@ Pottergirl: oeh, traverso dat heeft mij ook altijd wat geleken, evenals het zusje ervan, de fluit. Volgens mij zit er niet heel veel verschil tussen die twee, en ze lijken in zekere zin op de dwarsfluit, maar dan een stuk mooier.
Overigens kunnen rare muziekinstrumenten echt heel mooi zijn. Ik heb de laatste tijd ook een zekere voorliefde ontwikkeld voor curiose muziekinstrumenten.
Heel jong ben ik ooit begonnen met sopraanblokfluit. Eigenlijk meer omdat mijn moeder het speelde en het de gewoonte was om daar mee te beginnen wanneer je ook maar enige vorm van muziekles wilde volgen.
Maar, ik vond het suf en saai, dus na een jaar of vijf hield ik het voor gezien. Ik stapte over op vioolles. Geen goede keuze, zo dacht ik in het begin. Ik hield absoluut niet van oefenen. Had een hekel aan mijn eerste viool. Maar, die bleek achteraf vals te zijn. Stiekem had ik dus toch nog wel muzikaal bloed in me.
Toch werd het absoluut geen succes. Ik ging van de ene docent naar de andere en wist niets te bereiken. Behalve dan wat filmmuziek van LotR en zo hier en daar wat Ierse muziek.
Dat laatst lag mij overigens wel. Alleen had ik een docente die er nauwelijks wat van af wist. Maar ach, ik hield van de muziek en dat was me alles.
Inmiddels ligt de viool alweer een paar jaar te verstoffen, hoewel ik onlangs bedacht heb, de strijkstok toch maar weer opnieuw te beharen...
Daarentegen ben ik wel begonnen om mezelf tin whistle aan te leren. Dat ging in het begin niet erg vlot, maar inmiddels ben ik wel in staat om een aardig scala aan nummers te spelen. Mijn favorieten om dit moment: The King of the Fairies, Greensleeves en The Butterfly.
Heb al besloten dat ik low whistle wil leren spelen indien dit mogelijk is. Ik heb namelijk hele kleine handen en ben al nauwelijks in staat om een altblokfluit fatsoenlijk te spelen.
Hier ben ik dus overigens al wel mee begonnen, omdat ik dit een mooi begin vond voor het leren van low whistle. Al moet ik mezelf nu eerst nog alle noten en grepen opnieuw aanleren.
Vorig jaar heb ik een bodhrán aangeschaft. Een uit de krachten gegroeide trommel, waarvoor ik binnenkort een nieuwe stok wil maken. Ja, uit satestokjes, zodat een van de uiteindes een meer ratelend geluid heeft. Maar ik denk dat ik hiervoor nog wel even naar de bouwmarkt moet om duct tape te halen.
Ik geloof dat ik ondertussen het meeste wel genoemd heb waar ik ooit les in heb gevolgd of mezelf heb proberen aan te leren. Een ding staat er nog niet tussen en dat is piano. Dit komt omdat ik er nooit les in gehad heb en mezelf nooit les gegeven heb.
Desalniettemin heb ik het laatste jaar gemerkt dat ik er een zekere aanleg voor heb. Het is dus heel goed mogelijk dat wanneer ik een keyboard voor een leuk klein bedragje op de kop kan tikken, ik dat gewoon doe.
Voor de rest hoop ik mij de komende tijd ook bezig te gaan houden met het schrijven en arrangeren van muziek. Hoewel ik heb ingezien dat het een tijdrovend klusje is en je er toch een bepaald gevoel voor zuiverheid voor moet hebben.