Yuuki
Lioness of Casterly Rock
|
|
Geplaatst: vr feb 24, 2012 20:12
Ik heb besloten om i.p.v. een cijfer via sterren mijn mening over de film te geven, waarbij het dan vooral afhangt van mijn ~gevoelens~ over de film, i.p.v. dat het een objectieve weergave is van de kwaliteit. Hierbij is 1 ster 'didn't like it', 2 'het was ok', 3 'I liked it', 4 'really liked it' en 5 'SKDFJASKJL AMAZING'. [/lui] Ik heb nu 11/100 films gezien. Rewatches zijn schuingedrukt.
Citaat: 001. The Social Network (2010, David Fincher) *****002. The Incredibly True Adventure of Two Girls in Love (1995, Maria Maggenti) *****003. Sucker Punch (2011, Zack Snyder) *****~004. Sleeping Beauty (2011, Julia Leigh) *****005. The First Days of Spring (2009, Charlie Fink) *****006. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004, Michel Gondry) *****007. The Twilight Saga: Breaking Dawn, pt. 1 (2011, Bill Condon) *****008. A Day in the Country [Partie de Campagne] (1936/1946, Jean Renoir) *****009. Tower Heist (2011, Brett Ratner) *****010. The Road to El Dorado (2000, Eric 'Bibo' Bergeron, Don Paul) *****011. Ivan's Childhood [Ivanovo detstvo] (1962, Andrei Tarkovsky) *****
Sleeping Beauty Dit was een rewatch. Ik had hem voor het eerst gezien in oktober 2011 en heb hem afgelopen januari herkeken om een paper te schrijven over (de confrontatie met) het voyeurisme in de film en wat dat betekent voor wat de film wil 'zeggen'. De eerste keer dat ik de film zag had ik er best wel moeite mee, omdat de film een hele koude esthetiek heeft en het in eerste instantie lastig is om je met de protagonist, Lucy, te identificeren. (Pas bij de rewatch begon ik langzaam Lucy's beweegredenen bij elkaar te puzzelen, en werd ze voor mij meteen ook een stuk sympathieker.) Je wordt er oncomfortabel van. Het is wel een film die me aan het denken gezet heeft (...vandaar de paper xD) en hij het is zeker waard om een keer (of twee!) te bekeken hebben, vandaar de 4 sterren. 'Leuk' vond ik hem niet, en hij was op sommige momenten te pretentieus om te zeggen van 'wat een meesterwerk!', maar. Ja.
The First Days of Spring Tja, dit is eigenlijk het album The First Days of Spring van de band Noah and the Whale op beeld gezet. Ikzelf vind het album fenomenaal, dus het was het voor mij zeker waard om de film te zien, maar als de muziek je ding niet is dan raad ik het je af. Als je er wel van houdt, zou ik hem zeker kijken - de cinematografie is met momenten gorgeous en beeld en muziek zijn uitstekend samengebracht om een samenhangend verhaal te worden. De band heeft de film hier op vimeo gezet.
Eternal Sunshine of the Spotless Mind Hm, hier valt weinig over te zeggen, eigenlijk. Ik vond hoe er in de film met liefde werd gespeeld interessant, de trucage om het afbrokkelen van de herinneringen te tonen was goed gedaan en Jim Carrey was voor 1 keer eens niet irritant in een rol, maar... het voelde alsnog alsof er iets miste? Ik heb geen enkel moment een 'emotionele klik' gevoeld. Nu is dat niet nodig om alsnog een goede film te hebben (want het is een goede film), maar in dit geval zorgde het er toch voor dat ik niet laaiend enthousiast over de film was.
The Twilight Saga: Breaking Dawn, pt. 1 *snorts* ...okay, ik was in de verleiding om mijn review daarbij te laten, maar toch maar niet. Bill Condon heeft goed werk gedaan met het bronmateriaal dat hem gegeven was, maar het heeft helaas niet mogen baten. De acteerprestaties van- nou ja, iedereen, waren slecht en houterig, het verhaal is flinterdun en heeft racistische en mysogynistische ondertonen en soms zelfs overtonen (hoewel dat niets nieuws is wat Twilight aangaat, natuurlijk) en het is ze gelukt om het enige deel van het boek waar ik om gaf (Leah's character arc) te verpesten, dus. Tja. 2 uur van mijn leven die ik nooit meer terugkrijg, jongens. D: [/overdramatisch]
Partie de Campagne Objectief gezien is het een goede film. Qua cinematografie, experimenteren met beeld en geluid, etc. was het zijn tijd ver vooruit. Het verhaal was voor het merendeel ook enjoyable, met goeie komedische momenten (Madame Dufour en de interplay tussen Henri en Rodolphe waren hilarisch!), maar het einde viel voor mij plat. Dat kwam door de laatste scene voor de timeskip (ja, er is een timeskip), die een zeer wrange smaak in mijn mond achterliet. Tot dat moment had ik van de film genoten, maar door die scene was dat meteen weg, waardoor het einde (een poging om commentaar te leveren op het verlies van jonge romance) voor mij ineffectief was. Jammer.
Tower Heist Vrij standaard actiefilm, met leuke momenten maar niet meer dan dat. Als ik een actiefilm aficionado was geweest had ik er wellicht meer plezier aan beleefd - zoals het nu was, kon ik echter alleen maar de overdaad aan testosteron en raciale stereotypen opmerken en met een opgetrokken wenkbrauw kijken naar de onwaarschijnlijke dingen die er allemaal op het scherm gebeurden. Ik vind het eigenlijk jammer dat het een actiefilm is - als het na de arrestatie van Shaw, waardoor iedereen die voor de Tower (een enorm appartementencomplex in een wolkenkrabber) werkt hun pensioen verliest een dramafilm was geworden in plaats van een overdreven en onrealistische 'laten we x miljoen stelen!'-film, had de film eigenlijk heel goed kunnen zijn. Het potentieel was er, met de poging tot zelfmoord van Lester, maar helaas werd dat later voor komedisch effect gebruikt en ging daarmee de rest van het potentieel van Tower Heist ook 'down the drain'.
The Road to El Dorado Ik had een film nodig om me op te vrolijken, en ik dacht van 'niets beter dan een traditionele animatie film!' Ja, dus niet. :') Hoewel de film leuke momenten heeft, en ik de bromance tussen Miguel en Tullio ook wel leuk vond, vond ik het voor de rest geen goede film. Flinterdun plot (en waarom worden de natives zo gullible neergezet? :/), oppervlakkige karakters, vergetelijke liedjes, etc. Hij krijgt 2 sterren, maar het is op het randje. Helaas.
Ivan's Childhood Wat een geweldige film. Ik vond het echt een heel goede film (zie ook: waarom hij 5 sterren heeft) en wil er eigenlijk niet veel over zeggen, afgezien van 'KIJK HEM!' en 'WOW'. Heel goed acteerwerk, interessante personages, fascinerende cinematografie en mise en scĂšne. Het einde was wel enigszins abrupt, maar afgezien daarvan... nou ja, alweer: wow.
Laatst bijgewerkt door Yuuki op vr apr 06, 2012 14:04, in totaal 2 keer bewerkt.
|
|