk kijkt vooral naar het verhaal van Frankenstein door de ogen van het monster en dat maakt het allemaal nog een tikkeltje dramatischer. I love it.

Profiel  

Volleerd Tovenaar

BerichtGeplaatst: do okt 04, 2012 15:42 

Dit is zo'n beetje mijn boekenlijst voor de komende tijd:

- De zieneres; De geheimen van de onsterfelijke Nicholas Flamel by Micheal Scott.
- The Sea ; by John Banville
- Gregor The Overlander by suzanne Collins
- Chime by Franny Billingsley
- The Ravenboys by Maggie Stiefvater
- Divergent by Veronica Roth
- The infernal Devices by Cassandra Clare
- Confession ofa murder suspect by James Patterson
- Article 5 by Kristen Simmons
- Perception by Kim Harrington
- 77 shadow Street by Dean Koontz
- Drood by Dan Simmons
- A song of Ice and Fire (1) by George R.R. Martin

Profiel  

Professor

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo okt 24, 2012 0:10 

Lily_flower schreef:
01. Nouveau Riche - Daisy Goodwin ***
02. Bruid gezocht - Olivia Parker ***
03. Het winterpaleis van John Boyne *****
04. Als rozen weer bloeien - Kathleen Woodiwiss ***
05. De verborgen universiteit - Natalie Koch *****
06. De Wintertuin - Kristin Hannah *****
07. Naduah - Lucia St. Clair Robson *****
08. Kind van de Oceaan - Tamara McKinsley ****
09. Britannia Road 22 - Amanda Hodgkinson ***
10. Laat mij niet los - Karen Kingsbury ****
11. Donderdagskind - Alison Pick ***
12. De Wilde Roos - Jennifer Donnelly *****
13. De vertelsels van Baker de Bard - JK Rowling ***
14. Fabeldieren en waar ze te vinden - JK Rowling ***
15. Zwerkbal door de eeuwen heen - JK Rowling ***
16. Jadie - Torey Hayden ****
17. Elke nieuwe morgen - Karen Kingsbury ****
18. Hartstocht in Toscane - Francesca Santini ***+
19. De Honger Spelen - Suzanne Collins ***+
20. Vlammen - Suzanne Collins ***
21. Spotgaai - Suzanne Collins **
22. Het Spel der Tronen - George RR Martin ****
23. De Strijd der Koningen - George RR Martin ***
24. Een storm van Zwaarden (Deel 1) - George RR Martin ****
25. Een storm van Zwaarden (Deel 2) - George RR Martin ****
26. Een feestmaal voor Kraaien - George RR Martin **

----------------
01. Harry Potter en de Orde van de Feniks - JK Rowling ***** (Reread)
02. Harry Potter en de Halfbloed Prins - JK Rowling ***** (Reread)

Een feestmaal voor Kraaien:
2 sterren krijgt dit boek en dat is eigenlijk nog teveel. Ik heb er bijna twee maanden over gedaan om het uit te lezen! 2 maanden! Normaal gesproken doe ik hooguit een week over een boek. Ik heb mezelf vaak afgevraagd waarom ik het niet gewoon heb opgegeven maar ik was bang dat ik daardoor iets zou missen wat voor een Dans met Draken belangrijk zou zijn.

Spoiler:
In mijn frustratie om dit boek heb ik recensies zitten lezen van andere lezers en één ding is me bijgebleven, die persoon zei: fans hebben 6 jaar op dit boek moeten wachten.. & toen ik daar over na zat te denken bedacht ik me dat als ik 6 jaar lang op een Feestmaal voor Kraaien had moeten wachten en me erop had verheugd dan zou ik woedend zijn geweest.
De helft van de bladzijdes bestookt Martin ons namelijk met nieuwe personages waar ik geen moer om geef.
Nog een gedeelte besteed hij aan Brienne, waarbij we tijdens de helft van haar hoofdstukken om de oren worden geslagen met de trauma's die ze heeft opgelopen door haar uiterlijk en tijdens de andere helft blijft ze steeds dezelfde zin herhalen: Ik ben op zoek naar mijn zuster. Ze is hooggeboren, pas dertien, een knappe jonge maagd met blauwe ogen en kastanjebruin haar, heeft u haar gezien? Echt waar, degene die haar hoofdstukken leuk vond wil ik graag ontmoeten..
Dan hebben we dikke laffe Samwell, zelfde verhaal als met Brienne, het begint vanzelf te vervelen als het vaak genoeg word gezegd. Zijn laatste 2/3 hoofdstukken begonnen (voor het eerst!) leuk te worden, de overige waren weer dodelijk saai. Meer woorden zal ik er niet aan vuil maken.
Dan hebben we Arya nog, ik het al eerder gezegd dat ik vind dat Martin haar onnodig lang van haar familie heeft weggehouden, en dit boek is weer niet anders.
Sansa kon me ook alweer niet boeien.
De enigste twee personages die dan nog overblijven; Cersei en Jaime. Jaimes hoofdstukken hielden me overeind, hij is echt een van mijn favorieten geworden maar Cersei kan ik schieten. Ze denkt dat ze oh zo slim is :roll:
Nu ik bij deze twee ben aangekomen kan ik ook vertellen waar dit boek zijn twee sterren aan te danken heeft.
Ster nummer 1: Cersei die dan toch eindelijk ten val komt.
Ster nummer 2: & Jaime die eindelijk weigert haar te helpen.

Ik heb net nog eens mijn boekenlijst na zitten kijken en ik ga de beoordelingen voor de hongerspelen serie bijschaven. Als ik er zo na zit te kijken, vind ik niet dat ze alle sterren verdienen. Dus bij deze.

Profiel  

The Immortal Mod

BerichtGeplaatst: wo okt 24, 2012 9:23 

Lily_flower schreef:
Lily_flower schreef:

----------------

2 sterren krijgt dit boek en dat is eigenlijk nog teveel. Ik heb er bijna twee maanden over gedaan om het uit te lezen! 2 maanden! Normaal gesproken doe ik hooguit een week over een boek. Ik heb mezelf vaak afgevraagd waarom ik het niet gewoon heb opgegeven maar ik was bang dat ik daardoor iets zou missen wat voor een Dans met Draken belangrijk zou zijn.

Spoiler:
In mijn frustratie om dit boek heb ik recensies zitten lezen van andere lezers en één ding is me bijgebleven, die persoon zei: fans hebben 6 jaar op dit boek moeten wachten.. & toen ik daar over na zat te denken bedacht ik me dat als ik 6 jaar lang op een Feestmaal voor Kraaien had moeten wachten en me erop had verheugd dan zou ik woedend zijn geweest.
De helft van de bladzijdes bestookt Martin ons namelijk met nieuwe personages waar ik geen moer om geef.
Nog een gedeelte besteed hij aan Brienne, waarbij we tijdens de helft van haar hoofdstukken om de oren worden geslagen met de trauma's die ze heeft opgelopen door haar uiterlijk en tijdens de andere helft blijft ze steeds dezelfde zin herhalen: Ik ben op zoek naar mijn zuster. Ze is hooggeboren, pas dertien, een knappe jonge maagd met blauwe ogen en kastanjebruin haar, heeft u haar gezien? Echt waar, degene die haar hoofdstukken leuk vond wil ik graag ontmoeten..
Dan hebben we dikke laffe Samwell, zelfde verhaal als met Brienne, het begint vanzelf te vervelen als het vaak genoeg word gezegd. Zijn laatste 2/3 hoofdstukken begonnen (voor het eerst!) leuk te worden, de overige waren weer dodelijk saai. Meer woorden zal ik er niet aan vuil maken.
Dan hebben we Arya nog, ik het al eerder gezegd dat ik vind dat Martin haar onnodig lang van haar familie heeft weggehouden, en dit boek is weer niet anders.
De enigste twee personages die dan nog overblijven; Cersei en Jaime. Jaimes hoofdstukken hielden me overeind, hij is echt een van mijn favorieten geworden maar Cersei kan ik schieten. Ze denkt dat ze oh zo slim is :roll:
Nu ik bij deze twee ben aangekomen kan ik ook vertellen waar dit boek zijn twee sterren aan te danken heeft.

Ik heb net nog eens mijn boekenlijst na zitten kijken en ik ga de beoordelingen voor de hongerspelen serie bijschaven. Als ik er zo na zit te kijken, vind ik niet dat ze alle sterren verdienen. Dus bij deze.

Spoiler:
Hoi, mijn naam is Jalf en Brienne is mijn favoriete character. Ik vind haar hoofdstukken één van de betere uit de serie. Stereker nog... Feast for Crows is mijn favoriete boek uit de serie.

Waarom? Allereest om alle awesome gesettlede personages die nu ineens PoV's zijn en de PoV's die we al kennen. Cersei, heerlijk om haar plannen nu eindelijk eens te kunnen lezen en haar hatelijke gedachten terwijl ze de liefste dingen zegt. Jaime's relatie met Brienne die langzaam begint te veranderen. Brienne, waarin ik mezelf heel erg kan herkennen. Sansa en Arya die allemaal een transformatie aan het ondergaan zijn. En Asha, die kickt gewoon ass, klaar.

De nieuwe Characters als de Greyjoy's en Arianne, die hebben ook heel interessante verhaallijnen. Maar waarom dat al die nieuwe characters? (Ik heb geen idee of deze uitleg ook in het NL boek staat, maar dit staat in de Amerikaanse paperback) George RR Martin was druk aan het schrijven toen hij d'r achterkwam dat hij veel te veel plotlijnen had voor één boek. Toen kon hij kiezen: Alle plotlijnen er maar voor de helft instoppen en de andere helft in DwD stoppen of de helft van de plotlijnen gebruiken en de rest bewaren voor DwD. Hij koost voor dat laatste en dat is ook eigenlijk wel het meest verstandige, want wie wil d'r nou een boek lezen waar de verhalen niet afgemaakt zijn?

Maar wat ik het fijnste aan FfC vind is de intrige. Er gebeurt niet veel, maar de kleinste gesprekken kunnen het grootste effect op het plot hebben. En dat maakt voor mij het boek zo sterk.

Profiel  

Professor

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo okt 24, 2012 17:58 

Jalf schreef:
Lily_flower schreef:
Lily_flower schreef:

----------------

Spoiler:

Spoiler:
Hoi, mijn naam is Jalf en Brienne is mijn favoriete character. Ik vind haar hoofdstukken één van de betere uit de serie. Stereker nog... Feast for Crows is mijn favoriete boek uit de serie.

Waarom? Allereest om alle awesome gesettlede personages die nu ineens PoV's zijn en de PoV's die we al kennen. Cersei, heerlijk om haar plannen nu eindelijk eens te kunnen lezen en haar hatelijke gedachten terwijl ze de liefste dingen zegt. Jaime's relatie met Brienne die langzaam begint te veranderen. Brienne, waarin ik mezelf heel erg kan herkennen. Sansa en Arya die allemaal een transformatie aan het ondergaan zijn. En Asha, die kickt gewoon ass, klaar.

De nieuwe Characters als de Greyjoy's en Arianne, die hebben ook heel interessante verhaallijnen. Maar waarom dat al die nieuwe characters? (Ik heb geen idee of deze uitleg ook in het NL boek staat, maar dit staat in de Amerikaanse paperback) George RR Martin was druk aan het schrijven toen hij d'r achterkwam dat hij veel te veel plotlijnen had voor één boek. Toen kon hij kiezen: Alle plotlijnen er maar voor de helft instoppen en de andere helft in DwD stoppen of de helft van de plotlijnen gebruiken en de rest bewaren voor DwD. Hij koost voor dat laatste en dat is ook eigenlijk wel het meest verstandige, want wie wil d'r nou een boek lezen waar de verhalen niet afgemaakt zijn?

Maar wat ik het fijnste aan FfC vind is de intrige. Er gebeurt niet veel, maar de kleinste gesprekken kunnen het grootste effect op het plot hebben. En dat maakt voor mij het boek zo sterk.

Spoiler:
Hoi Jalf, ik ben Lily_flower en zoals je waarschijnlijk al had begrepen ben ik het dus niet met je eens ;) maargoed daar gaat het niet om, dat is jouw mening en die respecteer ik gewoon dus daar ga ik niet allemaal tegen argumenten voor verzinnen want daar komen we toch niet uit.

Dat verhaaltje dat Martin erbij had geschreven staat ook gewoon in de NL'se vertaling en die had ik ook gelezen maar mijn punt was dat ik die verhaallijnen totaal niet interessant vond (de verhaallijn in Dorne ging maar geef me de keus en ik had veel liever over Jon of Bran gelezen). Wat ik hiermee wil duidelijk maken; voor mijn waren al die verhaallijnen niet nodig geweest, ze hadden naar mijn mening weggelaten mogen worden en voor die hoofdstukken in de plaats hadden gewoon de andere POV's (Dany/Tyrion etc.) kunnen komen. Maargoed dat is mijn mening en ik verwacht ook niet dat iedereen het daar mee eens is.

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat we ellenlange discussies houden in dit onderwerp dus mocht je nog iets kwijt willen dan kunnen we dat denk ik beter via een pb doen anders krijgen we dadelijk de moderators op ons dak :lol:

Profiel  

Zielig Dichtertje

BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2012 19:27 

1. Verlaten (Florence Seyvos) *****
2. Ooggetuigen (Carry Slee) *****
3. Ik wil een man die toveren kan (Holly Shumas) *****
4. Boek der Zielen (Glenn Cooper) *****
5. De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween (Jonas Jonasson) *****
6. De Grote Wereld (Arthur Japin) *****
7. Het leven van een Loser - een hondenleven (Jeff Kinney) *****
8. The Hunger games (Suzanne Collins) *****
9. Catching Fire (Suzanne Collins) *****
10. Mockingjay (Suzanne Collins) *****
11. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (Douglas Adams) *****
12. Stormnacht (Jim Butcher) *****
13. Het leven van een Loser - Niet te Doen (Jeff Kinney) *****

14. Hou je mond! (Sophie Kinsella) *****

------

Hou je mond!
Leuk boekje, niet veel aan. Is van de schrijfster van de Shopaholic serie.
Zaten behoorlijk wat grappige stukken tegen. En je ziet van in het begin hoe het zal eindigen, maar dat bederft de pret niet.

Profiel  

Professor

Houseitem
BerichtGeplaatst: za nov 10, 2012 1:00 

Sweet Hermione schreef:

Little Birds, Anaïs Nin, p. 162
Dit boek heeft hetzelfde concept als Delta of Venus, maar de verhalen zijn minder goed. Het boek bevat voornamelijk korte verhalen terwijl ik Nins langere verhalen altijd veel beter vind. Ik denk dat dit boek relatief meer disturbing verhalen bevat en hoewel ik haar creativiteit en gebrek aan taboes waardeer, vind ik sommige verhalen echt ongemakkelijk om te lezen. Andere verhalen hebben weer diepte, complexiteit en dat vind ik wel weer mooi. Ik zou Delta of Venus voorzichtig aanraden, maar dit boek niet.

Henry en June - Anaïs Nin, p. 252
Ik was aangenaam verrast door dit boek en verbaasd dat het waar gebeurd was (Nin is beroemd geworden door haar gepubliceerde dagboeken - dit boek is een verzameling van de stukken over Henry en June). Maar halverwege het boek realiseerde ik mij dat Nin ongetwijfeld sommige dingen erbij heeft gefantaseerd, want ze is per slot van rekening creatief schrijfster en ze geeft ook toe dat ze een erg rijke fantasie heeft. Dit boek gaat erover dat ze mede-schrijver Henry Miller ontmoet en vervolgens verliefd wordt op zowel hem als zijn vrouw June. Maar daar blijft het niet bij. Ze krijgt nog meer affaires - wisselend in intensiteit - met nog zeker pakweg drie mannen, terwijl haar liefhebbende echtgenoot Hugo zichzelf dwingt het niet te zien.
Het mooie aan dit boek vond ik dat het langzamerhand steeds meeslepender wordt - na een tijd zat ik er helemaal in. Dit gebeurde vooral nadat de affaire van Nin en Miller duidelijk een intense liefdesrelatie werd, wat ik tot mijn verbazing fantastisch vond om te lezen. Hun verliefdheid, bewondering voor elkaar en intellectuele discussies gaven mij een heel warm gevoel. Het mindere was echter dat haar schrijfstijl waarschijnlijk het grootste deel van de bevolking ontzettend op de zenuwen zal werken - ik vond het afwisselend mooi (want dromerig, eerlijk en romantisch) en bloedirritant (rare ideëen, soms hopeloos slecht zelfinzicht, dramatisch). Haar ideëen zijn soms compleet het tegenovergestelde van de mijne, en soms weer griezelig alike, waardoor ik goed wakker bleef. Aan het einde beschrijft ze haar karakter en behoeftes op een manier waarvan ik echt dacht - ja, dat begrijp ik totaal, dat heb ik ook. Haar relatie met mannen vond een tikje onrealistisch overkomen, maar daar heb ik mij niet echt aan gestoord. Ik vind het moeilijk een oordeel te vellen over dit boek, want ik heb er na 2/3e deel enorm van genoten, maar ik kan het niet echt goed vinden. Wisselend.

Profiel  

Professor

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma nov 12, 2012 1:03 

Lily_flower schreef:
27. Een dans met Draken (Deel 1) - George RR Martin ****

----------------

Een dans met Draken (Deel 1):
Er gebeurd niet zo heel veel in dit boek maar bepaalde gebeurtenissen zorgen er uiteindelijk toch voor dat ik dit boek met een tevreden zucht dichtsla. Ik ben er tevens achter gekomen dat Sansa als personage toch meer voor me betekend dan ik in de voorgaande boeken dacht. Ze komt in dit boek namelijk niet voor... & ik mis haar hoofdstukken :shock:
Verder worden in dit boek een vermoeden van me bevestigd. Wat ik nu ga schrijven bevat zware spoilers, lees dus niet verder als je die niet wilt weten ;)

Spoiler:
Namelijk dat Rickon nog een hele grote rol in de komende boeken gaat spelen. Het kon ook niet anders. Bran is verlamd en ik kon mezelf niet voorstellen dat hij uiteindelijk de heer van Winterfell zou worden, dat moest Rickon wel worden. & dan komt eindelijk dat hoofdstuk waarin Davos de opdracht krijgt om hem te gaan zoeken. Ik begin me zowaar voor het eerst te verheugen op de hoofdstukken van Davos!!

Verder komen we erachter dat Aegon nog leeft. Dat had ik eigenlijk van mijlenver moeten zich aankomen door die profetie die Dany te horen krijgt in een Strijd der Koningen. De driekoppige draak heeft drie berijders nodig. Ik ben een van de vele die gelooft dat Jon een Targaryen is en als dat klopt dan hebben we nu drie Targaryen's die de draken kunnen berijden.

De hoofdstukken van Bran worden steeds interessanter naarmate ze elkaar opvolgen en op het einde heb ik zitten stuiteren. Vooral als hij versmelt met de bomen en die visioenen krijgt van zijn vader, ooms en tante. Komen ze er op die manier achter dat Jon een zoon is van Lyanna en Rhaegar? I hope so :D

Ik moet wel zeggen dat ik me behoorlijk heb zitten ergeren aan Daenery's in dit deel. Typisch Arya gevalletje die om het verhaal te verlengen/te zorgen dat ook andere verhaallijnen verteld kunnen worden? Of wat dan ook ... (idk) word weggehouden van haar doel om Westeros weer te veroveren omdat ze zogenaamd haar kinderen niet kan achterlaten! Verder sluit ze haar draken op omdat ze onhandelbaar zijn geworden, (in dat proces ontsnapt Drogon en komt niet meer terug). Oke best begrijpelijk dat ze ze opsluit maar wat doet ze vervolgens? Niks! Is het nou een hele rare gedachte van me dat ik vind dat ze met de draken moet gaan trainen zodat ze haar gaan gehoorzamen en geen kinderen meer opvreten? Maargoed laten we hopen dat de titel van deel 2 (zwaarden tegen draken) een hoop verraad en dat ze eindelijk naar Westeros gaat.

Verder hebben we de hoofdstukken van Tyrion weer in dit boek :love: niet bijster interessant maar ik hou gewoon van dit personage dus het blijft gewoon leuk om over hem te lezen!

Dan hebben we Jon nog, is het raar dat hij een van mijn favoriete personages is, maar dat ik na boek 1 geen ruk meer aan zijn hoofdstukken vond? Ik heb hoge verwachtingen van Jon. Zoals ik vele malen vaker heb gezegd, ik ben ervan overtuigd dat hij een Targaryen is en daardoor blijf ik hem wild interessant vinden. Ik ga er echt kapot van zijn als dit eventueel niet waar blijkt te zijn XD

& we hebben één hoofdstuk van Melisandre, nooit een van mijn favoriete personages geweest maar toch heel leuk om over haar gedachtes te lezen.

Dan hebben we nog een paar POV met Theon, Asha en Quentyn. Over Quentin heb ik nog niet genoeg gelezen om me echt een beeld van hem te schetsen & Theon en Asha heb ik nooit echt leuk gevonden. Het enige wat ik over Theon kwijt wil is dat ik het ongeloofwaardig vind hoe hij word afgebeeld nu, ik kan me niet voorstellen dat de Theon die ik heb leren kennen in de boeken zich zo zou gedragen. Als ik hem was had ik mezelf allang van kant gemaakt.

Profiel  

The Fangirl Mod

Houseitem
BerichtGeplaatst: do nov 15, 2012 15:01 

Pottergirl schreef:
01 Neil Gaiman - Neverwhere (400 blz.) [EN] *****
02 Douglas Adams - Life, The Universe And Everything (199 blz.) [EN] *****
03 Douglas Adams - So Long, And Thanks For All The Fish (166 blz.) [EN] *****
04 Douglas Adams - Mostly Harmless (230 blz.) [EN] *****
05 Emma Donoghue - Room (400 blz.) [EN] *****
06 Stieg Larsson - The Girl with the Dragon Tattoo (644 blz.) [EN] *****
07 John Green - Looking For Alaska (272 blz.) [EN] *****
08 Chuck Palahniuk - Pygmy (256 blz.) [EN] *****
09 Kazuo Ishiguro - Never Let Me Go (304 blz.) [EN] *****
10 Markus Zusak - The Book Thief (553 blz.) [EN] *****

11 John Green - An Abundance of Katherines (264 blz.) [EN] *****
12 Sebastian Faulks - Birdsong (503 blz.) [EN] *****
13 Stieg Larsson - The Girl Who Played With Fire (649 blz.) [EN] *****
14 Stephen Chbosky - The Perks of Being A Wallflower (224 blz.) [EN] *****
15 Stieg Larsson - The Girl Who Kicked The Hornets' Nest (746 blz.) [EN] *****
16 Stephen Kelman - Pigeon English (288 blz.) [EN] *****
17 Pascal Mercier - Nachttrein Naar Lissabon (414 blz.) [NL] *****
18 Ian McEwan - Amsterdam (208 blz.) [EN] *****
18 Mary Shelley - Frankenstein (256 blz.) [EN] *****
19 Antoine de Saint-Exupéry - De Kleine Prins (95 blz.) [NL] *****
20 Louis de Bernières - Red Dog (128 blz.) [EN] *****

21 Ransom Riggs - Miss Peregrine's Home For Peculiar Children (352 blz.) [EN] *****
22 Terry Pratchett & Neil Gaiman - Good Omens (384 blz.) [EN] *****
23 George R. R. Martin - De Hagenridder (160 blz.) [NL] *****
24 Nick Dear - Frankenstein, Based on the novel by Mary Shelley (96 blz.) [EN] *****

25 Patrick Ness - The Knife of Never Letting Go (479 blz.) ***** [EN]
Eerste deel van een trilogie, en eindigt met een behoorlijke cliffhanger. Uiteraard. En ik heb de andere twee delen niet in huis. Behoorlijk frustrerend XD Het is wel een heel goed boek. Ik moest heel erg wennen aan de schrijfstijl, aangezien er veel dingen met een bepaald accent geschreven worden, maar dat zie je op een gegeven moment niet meer. Je wordt meteen meegetrokken in deze apocalyptische, dystopische wereld, en hoe verder je leest, hoe meer informatie je krijgt (ook informatie die je vanaf het eerste hoofdstuk al wilt weten en die pas ergens aan het eind wordt onthuld). Hoewel ik me niet altijd zo goed met het hoofdpersonage kon identificeren heb ik dit boek toch binnen anderhalve week uitgelezen. Aanrader (:

Profiel  

Professor

Houseitem
BerichtGeplaatst: do nov 29, 2012 12:22 

Lily_flower schreef:
28. Een dans met Draken (Deel 2) - George RR Martin ***
29. Het levende Labyrint - Natalie Koch ***
30. Vijftig tinten Grijs - E.L James ****
31. Vijftig tinten Donkerder - E.L James ****

----------------

Een dans met Draken (Deel 2):

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik van dit boek moet vinden. Het heeft me niet verveeld dus een onvoldoende wil ik dit boek niet geven maar ik heb nooit echt op het puntje van mijn stoel gezeten omdat het allemaal zo spannend was.
Spoiler:
Een ding vond ik verrekte jammer. & dat was dat er geen hoofdstukken van Sir Davos in dit boek zaten XD Begin ik hem eindelijk interessanter te vinden aan het einde van deel 1, heeft ie in dit boek geen hoofdstukken meer… + ik vond het teleurstellend dat Cersei (zoals het er nu na uitziet) alweer overal mee weg gaat komen. Nu snap ik wel waarom ze er op dit moment nog niet uitgewerkt kan worden maar ergens had ik het toch gehoopt.
Verder, Jon Sneeuw word neergestoken. Dat maakte eerlijk gezegd niet zo’n indruk op me, misschien ook wel omdat ik voor 99% zeker ben dat hij dat gaat overleven. Ik ga echt nog niet toegeven dat ik misschien ongelijk heb en dat hij minder belangrijk voor het verhaal is dan dat ik dacht XD
Twee punten in dit boek die ik toch echt wel heel super vond wil ik nog even aanhalen;
Dany die op haar draak springt en wegvliegt & dan toch uiteindelijk de ingeving krijgt dat ze haar tijd heeft verspild door zolang in die stad te blijven.
+ Ook al was het maar kort, de badass terugkreeg van Varys in dit boek.
Ondanks dat ik toch echt een boek heb gelezen met bijna 700 bladzijdes is dit het enige wat ik erover te vertellen heb & wat ik me er eigenlijk nog van herinner. Daar wil ik mee duidelijk maken dat het boek voor mij minder was als sommige andere uit de serie.

Ik wou eigenlijk dat ik nog een paar jaar had gewacht voordat ik deze serie ontdekte, ik moet me nu gaan aansluiten bij de miljoenen andere die op de volgende boeken aan het wachten zijn en aangezien ik totaal geen geduld heb, heb ik daar maar een hekel aan. Ik hoop dat Martin zichzelf flink onder druk zet nu dat HBO elk jaar een nieuw seizoen aan het maken is, dan duurt het hopelijk niet nog 20 jaar voordat deze serie is afgeschreven ;)

----------
Het levende labyrint: (05-12-12)

In het begin vond ik het dodelijk saai, het was alweer een tijdje geleden dat ik deel 1 had gelezen en veel was me alweer ontschoten. Daardoor was ik meer bezig met wat er ook alweer was gebeurd in het vorige deel en wie wie nou precies was, dan met het lezen van het boek. & buiten dat om was het begin ook gewoon saai. Gelukkig worden er in series vaak dingen herhaalt (inclusief deze) en begon na een tijdje me weer te dagen wat er ook alweer in deel 1 was gebeurd – en aangezien ik op dit moment in het buitenland zit kon ik niet zomaar even het boek uit de kast trekken om mijn geheugen op te frissen. Maargoed, toen het boek eindelijk op gang kwam, kon ik ook niet meer stoppen. Daarom heb ik afgelopen nacht weer eens flink wat slaapuren gemist.

Genoeg daarover. Zoals ik al zei, het begin was verschrikkelijk en ik me vaak zitten afvragen waarom ik toch bleef verder lezen. Ik ben tot nu conclusie gekomen dat dat gewoon niet echt in me zit, als ik ergens aan begin maak ik het ook af. & ik heb er achteraf geen spijt van. De dagboek fragmenten van de overleden tante waren geweldig en heel interessant. Ik vind de mysterieuze personages waar je niet zoveel van weet in boeken altijd veel interessanter dan de personages waar je zoveel van weet, in dit boek was dit weer niet anders. Er zaten twee grote fouten in dit boek naar mijn idee. Dat de hoofdpersonage (alexa) bij alle onderzoeken die ze doet altijd word betrapt en in de problemen komt, komop, kan het tenminste één keer lukken? & op het einde als ze weer via magie haar overleden vader spreekt, waarvan ze zich al vaker heeft afgevraagd of hij het wel echt is en of het misschien toch geen valstrik is, verteld wat ze heeft ontdekt. Zeg nou zelf, welke idioot die zich dat al vaker heeft afgevraagd of het allemaal wel echt is geeft dan toch alle informatie vrij? Dat vond ik zo ongelofelijk stom en slap van de schrijfster. Kon ze niks beters verzinnen om de slechterik de informatie uit haar los te laten peuteren? (er even vanuit gaand dat het de slechterik is want daar stopte het boek) maar ik durf voor 99% te denken dat dat zo is. Ik ben benieuwd naar het volgende en laatste deel.

--------------- (06-12-12)
Vijftig tinten grijs:

Ik heb heel lang gezegd dat ik deze boeken nooit ging lezen. Het leek me nou niet bepaald een serie die ik leuk zou vinden. Maar een vriendin van mijn was bezig met het laatste boek en ik heb over haar schouder een paar stukken mee zitten lezen. Die stukken die ik mee heb gelezen waren heel wat minder heftig dan wat ik in deel 1 heb gelezen. Het eerste woord dat in me opkomt om dit boek te beschrijven: Gestoord. Ik vraag me altijd af wat een auteur bezield zo’n boek te schrijven. Heeft ze dit zelf meegemaakt? Of is dit een van haar diepste fantasieën of zoiets? Ik weet het niet, maar dit zou wel een van de laatste onderwerpen voor mijn zijn om over te schrijven als auteur.
& toch intrigeerde het boek me. Ik heb het in een ruk uitgelezen en terwijl ik dit schrijf staat deel 2 alweer klaar op mijn e/reader om te lezen. Dus gestoord maar interessant. Ik ben benieuwd naar de volgende twee delen, ook omdat ik weet dat het een happy end heeft ;) misschien dat ik anders de moed niet had gehad om verder te lezen...

-------- (07-12-12)
Vijftig tinten donkerder:

Volgende boek ook weer uit. Dit was al iets minder bizar dan deel 1. Het einde begint spannend te worden als we erachter komen dat Jack achter ze aan gaat. Maarja, dat was te verwachten. Ik ben benieuwd wat Mrs. Robinson gaat doen want ik kan me niet voorstellen dat zei ineens uit beeld zal verdwijnen. Je komt er ook steeds meer achter wat Christian allemaal heeft meegemaakt en je begint - een beetje - te begrijpen hoe hij zo is geworden. Ik had niet verwacht dat ik de serie zo leuk zou vinden, vooral het verhaal eromheen met Christian’s verleden en hoe Ana daar mee probeert om te gaan. Ja, geweldige serie. Op naar het volgende en laatste deel!

Profiel  

Professor

Houseitem
BerichtGeplaatst: za dec 08, 2012 17:06 

Sweet Hermione schreef:

Fifty Shades of Grey - E.L. James, p.420
Voordat je een boek afwijst, moet je eerst het boek daadwerkelijk lezen. Fifty Shades ben ik gaan lezen vanuit deze overtuiging, samen met nog een vriendin die wilde weten waarom haar collega's claimden hun man te zouden verlaten voor Christian. Bovendien was ik nieuwsgierig hoe een fanfiction als echte roman eruit zou zien. Ik voelde een soort trots voor James dat ze het zover had geschopt (en dat voel ik nog steeds), want je eigen fanfiction publiceren als echt boek, gaver wordt het niet.

Veel van mijn verwachtingen werden waargemaakt. Het boek deed mij erg denken aan fanfiction - veel spreektaal, laagdrempelig en het vrij trouw volgen van de originele bron. Dit boek is een zoekplaatje: welke character is wie van Twilight? Helaas was ik er niet goed in, maar de beschrijving van haar beste vriend José/Jacob, Christian/Edward, Anastasia/Bella, haar ouders en Christians familieleden waren gemakkelijk te herkennen, zelfs voor een lezer die alleen Twilight heeft gelezen (a.k.a. ik). Dit vond ik leuk en zullen de Twilight fans ook erg waarderen.

Helaas kunnen bovenstaande punten ook negatief worden geïntepreteerd. Ik vond James' spreektaal tenenkrommend. Anastasia laat de lezer letterlijk weten wat ze denkt, door middel van schijngedrukte woordjes als ''Holy crap''... vooral dat, eigelijk. Daarnaast deelt ze haar seksuele gevoelens door haar inner goddess te beschrijven, a.k.a. haar vagina. Dat haar inner goddess in haar hoofd meestal de vorm heeft van een cheerleader, danseres of iets dergelijks was voor mij vreemd, irritant, kinderlijk en misplaatst. Daarnaast denkt ze op dezelfde manier over haar subconscious, wat ik nogal ironisch vond want hoe is het subconscious als je het denkt? Voor de rest heeft James de gewoonte om in herhaling te vallen - Anastasia bijt haar lip, bloost en het woord ''crap'' komt 98 keer voor in het boek (ik heb de pfd, dus ik kan het weten).

De karakters in dit boek vielen mij mee. Christian is een stuk stalkeriger dan Edward, maar voor de rest is hij gewoon Edward. Anastasia is minder irritant dan Bella - ze kan haar mening verkondigen, kiest soms voor haarzelf i.p.v. Christian en op sommige momenten had ik totaal geen probleem met haar.
Het vreemde aan Anastasia is wel dat ze soms voor lange periodes helemaal niets eet, wat ik niet helemaal tof vind om in een boek te stoppen dat voornamelijk word gelezen door vrouwen. Daarnaast heeft ze ook een wonderlijk lichaam - ze krijgt niet alleen na een paar minuten (of korter?) al een hoogtepunt, ze krijgt ze ook nog eens frequent en op wonderlijke manieren die lichamelijk niet echt mogelijk zijn (e.g. boobs). Dit vind ik niet echt tof omdat sommige mensen zich misschien gaan afvragen of zij raar zijn omdat zij dit niet ervaren... ik zie de tienermeisjes al bij hun huisartsen.

Voor de rest maakte ik mij wel zorgen over de boodschappen van het boek, bijv. dat Christian een dominator is omdat hij vroeger is mishandeld/verleid is door een oudere dame (wat Anastasia zo intepreteert, ondanks hij claimt dat dat totaal de reden niet is), dat het niet gek is om een halve dag niets te eten en dat je als vrouw bij het minste of geringste een hoogtepunt behoort te bereiken en het Belle-en-het-beest-principe - als je maar lief genoeg bent voor je vent, kan je hem temmen.

Ik ben er niet helemaal over uit over wat ik vond van de relatie tussen Christian en Anastasia - Anastasia kiest meestal wel voor haarzelf als ze iets niet tof vind. Maar er zit een heel ongemakkelijke scene in waarin ze simpelweg maar wacht tot hij klaar is met haar. Hij claimt dat zij lichamelijk opgewonden was, dus dat ze het wel degelijk leuk vond. De ervaren Christian zou toch moeten weten dat het niet zo simpel werkt - Anastasia voelt zich totaal ongemakkelijk en deelt hem zelf mee dat ze het alleen voor hem doet. Hij gaat vervolgens gewoon weg, terwijl zij zich helemaal emotionaal numb voelt en niet meer echt op hem reageert. Ook geeft zij meerdere malen aan totaal niet submissive te zijn en merk je dat zij geniet van heftige seks, maar niet gestraft worden/spanking/etc. Christian blijft haar echter pushen. Dit is erg, erg irritant. Voor een jongedame die haar genitalieën niet eens met normale woorden kan beschrijven, die nog nooit aan zelfbevrediging heeft gedaan en maagd is - Christian, wtf heb je dan voor verwachtingen.

Tenslotte zijn veel dingen erg extreem en daardoor onrealistisch. Christians verleden is, nouja, bijna sprookjesachtig slecht. Ook wekt de eindeloze beschrijvingen van hoe aantrekkelijk Christian/Edward is ook irritatie bij mij op. Dat vond ik bij Twilight ook al zo nutteloos.

Dit boek is het verhaal van twee mensen die rampzalig met elkaar communiceren en duidelijk ver weg van elkaar moeten blijven, maar te koppig zijn om dat ook te doen. Ze hebben verschillende seksuele behoeftes en kunnen dat door het hele boek heen eigelijk niet echt een compromis sluiten, waardoor 1 van beide zich meestal ongemakkelijk voelt, en ik mij, als lezer ook. Want wie wil er lezen over een jonge vrouw die gespankt word en alleen maar denkt ''o mijn God, laat ik maar rustig blijven liggen totdat hij ophoud?''

Weet je wat sexy is? Consent.

Is dit ware liefde, of gewoon problemen zoeken?

Profiel  

Professor

Houseitem
BerichtGeplaatst: za dec 08, 2012 20:12 

Lily_flower schreef:
28. Een dans met Draken (Deel 2) - George RR Martin ***
29. Het levende Labyrint - Natalie Koch ***
30. Vijftig tinten Grijs - E.L James ****
31. Vijftig tinten Donkerder - E.L James ****
32. Vijftig tinten Vrij - E.L James ***

----------------

Vijftig tinten vrij:

Dit boek hoorde spannend te zijn, er gebeurt best veel in dit deel maar eerlijk gezegd deed het me niks en heb ik geen moment op het puntje van mijn stoel gezeten van de spanning. Misschien kwam het door de manier waarop het beschreven word, ik weet het niet. Buiten dat om heb ik wel van dit boek genoten, en blijf ik geïnteresseerd in de relatie van Christian en Ana. Romantische ziel als ik ben vond ik de epiloog geweldig ;) maar vervolgens trek ik wel weer mijn wenkbrauwen omhoog bij het lezen, als er verteld word dat ze tijdens haar zwangerschappen nog steeds hun ‘voorkeuren’ uit oefenen. Niks aan de hand als twee personen dat willen doen maar ik vind het een beetje – correctie: nogal – (ik kan het goede woord niet vinden; ongepast/raar/gek/bizar/krankzinnig?) om te vertellen dat terwijl ze zwanger is Christian met een zweep aan de gang is. Sorry hoor, ligt dit nu aan mijn?
Maargoed, over het algemeen vond ik het hele mooie boeken om te lezen en ben ik blij dat ik mijn vooroordelen over deze serie opzij heb geschoven en ze toch een kans heb gegeven. Typisch gevalletje van verstand op nul en niet te veel verwachten.

@Sweet Hermoine: Ik wist niet dat mensen de personages uit deze serie met Twilight personages vergeleken. En hoewel ik er opzich wel enigszins in kan komen ben ik het er toch niet helemaal mee eens. Het is mijn wel opgevallen dat er in het boek zeer vaak word verteld dat Christian een levende god is, toch vind ik dat James het heel wat subtieler doet dan Meyer. Ik heb Twilight ook gelezen en terwijl ik dat punt in Twilight tenenkrommend vond heb ik daarbij Vijftig Tinten geen last van gehad. Ana herken ik overigens totaal niet in Bella en in Christian herken ik eigenlijk ook Edward niet. Of misschien wil ik het gewoon niet zien omdat ik een gruwelijke hekel heb aan Bella & Edward XD
De familie kan ik wel weer inkomen, nu dat ik erover nadenk zitten daar inderdaad verschillende overeenkomsten in.

Oh en dit wou ik nog even kwijt: ik heb haar Inner Goddes en subconscious altijd als het typische engeltje/duiveltje gezien.

Profiel  

Professor

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo dec 09, 2012 13:11 

Lily_flower schreef:

@Sweet Hermoine: Ik wist niet dat mensen de personages uit deze serie met Twilight personages vergeleken. En hoewel ik er opzich wel enigszins in kan komen ben ik het er toch niet helemaal mee eens. Het is mijn wel opgevallen dat er in het boek zeer vaak word verteld dat Christian een levende god is, toch vind ik dat James het heel wat subtieler doet dan Meyer. Ik heb Twilight ook gelezen en terwijl ik dat punt in Twilight tenenkrommend vond heb ik daarbij Vijftig Tinten geen last van gehad. Ana herken ik overigens totaal niet in Bella en in Christian herken ik eigenlijk ook Edward niet. Of misschien wil ik het gewoon niet zien omdat ik een gruwelijke hekel heb aan Bella & Edward XD
De familie kan ik wel weer inkomen, nu dat ik erover nadenk zitten daar inderdaad verschillende overeenkomsten in.

Oh en dit wou ik nog even kwijt: ik heb haar Inner Goddes en subconscious altijd als het typische engeltje/duiveltje gezien.

Hee Lily!
De serie van Fifty Shades is gebaseerd op Twilight, het is een Twilight fanfiction!
Dus vandaar de vergelijking - zowel de fanfiction ''Master of the Universe'' als ''Fifty Shades'' is geschreven door dezelfde schrijfster, ze heeft voornamelijk namen veranderd, bijv. Bella --> Anastasia. =) Hier staat een artikel erover, waarin de twee werken worden vergeleken, ik dat dat wat meer uitleg geeft over mijn reden om de boeken te vergelijken. =)

Leuk om te lezen dat jij wel van de serie heb kunnen genieten! Ik moet zeggen dat er ook stukken in zaten die ik wel okee vond. Ik was bijvoorbeeld heel nieuwsgierig naar Miss Robinson en af en toe was de omgang tussen Anastasia/Christian wel redelijk normaal, maar helaas kregen de irritaties bij mij de overhand. :/

Profiel  

Professor

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo dec 09, 2012 15:54 

Sweet Hermione schreef:
Hee Lily!
De serie van Fifty Shades is gebaseerd op Twilight, het is een Twilight fanfiction!
Dus vandaar de vergelijking - zowel de fanfiction ''Master of the Universe'' als ''Fifty Shades'' is geschreven door dezelfde schrijfster, ze heeft voornamelijk namen veranderd, bijv. Bella --> Anastasia. =) Hier staat een artikel erover, waarin de twee werken worden vergeleken, ik dat dat wat meer uitleg geeft over mijn reden om de boeken te vergelijken. =)

Leuk om te lezen dat jij wel van de serie heb kunnen genieten! Ik moet zeggen dat er ook stukken in zaten die ik wel okee vond. Ik was bijvoorbeeld heel nieuwsgierig naar Miss Robinson en af en toe was de omgang tussen Anastasia/Christian wel redelijk normaal, maar helaas kregen de irritaties bij mij de overhand. :/

Waarschijnlijk omdat ik niet wist dat het op Twilight is gebaseerd dat ik het niet heb gemerkt. De relatie tussen Christian & Ana word naarmate de boeken doorgaan enigszins 'normaal', of tenminste zover je het als normaal kunt beschouwen bij die twee XD .. Hij gaat meer rekening houden met Ana's behoeftens & wensen en daardoor word het minder awkward om te lezen. Deel 1 vond ik namelijk ook maar Bizar.

Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Keer terug naar Media
Ga naar: