Serieuze schop, maar dat hoeft geen probleem te zijn, zeker
Ik heb zelf in 2010 vier maanden aan de staatsuniversiteit van Moskou gestudeerd. Dat was in het kader van mijn studies Russisch. Zeker in het begin was dat niet evident, want ik had wel al twee jaar Russisch gestudeerd, maar dat bleek niet veel waard te zijn. Gelukkig leer je het wel heel snel eens je daar bent.
Sowieso was het ook gewoon eng om op m'n eentje naar Rusland te gaan, want we hebben er vaak nogal een negatief beeld over en zo. En eerlijk, het waren de vier beste maanden van m'n leven. Ik heb een heel ander beeld gekregen van Rusland en heb me gewoon keihard geamuseerd.
Daarnaast heb ik vorig jaar vier maanden stage gedaan in een vertaalbedrijf in Londen. De sprong om dat te doen was veel kleiner dan om naar Rusland te trekken en het was gewoon helemaal anders omdat ik nu wel effectief ging werken, maar het was ook heel leerzaam en gewoon een superervaring.
Ik wil misschien in de toekomst nog wel vrijwilligerswerk gaan doen in het buitenland, of zo. Sowieso moet ik af en toe eens kunnen uitvliegen naar een ander land. Ik heb geen probleem met België en het is hier niet slecht wonen, maar ik woon in een minidorpje waar niks te beleven valt en daar kan ik niet tegen. Ik wil gewoon af en toe iets van de wereld kunnen zien en als ik daarbij het nuttige aan het aangename kan koppelen, in plaats van gewoon enkele dagen op vakantie te gaan, dan vind ik dat toch mooi meegenomen.