GaavPrachtig staaltje filmkunst. Het verhaal op zich vond ik niet fascinerend (het gaat over een man die zich steeds meer als een koe gaat gedragen, basically), maar de interplay tussen de personages en bovendien het geweldige acteerwerk van Ezzatolah Entezami maakten toch dat ik het een goeie film vond.
SerenityIk had recent voor het eerst de serie Firefly gezien (waar deze film dus een sequel van is, al kan hij ook op zichzelf staan) en dus kon ik deze film niet achterwege laten. xD Ik was er op zich wel tevreden mee, maar ik ga er niet over fangirlen. (Al komt dat ook al doordat ik sowieso niet zo laaiend enthousiast over de TV serie ben als veel anderen, omdat ik er veel issues mee had, en de film is nog een stapje omlaag, IMO.)
Een van de dingen waar ik het minst tevreden mee was, was het
fridgen van o.a. Book. Dat is iets waar ik fliiiink pissig over was. Dat Wash doodging was ik ook niet blij mee (want dat kwam heel erg over als 'lol let's just kill him for the hell of it' - maar ja, als Joss Whedon-fan ben ik er wel aan gewend dat dat soort sh*t gebeurt), maar 1. dat wist ik van tevoren al en 2. het was niet half zo offensive als Book. Ugh.
Er waren ook nog wel andere dingen waar ik ontevreden over was maar omdat het niet de bedoeling is om dit in een lange rant te veranderen houd ik het hier maar bij. :')
TarnationErg moeilijk om te kijken, en af en toe kwam het nogal op me over als 'KIJK MIJ! KIJK MIJ AANDACHTTREKKERIG DOEN!', maar desalniettemin een indrukwekkende film.
Man with a movie cameraJa, dat is gewoon een klassieker hè. xD Vanuit cinematografisch perspectief zeer interessant, maar als iemand die film vooral interessant vindt als narratief medium en leeft voor character arcs was deze film niet echt 'voor mij'.
CrÃa cuervosHeel erg mooie film, met prachtig acteerwerk. Al is hij bij de eerste keer dat je 'm ziet wel wat verwarrend, omdat je in eerste instantie niet weet wat echt is en wat niet. Oh, en ik kan je garanderen dat het liedje Por què te vas dat veelvuldig in de film gespeeld wordt nog dagen in je hoofd zal blijven rondhangen. xD
Marvel Cinematic Universe (Captain America, Thor, The Avengers, Iron Man)1 woord: awesome. Het zijn actiefilms, wat normaalgesproken niet mijn ding is, maar deze films bevatten ook heel solide karakterwerk, wat
wel mijn ding is. (ZO. VEEL. GEVOELENS. OVER. STEVE! en iedereen, tbh) Kanttekening is wel dat ook al heb ik 5 sterren bij The Avengers gezet, het absoluut geen perfecte film is (al is het alleen maar vanwege the complete fail dat Loki's plan was, lol), die 5 sterren zijn gewoon wegens het pure plezier dat ik had tijdens het kijken ervan.
Bye Bye BrasilOMG, Ciço was zo'n asshole. [/voornaamste indruk, lol] Interessante film though, die ook veel zegt over de politieke situatie in Brazilië destijds en commentaar levert op de exploitatie van het vrouwelijk lichaam. Is het waard om te zien, vind ik.
Meshes of the AfternoonWat een mindfuuuck. Leuk om een keer gezien te hebben, though.
EraserheadHet is superslecht dat ik aan zo'n klassieker maar 1 ster geef, maar ja. Ik kan objectief wel zien dat het een goeie film is, maar ikzelf heb totaal geen plezier beleefd aan het kijken ervan, dus. 1 ster.
El violÃnWow. Komt erg langzaam op gang, maar het einde laat een enorme indruk achter. En Don Plutarco was awesome.
Sherlock Holmes: A Game of ShadowsEen teleurstelling in vergelijking met het eerste deel. De plot zat niet zo goed in elkaar als de vorige en deze incarnatie van Moriarty vond ik niet interessant als villain. Oh, en ik ben pissig dat Irene blijkbaar dood is. :/
EldoradoDe interactie tussen Yvan en Didier was interessant, net als de verwerking van surrealisme, maar uiteindelijk kon de film me niet echt beroeren.
Where The Wild Things AreEen van mijn favoriete films. Ik weet niet waarom, maar iedere keer als ik hem kijk word ik er gewoon ontzettend emotioneel van. En de muziek is prachtig, Karen O heeft mooi werk afgeleverd.
Keïta! l'Héritage du griotHet tempo lag zeer laag. Dat in combinatie met de lage production values maakte het moeilijk om hem te bekijken, maar ik vond hem wel goed. En de film gaf een fascinerende blik op de Sundjata en de mythologie van het vroegere Mali Empire.
HeckenHet was vooral beelden van weilanden, heide etc. op een creepy manier weergeven. Pretty, maar voor de rest niet fascinerend ofzo.
GhostAf en toe nogal cliché, maar wel een leuke film. Whoopi Goldberg brengt wat humor in de mix
en ik had op het einde tranen in mijn ogen, lol. [/overemotioneel geval].
American PieMeh, hij ging wel. Leuk om een keer gezien te hebben, maar de humor is niet echt aan mij besteedt.
Beauty and the Beast & The Little MermaidHet was al heel lang geleden dat ik deze gezien heb (10 jaar ofzo?). Ze hebben nooit tot mijn favoriete disneyfilms behoord (Mulan forevah~) maar bij rewatch was ik verbaasd hoe geweldig vooral Beauty and the Beast ook was. Belle is nu 1 van mijn favoriete disney characters. :') The Little Mermaid daarentegen vond ik wel ok, maar niet geweldig. Ik vond het vooral problematisch hoe Ariel alles opgaf voor Eric nadat ze hem maar 3 dagen ofzo kende. Guuurl, you're sixteen! Try playing the field for a bit before actually marrying a guy. ._.
Snow White and the HuntsmanIk vond hem echt heel erg leuk, maar niet per se 'goed'. Het tempo was nogal vaag en ik had de indruk alsof SWatH qua sfeer 2 kanten op wilde gaan, enerzijds 'campy fantasy' en anderzijds 'gritty semi-realistic fantasy'. Sommige elementen vielen dus heel erg uit de toon. (Also: fairies die uit vogeltjes komen? WTF.) De magische elementen waren ook nogal onuitgelegd. "She'll heal the land, she's the chosen one". Okay, but... how/why?
Ik had ook issues met andere dingen, bijv. de nadruk die er telkens gelegd werd op Snow White's ~innocence~ en ~purity~, wat... een nare nasmaak in mijn mond achterliet, wat nog meer versterkt werd doordat Snow White in een witte jurk opgebaard werd, IIRC (wit is een kleur die wordt geassocieerd met 'purity' en maagdelijkheid). En ugh, being a virgin =/= being pure. De christelijke elementen (Snow White zei bijv. ook een keer het Onze Vader op) vond ik nogal vreemd en ook uit de toon vallen (omdat de film zich af leek te spelen in magical fairy tale land, basically). Ik weet niet wat het nut daarvan was, tenzij ze van Snow White's opstaan uit de dood een Jezusmetafoor wilden maken? Nogal awkward, iig.
Oh, en ik was geen fan van de dwergen, zowel van de personages zelf als van de casting (het is enorm problematisch dat ze CGI gebruikt hebben i.p.v. echte kleine mensen te casten ._.).
En dat klinkt allemaal erg kritisch, maar er waren ook veel dingen die ik goed vond hoor. xD Zoals uit mijn reactie hierboven op Pottergirl al af te leiden valt vond ik de feministische elementen voor het merendeel goed gedaan (fangirling Queen Ravenna forever, tbh), ik ship Eric/Snow White heel erg en de film was ook nog eens heel pretty. <3
Tony Manero...Niet een film voor mij. Ik vond Raúl geen interessant personage en had absoluut geen sympathie voor hem, waardoor alles wat hij deed voor mij niet goed te praten was. (Raúl is een seriemoordenaar, btw.) Het idee van de film vind ik wel interessant, maar ja, de uitvoering dus minder.
Puss in BootsCliché en voorspelbaar plot (serieus, ik kon 3 redelijk grote plotelementen voorspellen voordat ze ook echt gebeurden - dat Kitty een vrouw was, dat Humpty Puss zou verraden en dat Humpty via zelfopoffering redemption zou verkrijgen), maar wel in een leuk jasje gestoken. Is het waard om te zien als je het personage in de Shrek films leuk vond.