Welkom op Harry Potter Forum! 

Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Dreuzel

BerichtGeplaatst: ma jul 11, 2011 18:04 

Ik vroeg mij af wat jullie meningen zijn over de 'Harry Potter fan.'

Er zijn mensen die zeggen dat je geen 'échte' fan bent als je er niet vanaf het begin was zeg maar.
En er zijn mensen die zeggen dat je geen fan bent als je alleen de films hebt gezien of alleen de boeken.
Meningen verschillen en ik vroeg mij af wat jullie vinden. Vind je misschien dat je écht fan bent als je er was from the beginning of maakt het niet uit wanneer je het verhaal ontdekt hebt?

Profiel  

Klassenoudste Huffelpuf

Houseitem
BerichtGeplaatst: di jul 12, 2011 16:48 

Het maakt echt niet uit vanaf wanneer je erbij bent. Niet iedereen kan er vanaf het begin bij zijn. Het hangt soms af van je leefdtijd enzo.
In mijn ogen moeten fans op zijn minst 1 keer de boeken gelezen hebben. De film heeft zo goed als iedereen gezien. Ik weet nog dat toen ik jonger was ik altijd zei dat ik nooit de boeken zou lezen. Ze waren veel te dik. Uiteindelijk had ik toch besloten om een boek te lezen en ik was direct verkocht. Toen werd ik pas echt fan.
Het is zeker niet zo dat je alleen maar fan bent als je super veel dingen hebt van HP. Het materiële is maar bijzaak. Je moet het vanbinnen voelen.

Profiel  

Heir of Slytherin

Houseitem
BerichtGeplaatst: di jul 12, 2011 17:02 

Sabrina schreef:
Er zijn mensen die zeggen dat je geen 'échte' fan bent als je er niet vanaf het begin was zeg maar.

Ik merk dat ik mezelf hier soms schuldig aan maak. Ik ben nu 19 en ben al fan sinds mijn 7e/8e jaar. Als ik dan soms lees dat fans zeggen dat ze een jaar geleden begonnen zijn met lezen en nu hooked zijn, dan denk ik vaak van Pff een jaar :roll: Kom op zeg... Misschien niet altijd even aardig, maar goed. Maar als ik er over nadenk, dan vind ik dat het helemaal niet uitmaakt hoelang je al fan bent. Om maar even een voorbeeldje te pakken van mij. Ik heb LOST nog niet eens zo heel lang geleden voor het eerst gezien, maar ben nu toch echt fan.

Als je alleen de films hebt gezien en jezelf dan een fan noemt, krijg je echt een arrogante blik van mij xD Echte fans lezen ook de boeken, imo.

Profiel  

The Grey Lady

Houseitem
BerichtGeplaatst: di jul 12, 2011 17:47 

Ik denk dat het per persoon verschillend wanneer je nou fan bent of niet. Je hebt mensen die niet lang fan zijn en die echt gigantisch obsessief zijn over Harry Potter. Je hebt ook vaak mensen die een paar jaar geleden obsessief waren en er nu minder mee hebben. Dan vind ik die toch wel minder fan dan de nieuwelingen die nu obsessief bezig zijn. Ik denk dat het meer te maken heeft met obsessie/fanatisme. Want dat is fan zijn eigenlijk. Ergens fanatiek mee bezig zijn. Je hebt genoeg mensen die de Harry Potter boeken en/of films "gewoon leuk" vinden. Dan vind ik dat je niet echt fan bent.
Opzich vind ik nog niet eens dat je geen fan kunt zijn als je alleen de films kent. Misschien heb je wel mensen die de films wel 100 keer gezien hebben en de boeken niet gelezen hebben. Het zou wel raar zijn en ik heb nog nooit van zulke mensen gehoord, maar misschien bestaan ze wel. Dan vind ik toch ook wel dat die mensen "fan" zijn. Harry Potter draait niet alleen om de boeken. Iedereen gaat anders met een fandom om. Iedereen uit zijn/haar fanatisme op een andere manier.

Profiel  

Klassenoudste Huffelpuf

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo jul 13, 2011 17:15 

Eva schreef:
Ik denk dat het per persoon verschillend wanneer je nou fan bent of niet. Je hebt mensen die niet lang fan zijn en die echt gigantisch obsessief zijn over Harry Potter. Je hebt ook vaak mensen die een paar jaar geleden obsessief waren en er nu minder mee hebben. Dan vind ik die toch wel minder fan dan de nieuwelingen die nu obsessief bezig zijn. Ik denk dat het meer te maken heeft met obsessie/fanatisme. Want dat is fan zijn eigenlijk. Ergens fanatiek mee bezig zijn. Je hebt genoeg mensen die de Harry Potter boeken en/of films "gewoon leuk" vinden. Dan vind ik dat je niet echt fan bent.
Opzich vind ik nog niet eens dat je geen fan kunt zijn als je alleen de films kent. Misschien heb je wel mensen die de films wel 100 keer gezien hebben en de boeken niet gelezen hebben. Het zou wel raar zijn en ik heb nog nooit van zulke mensen gehoord, maar misschien bestaan ze wel. Dan vind ik toch ook wel dat die mensen "fan" zijn. Harry Potter draait niet alleen om de boeken. Iedereen gaat anders met een fandom om. Iedereen uit zijn/haar fanatisme op een andere manier.

Volledig mee eens. Vooral die laatste zin zegt het allemaal.

Profiel  

6e jaars

BerichtGeplaatst: wo jul 13, 2011 18:57 

Mij maakt het eerlijk gezegd niet uit, of je er vanaf het begin bij bent of niet, of je de boeken hebt gelezen ja of nee, of je nu wel of geen posters aan de muur hebt,...

Het gaat er mij meer om dat we hier zijn voor dezelfde reden, om Harry Potter te supporten. Simple as that.

Profiel  

Professor

BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2011 7:42 

Vind eigenlijk wel dat je je pas fan kan noemen, als je er mee opgegroeid bent door de jaren. En dat hoeft niet per se gelijk in het begin te zijn.
Dan ben je de echte real deal true fan!

Maar omdat niet iedereen het van het begin mee krijgt, zelfs latere fans na de reeks. Zijn er verschillende fans die zich ook zo mogen noemen.
-Wanneer je de boeken en films hebt gezien, of tenminste alle boeken 1x gelezen hebt. Maar dan is het voor degene uit, leggen ze het weg nee je moet er wel van houden en erover praten dat maakt dat je fan bent.

Jessica schreef:
Als je alleen de films hebt gezien en jezelf dan een fan noemt, krijg je echt een arrogante blik van mij xD Echte fans lezen ook de boeken, imo.

Precies, want in de films is er veel uit ga je er over praten weet je veel dingen niet.

Hoe Eva het beschrijft ben ik het ook wel mee eens.

Profiel  

The Fangirl Mod

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2011 7:44 

Jessica schreef:

Hier ben ik het mee eens. Het maakt mij niet uit hoe lang je fan bent (vanaf het begin of nog maar net), maar als je de boeken niet hebt gelezen ben je wat mij betreft geen echte Harry Potter-fan. Het draait allemaal om de boeken, hoe leuk en mooi de films ook zijn. Met de boeken is het allemaal begonnen dus als je zegt dat je fan bent maar de boeken niet hebt gelezen, dan klopt daar iets niet. Vind ik, tenminste.

Profiel  

7e jaars

BerichtGeplaatst: vr jul 22, 2011 22:39 

Ik ben geen fan. Ik ben liefhebber.
"fan" vind ik een eng woord. Zo obsessief.
Ik vind de boeken leuk en ik vind de films leuk en ja, als ik iets van potter zie kijk ik wel of het koopwaardig is.
Maar een fan wil ik mezelf niet noemen.

Ook al ben je al 10 jaar liefhebber, fan blijf ik eng vinden.

Ik vind wel dat mensen te snel zeggen dat ze ergens (mega)fan van zijn. Ken je 1 boek, ben je al fan.

Gryffindor Rule # 1: Be a hero

Profiel  

Schoolhoofd

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jul 23, 2011 7:40 

Daar kan ik goed in komen zoals je het omschrijft Helen. Want in weze staat fan voor fanatic/fanatiekeling. Dus dat neigt idd meer naar het obsessieve. Of je fan bent staat en valt voor mij niet bij het moment waarop je begonnen bent. Maar je blijft wel verschil houden. De een is zeg maar fan van het eerste uur (als in: toen boek 1 uit kwam in NL, toen film 1 uit kwam in NL) en de ander is pas later ingestapt.

Ik noem mijzelf ook liever Harry Potter-liefhebber. Zo heb ik bijv. niet echt de behoefte om handtekeningen van Rowling, de acteurs/actrices die de rollen hebben vertolkt perse te moeten hebben. Het zou mij wel mooi geleken hebben om ook aanwezig te kunnen zijn in London bij de prèmiere op 7-7. Maar dat drukke er om heen kan ik echt missen als kiespijn. Tegelijkertijd vind ik het zelf dan wel weer leuk om spullen in huis te hebben die iets te maken hebben met Harry Potter. En ik ben vaak genoeg naar nachtelijke boekverkopen / prèmiere van een film 's nachts geweest. Maar verder blijft het gewoon bij boeken lezen, op dit forum aanwezig zijn, films bekijken e.d.

Maar zo bepaalt ieder voor zichzelf in hoeverre iemand zich graag bezig houdt met Harry Potter. Dus zoveel mensen, zoveel wensen en zoveel opvattingen wanneer je nu echt fan bent of niet.

Ek het gedink dat ek jou kon vergeet,
en in die sagte nag alleen kon slaap,
maar in my eenvoud het ek nie geweet
dat ek met elke windvlaag sou ontwaak.

Profiel  

7e jaars

BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 11:29 

Tja, wanneer ben je een fan? Ik denk dat je dat zelf het beste kan inschatten.
Je kan één week fan zijn of je hele leven lang. Bij die laatste, kan je jezelf zeker weten een fan noemen. Ik vind het maar een moeilijke kwestie...

Profiel  

6e jaars

BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 17:24 

Ben fan sinds de eerste film! Ik had voordat die in de bioscoop kwam ook al boek 2 gelezen, maar dat einde vond ik zo vaag dat ik nooit door heb gelezen!!

Toen de eerste film uitkwam ben ik ze ook gaan lezen en ik weet nog dat ik in vakanties de eerste paar dagen nooit meedeed aan spelletjes, maar altijd in het nieuwste boek aan het lezen was (kon de boeken nooit kopen, had daar geen geld voor... Ben wel op 8 juli jarig :D). De laatste 3 heb ik meteen gekocht en had ik na een dag of 2 al uit! Heb de boekenreeks inmiddels ook al 3 keer in één keer uitgelezen (2x in 10 dagen en ik lees verder geen boeken!).

Van de eerste 3 films was ik ook fan! Die vond ik super... Daarna ging het wat dat betreft mis! "Goblet Of Fire" vond ik in de bioscoop nog wel redelijk. Ik vind het boek zo mooi, omdat ze er zoveel boeiende verhaallijntjes heeft ingestopt die door elkaar lopen. Veel verhaallijntjes zaten niet in het boek, of ze werden half weergegeven. Rita Pulpers zat er bijvoorbeeld wel in, maar het stuk waarbij ze werd ontmaskerd als faunaat zat er niet in. Daarom vond ik die film een beetje half en dat werd tot de laatste 2 films alleen maar erger! "Order Of The Phoenix" was heel vaag en snel, waardoor de magie in de eerste films totaal weg was en ook uit film 6 was veel weggelaten! De films over "The Deathly Hallows" waren wel weer goed en daarom heb ik toen ik de laatste had gezien me aangemeld bij dit blog!

Zal altijd fan blijven van het Harry Potter verhaal, alleen niet van 3 films!!

Laatst bijgewerkt door AlbertRADIO op do aug 11, 2011 21:54, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

7e jaars

BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 19:06 

Hier hetzelde. Ben er echt geobsedeerd van. Alleen de eerste twee films? No way, die vind ik niks.

AlbertRADIO schreef:
[........]
Zal altijd fan blijven van het Harry Potter verhaal, alleen niet van 3 films!!

Profiel  

7e jaars

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo aug 14, 2011 13:31 

Ik ben zelf ook maar begonnen met Hp toen het 4e boek uitkwam. Toen was ik net oud genoeg om naar de cinema te kunnen met mijn ouders. (8 jaar ongeveer)
Ik heb denk ik Hp1 op mijn 10 jaar gelezen en heb daarna verdergelezen tot waar ik kon. Ik denk Hp5. En zo heb ik dan steeds moeten wachten tot ze in het Nederlands uitkwamen. Mijn zus was nl. al oud genoeg om ze in het engels te lezen. Maar dat kon ik niet.
Ik vind wel dat een fan alle 7 de boeken moet hebben gelezen OF alle 7 de films hebben gezien. Want iemand die bv. is gestopt bij 5, noem niet echt een fan.
Maar ik ben een fan, dat weet ik wel. :p

x.

Profiel  

Dreuzel

BerichtGeplaatst: zo aug 14, 2011 13:36 

Ik las mijn eerste boek toen ik 6 jaar was , ik was slim voor m´n leeftijd. ik was meteen verkocht. zo snel ik kon las en keek ik harry potter. we bestelden ipv wachten op de nederlandse de engelandse zo snel hij uit was en m´n moeder las hem dan voor, ze vertaalde hem dan voor ons :D

Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Keer terug naar Algemeen
Ga naar: