Genner
Lid Orde van de Feniks
|
|
Geplaatst: zo apr 14, 2013 18:02
Citaat: Januari#001 Gerechtigheid (Millennium #3) - Stieg Larsson #002 The Lost Symbol - Dan Brown Februari#003 White Teeth - Zadie Smith #004 Millennium, Stieg & Ik - Eva Gabrielsson #005 Mijn vriend, Stieg Larsson - Kurdo Baksi #006 Notes from a Big Country - Bill Bryson #007 The Master of Petersburg - J.M. Coetzee Maart#008 De geheime liefde van Mrs Robinson - Kate Summerscale #009 The Casual Vacancy - J.K. Rowling #010 Het huis waar jij van hield - Tatiana de Rosnay April#011 Tom-All-Alone's - Lynn Shepherd #012 De wachters - Andrew Pyper Mei#013 Het lijkenhuis - Jefferson Bass #014 A stolen life - Jaycee Dugard #015 Box 21 - Roslund-Hellström Juli#016 Mrs Woolf & the Servants - Alison Light
Het huis waar jij van hield - Tatiana de Rosnay Ik had heel veel goede dingen gehoord over "Haar naam was Sarah" van deze auteur. Dat boek was er niet, dit werk dus wel. Ik was toch nieuwsgierig naar de stijl van deze auteur, maar dit boek lag me niet echt. Het onderwerp op zich is heel interessant - Parijs, 19e eeuw, op het moment dat heel wat huizen onteigend worden voor de stadsvernieuwing van baron Haussmann. Jammer genoeg verdwijnt dit nogal naar de achtergrond en wordt er vooral gefocust op het hoofdpersonage, dat eigenlijk helemaal niet interessant is. Rose kwam mij over als een heel zelfvoldane, hooghartige vrouw die zichzelf heel knap vindt. Ze is helemaal niet aardig en vooral zielig, maar toch lijkt iedereen haar altijd te willen helpen en zelfs hun leven voor haar te riskeren. Komt niet zo geloofwaardig over. Ik heb me dan ook behoorlijk aan haar geërgerd. Het boek bestaat vooral uit brieven aan haar overleden echtgenoot Armand, die vol staan van dingen als "zoals je je vast nog herinnert" en "zoals je weet" - omdat heel wat gebeurtenissen die je als lezer niet kent wel gekend zijn door deze Armand. Alleen komt het dus vreemd over. Dit boek was snel uitgelezen, maar alleen omdat het zo dun was. Ik blijf nieuwsgierig naar "Haar naam was Sarah".
Tom-All-Alone's - Lynn Shepherd Wat een ontgoocheling. Dit boek heeft normaal gezien alle elementen die ik interessant vindt - London, victoriaanse tijd, de onderbuik van de samenleving - in de vorm van een detectiveverhaal. De plot was wel goed, maar moeilijk te ontwarren door de ellenlange vervelende beschrijvingen van de auteur. De auteur leek er meer op gebrand te zijn een eigen schrijfstijl over te brengen dan het verhaal, en het verhaal verdronk naar mijn gevoel in stijlfiguren. Op het einde weet ik nog steeds niet juist wie nu precies wat heeft gedaan en hoe alles verbonden is, wat een heel groot minpunt is.
De wachters - Andrew Pyper Dit is zeker een aanrader. Ik hou wel van spookverhalen - zeker met een spookhuis waarvan de geschiedenis ook uitgelegd word. Pyper is erin geslaagd om genoeg te onthullen om een duidelijke schets te geven, maar ook voldoende ruimte laat aan de lezer om zelf dingen aan te vullen. Ik werd in beslag genomen door het verhaal en vond de schrijfstijl ook heel vlot. Trevor, het hoofdpersonage, is verre van perfect, maar wel likeable genoeg om zijn kant te kiezen. Ik vond de switch tussen hedendaagse gebeurtenissen en Trevor's herinneringsdagboek ook een interessante formule die heel goed bij het verhaal past. Van Andrew Pyper las ik eerder al 'De moordkring'. Dat las ik ook graag, maar ik vind 'De wachters' nog beter. Ik ben zeker benieuwd naar zijn andere werk.
Het lijkenhuis - Jefferson Bass Heel teleurstellend. De korte inhoud sprak me heel erg aan - professor forensische antropologie wordt gevraagd om hulp bij een zaak waar een lijk in een grot ontdekt is, en al gauw blijkt dat veel mensen dit in de doofpot willen houden. Er ging veel meer aandacht naar het hoofdpersonage - dat overigens verre van interessant genoeg is om daarmee weg te komen - dan naar de zaak. De zaak maakte misschien 10% van het boek uit. Het hoofdpersonage is héél duidelijk gebaseerd op de auteur, en bloedirritant. Hij vindt zichzelf bescheiden maar is arrogant en het melige seksisme is gewoon degoutant. De romantische zijsprongen sloegen ook nergens op en waren compleet overbodig. Ik ga dan ook de rest van de Bodyfarm-reeks niet lezen.
A stolen life - Jaycee Dugard Dit is het relaas van Jaycee Dugard, die gekidnapt werd toen ze 11 jaar was en pas wist te ontsnappen toen ze 29 was, met twee dochters. Het is een erg persoonlijk verhaal en ik vind het dan ook moeilijk om er echt een kritische mening over te vormen. Ik denk dat dit boek vooral therapeutisch was voor het slachtoffer. Ik vind het heel erg wat er gebeurd is, ik heb geen spijt dat ik het gelezen heb, maar het is niet het soort boek dat je snel gaat herlezen.
Box 21 - Roslund-Hellström Een scandinavische thriller. De vergelijking met de Millenniumreeks is wat afgezaagd, maar natuurlijk vooral gevormd voor promotionele doeleinden. Het verhaal zelf vond ik wel erg sterk en het boek leest ook vlot. Het tempo ligt hoog genoeg en het blijft altijd spannend, omdat personages soms dingen eerder ontdekken dan de lezer, waardoor de lezer natuurlijk zo snel mogelijk meer wil weten. Er zijn verschillende personages met verschillende verhaallijnen die toch allemaal aan elkaar verbonden zijn. Het is niet de bedoeling dat je echt van deze personages gaat houden, en ze maken dan ook soms onbegrijpelijke keuzes. Heel sterk boek dat letterlijk tot op de allerlaatste pagina blijft verrassen. Het laat ook een grote indruk na.
Mrs Woolf & the Servants - Alison Light Dit boek gaat over de rol die haar bedienden speelden in het leven van Virginia Woolf, en haar relatie met hen/standpunt over hen in het algemeen. Een heel interessant werk, want het belicht een aspect waar in andere literatuur over Virginia Woolf niet vaak over gesproken wordt. We krijgen een overzicht van haar hele leven aan de hand van de bedienden die ze op dat moment had, de dilemma's waar ze mee worstelde over die bedienden, hen relatie tot hen, wat ze over hen schreef, etc. Enige minpunt aan dit werk is dat er soms te diep wordt uitgeweid naar aspecten die eigenlijk maar zijdelings te maken hebben met het onderwerp.
"Then there was the close-up gulliver of this beaten-up starry veck, and the krovvy flowed beautiful red. It's funny how the colours of the like real world only seem really real when you viddy them on the screen."
Laatst bijgewerkt door Genner op di jul 02, 2013 22:12, in totaal 5 keer bewerkt.
|
|