Welkom op Harry Potter Forum! 

Antwoord op onderwerp

The Dark Mod

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 22, 2011 13:58 

Harry Potter en de Vuurbeker

Afbeelding Afbeelding

Het vierde boek in de Harry Potter-reeks. Dit boek is in 2000 voor het eerst uitgekomen in Groot-Brittannií« als Harry Potter and the Goblet of Fire en een paar maanden later in datzelfde jaar in Nederland uitgekomen.

Hier kan je alles over dit boek bespreken. Wanneer heb je dit voor het eerst gelezen? Vond je het gelijk geweldig of juist niet? Wat vind je er nu van? Wat zijn je favoriete hoofdstukken/gebeurtenissen/personages? Hoe lang is het geleden dat je dit boek gelezen hebt? Alles wat je over dit boek kwijt wil kan je hier vertellen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 13:33 

Harry Potter en de Vuurbeker.
Het enige boek dat ik dicht sloeg, gewoon omdat ik het te spannend vond.

Ik vond tot het laatste boek de Vuurbeker het beste boek in de reeks.
Veel mensen zeiden juist dat dit boek niet het sterkste was. Maar laat ik vertellen waarom dit boek mij zo pakte.

Harry is uiteraard de hoofdpersoon, de gene met wie wij het meest meeleven.
In ALLE boeken, Stond Harry achter zijn keuzes die hij maakte. Hij ging de Steen der Wijzen zoeken. Hij betrad de Geheime Kamer. Hij ging achter Sirus aan, hij Ging Sirus redden in het ministerie van Toverkunst, Hij ging met Perkamentus mee naar de grot, en hij had er voor Gekozen zijn eigen dood te onderzien in het laatste deel.

In de Vuurbeker, gebeurde de gebeurtenissen rondom Harry, buiten zijn macht.
Hij had niks te zeggen, en was op zichzelf gewezen.
Alles was overmacht.
De reden dat ik Harry zo heb leren waarderen als persoon is hoe hij zichzelf heeft gered uit alles.
Hij was ontwikkeld na dit deel, Niet alleen omdat zijn Nemesis terug was. Neen, Hij had zijn vriendschap met Ron gerestoreerd en heeft zich (Ondanks Hulp) weten te redden in het toernooi.
Harry was na dit deel volwassen, en in OotP kijken wij naar een andere Harry. Iemand die zonder hulp van andere, toch nog leeft.

Zo zie ik het in ieder geval.
Dit boek betekend veel voor mij, en ik lees het graag opnieuw.

Lid Wikenweegschaar

BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 15:27 

Dit boek vond ik toch wel de op een na minste van alle boeken. Ik geloof behoorlijk in tegenstelling tot mijn bovenposter. Al is het maar om de reden dat Harry ineens meedoet met de Triwizard Tournament.
Like, kom op zeg. Hij is veel te jong en bovendien zou de wedstrijd tussen drie mensen verlopen.
En dan verplichten ze hem wel mee te doen, terwijl ze toch ook wel begrijpen dat ze dat niet van hem kunnen verwachten.
Nee, dat vond ik toch allemaal net iets te ver gezocht... Het was voor mij het begin dat ik Harry naar Sue vond neigen.

Profiel  

The Grey Lady

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 16:51 

Dit is ook mijn minst favoriete boek. Dat zegt opzich niet veel, want alle boeken zijn geweldig maar als ik een boek moet kiezen die ik het minst vind dan is het dit boek. Ik vind het ook allemaal te Sue. Natuurlijk doet Harry mee met het tournement. Het boek zou niks zijn zonder hem. Daarbij vind ik nog steeds vaak dat Moody het hele jaar heeft om Harry te pakken en dat pas op het einde doet terwijl hij zoveel andere momenten had.

Daarbij vind ik dit zo'n middenboek. Ik vind dat je de eerste boeken bij elkaar kunt zetten. Dat zijn boeken waar Harry iets leert. In het eerste boek leert hij wat over zichzelf en over de toverwereld. In boek 2 leert hij wat meer over zijn vijand en over Hogwarts en in boek 3 leert hij meer over zijn familie en achtergrond. Boek 4 begint ook dat hij meer leert over de dooddoeners e.d. en het eindigt met het gevecht. Hetzelfde dus waar boek 5 t/m 7 ook over gaat. Het gevecht Harry vs Voldemort. Bij boek 4 komt dus die verandering van info naar actie. Misschien vind ik het daarom ook moeilijker, want ik kan het boek nergens tussen plaatsen. Heb altijd het idee dat hij niet bij de serie hoort.

Profiel  

Heir of Slytherin

Houseitem
BerichtGeplaatst: za maart 12, 2011 17:02 

Ik ben het met Eva eens dat boek 4 echt een omschakeling is van info naar actie, maar dat bevalt me eigenlijk wel. Ik vind het wel een spannend boek. Misschien wel het minst geloofwaardige deel van allemaal? Maar dat maakt me niet zoveel uit. Al vind ik het hele Ron/Harry fight gedoe irritant.
Maar ik vind het leuk om te lezen over andere nationaliteiten en andere toverscholen. En hier krijg je ook de informatie over de Death Eaters, wat ik ook erg leuk vind :D
Maar ja, Harry is hier misschien wel een beetje Sue-ish. Maar ik was nog heel jong toen ik dit boek voor het eerst las en toen had ik dat allemaal nog niet door.

Ow en ik kan me ook herinneren dat bijna al mijn vrienden het eerste hoofdstuk over The Riddle House saai vonden en ik het juist super hip vond :') Informatie over Voldemort('s ouders) ftw <3

Profiel  

The Fangirl Mod

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr maart 18, 2011 17:02 

Mijn favoriete boek <3 Het plot is briljant (ik had die ontknoping rond Barty Crouch Jr/Alastor Moody echt NIET aan zien komen), het is ontzettend spannend en de scene op het kerkhof is echt een van mijn favoriete hoofdstukken uit de hele serie. Ik ben Goblet of Fire nu aan het herlezen en ik kreeg gewoon alweer kriebels zodra ik de titel van het eerst hoofdstuk zag staan (: Heerlijk boek.

Profiel  

1e jaars

BerichtGeplaatst: vr maart 18, 2011 18:29 

Hm, ik vond het een beetje typisch dat er al die jaren maar drie mensen uit die vuurbeker kwamen, maar toen kwam Harry Potter en die was weer eens een uitzondering op de regel (ik mag Harry eigenlijk helemaal niet).
Buiten dat feit, vond ik het wel een goed boek. Ik miste alleen heel veel dingen in de film die wel in het boek zaten maar dat komt -volgensmij- omdat er tot de eerste drie delen, die nog redelijk dun waren, de meeste dingen wel in de film van twee uur konden worden gestoken.

Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Keer terug naar Boeken
Ga naar: